Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1713
Kommentarer: 1239

« Kan man vara introvert i en social värld? | Hem | Prao på Ikea »


Från gatan till styrelsen, hur personliga varumärken förändrar karriärer

Bloggbild

Från gatan till styrelsen, hur personliga varumärken förändrar karriärer

Personligt varumärke, personal branding, är ett ämne som är ganska splittrat. Vad är det egentligen? Kan man bygga upp ett sådant och i så fall hur? Denna förvirring är inte endast från gemene man utan även inom industrin där det finns ett flertal olika definitioner. Varumärkesgurun Peter Montoya definierade det dock som ”Personliga varumärken är de förväntningar och associationerna som skapas i sinnet hos sin publik”. Det fina med denna definition är att detta gör det möjligt att se personen och varumärket som en produkt, detta öppnar upp en mängd möjligheter för analyser och utveckling.

De som enligt mig har utnyttjat detta bäst i världen, och som inte får tillräckligt med cred i Sverige, är hiphopen i USA. En ytlig studie om de allra största artisterna kan vid en första anblick endast skvallra om produktplacering, men en djupdykning visar något annat. En hel industri av människor som tidigt upptäckte hur de kan utnyttja sig själva och sin image för att öka sina periodiserade inkomster. Med internet är det idag mycket lättare att studera och analysera de största aktörerna och detta är några av de punkter som jag tycker är intressanta.

Låt varumärket marinera

Gemensamt för de tre som har lyckats bäst, Jay-Z, 50 Cent och P. Diddy, är att ingen av de stressade sina affärsäventyr. De kom alla tre in i musikbranschen ganska sent och lite visare än de som lanserades innan. De lät sina varumärken utvecklats och stärkas innan de började expandera till nya marknader. 50 Cent är intressant för hans karriärframsteg utfördes i dubbel hastighet, han lyckades bygga en enorm hype innan sin debut. Självfallet fick han ett flertal erbjudanden från olika sneakersbolag och liknande för enkla branding uppdrag men han tackade nej och väntande till skivan släpptes. Han fick en monsterrelease, som fortfarande är ett av de största skivsläppen i USA, och här ändrades maktnivåerna. Han var en superstjärna och ett varumärke som var värt miljontals dollar.

Denna maktposition gjorde hans nästa äventyr möjligt. Helt plötsligt började ett varumärke kallat Vitamin Water ta plats på de amerikanska affärshyllorna, du har säkert druckit ett flertal flaskor här i Sverige själv. Det få visste i början var att 50 Cent var en stor drivkraft för produkten. Större än någonsin och nu med stor finansiell frihet hade han hittat företaget när det var nystartat och istället för att endast bli en front figur kunde han förhandla till sig ägarskap/aktier i företaget. En massiv marknadsföringskampanj gjordes där flaskorna placerades i flertal popkultur evenemang men även i ett flertal nyttigare sammanhang (denna strategi kopierades senare av svenska Vitamin Well som såldes genom apoteket). Detta gjorde att varumärket byggdes både på ”gatan” och i andra mainstream sammanhäng. När Coca-Cola senare köpte upp företaget så sålde 50 Cent sin del och hade mångdubblat sin tidiga investering. 

Kärnan i det här är att artisten vågade vänta tillräckligt länge för att han ska bli större och viktigare, med dessa faktorer blir det möjligt att förhandla till sig bättre förmåner än vad andra kan.

If it makes sense, it makes dollars

Jay-Z är förmodligen den hiphopartisten som det hörs mest om i Sverige, detta är inte bara en väldigt bra artist men en smart entreprenör och affärsman. Tillskillnad från 50 Cent lanserades han från början med sitt eget skivbolag, han och hans affärspartner hade redan från start tagit makten i sina egna händer. I efterhand har han berättat att det var mycket mer jobb men avkastningen var bättre och gav andra förhandlingsmöjligheter.

Det Jay har varit duktig med är att alla hans affärsutvecklingar har passat in med hans varumärke och det han vill kommunicera. Det började relativt tidigt, när skivbolaget började gå bra så skapade han och hans partners ett klädbolag, Rocawear, som var segmenterat till en målgrupp som var relativt outforskade. Detta var inte det första klädbolaget som hiphoppare skapat men Jay hade lyckats nå mer än bara en svart målgrupp i miljonprogrammen, utan nått mainstream Amerika. Klädbolaget omsatte miljontals dollar, men det intressanta är att företaget följde artistens utveckling. När den lanserades var det mycket hoodies och lös sittande byxor, men samtidigt som Jay-Z förvandlades från ”thug” till ”boardroom gangster” så följde varumärket efter och gick från gata till en mer städad och stilren stil.

Denna utveckling går att se i allt han engagerat sig i, vare sig det är hans livsstil blogg eller reklambyrån Translation, som fokuserar på att hjälpa varumärken att nå multikulturella målgrupper. Om det var en slump eller med flit märkte han och hans partners tidigt att alla deras expanderingar måste passa in med det de själva gör för att bli effektiva.

If it makes dollars, it doesn’t always make sense

Det finns dock ett flertal exempel där det har gått fel, inte bara vanliga produktplacerings tillfällen utan hela kampanjer där artisters ansikten har klistrats på utan någon baktanke. Kodak försökte bli öka sin popularitet i USA för en tid sen och signande ett flertal artister för en vanlig reklamkampanj. Det de missade helt var att ingen av artisterna hade någon koppling till fotografi och den strategiska delen missades helt. Ingenstans nämndes det att Kodak varumärket ska stå för det bästa som finns inom fotografi, istället var det en bunt människor som ladda upp bilder på Facebook. Reklamen är glömd, artisterna fick lite pengar och Kodak går det fortfarande dåligt för. En flopp.

Vare sig det är de huvudpersonen eller människorna runt om så har nästan alla lyckade kampanjer haft en god strategisk grund som kan visa kopplingarna mellan de två varumärkena som är inblandande.

Avrundning

Om du är intresserad av personliga varumärken är detta en extremt intressant vinkel och marknad som inte får tillräckligt med uppmärksamhet enligt undertecknande. Jag kan se parareller till dagens bloggande ungdomar och främst då BlondinBella och Kenza som har lyckats enorm väl med små medel, det är dock en diskussion för framtiden!

 

/Arman Darkahi

https://twitter.com/Arrrrrman

 

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef017c31b4a811970b

Bloggar som refererar till Från gatan till styrelsen, hur personliga varumärken förändrar karriärer:

Kommentarer

Kommentera!


del.icio.us | Digg! | google