Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Fredagsmys från förr. | Hem | Ännu mer stöd för att känslorna styr över tänkandet »


Meta-T-shirt

Kidult är en "graffitivandal" som ofta använder sig av ett antikapitalistiskt budskap i sina aktioner. Han ogillar dessutom skarpt när varumärken som Kenzo, Christian Louboutin, Colette, Hermes, Louis Vuiton, Agnes B, Celine etc. använder sig av graffiti och street art för att tuffa till sig, ergo sälja mer. Hans hämnd har varit att med en modifierad brandsläckare spraya ner hela deras butiksfasader med sin tag eller diverse budskap. Butikerna har varje gång så fort det bara gått tvättat bort klottret. 

1[1]

2[1]

Senast i raden att bli attackerade var Marc Jacobs butik i New York. Något som Kidult gladeligen twittrade om. 

3[1]

Marc Jacobs tänkte dock lite annorlunda jämfört med sina kollegor och vände snabbt på steken till sin fördel. Han började genast twittra om att det var ett samarbete och så tog han fram en t-shirt med fotot screentryckt på. Till skillnad mot Kidults liknande vanliga suport-t-shirts som kostar runt 290 kr så satte Marc sin prislapp till drygt 5000 kr och skrev ART BY ART JACOBS under. Det måste svidit ordentligt för Kidult när han insåg att han nu står i centrum av den kommersiella cirkusen som han själv gör allt för att bekämpa.

4[1]
Kidult har nu snabbt besvarat det hela genom att ta fram en egen version av t-shirten, men med texten NOT ART BY KIDULT. Den kommer släppas idag och kostar ca 65 kr.

5[1]
Det går inte helt oväntat ett rykte som lyder att det hela trots allt är ett samarbete. Något som vi innerligt inte hoppas och inte heller tror att det är. Vilket som har Marc Jacobs och Kidult lyckats med en ordentlig viral som spridits blixtsnabbt över nätet.

Exemplet illustrerar ovanligt tydligt hur varumärken inte är varumärkesägarens kontroll – varumärken är allas egendom. Mer så nu än någonsin tidigare. Kloka varumärkesägare inser detta och bjuder på sitt varumärke. Ju mer människor får interagera med det och engagera sig i det, desto djupare kan relationen till det bli. Varumärkesstrategen och författaren Marty Neumeier är på samma sak när han säger till varumärkesägare att ”[a brand] is not what you say it is. It’s what THEY say it is” och uppmanar dem att omfamna detta faktum.  
 
Marc Jacobs var klok nog att förstå det i det här fallet; istället för att försöka städa undan spåren från Kidult tog han det till sig på ett sällsynt begåvat sätt och kapitaliserade på det genom att ge egna fans (och Kidults fans) någonting som aldrig skulle ha kunna kommit inifrån företaget. Obs! detta betyder förstås inte att man bör släppa allt helt fritt, eller att man ska vara glad när någon vandaliserar ens varumärke, men det betyder att någonting större kan hända när man bjuder in istället för att stänga dörren och sköta allting själv.

6[1]
Avslutningsvis, för att göra allting ännu mer intressant, har någon kvick och kvicktänkt person tagit fram en t-shirt med t-shirten tryckt på. Kanske ingen storsäljare, men det gör onekligen historien ännu roligare. Det kan vara värt att ägna en liten tanke åt att allt detta har hänt inom loppet av någon månad, och vad det innebär.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef0168eb8a24f0970c

Bloggar som refererar till Meta-T-shirt:

Kommentarer

Vilket bra inlägg. Helt grymt spanat och kopplat till teorin är något som får mitt plannerhjärta att slå.

Hej! Roligt inlagg. Jag undrar bara varfor du/ni skriver under signaturen Produktionledarna nar alla andra skriver med sina egna namn? Man vill ju veta vem man ska tacka liksom!

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google