Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« maj 2013 | Hem | juli 2013 »


"There´s only one very good life. That´s the life you know you want and you make it yourself."

Diana_vreeland_telluride_a_l

Paul-smith-2_2025804b

Citatet kommer från Diana Vreeland. Kallad för "oraklet" och "the high priestess of fashion" var hon i över 40 år en centralfigur i modelvärlden. Först som  inflytelserik moderedaktör på Harpers Bazaar och 1962-71 som chefsredaktör på Amerikanska Vogue.

Under denna tid var hon med att helt omdefiniera spelreglerna för mode och modepress. Hon förde fram modeller som Twiggy, Veruschka, Penelope Tree och Jean Shrimpton. Hon jobbade aktivt med den tidens stora fotografer som Richard Avedon, David Bailey och Irving Penn och skapade med sin obevekliga övertygelse och sitt totala frisinne modehistoria. Just nu ligger dokumentären om hennes liv på svt.play. Och den är som dokumentären är när den är som bäst. 

http://www.svtplay.se/video/1307540/diana-vreeland-modets-grand-old-dame

Vill man få en inspirerande dos av tro på dig själv, gränslöst mod och en aldrig sinande nyfikenhet så passa på innan den plockas bort om några veckor. 

Får jag samtidigt slå ett slag för en annan lysande dokumentär och ett oerhört intressant personporträtt – Paul Smith, Gentleman designer. Den är lite svår att hitta men den går att ladda ner på I-tunes.

https://itunes.apple.com/gb/movie/paul-smith-gentleman-designer/id598592694

http://vimeo.com/63651915

Den har samma upplyftande och energigivande verkan som filmen om Diana Vreeland. Som namnet på hennes första spalt i Harpers Bazaar så fint är namngiven, Why don´t you?

 

Lejonen springer norrut.

 

Lion

Så är Cannes Lions över för i år och när fyrverkeriröken lagt sig och lejonen släppts lösa ser vi en ovanligt talrik flock löpa från den franska sydkusten i riktning mot en adress i centrala Stockholm. De glittrar av metall och är inte mindre än sju till antalet.   

Sju Cannes-lejon 2013 är inte bara Sverige-bäst i antal utan de baseras dessutom på 13 nomineringar (också Sverige-bäst) spridda över en rad kategorier, uppdragsgivare och kampanjer.   

I Cannes brukar det ofta handla om att få till den där enda superkampanjen som bryter genom bruset och sopar hem priser i en rad över- och underkategorier. De kan göra att en reklambyrå går från ingenstans till världsberömmelse över en natt.   

Vårt facit från Cannes de senaste åren ser lite annorlunda ut. Inga Grand Prix eller Titan-Lejon för den där enskilda snilleblixten. Istället en bred och gedigen samling statyetter, spridda på många kunder och kampanjer.    

Det kan kanske på ett sätt verka lite mindre festligt och champagne-bubblande. Men det gör oss innerligt stolta och trygga i vetskapen om att vår produktion vilar på en bred bas av gedigen kvalitet, långt ifrån tillfälligheter och hugskott.    

Stort tack till alla uppdragsgivare som bidrar till menageriet till vänster om entrén på kontoret. Vi hoppas och tror att ni är lika stolta som vi!     

SILVER
Swebus "The Train Switch" [Media]   

BRONZE
The Swedish Post "The Parcel Memory" [Cyber]
Swebus "The Train Switch" [Cyber]
Swebus "The Train Switch" [Direct]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Promo & Activation]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Promo & Activation]
Swebus "The Train Switch" [Promo & Activation]

SHORTLIST
IKEA "Nightwalkers" [Film]
Pause Ljud & Bild "CataCombo" [Direct]
Pause Ljud & Bild "CataCombo" [Direct]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Direct]
The Swedish Post "The Parcel Memory" [Promo & Activation]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Media]

Harry – Din genväg till spänningen.

En miljon svenskar spelar på hästar varje vecka. De gör det för att uppleva en spänning som är unik för travet. Hästarnas skönhet, den stenhårda kampen mot mållinjen, de hägrande miljonvinsterna – få spel engagerar så många sinnen. Och man behöver inte kunna något om spel på hästar för att kliva rätt in i dramat. Genvägen till spänningen och spelet om miljonerna heter Harry, han tippar spelet åt dig. Våra senaste filmer för ATG och Harry är producerade av Camp David Film i regi av Christoffer von Reis.

Take the shortcut to the excitement.
Betting on horses is probably the most exciting form of betting there is. And if you're not in to horses you can join the excitement anyway. Let Harry pick the winners and cross your fingers. There are millions to be won in each race. Our latest work for ATG and the product Harry is produced by Camp David Film and directed by Christoffer von Reis.

 

 

 

 

 

 

Bara en kommentar till dagens nyhetsflöde.

Idag skriver branschtidningen Resumé att ett ”Nytt nordiskt nätverk köper Åkestam Holst”. Det låter både intressant och utmanande. Men det är inte sant. Åtminstone inte just nu. Och aldrig på det sättet.

Vi har byggt vår egen oberoende reklambyrå i 15 år och har kategoriskt tackat nej till alla inviter från multinationella nätverk. Helt enkelt därför att vi tycker att vår egen väg är bättre, med en platt organisation, obefintlig byråkrati och 100 % fokus på affärsdrivande reklam för krävande kunder med hög kreativitet som vapen. 

Samtidigt har vi alltid varit positiva till att bygga allianser och samarbeten med de bästa förmågorna inom angränsande discipliner och specialistfunktioner. Vi tror oss veta att vi betraktas som en av de bästa reklambyråerna att samarbeta med. Av produktionsbolag, mediebyråer, filmproducenter, pr-byråer och andra specialister. Kanske för att vi själva är förhållandevis gränslösa i vårt förhållningssätt. 

Vi skulle därmed aldrig falla för frestelsen att bara ”köpas upp” som Resumé uttrycker det. Det är vi för egensinniga och stolta för. Möjligen kan vi tänka oss att själva ta initiativ och driva utvecklingen mot att bli den leverantör och samarbetspartner som vi tror kommer att efterfrågas de närmaste fem-tio åren i ett allt mer utmanande medielandskap.

Det är väl ungefär så mycket man kan säga om Resumés nyhetsjakt; Ingenting är omöjligt. Men det är vi och inte media som bestämmer vad som händer, när det händer och, framför allt, om det händer.

Eller också konstaterar vi bara: ”Keep calm and carry on.” Det är inte så fel det heller.

Hedersuppdraget

Som det nya kreatörsparet på byrån får man ta över ett hedersuppdrag som har en lång tradition och som man skulle kunna påstå är bland det viktigaste ansvaret på byrån. Fredagsölen. Och det känns som att vi lämnar över uppdraget i trygga händer nu när Petra och Felicia tar över. Vårt enda tips är att se till så att ölen inte är ljummen, det visade sig vara ett kardinalfel som förföljde oss under hela vårt första år.

Välkomna Petra och Felicia!

Bild

Premiär för kök med gränslösa möjligheter.

Livet i köket har förändrats. Det har IKEAs kök också. Med det nya kökssystemet METOD är det bara fantasin som sätter gränsen för hur personligt drömköket kan bli. Premiärfilmerna för METOD har vi producerat i samarbete med Flodellfilm och regissör Tomas Jonsgården.

 

New kitchens with endless possibilities.

In our latest TVC for IKEA we get to know the new METOD kitchen. The simple building block concept makes all kind of function and expression possible. The possibilities to build a kitchen that reflects your personality has never been greater. The TVC is produced by Flodellfilm and directed by Tomas Jonsgården.