Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Ny radiospot för Olw solo's. Fredagsmys i rör. | Hem | Faim to Claim »


Känslorna man förmedlar är viktigare än budskapet

En av mina kära handledare skickade igår över ”The dangers of common sense" som är en konkret och kort sammanfattning av Binet och Field’s slutsatser av analysen av IPA casebank.

Jag fastnade för antagande nr 4 (som ni kan läsa mer om på sida 5 i länkad text) där han tar upp frågan ”hur kan vi influera människor med reklam?” Som herr Binet skriver så har reklam möjligheten att ändra hur vi tänker och hur vi känner (min kursivering) och mycket av reklamen som görs försöker göra båda. Budskapet som vi ska skicka ut har blivit det viktigaste och känslor mer ett redskap för hur detta budskap ska nå ut. IPA-studierna visar dock att de mest effektiva (lönsamma) kampanjerna är de som inte innehåller så mycket budskap utan enbart fokuserar på känslor. Känslorna blir helt enkelt budskapet. Binet tar upp exemplet med Cadbury’s Gorilla och ett annat, ganska uttjatat exempel, på detta är Rolighetsteorin för Volkswagen.

Nu är risken stor att jag kanske driver iväg från ämnet, så förlåt och bear with me. Att vi styrs av känslor är ingenting som jag behöver upprepa, men när jag satt och läste texten så kunde jag inte undvika att tänka på hur man kan förmedla olika känslor och på vilka olika sätt de kan uppfattas beroende på tonfall, kroppsspråk, betoningar etc. UR (älskar public service!) har gjort ett väldigt fint program om detta som heter ”Rätt att tala, vett att lyssna" som handlar om just konsten att fånga en publiks uppmärksamhet. Det finns bland annat videos och exempel på hur man testar och tolkar kroppsspråk och använder sig av olika de nyanserna vi har i språket. Detta är visserligen avsett för skolklasser, men ändå användbart att sitta och läsa och kolla igenom en hemmakväll.

Som vi alla vet (nåja) vid det här laget så handlar det mer om hur vi säger saker, än vad vi säger. Och ibland, som Ronan Keating sjöng, så är det kanske bäst ”when you say nothing at all”.

Johanna Alverbratt - Plannerpraktikant

 

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef016767361684970b

Bloggar som refererar till Känslorna man förmedlar är viktigare än budskapet:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google