Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« oktober 2011 | Hem | december 2011 »


Sikta inte för noga

Target

”The theory of targeting is always far more compelling than the reality of it” skrev Richard Huntington på Adliterate för några veckor sen. Han har en poäng. Det Huntington vänder sig emot är branschens ovana att sikta lite för väl. Bara för att vi kan. Problemet är att detta har blivit ännu enklare i och med de möjligheter till beteendespårning samt geografisk och demografisk segmentering som det digitala landskapet har öppnat upp. Idag behöver vi egentligen inte rikta vår reklam till en enda person som inte passar in i våra snävt uppställda ramar. Ska man sälja fotbollsskor så kan man se till att endast personer som visat något slags intresse (besökt vissa sajter, gjort specifika sökningar etc.) för fotboll nås av reklamen och ska man sälja private banking-tjänster till förmögna så kan man se till att endast personer som tillhör den begränsade lilla skara som är aktuell som prospekt träffas av budskapet.

Men det här är väl inget problem? Eller?

Vid en första anblick verkar dessa möjligheter sannolikt fantastiska. De gör ju att inte en enda reklamkrona behöver gå åt till att skrika för döva öron. Det finns dock några problem…  

För det första. Reklams främsta existensberättigande är att bygga varumärken som genererar långsiktig försäljning. Varumärken är inget som existerar endast i ett personligt vakuum mellan en person och ett företag. Tvärtom så är de sociala markörer. En central poäng med ett varumärke, ur ett konsumentperspektiv, är vad det signalerar om personen som använder det till dennes omgivning. Om omgivningen inte har koll på varumärket, eftersom de inte nåtts av de extremt nischade reklambudskapet, så faller alltså ett grundläggande generellt syfte med varumärken. Då finns ju betydligt färre som kan imponeras av att jag köpt just det varumärket.

För det andra. När man siktar för noga tenderar man att missa en stor potentiell målgrupp. Eftersom målgruppsdefinitionen allt för ofta baseras på vilka de befintliga kunderna är, faller alla som inte rimmar med profilen på dessa utanför ramen. Men vad är det som säger att morgondagens kund kommer vara precis likadan som dagens? Både varumärken och människor förändras, vilket det finns en stor risk att man missar om man siktar för snävt.

Dessutom finns det en rad problem kopplade till teknikens begränsningar som gör att överdriven målgruppsfokusering löper en stor risk att få motsatt verkan än den eftersökta. Även om jag visar ett stort intresse för kameror, kylskåp eller bilar en vecka så betyder det inte att jag är lika intresserad av dessa produkter nästa vecka. När jag har köpt mitt kylskåp så är jag tvärtom extremt ointresserad av reklam för just denna kategori, och blir sannolikt snarare irriterad än glad när jag via ännu en banner upplyses om att mitt kylskåp nu finns att få tag på till ett bättre pris.

Alltså. Sikta inte för noga. Det riskerar att göra att du missar målet.  

Roligare onsdagar med nytt gästspel.

V86 är här, den största nya spelsatsningen från ATG på många år. V86 lanseras som ett gästspel på Solvalla under 10 onsdagar. Vem vet, gör spelarna tummen upp blir det kvar. Förhoppningen är att ett bättre och roligare onsdagsspel långsiktigt kan förändra travspelarnas beteende så att en del av de 1.000.000 människor som spelar V75 varje lördag också väljer att vara med mitt i veckan. Filmen är regisserad av Johan Tappert/Folke Film och DOP är Hoyte van Hoytema. Operahuset i Budapest är vår arena.

Our latest work for ATG Swedish horseracing.
The new ambitious game V86 is an attempt to slowly change horse betting behaviour in Sweden. Will ATG be able to attract some of the plus 1 million people that bet on the big game V75 every Saturday to also spend some money on Wednesday? Expectations are high. The betters’ verdict will decide if V86 will stay longer than the 10 weeks long guest appearance. TVC is directed by Johan Tappert/Folke Film and shot by DOP Hoyte van Hoytema on location in the Budapest Opera house.

V86_fullpagePrint


TV ad

V86_spread
Print

Ååå - nu är det jul igen!

För hundraförsta året i rad är Apotekarnes Julmust med och skapar en godare jul till folket där ute i stugorna. Det firar vi med att kika in i tomteverkstaden där musten blir till. Ho, ho, ho. Håll i hatten! Underbart är kort.

En extra stor julklapp på axeln till Filmic Art och Taylor Sound för mycket fin produktion och musikslinga.
 
God Jul!
Önskar Apotekarnes Julmust.

Bra start på dagen!

Bulb

Nu är nomineringarna till 100-wattaren offentliggjorda. Sammanlagt 35 kampanjer har passerat nålsögat och valts ut för att de bättre än några andra svenskproducerade kampanjer det senaste året kombinerat kreativitet med dokumenterad effekt. Och därmed givit bäst return-of-investment för sina annonsörer.
Den 1 december ska priserna delas ut i de olika kategorierna, men nomineringarna skvallrar redan nu om vilka byråer som lyckats bäst under året, åtminstone när det gäller bredden.
Bland reklambyråerna toppar Åkestam Holst ganska klart, med sju nominerade kampanjer. Det gör oss förstås stolta, men långt ifrån stöddiga. Konkurrensen är hård och vi kommer att vara glada ända fram till jul över att vara mest nominerade reklambyrån, hur det än går på galan.

Se hela nomineringslistan här

Plågade män lider inte i det tysta

Däremot tar många den värkmedicin som finns hemma trots att den är avsedd för en annan typ av smärta. Det är insikten till den kampanj vi nu gör för Apotek Hjärtat. Allra bäst råd och hjälp får du förstås av de farmaceuter som finns på något av Apotek Hjärtats 270 apotek.

APHJ_skylt_tema_240x150

Mer smärta:

ApotekHjärtat_30s

The Sound of Football - Pepsi Refresh, one week later..

Pepsi-refresh-blind-football

Who could have guessed the tremendous reception of The Sound of Football? The team behind is more than grateful and say together in chorus: Tack så mycket!

Read what some of the industry's leading newspapers write about the project:

Fast Company

Wired

Engadget

Huffington Post

Business Insider

Contagious Magazine


Watch the project here, The Sound of Football

PAUSE UPPMANAR KUNDER ATT BRYTA SIG IN I BUTIKEN (PRECIS SOM PÅ FILM)

Om du är ute efter stora filmupplevelser är Pause butiken för dig. I en kampanj för deras hemmabiolösningar förvandlar de sig själva till en film och uppmanar dig att spela tjuven som stjäl en LED-TV värd 37.000 kr.

The_Heist_at_Pause_-_Movie_poster_alt

Precis som i “riktiga” filmer finns ett motiv bakom kuppen. När Peter Eriksson får sparken från Pause Ljud & Bild bestämmer han sig för att hämnas på sin forne chef genom en att stjäla en värdefull TV. Men, eftersom att han inte själv vill knytas till brottet kapar han Pause webbsida och lägger upp all känslig information som behövs för att kunna bryta sig in och förlitar sig att på att någon annan (du) genomför kuppen.

Har du någonsin drömt om att slingra dig emellan laserstrålar i en gastkramande heistscen? På torsdag den 10:e november från kl. 19 har du chansen när fiktion möter verklighet i Pause butik på Norrlandsgatan 14. Allt du behöver för bryta dig in på Pause hittar du här.

The Sound of Football – Pepsi Refresh

 

Pepsi is funding amazing ideas that refresh the world. Åkestam Holst, Society 46 and Tracab created “The Sound of Football” to give visually impaired people a better football experience and maybe, in the future, create new aides that enable you to “see” with sound. As a first test, we arranged a football match between a team of visually impaired players and a team of former professional footballers. We wanted to see how they would perform under equal conditions – in a match where no one can see. 

Watch the result at: http://www.thesoundoffootball.com

How it works 

We used tracking technology, the same used at the latest FIFA World Cup. Through the system we can get the position of each player in real time on the football pitch. This information is then fed into an iPhone located on each player’s head and converted into binaural 3D sound. We created sounds for things important on the pitch like the nearest players, the ball and the goals. Through headphones each player can hear what is happening and get a sense of distance between things. And the sensors in the iPhone allow players to locate where the sounds come from when they move their head.

/Alex, Björn, Martin, Patrick and Thomas