Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Gör resan till semester | Hem | Premiär för kök med gränslösa möjligheter. »


Vår lata hjärna.

Skärmavbild 2013-05-29 kl. 15.54.59
Uttrycket ”det är svårt att lära gamla hundar att sitta” passar bra in för att sammanfatta Nobelpristagaren Daniel Kahnemans bok tänka snabbt, tänka långsamt.

Daniel Kahneman reder ut varför det är så lätt att skaffa vanor, och så svårt att bli av med dem? Han menar att det framför allt beror på att ena delen av vår hjärna är extremt lat, och den andra halvan är intuitiv och agerar på känslor. Det är därför vi har så svårt att ändra vår uppfattning eller ståndpunkt vare sig det gäller val av tandkräm eller politiska åsikter.

Om vi tror att en slutsats är sann söker vi efter argument som tycks stödja den slutsatsen även om argumenten är falska. Vi har extremt svårt att omvärdera saker som vi anser är sanna.

Så fort vi snubblar på en annan åsikt eller ett val som innebär en förändring, tycker hjärnan det är jobbigt, forskare kallar detta fenomen kognitivt motstånd. Vi söker helt enkelt inte bara efter egna sanningar för att det känns bra, utan för att ena delen av hjärnan i grund och botten söker minsta möjliga motstånd.

Daniel Kahneman bekräftar, med gedigen forskning och ett Nobelpris, att många av de marknadsföringsteorier som finns är helt korrekta.

 Några andra slutsatser som framkommer; 

-       Gillande är A och O. Det är viktigt att få människor att gilla oss. Om vi tycker om en människa eller ett varumärke så tillskriver vi denna person eller varumärke fler positiva förtecken (halo-effekt) även om vi inte känner personen eller varumärket på ett djupare plan. Ogillande fungerar på samma sätt fast tvärtom.

-       Vill du imponera, fokusera på EN sak. Att lyfta fler fördelar eller ”budskap” är kontra-produktivt. Forskning visar t ex att vi är mindre imponerade av en bil som beskrivs med flera olika fördelar och attribut än om företaget valt att lyfta EN grej.

-       Humor är nyckeln för att få människor att lyssna. Det visar sig också att vad  vi tycker och känner inför en uppgift eller ett varumärke påverkas av humöret. Det visar sig t ex att om vi är på gott humör så löser vi uppgifter bättre, och tillskriver en människa, uppgift eller ett varumärke positivare omdömen. Och vi lyssnar hellre också till någon när vi är på gott humör.

-       Ord och Associationer är viktiga för att förändra beteenden. Associationer hjälper oss att påverka vårt beteende då det startar något som kallas idéassociation, vilket konkret innebär att vi tänker med hela kroppen. Relevanta associationer kan få oss att förändra ett beteende. Tänk t ex chips + familj + fredag. En lärdom för oss som pysslar med reklam är att det sannolikt är bättre att vara explicit än implicit. Skriv alltså ut det du vill ha sagt.

-       Stora format snabbaste sättet att nå in. Eftersom hjärnan är så lat så är lättaste sättet att komma runt det att använda ett enkelt språk, starka färger men framför allt stora format som tilltalar den intuitiva delen av hjärnan. Ju större text, större annons, längre film eller påkostat event är det större sannolikhet att få den lata hjärna att acceptera den intuitiva delen av hjärnan.

-       Reklam-erinran är inte så viktigt, det är viktigare att vara konsekvent. I undersökningarna visade det sig att de framgångsrikaste beteendeförändringar skedde omedvetet, trots att försöks personerna hade blivit utsatta för stimuli. De gillade ord/bilder som hade visats oftare trots att de inte medvetet kunde erinra sig att de hade sett dem. Så lägg inte ner för stor vikt kring reklam-erinran titta i stället på om viktiga associationer har ökat efter genomförd kampanj.

-       Känslor spöar fakta. Den här delen handlar om två saker. Det ena de två delarna av hjärna. Den intuitiva delen av hjärnan är alltid påslagen. Den går aldrig att stänga av. Den lata delen är den eftertänksamma och söker i minnet om den kan bekräfta känslan. Om känslan är tillräckligt stark köper oftast den lata hjärnan den känslan. Den andra delen handlar om att vi människor aldrig vill vara svarslösa. På en svår fråga omformulerar vi alltid till en lättare som vi kan svara på. T ex vad vet jag om Folksams pensionsparande erbjudande, omformuleras till vad tycker jag om Folksam egentligen? Så vill du lyckas med din reklam, appellera till känslorna än till den lata och eftertänksamma delen av hjärnan. 

Jag uppmanar alla som vill få en djupare förståelse hur vi människor tänker och fattar beslut att läsa boken. Den är nämligen lika relevant för att förstå varför du ibland bråkar med din partner om vem som gör mest hemma, som att förstå hur du kan få människor att välja ditt varumärke oftare.

 

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef01901cb87e1f970b

Bloggar som refererar till Vår lata hjärna.:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google