Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1733
Kommentarer: 1242

« maj 2012 | Hem | juli 2012 »


För tidningar, av tidningar, med tidningar.

Sommarlasningforalla

Jackpot i Cannes Lions

Lion

En veckans tävlande i reklam-VM på Frankrikes sydkust är till ända. När sista lejonet hade delats ut kunde vi stolt summera vår insats till hela sex lejon - rekord för byrån! Ett annat glädjeämne var också att våra tio nominerade bidrag omfattade sammanlagt sju olika kategorier. Rekord, även där faktiskt och bäst i klassen bland de svenska byråerna. 

SILVER
Swebus - "Swebus Jackpot" (Promotion & Activation)

BRONS
Swebus - "Swebus Jackpot" (Direct)
Swebus - "Swebus Jackpot" (Cyber)
Posten - "Celebrity Ceasefire" (Media)
Pause Ljud & Bild - "Unusually Wireless Sound" (Radio)
Pepsi - "The Sound of Football" (Mobile)

SHORTLIST
Audi - "Audi Night Vision" (Press)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Cyber)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Direct)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Direct)

Att bygga en relation

Harry_Ginny_Roy_Lichtenstein_by_guad

Vad företagen ska ha för roll på sociala medier är kanske ett uttjatat ämne, men jag har senaste tiden tagit del av flera intressanta studier som jag tänkte dela med mig av.

Nyligen publicerade Harvard Business Review en studie som handlar om varför konsumenter interagerar med företag på sociala medier och vad företagen tror är anledningen till att konsumenterna interagerar med dem på till exempel Facebook.

Resultatet är väldigt intressant då överst på konsumenternas lista är ”rabatt”, medan företagen tror att det är den minst prioriterade anledningen till att konsumenter följer dem i sociala medier.  R1205G_A_

 

Detta gäller inte bara sociala medier utan varumärken och reklam i allmänhet, konsumenter är helt enkelt inte så intresserade av att ha en relation med företag om det inte gynnar dem själva i form av funktionella värden som rabatter eller emotionella så som status och tillhörighet. Det betyder nödvändigtvis inte att det är hopplöst, men mycket beror på typ av varumärke och vilken typ av konversation man vill ha, involvera sig i samt skapa utrymme för.

Kanske kan tyckas lite deppigt för de företag som befinner sig (eller funderar på att göra det) på sociala medier, men borde ses som ett lysande tillfälle att faktiskt göra något bra, relevant och något som konsumenterna faktiskt gillar. 

Ett litet tips är att fundera på vad syftet är med till exempel kampanjen eller Facebook-sidan. Kan ni som företag tillföra något och är det relevant?

Som sagt, bara ett litet tips. 

 

 

 

God morgon med ägg och andra enkla frukostar.

Att många slarvar med frukosten är allmänt känt, att Pressbyrån serverar frukost är mindre känt. Därför har Pressbyrån gett oss i uppdrag att berätta för dig som är i farten att Pressbyrån serverar frukostar såsom gröt, kaffe, te, prickiga korv-mackor, juice, ostmackor och som kronan på verket: Kokta ägg.

Ägg anses av många som det bästa Gud har skapat, och det är svårt att inte hålla med dem eftersom vi inte skulle funnits då. Att det dessutom blir snyggt på bild och innehåller fullgoda proteiner, viktiga fettsyror och merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter är ju fakta svåra att bortse från.

Så nästa gång du vill ligga lite längre i sängen, snooza några gånger eller läsa alla delarna i tidningen – knalla bara förbi Pressbyrån och plocka enkelt upp en god frukost på vägen till jobbet, resan eller skolan.

Photo
Kokta ägg och andra goda enkla frukostar finns på Pressbyrån.

Varför vi älskar det som inte är perfekt

Richard-Branson-boss-of-Virgin
Har precis avslutat Den Globale Entreprenören av Richard Branson. En bok där han delar med sig av sina lärdomar. Även om Richard stundtals blir lite högtravande och ibland på gränsen till skrytsam så finns det en hel del saker som fler företagsledare borde inspireras av. Om man nu vill att ens företag och varumärke ska bli framgångsrikt, för det måste man väl kunna påstå att Virgin lyckats bli?

Richard Branson har delat upp boken i fyra delar där en del handlar om vikten att skapa ett starkt varumärke. Hans beskrivning av hur han ser på varumärke är fantastisk;

 ”Varumärken handlar om mening. Alla varumärken betyder något, och ingen kan någonsin kontrollera alla de betydelser de ska få. Varumärken är idéer, drömmar och nystan av associationer”

Vidare fortsätter Richard Branson och reflekterar över varför han tror att Virgin lyckats diversifiera sig så kraftigt och ändå kunnat använda Virgin som varumärke på alla marknader. Hans enkla tes är att varumärket Virgin inte är perfekt. Något vi alla kan identifiera sig med, eftersom alla människor har någon form av fel och brister. Varumärket måste helt enkelt vara mänskligt vilket gör att man upplevs sympatisk, vilket i sin tur leder till att man gillar det och vill ”umgås” oftare med varumärket. Richard Branson uttrycker det på följande vis;

”Allt för många företag vill att deras varumärke ska avspegla något slags idealbild av dem själva. Följden blir att märket inte får någon form eller karaktär och inget förtroende från allmänheten”. Att våga driva med sig själv och visa att man inte är perfekt är mer effektivt än att skryta om sig själv. Människor är utleda på floskler och uppblåstheter”

Jag tycker Richard slår huvudet på spiken. Människor söker ju varumärken lika mycket som varumärken söker människor. Att skapa starka och framgångsrika varumärken handlar bland annat att skapa en långsiktig relation. Precis samma regler som gäller när man väljer vänner. Och vem vill umgås med någon som är helt perfekt? Vi älskar helt enkelt människor (och varumärken) som är inte är perfekta eftersom det en spegling av oss själva.

Det här är något många företag i underhållningsbranschen har förstått sedan länge när de skapar karaktärer i te x böcker och filmer. Det finns en anledning till att vi älskar Homer Simpson mer än Ned Flanders.

Ned_flanders_Homer_Simpson_tubo

Läs boken i sommar så hoppas jag att vi får se lite mer Homer-Simpson-Reklam efter sommaren.

Faim to Claim

Unknown

Per Robert Öhlin är en sällsynt eldsjäl som outtröttligt vill få oss alla i kommunikationsbranschen, både beställare och producenter, att göra bättre, smartare och effektivare reklam.
Genom flera böcker har Per Robert lyft de goda exemplen och med träffsäker pedagogik förklarat varför vi tar till oss viss reklam, medan annan går spårlöst förbi.
I sin nya bok, ”Faim to claim”, fortsätter han sitt korståg och visar goda exempel på strategier för framgångrikt varumärkesbygge.
Vi har fått förmånen att delta i en bloggstafett där avsnitt ur boken publiceras för allmän läsning. Blir du nyfiken på att läsa mer kan du beställa boken på de flesta ställen, t ex Ginza.

S112-113

Ett textavsnitt ur boken:

Du behöver inte vara arg för att du är billig
Herb Kelleher är en kedjerökande, före detta advokat som älskar att dricka whiskey (Wild Turkey) och klä sig som Elvis Presley.
En kväll 1971 satt han och pratade med en kund på en restaurang i San Antonio. Deras resonemang ledde till en liten skiss på en cocktailservett som senare skulle bli startskottet för lågprisflygbolaget Southwest Airlines.
De frågade sig om det är möjligt att flyga billigare genom att kapa onödig service och bara använda sekundära flygplatser? På den tiden var det en revolutionerande tanke. Kelleher uttrycker sin idé så här:

»Om du sätter dina anställda först blir de glada och motiverade. En glad och motiverad representant behandlar sina kunder väl. Det skapar nöjda och glada kunder. Och det vi vet om glada och nöjda kunder är att de kommer tillbaka, vilket gläder aktieägarna. Det är inget mysterium, det är helt enkelt bara så det funkar.« Det stannar inte där. Bara för att man utmanar en bransch med lägre priser behöver man inte vara en arg rebell som Ryanair. Southwest Airlines har upptäckt att man kommer långt med humor och lite självironi.
Kelleher har lyckats skapa en företagskultur där man inte får ta sig själv på för stort allvar och där skrattet (och sången!) alltid ligger nära till hands. (Gå in på YouTube och sök på »funny steward Southwest Airlines rapping safety information«, så får du ett smakprov på den omtalade humorn – som ju också kan betraktas som service.) Tack vare konsekvens och humor har South-west Airlines alltid placerat sig topp fem på Forbes lista över de mest omtyckta flygbolagen. Tidningen har också utnämnt Kelleher som en av de bästa företagsledarna i usa, alla kategorier.
Även om humorn bygger på rena känslor fungerar den också som ett rationellt alibi för den som eventuellt är rädd för att framstå som en snåljåp. »Jag åker med Southwest för att det är roligare«, är en fullt hållbar ursäkt.
Vilken ursäkt har Ryanair-resenären?

Stafetten fortsätter enligt nedan:
Onsdagen 13 juni: Kontaktmannen om ”Var det hybris eller gemenskap som byggde Babels torn?”
Torsdagen 14 juni: Mangan Lundin om ”Århundradets förförare”
Måndagen 18 juni: The Brand-Man om ”Ur Zues huvud föddes listen”
Onsdagen 20 juni: Retorikiska om ”Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar”
Torsdagen 21 juni: Wolber World  om ”Naiva drömmar som förflyttar berg”
Måndagen 25 juni: Fame to claim om ”Gör din berättelse skillnad?”

Känslorna man förmedlar är viktigare än budskapet

En av mina kära handledare skickade igår över ”The dangers of common sense" som är en konkret och kort sammanfattning av Binet och Field’s slutsatser av analysen av IPA casebank.

Jag fastnade för antagande nr 4 (som ni kan läsa mer om på sida 5 i länkad text) där han tar upp frågan ”hur kan vi influera människor med reklam?” Som herr Binet skriver så har reklam möjligheten att ändra hur vi tänker och hur vi känner (min kursivering) och mycket av reklamen som görs försöker göra båda. Budskapet som vi ska skicka ut har blivit det viktigaste och känslor mer ett redskap för hur detta budskap ska nå ut. IPA-studierna visar dock att de mest effektiva (lönsamma) kampanjerna är de som inte innehåller så mycket budskap utan enbart fokuserar på känslor. Känslorna blir helt enkelt budskapet. Binet tar upp exemplet med Cadbury’s Gorilla och ett annat, ganska uttjatat exempel, på detta är Rolighetsteorin för Volkswagen.

Nu är risken stor att jag kanske driver iväg från ämnet, så förlåt och bear with me. Att vi styrs av känslor är ingenting som jag behöver upprepa, men när jag satt och läste texten så kunde jag inte undvika att tänka på hur man kan förmedla olika känslor och på vilka olika sätt de kan uppfattas beroende på tonfall, kroppsspråk, betoningar etc. UR (älskar public service!) har gjort ett väldigt fint program om detta som heter ”Rätt att tala, vett att lyssna" som handlar om just konsten att fånga en publiks uppmärksamhet. Det finns bland annat videos och exempel på hur man testar och tolkar kroppsspråk och använder sig av olika de nyanserna vi har i språket. Detta är visserligen avsett för skolklasser, men ändå användbart att sitta och läsa och kolla igenom en hemmakväll.

Som vi alla vet (nåja) vid det här laget så handlar det mer om hur vi säger saker, än vad vi säger. Och ibland, som Ronan Keating sjöng, så är det kanske bäst ”when you say nothing at all”.

Johanna Alverbratt - Plannerpraktikant