Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Känslorna man förmedlar är viktigare än budskapet | Hem | Varför vi älskar det som inte är perfekt »


Faim to Claim

Unknown

Per Robert Öhlin är en sällsynt eldsjäl som outtröttligt vill få oss alla i kommunikationsbranschen, både beställare och producenter, att göra bättre, smartare och effektivare reklam.
Genom flera böcker har Per Robert lyft de goda exemplen och med träffsäker pedagogik förklarat varför vi tar till oss viss reklam, medan annan går spårlöst förbi.
I sin nya bok, ”Faim to claim”, fortsätter han sitt korståg och visar goda exempel på strategier för framgångrikt varumärkesbygge.
Vi har fått förmånen att delta i en bloggstafett där avsnitt ur boken publiceras för allmän läsning. Blir du nyfiken på att läsa mer kan du beställa boken på de flesta ställen, t ex Ginza.

S112-113

Ett textavsnitt ur boken:

Du behöver inte vara arg för att du är billig
Herb Kelleher är en kedjerökande, före detta advokat som älskar att dricka whiskey (Wild Turkey) och klä sig som Elvis Presley.
En kväll 1971 satt han och pratade med en kund på en restaurang i San Antonio. Deras resonemang ledde till en liten skiss på en cocktailservett som senare skulle bli startskottet för lågprisflygbolaget Southwest Airlines.
De frågade sig om det är möjligt att flyga billigare genom att kapa onödig service och bara använda sekundära flygplatser? På den tiden var det en revolutionerande tanke. Kelleher uttrycker sin idé så här:

»Om du sätter dina anställda först blir de glada och motiverade. En glad och motiverad representant behandlar sina kunder väl. Det skapar nöjda och glada kunder. Och det vi vet om glada och nöjda kunder är att de kommer tillbaka, vilket gläder aktieägarna. Det är inget mysterium, det är helt enkelt bara så det funkar.« Det stannar inte där. Bara för att man utmanar en bransch med lägre priser behöver man inte vara en arg rebell som Ryanair. Southwest Airlines har upptäckt att man kommer långt med humor och lite självironi.
Kelleher har lyckats skapa en företagskultur där man inte får ta sig själv på för stort allvar och där skrattet (och sången!) alltid ligger nära till hands. (Gå in på YouTube och sök på »funny steward Southwest Airlines rapping safety information«, så får du ett smakprov på den omtalade humorn – som ju också kan betraktas som service.) Tack vare konsekvens och humor har South-west Airlines alltid placerat sig topp fem på Forbes lista över de mest omtyckta flygbolagen. Tidningen har också utnämnt Kelleher som en av de bästa företagsledarna i usa, alla kategorier.
Även om humorn bygger på rena känslor fungerar den också som ett rationellt alibi för den som eventuellt är rädd för att framstå som en snåljåp. »Jag åker med Southwest för att det är roligare«, är en fullt hållbar ursäkt.
Vilken ursäkt har Ryanair-resenären?

Stafetten fortsätter enligt nedan:
Onsdagen 13 juni: Kontaktmannen om ”Var det hybris eller gemenskap som byggde Babels torn?”
Torsdagen 14 juni: Mangan Lundin om ”Århundradets förförare”
Måndagen 18 juni: The Brand-Man om ”Ur Zues huvud föddes listen”
Onsdagen 20 juni: Retorikiska om ”Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar”
Torsdagen 21 juni: Wolber World  om ”Naiva drömmar som förflyttar berg”
Måndagen 25 juni: Fame to claim om ”Gör din berättelse skillnad?”

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef016767324ff0970b

Bloggar som refererar till Faim to Claim:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google