Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2013 | Hem | april 2013 »


Äggets operfekta form.

13-1267-Posten-pa?sk_01c__liten

Vid en snabb överslagsräkning kom vi fram till att äggets ovala form inte är optimal. 
Det går nämligen inte ner i ett brevinkast. För att fler människor ska få sina påskägg i påsk gör vi om formen. Det platta påskägget går att fylla och skicka - från Åmål till New York om man så vill. Och kommer ända hem till dörrmattan.

Platt påsk till er alla!

/Wilhelmina & Annika

South by Southwest

Den första SXSW festivalen gick av stapeln redan 1987 i Austin, Texas. Trots sin då relativt blygsamma storlek fanns det något speciellt med staden, det anrika University of Texas hade, och har fortfarande, sina rötter här, Guvernören av Texas bor precis utanför och enligt festivalens egna hemsida har människor kommit till staden för att festa sedan General Custers tid. På grund av detta och det faktum att Austin alltid har haft en musikscen som är mer levande än någon annanstans i USA bestämde sig några eldsjälar 1986 för att starta en musikfestival med ett namn som anspelar på Hitchcocks film ”North by Northwest”, och därmed var South by Southwest Music Conference and Festival född.

Även om SXSW startade som en musikfestival har det med åren växt till något större (nästan odefinierbart) med målet att vara en plats där kreativa och framåtskridande personer från hela världen, och de företag de representerar, under 10 dagar har möjlighet att utbyta tankar och idéer, lyssna på inspirerande föreläsningar om bland annat framväxande teknologier och företagsstrategier, gå på filmpremiärer eller lyssna på någon av de 2200 konserter som anordnas. 

Fantastiskt tyckte vi och la alla producenters, kreatörers och planners utbildningsbidrag på SXSW. Väl på plats rapporterade vi från festivalen åt Resumé och här kan du läsa vårt sammanfattande blogginlägg, vill du läsa fler klicka här.

Evigt liv, fucking-machines och Nick Cave

 

                Nick cave Marketing geek


Ojoj, SXSW, tack för några omtumlande dagar. Jeff Goodby sa att andra stora festivaler handlar om dåtid, medan SXSW handlar om framtid. Det är en bra beskrivning och kanske är det helt naturligt eftersom alla andra festivaler bygger på en tävling, och tävlingsbidragen är ju per definition från förra året. Det är såklart en fantastisk känsla att på en festival fira av ett bra år och umgås utanför jobbet, men om man vill träffa kreativa tänkare utanför marknadsföringsbranschen, höja blicken och expandera sitt tänkande, då är det SXSW som gäller. För expandera,det var i alla fall vi tvungna till.

Redan efter 15 minuter in på första seminariet infann sig en känsla av noll koll (Stanford Research Institute pratade om vilka problem man kan lösa som får maximal impact på så många människor som möjligt). Ordvalen, innehållet, allt så oerhört svårt att ta till sig. Men! Efter ett tag började man sätta saker i ett sammanhang som var och är relevant för sin egen vardag och arbete, och det är då det händer. Det där fantastiska när man inser att det finns så oerhört mer att göra och att framtiden är underbar. För det är den. I alla fall den framtid vi ser framför oss nu när vi kommit hem från Austin.

Att arbeta med kommunikation handlar om att lösa varumärkens problem med hjälp av kreativa lösningar, och utgår man från den generella definitionen av kreativitet ”that it involves the production of novel and useful products” (Michael Mumford) räcker det inte med att bara göra något nytt, det ska vara användbart också. För att lyckas uppfylla båda dessa kriterier gäller det att ta en sanning från ett visst område och applicera den på ett annat område, samtidigt som man paketerar det på ett nytt (och helst unikt) sätt. Oftast en väldigt krävande process (både kroppsligt och tidsmässigt) då det förutsätter att man hela tiden är på tårna, är nyfiken och letar inspiration från så många olika områden som möjligt. Det är just den processen som SXSW så briljant har lyckats underlätta och förkorta.

Genom att slängas mellan föreläsningar som handlar om allt från de nyaste teknologiska lösningarna inom retail, entreprenörskap, rymdresor och hur man ska lösa världens framtida globala problem till något så abstrakt som meningen med livet skapas en källa till inspiration olikt något någon av oss har sett förut. Men det stannar inte vid föreläsningarna, för när dagens sista föreläsning är slut runt 18 börjar nästa viktiga del i lärandets process, bearbetning och slutsatsdragande. Från föreläsningsrummen går stegen mot restauranger och barer där man med båda vänner och obekanta får möjlighet att bearbeta dagen och tillsammans dra slutsatser av det man har hört. Vad betyder det egentligen och vad får det för konsekvenser? För en själv, för byrån och för världen i stort?

Det sätt som SXSW har lyckats paketera lärandets process på är mycket likt hur ett universitet fungerar. Alla framstående universitets roll är att föra världen framåt till det bättre, och de gör det genom inspirerande och nytänkande professorer som delar med sig av sin kunskap i en kontext full av oliktänkande och smarta elever. Så långt är allt lika men det som gör SXSW unikt är att de lyckats paketera det på ett mycket mer inspirerande sätt. Därför känns hela festivalen på många sätt som framtidens universitet. Ni som nu läser detta och känner att det är att ta det lite för långt ber vi tänka ett varv till men med  Elon Musk ord ”I wanna die on mars. Just not by impact” i bakhuvudet. Det om något visar att allt är möjligt i framtiden.

Föreläsningar vi minns i urval:

Stephen Wolfram – The computational future (se den här)

A conversation with Nick Cave

Allt från NASA  (se ett exempel här)

Al Gore – On the future  (se den här)

The future of porn (se ett Ted talk här)

Kim Dotcom speaks!

Guy Kawasaki – The future of Google search in a mobile world

Jennifer Darmour – Electric foxy

Steve Yankovich VP Innovation & New Venture eBay – Why shopping will never be the same

MIT – Bots for civic engagement

Tim Ferriss – Acquiring the skill of meta learning

Ses nästa år /Andreas Ullenius och Patrik Karlsson

 

Järnhästar finns inte

Ett tåg du bokat en resa med, men som blir inställt är som en frukt du betalat för men som inte finns. Tack till Hästar finns inte för inspirationen (besök gärna deras fina shop). Den här annonsen sitter i Metro på torsdag.

Ironhorses

Pins

» Swebus på Twitter
» Swebus på Facebook