Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Faim to Claim | Hem | God morgon med ägg och andra enkla frukostar. »


Varför vi älskar det som inte är perfekt

Richard-Branson-boss-of-Virgin
Har precis avslutat Den Globale Entreprenören av Richard Branson. En bok där han delar med sig av sina lärdomar. Även om Richard stundtals blir lite högtravande och ibland på gränsen till skrytsam så finns det en hel del saker som fler företagsledare borde inspireras av. Om man nu vill att ens företag och varumärke ska bli framgångsrikt, för det måste man väl kunna påstå att Virgin lyckats bli?

Richard Branson har delat upp boken i fyra delar där en del handlar om vikten att skapa ett starkt varumärke. Hans beskrivning av hur han ser på varumärke är fantastisk;

 ”Varumärken handlar om mening. Alla varumärken betyder något, och ingen kan någonsin kontrollera alla de betydelser de ska få. Varumärken är idéer, drömmar och nystan av associationer”

Vidare fortsätter Richard Branson och reflekterar över varför han tror att Virgin lyckats diversifiera sig så kraftigt och ändå kunnat använda Virgin som varumärke på alla marknader. Hans enkla tes är att varumärket Virgin inte är perfekt. Något vi alla kan identifiera sig med, eftersom alla människor har någon form av fel och brister. Varumärket måste helt enkelt vara mänskligt vilket gör att man upplevs sympatisk, vilket i sin tur leder till att man gillar det och vill ”umgås” oftare med varumärket. Richard Branson uttrycker det på följande vis;

”Allt för många företag vill att deras varumärke ska avspegla något slags idealbild av dem själva. Följden blir att märket inte får någon form eller karaktär och inget förtroende från allmänheten”. Att våga driva med sig själv och visa att man inte är perfekt är mer effektivt än att skryta om sig själv. Människor är utleda på floskler och uppblåstheter”

Jag tycker Richard slår huvudet på spiken. Människor söker ju varumärken lika mycket som varumärken söker människor. Att skapa starka och framgångsrika varumärken handlar bland annat att skapa en långsiktig relation. Precis samma regler som gäller när man väljer vänner. Och vem vill umgås med någon som är helt perfekt? Vi älskar helt enkelt människor (och varumärken) som är inte är perfekta eftersom det en spegling av oss själva.

Det här är något många företag i underhållningsbranschen har förstått sedan länge när de skapar karaktärer i te x böcker och filmer. Det finns en anledning till att vi älskar Homer Simpson mer än Ned Flanders.

Ned_flanders_Homer_Simpson_tubo

Läs boken i sommar så hoppas jag att vi får se lite mer Homer-Simpson-Reklam efter sommaren.

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef0163068e921f970d

Bloggar som refererar till Varför vi älskar det som inte är perfekt:

Kommentarer

Tror att du slår huvudet på spiken, jag älskar verkligen Virgin men jag skulle också vilja tillföra en möjlighet till anledning.

Virgin och Branson försöker verkligen alltid göra sitt allra bästa, ibland går det jättebra och ibland inte alls. Att flyga med Virgin är bättre än med något annat flyg medan Virgin Cola var en superflopp.

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google