Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1714
Kommentarer: 1239

« mars 2012 | Hem | maj 2012 »


Möt våren i en cabriolet

Solen skiner i Stockholm och i morrn har de flesta ledigt så att vi kan skråla "Vintern rasat" hela natten lång. Men innan det är dags att tända brasan kan du ju dra iväg till din Audi-säljare och provköra en cabriolet, den snabbaste vägen till en starkare körupplevelse och mer vår!

OK_Uggla_TekVarld_434x280

OK_CSLite_anka_272x378

Hej, jag heter Felix!

Felix ketchup

Felix Italia  Felix Stor Paj

Felix-Risgröt  Felix ketchup

Hej, jag heter Felix är vårt nya reklamkoncept för Felix som framöver kommer att visas på tv, synas i butik och finnas på annonser med mera. Konceptet bygger på den enkla insikten om att vi känner något speciellt för ting som heter som en själv. Säg därför gärna redan nu ett rejält hej till Felix nya talespersoner Felix Almström, Felix Thunholm, Felix Elofsson, Felix Bergbom, Felix Laurent, Felix Brehmer med flera – några av de 10 000 personer som i Sverige heter Felix (själva namnet Felix kommer från latinets felicium och betyder lycklig). Smaklig måltid alla ni som tycker om... Felix. Här är ett axplock av filmerna:

  

  

En av framgångsfaktorerna bakom vår tidigare reklam för Felix Tomatketchup har varit att den är sprungen ur verkligheten. Så är fallet även denna gång. Vill du komma i kontakt med exempelvis Thai-Felix, ring eller skriv till Agneta så fixar vi det.

Säg hej till min polare Pete. En total främling.

PetePlanen innan Pete dök upp, var att skriva ett långt inlägg om ”Consumers Don't Like Being Forced to Do Things, But That's What We're Doing In Video”. Det vill säga om de reklamsnuttar som ligger före YouTube-klippet vi egentligen vill titta på. Många gånger väldigt störande och därför en mycket märklig reklaminvestering. Men, eftersom mitt inlägg ska handla om Pete hänvisar jag istället till länken ovan, läs mer än gärna om du jobbar på ett företag som lägger pengar på just pre roll.

Så nu till min polare Pete. Jag fick honom igår via Wander, en några månader gammal app som slumpvis kopplar ihop främlingar. Du blir ombedd att skicka en bild på det du ser just nu, på något kul från där du bor, eller på vad som helst. Mycket underhållande och som du inte vet slutet på. Jag blev ihopkopplad med Pete utanför Chicago. Petra med en kille från Sydkorea som precis var på väg ut i natten. Fredriks nya kompis blev en kille från Barcelona som skickade en bild på en bar som Petra hade varit på.

Rolig värld. Efter Pete ska jag leta efter en ny kompis i Paris. Eller Venedig. En klackspark i sammanhanget som gör att jag gillar Wander extra är att de tre skaparna av Wander kallar sig själva för The Hustler (det är CEO:n), The Hacker och The Designer. Oseriös seriositet.

I reklamsammanhang kan en app som Wander användas för matchmaking eller mer intressant, för ett resebolag för att göra kunder mer intresserade av ett varumärke.

Vikten av att ha en drivkraft

En person som blivit något av en husgud för oss på Kungsgatan 5 är Simon Sinek. Han har utvecklat ”the golden circles”, som är en lika enkel som genial modell för vilka varumärken och personer som lyckas få människor att lyssna på dem. Hans grundläggande filosofi är att det helt enkelt är de som har en tydlig drivkraft, en tro eller en dröm som tenderar att lyckas. De varumärken som brinner för något - inte bara för att tjäna pengar åt sina aktieägare. Se hans inspirerande TED-talk på ämnet nedan.

 

Men det här är ju egentligen gamla nyheter. Simon Sinek har vi tjatat om länge. Även om jag inte tror vi gjort här på bloggen. Det som är någorlunda nya nyheter är att en annan blogg med fabrik i namnet, nämligen psykologifabriken, har skrivit om forskning som förklarar varför vissa människor lever längre än andra. En intressant detalj som nämns i inlägget är att det i USA finns två levnadsår under vilka vi löper betydligt högre risk att dö. Dessa är det år man föds (ganska naturligt), och det år man går i pension. Innevånarna på Okinawa i Japan, som är en av de folkgrupper som har en ovanligt hög medellivslängd, har inte ens ett ord för pension. Vad de däremot allihop har, och delar med de flesta andra folkgrupper som utmärker sig för ovanliga höga medellivslängder, är en tydlig drivkraft i livet – de vet varför de går upp på sängen på morgonen.

Att ha en drivkraft och en vilja i livet tycks alltså vara fullständigt livsviktigt. Både för varumärken och människor.   

 

Allt är inte guld som glimmar. Det kan vara silver också.

IStock_000017890742Small

I tisdags hölls som bekant årets Guldäggsgala för att uppmärksamma och belöna 2011 års bästa svenska reklam. Sju av de nio senaste åren hade vi gått hem med minst ett Guldägg. Det är ett overkligt facit och de tre Silveräggen som blev årets resultat ska därför inte devalveras till någon sorts besvikelse. Det är bara sett till kollegerna Forsman & Bodenfors som vårt resultat i år kan förefalla en smula….ja, futtigt.  

Hursomhelst, vi är oavbrutet stolta över de framgångar vi har tillsammans med våra uppdragsgivare. Tio nomineringar och tre Silverägg kommer i historiskt perspektiv vara ett, om inte sensationellt så i högsta grad respektabelt, bevis på uppskattning av reklam som folk på ett eller annat sätt pratade om under 2011.

Vi är stolta som tuppar!

The-man

Igår kväll blev hela reklamsverige varse om något som vi själva känt till sedan länge - nämligen att Björn Kusa är en av landets mest talangfyllda kreatörer. Att Björn fick det ärofyllda Kycklingstipendiatet kom väl därför inte som någon stor överraskning men lika glada och stolta är vi för det!

Så här sa juryn om vår guldkyckling "Hoppet om en frälsare är något reklambranschen delar med kyrkan. Sällan har vi skådat en så stark kandidat. Du har fått blinda att se – och bilförare att upptäcka faror i beckmörker. Din talang för att använda teknologi på ett både nyskapande och relevant sätt är precis vad branschen behöver. Grattis Björn Kusa!!"

Världens mest missbrukade och missförstådda ord!

Pennywise
Ordet kreativitet är något som många som jobbar med reklam brukar slänga sig med lite titt som tätt. Personligen har jag lite svårt för ordet då jag anser att det missbrukas och framför allt missförstås relativt ofta.

Ett problem med ordet är att det nästan alltid ställs emot ordet ”sälj”, i alla fall när det handlar om reklam. Kommentarer som "det är för kreativt och för lite sälj” eller ”det är inte tillräckligt kreativt” brukar vara vanligt förekommande i dessa sammanhang. För mig är dessa två ord inte motsatser, de är snarare intimt förknippade tillvarandra, eftersom kreativt belönad reklam är betydligt mer effektiv och lönsam än reklam som inte är det.

Peter Fields är en fristående marknadsföringskonsult som ägnat en massa forskning kring detta ämne. Resultaten som framkommer i hans rapport från IPA är odiskutabla. Från 1994-2004 bevisade han att reklam som blivit belönad i kreativa tävlingar har varit 3 gånger så effektiva som reklam som inte blivit belönad. Och den senaste mätperioden 2003-2010 var dessa kreativt belönade kampanjer 12 gånger så effektiva. 

Men tillbaka till ämnet. Vad är egentligen kreativitet? Tittar man på de parametrar som varit gemensamma för alla de kreativt och effektmässigt belönade kampanjer så kom IPA fram till följande:

1)        Den är byggd på en tydlig strategisk grund.

2)        Den innehåller mer känslor är rationella argument.

3)        Den har skapat ”buzz”. D.v.s. mottagarna har antingen pratat om den, spridit den vidare eller på annat sätt engagerat sig i reklamen.

Kreativ reklam är alltså inte billigt, skojigt effektsökeri. Kreativitet handlar om att lösa ett problem (strategi) på ett nytt, intressant och relevant (idé) sätt med kommunikation (reklam) som verktyg. Så tycker i alla fall jag att man bör se på ordet kreativitet ur ett reklamperspektiv.

Vad är du bäst på?

Efter varje besök i sponsringsmeckat Åre kommer jag tillbaka med samma tanke. Den handlar om hur tusan Red Bull, en tillverkare av en söt energidryck som är olagligt lite här och där, är det viktigaste som finns för lovanda talanger inom i princip alla livsfarliga sporter som finns. Och om drycken har någonting alls med det att göra. 

Förutom att andordna spektakulära tävlingar och spela in häftiga filmer så sponsrar Red Bull bara de bästa idrottarna. Och de är en sponsor man vill ha, som plöjer ner pengar i fysioterapeuter och öppnar stora, tunga dörrar. Presterar man inte i till exempel X-games så ryker den respektingivande Red Bull-hjälmen som skvallrar om att man är en åkare i världsklass. Svårare är det inte. 

Det intressanta blir när de rör sig utanför extremsporten som de länge har varit starka inom. Och vad som händer med sporterna de ger sig in i. När Lindsey Vonn kör i Red Bull-hjälm blir alpin racing modernare och Formel 1 är (i mina ögon) lite sexigare nu. Jag tänker liksom att bakom varje Red Bull-hjälm/-bil finns en idrottsmänniska som är lite mer dare devil än alla andra. Lite galnare, lite roligare.  

Att vid started av Red Bull Homerun (där alla med tillräcklig dödslängtan får tävla i ett kinesiskt störtlopp mot världsstjärnor i opistade backar) se längdguden Petter Northug stå där i en sån hjälm får mig dessutom att kanske, kanske, vilja kolla på längdskidor. 

Jag hörde ett rykte om att Red Bull inte längre primärt ser sig själva som en tillverkare av energidryck, utan att mediahuset har blivit viktigare. Om det är sant: Snacka om självinsikt. 

/Kalle Åkestam

Vi mot världen!

GIAPPONE_(F)_0207_-_Sumo

Igår kom nomineringslistan för årets Webby Awards, den digitala världens heliga graal, ni vet.

Sverige klarar sig som vanligt väldigt bra med hela 21 nomineringar. Av svenska byråer har Åkestam Holst åtta, Garbergs tre, F&B och Saaatchi & Saatchi två vardera, samt ett gäng byråer var sin nominering. Imponerande!  

Med åtta nomineringar konkurrerar ÅH om titeln ”Webby Agency of The Year” med storheter som DDB (12 nomineringar), BBH (9) och Wieden+Kennedy (9). En bit efter finns bl a BBDO, Saatchi & Saatchi, AKQA och R/GA, alla med fem nomineringar var och även de nominerade till Webby Agency of The Year.

Det intressanta med det här är att de andra nominerade är nätverksbyråer och alla kontor över världen räknas samman. Som oberoende byrå står därmed en inte särskilt stor byrå i Stockholm, med ett enda kontor, i viss särklass. Vi nyper oss i armen...

 Läs mer här

Livet genom ett par Google Glasses.

Lika osannolikt var det för ett par år sedan, när det påstods att alla framtiden skulle gå omkring med sin egen dator i fickan. Så hur stor är skillnaden egentligen från idag, mer än att datorn sitter på näsan istället för i handen eller i fickan? Kommer vi inom ett par år styra världen genom ett par glasögon? I så fall är det dags att börja träna upp vår simultankapacitet. 

  

Eller är risken att det blir såhär...?

Den längsta fredagen.

I fredags var det långfredag – fredagsmysarnas julafton. Det uppmärksammade vi med en radiospot för OLW som bara sändes den speciella dagen.

Långfredag

Radiosymbol_2

INFLUENCERS - How Trends & Creativity become contagious

INFLUENCERS är en kortdokumentär där skaparna Paul Rojanathara och Davis Johnson utforskar hur trender och kreativitet sprids i dagens samhälle. Väldigt intressant och inspirerande, något för soffan efter påskmiddagen.

INFLUENCERS FULL VERSION from R+I creative on Vimeo.

 

Vårens punktligaste filmupplevelser

På Swebus kan man njuta av gratis 5 mbit wifi och 98 procents punktlighet. För att kommunicera denna härliga kombo av internet och tid har Swebus och vi lanserat vårkampanjen "Vårens punktligaste filmupplevelser". Tillsammans med Headweb bjuds det på en streamad film med varje bussbiljett. Borta är dagarna då man kisade på en liten skärm som satt i busstaket, nu väljer du själv bland tusentals titlar. Men Ben-Hur lämpar sig bäst för riktigt låga resor, här finns varken spår- eller signalfel som skjuter upp ankomsten.

Annons:

SWEBUS_PRINT-a3

Banner:

SWEB_banner-pask

Länk till bannern

 

Radio:

Swebuss_Oz_v2_30s



7 One Show Interactive Finalists

22220
Interactive Advertsing

Carlsberg - Unbottle Yourself
The Swedish Post - Voice Letter
Carlsberg / Pepsi - The Sound of Football
Pause Ljud & Bild - The Heist

Websites
The Swedish Post - Voice Letter

Mobile Apps
Carlsberg / Pepsi - The Sound of Football 
Carlsberg / Festis - Unbore Mornings