Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1732
Kommentarer: 1242

« september 2012 | Hem | november 2012 »


Ett ödmjukt litet yes!


I går kväll släpptes nomineringarna till 100-wattaren, tävlingen som premierar reklamkampanjer som kombinerar kreativitet med dokumenterad effekt. Åkestam Holst hade en stor kväll som bästa byrå med åtta nominerade bidrag, för sju olika uppdragsgivare! Ett gott tecken på att idéerna som rullar ut från Kungsgatan 5 gör skillnad för våra kunder.

De nominerade bidragen i sin helhet:

Audi
Audi, 'Audi quattro älskar snö' blev nominerad i kategorin Konsument. 

E-handels_testet_e-handelstestet logo
Posten och kampanjen 'E-handelstetstet' fick en nominering i Kategorin Producent.

SOS
SOS Barnbyar kampanj 'Tomt på innehåll, fullt av mening' nominerades i Kategorin Ideelt.

6a00d8341c093353ef0162fc33e73d970d
Pause Ljud & Bild, 'The Heist' uppskattades av juryn och fick en nominering i Smartkategorin.

Driver
Pause Ljud & Bild fick ytterligare en nominering i kategorin Smart för den rullande kampanjen 'Drive-by'.

IMG_9532
Pressbyrån och kampanjen 'En liten tjänst från Pressbyrån' blev även den nominerad i Smartkategorin.

ATG
ATG, 'För att hästar ger allt' nominerades i kategorin Långsiktigt

OLW
OLW och 'Fredagsmys' fick också en nominering i kategorin Långsiktigt.

Knäck den mänskliga koden

PinDet här har ingenting med reklam att göra, möjligtvis om analyserande av fakta vilket faktiskt är planning, och då är vi ju inne på reklam. Hur som helst, jag läste ett intressant inlägg om vilka pin-koder vi använder. Den före detta raketforskaren Nick Berry har kollat igenom hackade databaser och sett vilka tangenter vi trycker på när vi står där med kreditkortskoden eller simkortslåset.

Av 3,4 miljoner pin-koder är såklart 1234 den vanligaste. Vart tionde person använder den. Därefter kommer 1111 och 0000. De 20 vanligaste knappas in av 26,83 procent.

Om du hittar ett kreditkort eller en telefon och känner för att testa, börja alltså med de tre ovan. Fortsätt sedan med listan härintilll. Pröva även klassiska årtal, framförallt de som inleds med 19 då många använder sitt födelseår. Det sista är speciellt populära bland de som idag är 28, 27 och 26 år (har alltså pinkoden 1984, 1985 och 1986). Upprepningar ökar chanserna till träff mitt i prick, exempelvis 1212 och 4545. 17,8 procent av koderna innehåller sådana kombinationer.

Vilken du inte ska prova? 8086. Bara 25 av 3,4 miljoner koder hade den. Nick Berry skriver att han blev lite förvånad över att en otippad kombination som 2580 var på plats 22, men när han tittade på sin telefon förstod han varför. Den ekivoka 6969? Plats 10. Glädjande för Ian Flemming och Daniel Craig är att 0007 tar sig in på plats 23 över våra mest populära kombinationer.

5 guld och 4 silver!


I morse när Lovie Awards (systertävling till Webby) släppte listan över de bästa digitala jobben i Europa under det gångna året, placerade vi oss på förstaplats. Stort grattis till samtliga inblandade!

Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Games]
Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Integrated Mobile Experience]
Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Branded Game of Application]
Gold - Pepsi / The Sound of Football [Mobile Innovation]
Gold - Pepsi / The Sound of Football [Experimental and Innovation]

Silver - Pause Ljud & Bild / The Heist [Rich Media]
Silver - Pause Ljud & Bild / The Heist [Social Media Marketing]
Silver - Pepsi / The Sound of Football [Branded Content]
Silver - Pepsi / The Sound of Football [Mobile & Experience]

Shortlist - Audi / Audi Night Vision [Mobile Innovation]
Shortlist - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Mobile & Experience]
Shortlist - Carlsberg / Unbore Grandpa Banner [Banner Ads]

Mad Men och psykopater

Det brukar vara lätt att känna igen kreativitet när man möter den. En klassisk definition av den kreativa processen bygger på divergent tänkande, dvs förmågan att tänka brett och associationsrikt. Att kreativitet också är granne med galenskap kanske inte är en nyhet, däremot är det numera bevisat. Simon Kyaga, forskare i medicinsk epidemiologi på Karolinska Institutet, har arbetat med en stor studie som visar på ett samband mellan kreativt skapande och vissa psykiska sjukdomar. Genom att kombinera olika patient- och hälsoregister knöts personer som behandlats för depression, bipolär sjukdom och schizofreni med sina friska släktingar vars yrken var kända. Frågan som ställdes var om patienterna och deras friska släktingar oftare hade kreativa yrken än friska personer och deras släktingar. Personer med typiskt kreativa yrken, i studien konstnärer och forskare, har mer av vissa personlighetsdrag som antas kunna bidra till ökad kreativitet. Resultaten i studien stärker ett samband främst mellan kreativitet och psykos (FoF 2011:9). Hela studien finner du här.

COVER.001

För den som inte har tillgång till nationella hälsoregister finner en underhållande och läsvärd guide i Jon Ronsons bok The Psychopath Test. Den går bland annat igenom den amerikanska diagnosmanualen DSM-3. Med lite träning och beslutsamhet kan även den ovane bli sin egen psykopat eller åtminstone lite kreativ på vägen. Men för att lyckas göra reklam som låter tala om sig och gör skillnad för våra uppdragsgivare krävs något helt annat, men det är en väl bevarad hemlighet på Kungsgatan 5.

Ibland är det inte svårare än så här. Hittar du dj:n så går du hem med högtalaren.

Hunt_blogg

För att fira världspremiären av Audio Pro Allroom Air One, en väldigt trådlös högtalare bjuder Pause Ljud & Bild in till fest där den som först hittar dj:n i butiken får gå hem med högtalaren. 

Om du känner dig manad är det bara att bege dig till Norrlandsgatan 14 torsdagen den 11 oktober kl 18.00. Mer info hittar du här

Lycka till!