Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« juli 2011 | Hem | september 2011 »


”I goda tider bör man göra reklam. I dåliga tider måste man göra det!”.

Vi kan inte undanhålla er den här både kloka och hyggligt djuplodande konsekvensanalysen av vad som händer om man kopplar på reptilhjärnan och skär i marknadsbudgeten när tuffare tider lurar runt hörnet.
Carin Fredlund är så nära en folkbildare man kan komma i ämnet varumärken och marknadskommunikation. Hon säger det som många som dagligen arbetar med att hjälpa företag öka värdet av sina varumärken både känner och vet. Men Carin har en stor fördel; Hon är oberoende och kan aldrig beskyllas tala i egen sak eller att gynna sina egna ekonomiska intressen. Det gör hennes arbete bara ännu värdefullare. Dessutom skriver hon bra och pedagogiskt. Heja Carin!

Lysande insikter.

Redan förr i tiden förstod man vikten av reklam. En glimrande text från Allers familjejournal från 1909.

Bild 3


 

 

Avgör Ostbågens framtid

Innan sommaren drog vi tillsammans med OLW igång en kampanj med Sveriges mest populära snack, Cheez Doodles Ostbågar, som insats. Eller, i alla fall ostbåge-biten. Nätet har gett oss en helt ny möjlighet att grotta i vad folk kallar dem och "Ostkrokar" verkade vara hur popluärt som helst. Det finns till och med en Facebook-grupp med över 20 000 medlemmar med namnet "vi som säger ostkrokar istället för ostbågar". Jämför det med den största pro-ostbågegruppen med 115 starka medlemmar. 

Behöver vi alltså ändra texten på påsen? 

Under sommaren har hela Sverige kunnat rösta på vad det faktiskt heter. Drygt 40 000 röster senare leder "Ostbåge" med 60 % av rösterna. Om en vecka slutar kampanjen, så in och rösta nu! Det gör du här på hemsidanSkärmavbild 2011-08-26 kl. 09.13.01

Jamendåså.

Penna

Det var ingen dålig present som väntade oss när byrån öppnade igen efter lite skön ledighet. The Pencil Rankings offentliggjorde sin nya lista över världens ledande byråer. Vi är inte så alldeles ovana nuförtiden att vara högt rankade, inte bara i Sverige utan också internationellt. Men nästan alltid smyger det sig in en eller ett par byråer före oss, så vi brukar få fira höga placeringar utan att riktigt toppa.
Men se, när vi slog upp fliken ”Interactive agencies Northern Europe” så tronar Åkestam Holst och ingen annan överst på listan. Yes!( Till Northern Europe räknas Storbritannien och de nordiska länderna.) Det är dessutom Sveriges enda förstaplacering i år. På andra listor ser det också bra ut, om än inte fler förstaplatser: Åkestam Holst räknas som hela Europas näst bästa digitala byrå (efter Wieden & Kennedy i Holland). Vi är tvåa i Sverige om man räknar in alla discipliner (efter Forsman & Bodenfors). Vi är världens nionde bästa digitala byrå (efter en japansk, sex amerikanska och en holländsk)

Vad är då The Pencil Rankings? De får beskriva själva:

The Pencil Rankings enable agencies and clients to gauge their creative standing in the world.There’s no black box, complex criteria, or mystery in our method – just a simple league table that shows you where your agency or brand stands based on performance in the two most highly-regarded, rigorously-judged, not-for-profit awards shows in the world. If your work, your agency or your brand does well here, it really means something.

Vi kunde inte säga det bättre själva…

Nu ror vi hem den här skutan!

Stripes