Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1733
Kommentarer: 1242

« november 2011 | Hem | januari 2012 »


Inte för stan. Inte för landet. Men för radio.

Inte för stan. Inte för landet. Mångsidiga och kompakta Audi Q3, gjord för familjer och äventyrare är en helt ny typ av crossover som gör sig bäst överallt – även i test. I Teknikens Världs senaste slog Audi Q3 konkurrenterna och kallades den nya måttstocken.

I samband med lanseringen har vi bland annat gjort tre radiorökare där en historia från landsbygden och en från stan vävs samman. På med hörlurarna och lyssna.

Fullt ös

0-100

Hos bilhandlaren

 

Santa Pause är inte lika lättlurad som Tomten

Om du varit ovanligt snäll i år kan du få vad du önskar dig i julklapp av Santa Pause! Tack vare Facebook är det nämligen enklare än någonsin att ta reda på hur snäll du varit under året... Bli vän med honom och posta din önskan på hans vägg! Vad som finns i tomteverkstan kan du spana in på http://www.pauseljudbild.com/

Pause_annons

 

Casefilm:

Vi firar med ketchup på julskinkan

Det har debatterats, diskuterats och dryftats ifall annonsen med tungan är osmaklig eller smaklig och därför var det extra roligt att just den vann Resumépriset Årets Reklambild, folkets omröstning. Den ingår tillsammans med bland annat ketchup på tomaten i serien Allt blir godare med Felix Tomatketchup.

Gott
Gott

We are contagious

Pepsipause
Sound of Football - Pepsi                                The Heist - Pause Ljud & Bild 

Two of our campaigns have been featured in Most Contagious 2011, a report that sums up the biggest global trends, technologies and campaigns of the year in the marketing industry, compiled by Contagious Magazine. You can download the full report here.

Ta reda på hur ofta du använder mobilen. Det kostar bara lite välgörenhet.

1024x500_feature_graphic

Ladda ner vår nya Android-app som enkelt och smart kopplar dina mobilvanor till goda gärningar. Varje gång du låser upp mobilen avsätts 20 öre till SOS Barnbyar. I appen får du statistik på hur ofta du faktiskt plockar upp mobilen och när du använder den mest. Då och då blir du påmind om hur mycket pengar du samlat ihop. Pengar du sedan enkelt kan skänka till föräldralösa och övergivna barn.

Länk till Android market:

https://market.android.com/details?id=com.sosbarnbyar.app_hjalpen

Länk till info-film:

http://youtu.be/0k6kzL3lz9E

Satsa på tåget. Ta bussen.

Swebus-jackpot-logo_new_medium

Just nu leder tåg 524 06:11 Malmö C - Norrköping C 09:26. Gissad genomsnittstid är 1 timme och 27 minuter.

Tågförseningar är tråkiga saker, men de kan bli roliga. Med endast några dagar kvar till årets mest reseintensiva period erbjuder Swebus alla som ska ut och åka i Sverige chansen att vinna resecheckar genom att tippa på vilka tåg som kommer att bli försenade. Vi har skapat spelet Swebus Jackpot (www.swebusjackpot.se) där man kan välja ett av tjugo tåg som avgår dagen före dagen före dopparedagen och gissa hur pass försenat tåget kommer att bli. Kul, sant och användbart på samma gång. Läs några av twitter-kommentarerna här: http://twitter.com/#!/search/realtime/swebus

Stå inte kvar på perrongen i jul. Välj Swebus och kom i tid.

PS. Om alla tåg skulle komma i tid bugar vi oss och ger hela vinstsumman till välgörande ändamål.

Tomt på innehåll, fullt av mening.

Namnlöst-2
I årets julkampanj för SOS Barnbyar har vi tagit fram ett paket för SOS Barnbyar som är tomt på fysiskt innehåll. Istället hörs en liten flickas röst prata när man öppnar paketet (Inbyggt i paketet finns ett ljudchip). Det är Izabel 6 år från Moçambique som berättar om sitt livsöde på sitt eget språk. Tryck i botten av paketet finns en översättning av Izabels berättelse, samt information om att pengarna som paketet kostar går till SOS Barnbyars arbete med att ge utsatta och föräldralösa barn en ny och kärleksfull familj där de får växa upp.

Vi hoppas att Izabels berättelse ska beröra andra lika mycket som den berörde oss på byrån när vi fick höra den. Och att det ska få ännu fler människor att gå i på sos-barnbyar.se för att köpa en meningsfull julklapp eller bli fadder.

Paketet kommuniceras i flera olika enheter: TV, Print, utomhus, radio, banners samt i ett event som går av stapeln den 9:e december på Soltorget invid Sergels Torg. Där kan förbipasserande gå in i ett 30 kvadrat stort paket och lyssna till fler barns livsöden samt köpa det pratande paketet.

Ha nu en riktigt god jul, och gå gärna in på sos-barnbyar.se och ge den extra mycket mening i år!


Reklamfilm


SOS Barnbyar, 40 sek
Radioreklam


SOS_Nov2011_annons_DN
Tidningsannons

Har du styrkan att genomlida vår senaste kampanj?

XmasTorture_blogg_alt

Xmas Carol Torture som hemsidan heter är gjord tillsammans med The Brewery för Pause Ljud & Bild och är ett fullt fungerande tortyrredskap på nätet där julplågan ’Jingle Bells’ spelas på repeat. Ju längre du lyssnar, desto mer rabatt får du på alla produkter från Geneva Sound Systems. De tre som utstår tortyren längst, får dessutom ett ljudsystem i julklapp.

Starta demo av jultortyren här

Från lovande till lysande

Ny100w_logo_2010_cmyk

 För några veckor sedan var vi stolta som tuppar över att vara mest nominerade byrå i 100-wattaren och lovade att vara glada ända fram till jul, hur det än skulle gå i finalen, väl medvetna om den knivskarpa konkurrens som förstås råder mellan de 35 dokumenterat effektivaste av årets tiotusentals producerade reklamkampanjer.

100-wattaren är som bekant tävlingen där man som reklambyrå måste kunna bevisa att de kreativa strategier, plattformar och idéer vi utvecklar tillsammans med våra uppdragsgivare också åstadkommer kommersiell effekt och affärsnytta. Syftet är förstås att driva tesen att marknadskommunikation är en av de absolut bästa investeringar ett företag kan göra när det gäller ROI. En 100-wattare delas ut i fem olika kategorier, dessutom ett mindre antal 75- och 50-wattare per kategori.

Så här gick det:

  • 100-wattaren i B2B-reklam tillsammans med Posten för kampanjen ”Kom närmare med DR”. 
  • 100-wattaren i Smart-reklam (kampanjer med en budget under 1 milj kr) tillsammans med Pause Ljud & Bild för kampanjen ”Human Jukebox”. 
  • 75-wattare i Konsument-reklam tillsammans med Procordia/Felix Tomatketchup för kampanjen ”Allt blir godare med ketchup”. 
  • 50-wattare i Konsument-reklam tillsammans med Folksam för kampanjen ”För allt du bryr dig om”.

Sammanlagt 325 watt placerade Åkestam Holst i viss särklass det här året. Vi tackar både juryn för visat omdöme och våra krävande uppdragsgivare för fantastiskt samarbete. Nu lovar vi på stående fot att vara glada ända till nästa 100-wattsgala.  

Skicka julkort i farten!

Visste du att åtta av tio föredrar att få en julhälsning i brevlådan framför Facebook, mail och sms? Julen är en högtid där traditioner är viktigare än något annat, och förmodligen är det just därför som vi älskar att få riktiga julkort i brevlådan.

julkortifarten.se har vi, tillsammans med Posten, skruvat tillbaka tiden till 1910 då konstnären Jenny Nyström ritade Sveriges första julkort. Nu kan du fota och skicka dessa julkort igen, direktsända från en lada i Småland. Ladan är öppen varje dag kl. 9-21 till och med 16 december. Välkommen! 

ÅH_blogg_1

I cirkeln till höger på sajten kan du klicka om du vill köra tåget. Då kan du påverka olika saker i bild, t ex ändra färg på julgransbelysningen, öppna dörren för barnen, elda i ballongen och öppna flygeln inne hos grisarna. Kör försiktigt! 

ÅH_blogg_2
Bakom kulisserna: