Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1714
Kommentarer: 1239

« Reklam är ingen skönhetstävling | Hem | Vi gör Sälen för Anja »


”It is about doing more instead of doing less, it is just being creative in how you do more”

Ända sedan jag som, förvirrad, pank men ganska obekymrad snowboardåkande diversearbetare började på reklambyrå för lite drygt 10 år sedan, så har jag tyckt att små budgetar är mer en utmaning än ett hinder. Ibland t om bättre. Det tvingar en att vrida och vända på problem och projekt vilket ibland föder bättre idéer och alltid gör en till en bättre kreatör. Inom området film, ett område som traditionellt sett är förknippat med stora utgifter, blir detta extra tydligt. Personligen blir jag inspirerad av filmare som gör skid- och snowboardfilmer, de lyckas oftast göra mycket av litet och en av mina senaste favoriter är filmen All I Can av Dave Mossop och Eric Crossland på Sherpas Cinema.

Citatet i rubriken kommer från filmen och handlar egentligen inte om att göra film med små medel, utan deras syn på hållbarhet. Jag tycker det är precis så man ska se på hållbarhet (och reklam), det handlar inte om att spara in, göra mindre eller att vi ska leva mer begränsat. Tvärtom, allt kommer bli mycket mer och mycket bättre, i takt med att vi, och företagen vi jobbare med blir mycket kreativare.

The weekly celebration goes to Dave and Eric at Sherpa’s Cinema for doing a lot with less and their positive view on sustainability and the future. Something that applies to life, as well as advertising.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef016302e7459c970d

Bloggar som refererar till ”It is about doing more instead of doing less, it is just being creative in how you do more”:

Kommentarer

Älskar den här filmen och håller med!
Men är samtidigt ganska övertygad om att alla liknande projekt och filmer med liten budget är helt beroende av eldsjälar som kan göra det mesta helt gratis eller bekosta det själva för att det överhuvudtaget ska bli av.
Har någon lyckats överföra modellen till, låt säga, stålverksindustrin eller skogsbruket? Skulle vara vrålcoolt om ett gäng superengagerade skördarmaskinister gjorde något liknande tycker jag :)

Kul! Jag tror du har helt rätt, det är helt eldsjälarnas förtjänst. Jag tror framgångsrik kreativitet (inom alla områden, speciellt bland skördemaskinister ;-) nästan alltid är förknippat med människor som är gränslösa i sitt engagemang och i sin vilja att komma vidare. Jag tycker det behövs fler och mer sådana människor, och förutsättningar för dem att få vara så kreativa som möjligt. Det tror jag alla skulle tjäna på. I detta specifika fall så håller jag med, det intressanta är ju att eldsjälarna visar att det finns fler sätt en bara ett att göra fina saker, både ur ett ekonomiskt och estetiskt perspektiv.

Grym film, perfekt inspiration för att kicka igång en seg torsdagsmorgon!

Kommentera!


del.icio.us | Digg! | google