Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« september 2011 | Hem | november 2011 »


Hattrick i Cresta!

Cresta_header

 Igår kväll nåddes vi av den goda nyheten att Åkestam Holst vann med tre bidrag i Cresta Awards 2011.
Juryn som består av 69 medlemmar från 41 länder bedömer bidragen individuellt, vilket utesluter eventuella diskussioner och politik för att istället lägga allt krut på det viktiga, kreativitet.

Vinnarna:

Posten - Ljudet av vad som helst

Posten - Levande julkort

Pause - The Human Jukebox

Observationer från en praktikant

Einstein”Creativity is contagious, pass it on” - Albert Einstein

Jag har nu avverkat 6 ½ dag här på Åkestam Holst och jag är väldigt glad att jag fick komma just hit. Mina tidigare arbeten har varit på mer ”vanliga” kontor vilket fått mig att snabbt tappa intresset och tvivla på om det jag valt att studera verkligen var det rätta. Här på Kungsgatan 5 verkar saker och ting vara lite annorlunda än vad jag är van vid, det finns en glädje och stämning som jag tror beror på all den kreativitet som flödar. Albert Einstein sa något väldigt klokt en gång i tiden: ”creativity is contagious, pass it on”. Det stämmer verkligen, jag känner mig smittad av Åkestam Holst. Kreativitet är och kommer bli ännu viktigare för företag att utnyttja i framtiden för att göra sig hörda men tyvärr känns det som att vi är ganska långt ifrån att alla företag har förstått det. 
En vedertagen uppfattning hos många företag är att det viktigaste med reklam är att få ut sitt budskap på ett så tydligt sätt som möjligt, till så många konsumenter som möjligt och på det effektivaste sättet enligt tidigare beprövade kanaler (vi måste kostnadseffektivisera!). Kreativa utsvävningar är därför ofta inte ett mål i sig då många företag är rädda för att konsumenterna inte kommer förstå eller uppskatta utsvävningarna. ”Varför lägga pengar på något som kanske inte kan kopplas ihop med det vi gör?” är en förståelig tveksamhet från företags sida men det är just därför företag som Åkestam Holst finns till, för att kunna erbjuda sin expertis som de vet funkar.
I deras fabrik här på Kungsgatan har de alltid sett värdet i att leverera de mest kreativa lösningarna, för de vet att det påverkar uppfattningen av det företag som står bakom reklamen. Många tänker säkert nu ”Men det är ju det dem säljer så det är klart de säger så”, och ja det är sant att de säljer reklam, men de lösningar de levererar har alltid kundens bästa i fokus och inte för att de tycker att det är roligare att komma på nästa snackis kring kaffeautomaterna ute på företagen (det ser de bara som en av alla bonusar med att jobba med det dem gör!). Ny forskning visar faktiskt att desto mer kreativ ett företag uppfattas som desto bättre. Det här är undersökningar som är gjorda av ekonomie professorer där de har använt regressioner och andra kvantitativa metoder och resultatet talar sitt tydliga språk:

  • Kreativ reklam uppfattas som mer resurskrävande vilket mottagarna associerar med att varumärket tror mer på sin produkt eftersom de är villiga att riskera mer av sina egna pengar.
  • Kreativ reklam får mottagarna att på lång-sikt uppfatta varumärket som smartare, bättre på att ta fram produkter av värde och bättre på att lösa komplexa problem.
  • Kreativ reklam höjer den uppfattade kvaliteten av hela varumärket. 
  • Kreativ reklam ökar intresset kring varumärket. 

Ytterligare en bonus med kreativ reklam är att den ökar chansen att konsumenterna ser just er reklam, något som kan vara svårt idag då konsumenter blir bombarderade av olika budskap från en mängd företag, oftast paketerat på sådant sätt att det inte levererar något värde i sig självt. I ett samhälle där all information finns tillgänglig överallt och hela tiden är det ganska självklart att konsumenter inte är villiga att lyssna på något som är ”ren” information. Deras hjärnor skriker ju praktiskt taget ”underhåll mig eller utmana mig!”. Det är därför jag tycker att Åkestam Holsts tolkning av kostnadseffektivisering är att föredra, att vara så kreativa som möjligt, för de vet att deras kunder kommer tjäna på det i längden. 

/Patrik Karlsson - Plannerpraktikant

 

Ett komplext ämne ...eller skillnaden mellan majonnäs och jumbojetar

Mayo keychainTidigare har vi på bloggen länkat till artiklar av författaren och plannern Mark Earls, en person som verkar ha
många kloka tankar. I hans bok Herd finns det gott om sådana och jag har fastnat för framförallt en viktig sak.

I ett avsnitt i Herd gör Earls en intressant distinktion mellan två begrepp som vi har en tendens att blanda ihop, nämligen sådant som är komplicerat och sådant som är komplext. Som exempel beskrivs en jumbojet som komplicerad, då den består av miljontals delar som, om tid och lust finns, kan plockas isär till enskilda enheter för att sedan sättas ihop igen. Om man studerar det hela noggrant kan man lära sig att förstå exakt hur alla delar påverkar varandra och varför en jumbojet fungerar som den gör.

Majonnäs, å andra sidan, är komplext menar Earls. Anledningen är att majonnäs, som består av bl.a. äggula, olja, vinäger och kryddor inte kan plockas isär till sina enskilda beståndsdelar för att sedan sättas samman igen, och vi kan inte på samma sätt som med jumbojeten förklara hur alla delar påverkar varandra. Det är svårtolkad interaktionen mellan de olika ingredienserna som gör majonnäs till vad det är. Precis så är det med mänskligt beteende; alla individuella handlingar, åsikter, värderingar osv. är en funktion av de kollektiv man är en del av och av den kontext vi befinner oss i. För oss som arbetar med marknadskommunikation är det extremt viktigt att förstå detta (oavsett om man håller med Earls eller inte, så kommer man nog inte undan att vi människor formas och definieras utifrån vår omvärld, dvs. våra medmänniskor).

Vi försöker ofta definiera enskilda målgrupper och beskriva hur de fungerar och hur mycket de skiljer sig ifrån de som inte passar in på beskrivningen, men vad vi ofta missar är hur den definierade målgruppen interagerar med andra målgrupper och därmed påverkas av dem.

Reklam är därmed också lite som majonnäs. Det går inte plocka isär varenda bit och analysera bitarna var för sig och förstå exakt vad som gör att reklamen är ren magi eller fullkomlig dynga, eller exakt hur den kommer att påverka människor, deras uppfattningar och deras beteenden. Precis som Jon Steel påpekar i sin klassiker Truth, Lies, and Advertising, så är det heller inte så människor ser eller hör reklam. Man ser t.ex. en annons och skapar ett helhetsintryck, man dissekerar inte reklamen som en labbråtta – en logotyp, ett element i en bild, ett ord, en mening, ett ljud, en scen, en gestikulering, en min. Trots det ägnar vi som arbetar med reklam oss ofta åt att hacka upp den och risken är att vi lägger för stor vikt vid en enskild beståndsdel som vi vänder och vrider på för att få den perfekt, utan någon direkt nytta.

Särskilt tydligt blir det när man testar reklam. Man analyserar ofta reklamen bit för bit för att konstatera vad som kommer att påverka vad när mottagaren kommer i kontakt med reklamen och ofta får testpersoner sitta isolerat och koncentrera sig på en enda sak, nämligen att se på (och tänka på!) reklamen. Ingen i närheten som stör eller förhöjer upplevelsen, som delar ens åsikter eller som tycker någonting man själv vill tycka för att passa in.

Som bekant beror ju dessutom mottagarens reaktion på väldigt mycket mer än reklamen i sig. T.ex. var en annons sitter (i vilken tidning), i anslutning till vilken artikel, om mottagaren läser den på bussen eller vid frukostbordet, om hon eller han är på bra humör, vilka politiska värderingar som dominerar i familjen osv. osv. Kontexteffekter som det heter på finspråk. Det lägger ytterligare ett lager till komplexiteten.

Ett av mina favoritexempel på detta är när forskaren Yi i ett experiment testade att placera en annons för en stor bil bredvid en artikel om flygsäkerhet och lät en grupp läsa artikeln och annonsen och utvärdera den senare. Detta jämfördes med en annan grupp som fick se samma annons, men denna gång placerades den intill en artikel om ett oljeimperium. Artiklarna i sig hade ingenting direkt med annonsen att göra, men de hade stor påverkan, på olika sätt, på grupperna som exponerades för de två olika exemplen. De som fick ta ställning till annonsen efter att ha läst om miljöproblem tyckte mycket sämre om den och om varumärket än de som först hade fått läsa om säkerhet.

Hur som helst är väl poängen egentligen att det sällan är någon mening med att bryta ner reklam såsom vi ofta gör, för risken är att man missar helheten, det stora perspektivet. Och när man köper och bedömer reklam borde man kanske förhålla sig lite mer till den som till majonnäsen. Det vill säga inte dissekera och analysera den för mycket, utan snarare ägna sig lite mer åt att bestämma sig för om det smakar gott eller inte.

Nya OLW Crunchos – oemotståndligt goda!

Nu lanserar OLW de nya, smakrika majschipsen “Crunchos”. För den som som vill ha chipsen för sig själv, gäller det att vara uppfinningsrik. Se och lär till fredagsmyset!

Dubbelt grattis!

Vinnarna
Mariette Kristenson och Lena Strand.

Marknadsföreningens pris “Årets Marknadschef” delas årligen ut till en person som åstadkommit extra anmärkningsvärda resultat för sitt varumärke.
I förra veckan var det dags igen. Som vanligt var det både prestigefullt och högtidligt och en kvalificerad jury hade gjort ett gediget jobb för att vaska fram vinnaren bland ett antal kompetenta kandidater. Priset delades ut på Berns där Dagens Media arrangerade Marknadsdagen.
För första gången var det omöjligt att utse en ensam vinnare, eftersom två personer ansågs ha utfört små underverk med sina respektive varumärken. Helt rätt tycker vi som har äran att agera reklambyrå för båda vinnarna; Lena Strand på Folksam och Mariette Kristenson på Pressbyrån.

Juryns motivering för Mariette: "med konsekvent, kreativ och mångfacetterad marknadsföring har stärkt varumärket och tydligt bidragit till ökad omsättning och starkare resultat".

Juryns motivering för Lena: "framgångsrikt bidragit till att förflytta företagets varumärke i en omfattande förändringsprocess som genomsyrat hela organisationen.” samt “Resultatet talar för sig självt."

Det är en fest att jobba med skickliga reklamköpare och vi på Åkestam Holst tycker att vi får göra det ovanligt ofta. Det är aldrig enkelt, det är ständigt utmanande. Men det är alltid belönande att tillsammans flytta om inte berg så i alla fall varumärken.
Stort grattis till de välförtjänta belöningarna, Lena, Mariette och alla andra skickliga marknadsförare på Folksam och Pressbyrån!

Dags igen för ett mellanmål.

Nu blir det mellanmål för alla smaker igen. Uppföljaren till Mellanmålsbyrån går upp i veckan och är gjord tillsammans med Pressbyråns leverantörer. Roligt samarbete tycker vi, och hoppas att du gör det också. Här nedan visas annonserna och vill du ha koll på varumärket bakom, håll muspekaren på bilden.

Cola     Yalla     Wasa

Snickers     Dole     Lakerol

Kexchoklad     Extra     Ramlosa

Charlotte Perrelli och Bert Karlsson har kommit närmare varandra.

Charlotte-6-1

Vill du se hur det gick till kan du se hela kampanjen här: komnärmare.nu