Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« april 2013 | Hem | juni 2013 »


Vår lata hjärna.

Skärmavbild 2013-05-29 kl. 15.54.59
Uttrycket ”det är svårt att lära gamla hundar att sitta” passar bra in för att sammanfatta Nobelpristagaren Daniel Kahnemans bok tänka snabbt, tänka långsamt.

Daniel Kahneman reder ut varför det är så lätt att skaffa vanor, och så svårt att bli av med dem? Han menar att det framför allt beror på att ena delen av vår hjärna är extremt lat, och den andra halvan är intuitiv och agerar på känslor. Det är därför vi har så svårt att ändra vår uppfattning eller ståndpunkt vare sig det gäller val av tandkräm eller politiska åsikter.

Om vi tror att en slutsats är sann söker vi efter argument som tycks stödja den slutsatsen även om argumenten är falska. Vi har extremt svårt att omvärdera saker som vi anser är sanna.

Så fort vi snubblar på en annan åsikt eller ett val som innebär en förändring, tycker hjärnan det är jobbigt, forskare kallar detta fenomen kognitivt motstånd. Vi söker helt enkelt inte bara efter egna sanningar för att det känns bra, utan för att ena delen av hjärnan i grund och botten söker minsta möjliga motstånd.

Daniel Kahneman bekräftar, med gedigen forskning och ett Nobelpris, att många av de marknadsföringsteorier som finns är helt korrekta.

 Några andra slutsatser som framkommer; 

-       Gillande är A och O. Det är viktigt att få människor att gilla oss. Om vi tycker om en människa eller ett varumärke så tillskriver vi denna person eller varumärke fler positiva förtecken (halo-effekt) även om vi inte känner personen eller varumärket på ett djupare plan. Ogillande fungerar på samma sätt fast tvärtom.

-       Vill du imponera, fokusera på EN sak. Att lyfta fler fördelar eller ”budskap” är kontra-produktivt. Forskning visar t ex att vi är mindre imponerade av en bil som beskrivs med flera olika fördelar och attribut än om företaget valt att lyfta EN grej.

-       Humor är nyckeln för att få människor att lyssna. Det visar sig också att vad  vi tycker och känner inför en uppgift eller ett varumärke påverkas av humöret. Det visar sig t ex att om vi är på gott humör så löser vi uppgifter bättre, och tillskriver en människa, uppgift eller ett varumärke positivare omdömen. Och vi lyssnar hellre också till någon när vi är på gott humör.

-       Ord och Associationer är viktiga för att förändra beteenden. Associationer hjälper oss att påverka vårt beteende då det startar något som kallas idéassociation, vilket konkret innebär att vi tänker med hela kroppen. Relevanta associationer kan få oss att förändra ett beteende. Tänk t ex chips + familj + fredag. En lärdom för oss som pysslar med reklam är att det sannolikt är bättre att vara explicit än implicit. Skriv alltså ut det du vill ha sagt.

-       Stora format snabbaste sättet att nå in. Eftersom hjärnan är så lat så är lättaste sättet att komma runt det att använda ett enkelt språk, starka färger men framför allt stora format som tilltalar den intuitiva delen av hjärnan. Ju större text, större annons, längre film eller påkostat event är det större sannolikhet att få den lata hjärna att acceptera den intuitiva delen av hjärnan.

-       Reklam-erinran är inte så viktigt, det är viktigare att vara konsekvent. I undersökningarna visade det sig att de framgångsrikaste beteendeförändringar skedde omedvetet, trots att försöks personerna hade blivit utsatta för stimuli. De gillade ord/bilder som hade visats oftare trots att de inte medvetet kunde erinra sig att de hade sett dem. Så lägg inte ner för stor vikt kring reklam-erinran titta i stället på om viktiga associationer har ökat efter genomförd kampanj.

-       Känslor spöar fakta. Den här delen handlar om två saker. Det ena de två delarna av hjärna. Den intuitiva delen av hjärnan är alltid påslagen. Den går aldrig att stänga av. Den lata delen är den eftertänksamma och söker i minnet om den kan bekräfta känslan. Om känslan är tillräckligt stark köper oftast den lata hjärnan den känslan. Den andra delen handlar om att vi människor aldrig vill vara svarslösa. På en svår fråga omformulerar vi alltid till en lättare som vi kan svara på. T ex vad vet jag om Folksams pensionsparande erbjudande, omformuleras till vad tycker jag om Folksam egentligen? Så vill du lyckas med din reklam, appellera till känslorna än till den lata och eftertänksamma delen av hjärnan. 

Jag uppmanar alla som vill få en djupare förståelse hur vi människor tänker och fattar beslut att läsa boken. Den är nämligen lika relevant för att förstå varför du ibland bråkar med din partner om vem som gör mest hemma, som att förstå hur du kan få människor att välja ditt varumärke oftare.

 

Gör resan till semester

I veckan lanserade Apotek Hjärtat sin nya tjänst Resehjälpen, en tjänst som hjälper dig att förbereda dig inför din resa. Allt du behöver göra är att skriva in vart du ska och sedan hjälper Resehjälpen dig att bland annat packa rätt saker i necessären, se vilka vacciner du kan behöva och mycket annat som gör resan och semestern lite skönare. Använd http://resehjalpen.apotekhjartat.se nästa gång du ska ut och resa, så kan du koppla av redan innan du sitter på planet.

Resehjälpen

Berättelser från Hjärtat

APOTEKHJARTAT_STILL.0004

Den internationellt prisbelönta och kontroversielle dokumentärfilmaren Erik Gandini har tagit fram en serie filmer för Apotek Hjärtat. Utan manus och skådespeleri låter han personalen komma fram i korta porträtt och personliga berättelser som tydligt visar att det inte bara finns ett apotek med hjärta utan 270 stycken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Elitloppet - Sveriges största travevent

Elitloppshelgen är världens största travfest och en av de riktigt stora årliga sporthändelserna i Sverige. 50.000 travfantaster följer tävlingarna på  Solvalla.TV4 direktsänder 14 timmar. 17 länder runtom i världen är med och spelar.
    Reklamen fokuserar på Elitloppsmagin. Uppladdningen, förväntningarna – och den slutgiltiga urladdningen.

 

ATG_Elitloppet_uppslag

Hitta hem med Pause nya bostadstjänst

Nu tar Pause Ljud & Bild sin passion för riktigt bra ljud ett steg längre och hjälper dig att hitta ett hem som passar dig rent ljudmässigt. Stockholm House Equalizer är världens första bostadssajt som är baserad på boendets ljudförutsättningar.

Stockholm House Equalizer är utvecklad tillsammans med produktionsbolaget Provide It och fungerar som en söktjänst, som samlar bostäder och information från majoriteten av mäklarfirmorna i Stockholm. Varje bostad värderar sedan utifrån framtagna variabler som har tagits fram i samarbete med byggnads, akustik- och ljudexperter, samtidigt som du får förslag på ljudsystem som passar ditt nya boende.

Hitta hem på www.sthlmhouseequalizer.sePause_sthlm_house_equalizer_small

Åtta veckor på Åkestam Holst

Batman

Som erfaren praktikant måste jag erkänna att det kan bli en del tid framför resumé, aftonbladet och när ingen ser facebook. Men min tid på ÅH har inte gett något tillfälle för det, här har jag varit upptagen direkt från sista tuggan på frukosten tills att mina handledare gått hem för dagen. Den tid de lägger ner på praktikanter får mig att fråga hur de behåller sin starka position och kammar hem guldägg år efter år. Mitt första intryck var extremt avväpnande, jag såg ett gäng människor som kollade på youtube klipp och skrattade så högt att den nya Daft Punk låten i högtalarna runt om i kontoret knappt hördes. Men ju mer klockan blev och desto mindre kaffe som fanns kvar i automaten så insåg jag hur hårt de här människorna jobbar och att ingenting kommer gratis, speciellt inte för jättarna i branschen. De har en enorm press på sig att dagligen leverera Sveriges bästa reklam och gör det genom ett oavbrutet samarbete mellan projektledare, kunder, receptionister, delägare, och praktikanter, när vi kan göra något vettigt. 

/ Hampus Lewenhaupt

Apotek Hjärtat tar skönhet på allvar

Människor är viktiga inifrån och hela vägen ut, det är en självklar tanke för ett apotek med hjärta, och makeup är en av många vägar till välbefinnande. Därför lanserar Apotek Hjärtat Apolosophy. Serien innehåller allt från hudvårdsprodukter, solskydd, fotvård och som här: makeup.

13-1535-169_darken kopia

Foto: Elisabeth Frang/Söderberg Agentur

Ketchuplogik

Vår senaste annons för Felix Tomatketchup.

FELIX_DN_251x372_low

Elchock

Her om dagen fikk vi den meget gledende beskjeden at Åkestam Holst stolt kan kalle seg for ny hovedbyrå for Skellefteå Kraft etter en stor byråkonkurranse.

Andreas Ullenius(Creative Director) laget punktlisten som dere ser her under i løpet av pitchprosessen. Om Andreas har lykkes med å forklare forskjellen på de ulike elbegrepene til resten av arbeidsgruppen får dere se i høst.

SK

Tal man minns från Guldägget

Skål för Göran!Häromnatten delades det ut Guldägg + Silverägg till Pause Ljud & Bild och ett Silverägg till Apotek Hjärtat. Mycket roligt! Fredrik Hjelmqvists (VD för Pause) underhållande tacktal där han på stående fot bland annat erbjöd alla i publiken 20 procents rabatt på högtalare borde genererat ett omedelbart guld i PR-kategorin.

Det som gladdes oss mest var dock när vi en halvtimme senare från scenen fick lyssna till följande:

"Att vinna ett ägg i Guldägget är stort. Att vinna ägg i Guldägget, i fem raka decennium, sedan 1975, året han började Macy's-Malmros & D'Arcy-McManus är smått otroligt.

1975! Vi talar om samma år som David Beckham föddes. Det har hunnit bli Silverägg, Guldägg, hundrawattare, guldlejon i Cannes, Epica, Eurobest och endast gud vet vad. Där i mellan har vår vinnare varit med och skapat en reklambyrå som blivit vald till bäst i världen 2012. Ikväll hyllar vi en klassisk, klok, ödmjuk copywriter som med extra trovärdighet kan företräda långsiktigt varumärkesbyggande. Efter nära nog 40 år på reklamens scen står han här än en gång.

Årets Platinaägg går till Göran Åkestam."

Platinaägget 2013 & Platinaakademin

CataCombo Sound System (Pause Ljud & Bild)

Solsäker (Apotek Hjärtat)