Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« januari 2013 | Hem | mars 2013 »


Konsten att sälja egentligen ingenting

Gränserna mellan digitalt/analogt blir som bekant allt suddigare. Nu tar Amazon första steget mot begagnade Mp3:or. Nu är ju en gammal datafil egentligen ingenting och ändrar varken form eller funktion när du skickar den vidare, men vad du kan få för inbytesvärde på din gamla låt kan bero på vem som haft den tidigare. I artikeln nedan finns bland annat citatet "It's got soul like an old guitar". 

» Amazon to open market in second-hand MP3s and e-books

- Jo du vet, den här filen laddade Bono ned 2012, så den vill jag ha 500 dollar för.

Nu är meningen ovan bara ett påhittat exempel och jag skulle aldrig vilja lägga 1 krona på Bonos gamla Mp3-fil, hur många gånger han än spelat den. Men! Jag skulle onekligen känna en lockelse i att köpa en låt för mer pengar än den jag hittar på iTunes, om jag visste att den passerat min idol Jarvis Cockers dator, hur dumt det än låter.

Yves-Klein-Saut-dans-le-vide-1960Att fylla ingenting med någonting som bara har ett imaginärt värde är fascinerande, men det är såklart inte något nytt. Den franske konstnären Yves Klein sålde tomrum redan på 50-talet. Vernissagen lockade så mycket folk att polis och brandkår fick skingra massan och nyligen har den excentriske kinesiske miljonären Chen Guangbiao i ett PR-jippo börjat sälja luft på burk. Må vara att han gör det för att göra ledarna i Peking uppmärksamma på Pekings dåliga luft, men att han på tio dagar fick iväg över 8 miljoner burkar borde säga mer om vårt psyke än om Pekings dåliga miljö.

Fascinerande som sagt och jag har inte riktigt kunna släppa tanken på vad Amazons second hand-butik kan få för roliga konsekvenser. Är det någon som vill fylla något digitalt eller analogt ingenting är det bara att höra av sig. Jag är med. Förresten, om Chen Guangbias luft kommer i olika smaker? Det kan du hoppa upp och klappa dig på. Välj bland annat mellan Post-industrial Taiwan och Pristine Tibet.

Med en gif till Cannes

Leve gifJag har en inre synbild som heter "Med en gif till Cannes" som går ut på att jag inom kort kommer göra en enkel gif-banner som är så genial att den tar mig till Boulevard de la Croisette och Cannesfestivalens Grand Prix. På detta gif-tema skickade Lars Bæcklund nyss:

http://gifyourself.net/

Inte helt säker på om just denna gif-apparat kommer förverkliga min vision, men i väntan på min super-gif, klicka på länken ovan och njut av det enkla och roliga i en gif. Just när detta skrivs verkar folk vara på kontoret, jag antar att det kommer se annorlunda ut om några timmar.

Trevlig helg!

/A

Samarbete som lönar sig

När det är arbetsmarknadsdagar på de tekniska högskolorna är det trångt mellan montrarna. Massor av företag vill visa upp sig och knyta kontakter med studenter. Teknikkonsultföretaget Sweco behövde alltså göra något som stack i det myllrande mässområdet. Något som blir ihågkommet efteråt. Vi använde digital teknik i kombination med analog feedback och gav besökarna en utmaning: Sweco Interaction – en samarbetssimulator som visar att bra lagarbete lönar sig.

Se casefilmen om Sweco Interaction

Swecomachine_high

Slopedia, alla skidbackar i världen

Vår kund Audi är huvudsponsor av den alpina skidvärldscupen, Audi FIS Ski World Cup. Tillsammans har vi utvecklat det intitiativet Slopedia, en sajt med en stor vision. Att vara ett verktyg för att uppleva varenda skidbacke i hela världen, filmad från åkarens perspektiv. Siten har legat och bubblat på nätet sen i december men nu startar även tävlingar! 

Se vårt korta trailer och besök sidan här nedanför. Och en sak till, den som claimar flest backar under säsongen vinner galet fina priser, till exempel låna en A3 Sportback quattro ett halvår eller ett par hemliga Headskidor signerade av Jon Olsson. Vi ses där inne/ute/uppe! 

www.slopedia.se