Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1731
Kommentarer: 1242

« Reklam påverkar oss genom att få oss att känna, inte genom att tänka. | Hem | Med små medel. Och livlig fantasi. »


Expert - Priskrig och konkurser

Jag gillar teknik. Jag gillar det inte så mycket att jag pillar glasögonen till rätta när jag går in på en teknikblogg, men det fascinerar mig. Gillar att se när teknologin skapar möjligheter för människan som är oväntade och fantastiska. Därför är det väldigt trevligt att man idag kan se dessa ”under” överallt. Filmer, bilder och artiklar finns att hitta nästan på varje sida man besöker. Trots detta upplevda överflöd finns det fortfarande en miljö som alltid dödar denna fascination och nyfikenhet. Miljön skapad av våra elektronikjättar inom detaljhandeln. Storkedjorna verkar ha svårt att hitta ett tydligt koncept att bygga sina varumärken på. Möjligen har Media Markt försökt med sina XL butiker, men det känns som ett ganska primitivt sätt att fascinera sina besökare på. Det borde gå att göra så mycket mer! 

Dessa butiker säljer samma produkter som man häpnas över i filmer, bilder och artiklar på nätet. Men när man kommer för att se dessa produkter live är det som att någon drar ur kontakten och all ens energi och nyfikenhet bara dör. Man möts av produkter på hyllor i olika gångar, utan logik. Även om det fanns en tanke bakom är det omöjligt att lista ut vad det skulle kunna vara. Man befinner sig nämligen i samma sinnesstämning som ett skrämt djur. Det öppna landskapet får en att känna sig inhägnad istället för ombonad och trygg. Man blir inte lugnare av att människor springer runt och förvirrat letar efter någon som kan hjälpa dem att förstå den där saken de ska köpa. Något måste vara fel när man i en butik har nummerlappar för att ta itu med alla frågor kring sitt erbjudande. Det borde säga en att det saknas något som underlättar för konsumenten att ta sig fram till köptillfället. 

Elektronikbranschen har under de senaste åren befunnit sig i ett priskrig. Ett krig som har lett till att flera har fått ge upp. Nu senast ansökte Expert om konkurs. Priskrig känns som ett sådant tråkigt sätt att vinna marknadsandelar på i det här fallet. Känns även väldigt omodernt i en bransch som har så många möjligheter som elektronikbranschen. De borde slänga ett öga på modehusens brand- och retail-koncept (för översättning mellan världarna se Apple). Istället för att sälja allt till pressade priser, fokuserar de erbjudandet utifrån företagets kärna och levererar det i en miljö som speglar hur företaget vill att de ska upplevas. En retailmiljö ska på samma gång som den är ett effektivt säljhjälpmedel vara ett verktyg för att sätta besökaren i ett önskat mindset. Ett mindset som hör ihop med företagets kärna och erbjudande. Lyckas man med detta erbjuder man något mer än bara produkter. Lite av en upplevelse. I dag älskar vi upplevelser, allt som sticker ut från det vanliga är vi snabba på att ta till oss. Ett problem är dock att människor snabbt tröttnar och vill ha något nytt, men här har elektronikbranschen en oerhörd fördel. Nämligen teknologins vilda utveckling. Hela tiden matas företagen av inspiration till nya miljöer och installationer från nätets alla hörn. Helt gratis. 

Nu när vi närmar (?) oss slutet på detta krig, där bara de starka har överlevt, borde en naturlig väg att gå vara mot mer av ett brand experience tänk i butikerna (och på övriga nivåer). Det är ett bra sätt för att dels få lojalare kunder, men även för att dra till sig några av alla de vilsna konsumenter som borde vara många nu när antal försäljningställen minskar. 

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef017d3c2abe1b970c

Bloggar som refererar till Expert - Priskrig och konkurser:

Kommentarer

Kommentera!


del.icio.us | Digg! | google