Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Ett komplext ämne ...eller skillnaden mellan majonnäs och jumbojetar | Hem | Hattrick i Cresta! »


Observationer från en praktikant

Einstein”Creativity is contagious, pass it on” - Albert Einstein

Jag har nu avverkat 6 ½ dag här på Åkestam Holst och jag är väldigt glad att jag fick komma just hit. Mina tidigare arbeten har varit på mer ”vanliga” kontor vilket fått mig att snabbt tappa intresset och tvivla på om det jag valt att studera verkligen var det rätta. Här på Kungsgatan 5 verkar saker och ting vara lite annorlunda än vad jag är van vid, det finns en glädje och stämning som jag tror beror på all den kreativitet som flödar. Albert Einstein sa något väldigt klokt en gång i tiden: ”creativity is contagious, pass it on”. Det stämmer verkligen, jag känner mig smittad av Åkestam Holst. Kreativitet är och kommer bli ännu viktigare för företag att utnyttja i framtiden för att göra sig hörda men tyvärr känns det som att vi är ganska långt ifrån att alla företag har förstått det. 
En vedertagen uppfattning hos många företag är att det viktigaste med reklam är att få ut sitt budskap på ett så tydligt sätt som möjligt, till så många konsumenter som möjligt och på det effektivaste sättet enligt tidigare beprövade kanaler (vi måste kostnadseffektivisera!). Kreativa utsvävningar är därför ofta inte ett mål i sig då många företag är rädda för att konsumenterna inte kommer förstå eller uppskatta utsvävningarna. ”Varför lägga pengar på något som kanske inte kan kopplas ihop med det vi gör?” är en förståelig tveksamhet från företags sida men det är just därför företag som Åkestam Holst finns till, för att kunna erbjuda sin expertis som de vet funkar.
I deras fabrik här på Kungsgatan har de alltid sett värdet i att leverera de mest kreativa lösningarna, för de vet att det påverkar uppfattningen av det företag som står bakom reklamen. Många tänker säkert nu ”Men det är ju det dem säljer så det är klart de säger så”, och ja det är sant att de säljer reklam, men de lösningar de levererar har alltid kundens bästa i fokus och inte för att de tycker att det är roligare att komma på nästa snackis kring kaffeautomaterna ute på företagen (det ser de bara som en av alla bonusar med att jobba med det dem gör!). Ny forskning visar faktiskt att desto mer kreativ ett företag uppfattas som desto bättre. Det här är undersökningar som är gjorda av ekonomie professorer där de har använt regressioner och andra kvantitativa metoder och resultatet talar sitt tydliga språk:

  • Kreativ reklam uppfattas som mer resurskrävande vilket mottagarna associerar med att varumärket tror mer på sin produkt eftersom de är villiga att riskera mer av sina egna pengar.
  • Kreativ reklam får mottagarna att på lång-sikt uppfatta varumärket som smartare, bättre på att ta fram produkter av värde och bättre på att lösa komplexa problem.
  • Kreativ reklam höjer den uppfattade kvaliteten av hela varumärket. 
  • Kreativ reklam ökar intresset kring varumärket. 

Ytterligare en bonus med kreativ reklam är att den ökar chansen att konsumenterna ser just er reklam, något som kan vara svårt idag då konsumenter blir bombarderade av olika budskap från en mängd företag, oftast paketerat på sådant sätt att det inte levererar något värde i sig självt. I ett samhälle där all information finns tillgänglig överallt och hela tiden är det ganska självklart att konsumenter inte är villiga att lyssna på något som är ”ren” information. Deras hjärnor skriker ju praktiskt taget ”underhåll mig eller utmana mig!”. Det är därför jag tycker att Åkestam Holsts tolkning av kostnadseffektivisering är att föredra, att vara så kreativa som möjligt, för de vet att deras kunder kommer tjäna på det i längden. 

/Patrik Karlsson - Plannerpraktikant

 

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef0153929254c8970b

Bloggar som refererar till Observationer från en praktikant:

Kommentarer

En av de smartaste spaningarna på bloggen på länge. Tack, Patrick!

Vad heter forskningsrapporten/na? Är intresserad av att läsa dem.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google