Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« maj 2011 | Hem | juli 2011 »


Temperaturen är rabatten!

Temp

Just nu pågår en rea på Playground där temperaturen avgör rabatten. 24,7 grader blir således 24,7 procent och ju varmare det är desto billigare blir reavarorna.

Utanför Playground har vi installerat en digital termometer som i sin tur är kopplad till två displayer inne i butiken för att ge dig exakta siffror på den aktuella rabatten.

Rean pågår veckan ut, men om man får tro klart.se gör du rätt i att besöka butiken redan idag!

Clip from our Cannes Seminar

Click the image to view a brief summary of our seminar in Cannes, where we define and explain the core elements of useful advertsing.

Skärmavbild 2011-06-28 kl. 09.23.10

Full pott Direct!

Bluelion

Igår kväll fördelades de första lejonen under Cannes Lion, det som inofficiellt och tämligen oomtvistat kallas “VM i Reklam”. För oss på Åkestam Holst och våra kunder kunde det knappast börja bättre:
Fyra pampiga och stolta nya Lejon sällar sig till flocken! Silverlejon till Pause Ljud & Bild för kampanjen “Human Jukebox”. Ett Silver- och ett Bronslejon till Postens kampanj “Ljudet av vadsomhelst” och ytterligare ett Bronslejon till Posten och kampanjen “Levande Julkort”.
Och det kanske roligaste av allt: Åkestam Holst utsågs till världens näst bästa DR-byrå, genom att bli tvåa i rankingen “Direct Agency of the Year”!
Vi har tidigare i olika sammanhang rankats högt på världsrankingen, men då främst inom de digitala och “alternativa” kanalerna. Det här är väl bara ytterligare ett bevis på att allt sakta men säkert smälter samman.

Tusen tack till våra duktiga och krävande uppdragsgivare på Posten och Pause Ljud & Bild!

Contagious x 2

Logo_Magenta-2

Contagious Magazine är the international bible of "non-traditional marketing" och kommer ut fyra gånger per år. I det senaste numret har vi fått med två jobb på dvd-reelen: Unbore Grandpa och Unbottle Yourself

Läs mer om Contagious nummer 27 här.

Därför blir allt blir godare med Felix Tomatketchup

Att Felix Tomatketchup passar till allt är nu mera allmänt känt. Men hur kommer det sig att den faktiskt gör det? Forskningen har beviset och i dagarna går den nya kampanjen för Felix Tomatketchup upp.

 

  Ketchup 1    Ketchup_3  

  Ketchup_2     Felix-beviset-low
 

Det här är vad din reklam konkurrerar med

Nyancat

I morse på vårt interna fredagsmöte pratade Patrick lite om nätsuccén Nyan Cat och det fick mig att tänka på ett gammalt citat av Drew Neisser på Renegade Marketing Group:

”Actually, marketing competes with every creative thing in the communications universe simultaneously, not just ads or other TV or print…but with every new cellphone ringtone, every music download and every Instant Messenger message.”

Sällan har det väl varit så sant som i fallet Nyan Cat. 15 miljoner youtubevisningar och 1 miljon facebooklikes på två månader. Hur står sig din reklam mot det?

Hela historien bakom Nyan Cat, även känd som Pop Tart Cat, finns på knowyourmeme.com.

Tänk om det hade varit reklam för något... Då hade i alla fall en av grundpelarna för riktigt lönsam reklam – att den blir berömd – varit tämligen ordentligt fastkilad i myllan. Mer om detta finns bl a att läsa om i den fantastiska Marketing in the Era of Accountability och i artikeln "The Link Between Creativity and Effectiveness".

Tål att tänka på.

Vill du driva word of mouth? Gör mer reklam! (JAR Generalizations, del 6)

Extremeswissarmyknife

Är reklam svaret på allt? 

Nja. Förstås inte. Men lika sant är att reklam kan användas till långt mer än de flesta vanligtvis tänker på. Som till exempel att öka kvalitetsuppfattningen om en produkt eller tjänst (se inlägget "Vill du höja kvaliteten på din produkt? Gör mer reklam!"). Eller att driva word of mouth för ett varumärke.

Det senare är ämnet för artikeln "The Role of Advertising in Word of Mouth" av Ed Keller och Brad Fay i generalizations-numret av Journal of Advertising Research. De tar sin utgångspunkt i den fjantiga uppfattningen att det skulle föreligga en konflikt mellan å ena sidan betald reklam och å andra sidan rekommendationer vänner emellan, för att förstå om en sådan konflikt verkligen existerar.

De kommer fram till den raka motsatsen: Att reklam i själva verket driver word of mouth. I en studie av 36.402 respondenter och 294.887 online- och offlinekonversationer där varumärken omnämnts landar författarna i de här två övergripande slutsatserna:

  1. 22% av all word of mouth om varumärken refererar till reklam i betalda medier.
  2. Word of mouth som refererar till reklam i betalda medier innehåller oftare en köprekommendation än annan word of mouth.

Men inte nog med det. Så här säger de också:

  • 22% är troligen i underkant, eftersom det bara omfattar diskussioner där reklamen aktivt nämnts av någon av deltagarna men inte tar hänsyn till situationer där reklam är det som – medvetet eller omedvetet – fått människor att börja prata om varumärket, även om de sedan inte nämner reklamen under själva konversationen.
  • Word of mouth online refererar oftare till reklam än word of mouth offline, 32% mot 21%.
  • Word of mouth är extremt värdefullt, det bekräftar även denna studie. 49% säger att det är mycket troligt (svarar 9 eller 10 på en skala 0-10) att de kommer att köpa de varumärken som de pratat om med sina vänner och 49% säger också att de kommer att tipsa andra om varumärkena. En annan studie har validerat att detta också stämmer, dvs att vad folk säger återspeglas i ett faktiskt beteende.
  • Word of mouth kopplad till reklam är av högre kvalitet. 46% av all reklampåverkad word of mouth innehåller en stark rekommendation att köpa varumärket, jämfört med 39% för annan word of mouth. Det är också mycket vanligare att word of mouth utan reklamreferenser helt saknar köprekommendation (31%) är word of mouth med reklamreferenser (18%).

Case closed. Reklam har en positiv effekt på word of mouth på två sätt. I och med den här studien är den "kvalitativa" aspekten bevisad. Dessutom driver reklam word of mouth på ett "kvantitativt" sätt genom att hjälpa varumärket att nå fler möjliga påverkare – något du kan läsa mer om i de här gamla blogginläggen:

Hur skapar man bloggbuzz? Genom att tänka större (sep 2007)

Slösa inte pengar på opinionsbildare (feb 2008)

Svennebanan 2 – Opinionsbildare 0 (maj 2008)

Gå till ett proffs när du vill ha råd om hudvård!

Apotek
I våra nya radiospotar för Apotek Hjärtat vill vi visa hur dåligt det blir när människor som saknar kunskap ska ge råd om hudvård. Kom till Apotek Hjärtat istället!

ANSIKTSKRÄM

HÄLSPRICKOR

SOLKRÄM

 

Festis: Ny design, ny kommunikation och två nya smaker

Festisroundcirclegroup

Under våren har Festis stöpts om på nytt i en färgsprakande kollektion. 50-åringen som gjort sig känd genom att hela tiden förändra sig har inför jubileet fått en uppdaterad design, ny kommunikation och mer lekfulla namn. Bland de totalt åtta Festissmakerna kommer två nyheter – ”Mr strawberry & Mrs Yumberry who met online” och ”Guavas and bananas who are afraid of heights”.

Festis är Sveriges första stilldrink och introducerades 1961. Festis har sedan starten drivits av innovation, i både kommunikation och förpackningsdesign: Från den klassiska pyramidförpackningen vid starten, till att vara först med glasflaska 1994 och reklamkoncept som ”Jag är en Festis”.

När varumärket nu firar femtio år görs det genom en total ompaketering med uppdaterad design på flaskan, två nya smaker och en ny kommunikation ”Unbore Anything - Be a Festis”:

 

http://unboregrandpa.com/

 

 

http://unborerelationships.com/

 

 

http://unboremornings.com/

 

De totalt åtta Festissmakerna har dessutom fått mer färgstarka namn i samband med att flaskan släpps i en ny tappning. Smakklassikern apelsin, den första smaken som lanserades, är fortfarande en favorit och återfinns nu med namnet ”Suntanned oranges”.

De nya Festis-namnen:

  • Guavas and bananas who are afraid of heights (ny smak)
  • Mr strawberry & Mrs Yumberry who met online (ny smak)
  • Easy tickling cactus… and lime!
  • Cassis refugees from marmalade land
  • Suntanned oranges
  • Passionfruits & jetlagged pineapples
  • Guanabana & pineapple in an open relationship
  • Invisible raspberries & elderflowers

Vi vill rikta ett stort tack till It´s Showtime, HappyCamper, Sparkling Zoo och alla andra inblandade i produktionerna. Unbore Anything - Be a Festis!