Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« september 2013 | Hem | november 2013 »


Dispatch från Drömfabriken

8 timmars sömn behöver många av oss för att må bra. En del klarar sig med betydligt mindre. Det sägs att det räckte med 4-5 timmars sömn för Margaret Thatcher medan vår egen Göran Persson föredrog att ta en tupplur på regeringskansliet. Oavsett hur mycket vi sover så är kvalitén på sömnen direkt avgörande för hur vi presterar i vaket tillstånd.  

Vi utför också en hel del arbete även när vi sover. Det är händelser och tankar som behöver bearbetas och det sköter hjärnan genom vårt undermedvetande. Marknadsförare och forskare testade redan på 60-talet metoder på subliminal påverkan och nu intresserar man sig även för den sovande människan.

Sedan en tid finns det flera appar och andra verktyg som påstås göra det möjligt att styra drömmar och därmed aktivt kunna förändra dess innehåll. Tillståndet att påverka drömmarna kallas på engelska Lucid dreaming och har illustrerats i Hollywoodproduktionen Inception från 2010. Men innan vi accepterar att få våra minnen utbytta och våra drömmar sponsrade genom produktplacering bör vi nog sova på saken.

Skulle sömntåget trots allt inte komma som det ska rekommenderas boken 24/7 – Late Capitalism and the end of Sleep, av Jonathan Crary. Ny forskning kring vikten av att drömma och sova hittar du här: och här:

24-7


Några saker som vi pratat om på jobbet senaste veckan

Catsareover


• Att Webby Awards har släppt en fin och bra Social Media Report, med titeln "Cats Are Over: Social Media in the Post Cat Economy. Läs och ladda hem på: http://www.webbyawards.com/socialmediareport/

• Bästa musikvideon sen Michael Jacksons thriller
http://www.youtube.com/watch?v=b0ci3BExMB4

• Att vi är nyfikna på okdothis.com som släpps i november eftersom "For every photo ever taken, there is a moment where the photographer has a creative decision to make. That moment is about to change." http://okdothis.com

• Blockholm (Arkitektur- och designcentrum).
Och det faktum att Stockholm alltså kommer att byggas upp som en exakt replika i Minecraft. http://www.blockholm.com/articles/how-does-blockholm-work

• Mycket fina sidbyten när man scrollar på
http://digitduel.resn.co.nz

• En japansk matlukts-app-isch-gadget. Även om vi egentligen har väntat på något liknande till hemmabion (fast med krutrök, flygfotogen och sånt då...)
http://m3.idg.se/2.1022/1.526243
http://www.amazon.co.jp/gp/product/B00FJ5MMNE

• Att polisen skjuter GPS-tracker på bilar för att slippa biljakter.
Coolt. Emelie som är AD här på Åkestam borde såklart ha satt en sån här på sin cykel som blev stulen i helgen. Annars kunde väl någon sätta trackers på samtliga pendeltåg som man sen kan följa på respektive linje via mobilen så man vet när man ska gå hemifrån och redan då veta om man behöver springa eller inte. http://news.cnet.com/8301-17852_3-57609416-71/police-firing-gps-tracking-bullets-at-cars-during-chases

Uppdatering: Det dök upp ett kickstarterprojekt som tar fram ett cykel-lås som säljer ett smartlock och som har GPS-tracking. De planerar att skeppa till sommaren. Läs mer här: http://www.kickstarter.com/projects/lock8/lock8-the-worlds-first-smart-bike-lock


• För den där grejen - som du kan beskriva fast inte riktigt sätta ord på
http://www.wordsforthat.com

• Apptips för er som filmar mycket med er Iphone är att börja använd Youtube Capture.
Förutom att bildstabiliseringen är riktigt bra, så sätter den även en skön mättad ton på filmen. Ett krux, avskakningen kommer till priset av ytan så tänk på att ta lite vidare bild än vanligt.
https://itunes.apple.com/se/app/youtube-capture/id576941441

• Att bli glad av att läsa hur en digital dag kan se ut:
http://feber.se/art/284508/jag_lskar_internet/

• Internet of Things förklarat på ett väldigt enkelt och bra sätt. Och filmen i slutet ­ är oslagbar.
http://blog.smartthings.com/iot101/what-is-the-internet/

• Att Kaffe och techno är ett måste på måndagar.
http://www.mixcloud.com/whisperingmatt/techno-mix-december-2009/

• Liten skojig tjänst som wikipediar upp en, ibland ganska långsökt, gemensam nämnare eller mittpunkt mellan två sökfraser.
http://thismeetsthat.com

• Eftersom Apple har spärrar för sånt här, så detta finns bara för Android.
Den känner av var du är, och ändrar vilka appar som visas på din defaultscreen utifrån detta. Så att de appar som du vanligtvis använder på jobbet, visas när du är där, och om du är t.ex. i ditt vardagsrum, så visas helt andra mer relevanta appar. Och så vidare. Eftersom den även lär sig ditt beteende. Smutt. 
http://www.youtube.com/watch?v=chUtv1kWIg8
https://www.coverscreen.com/

• Att vi nog missat att det här caset vann guld i Cannes och lite sånt. En enormt snygg lösning på hur man kan använda befintliga beteenden och kanaler för att få sitt sagt.
http://rebornapps.be/

• Att vi upptäckte att Kung-Fu Master finns för iPad:
https://itunes.apple.com/se/app/id431460546?mt=8&affId=2049622

• och slutligen att vi inte kunde sluta titta på den här:
http://i.imgur.com/k5tu6EQ.gif

Glaset är halvfullt.

                       

I går kväll krockade reklamsveriges kanske två mest olika tävlingar. Å ena sidan Roy-galan där främst skickliga människor från filmbranschen belönar det bästa från reklamfilmens värld. Sannolikt med starkt fokus på konstnärligt berättande, teknik och gestaltning. Å andra sidan 100-wattaren, där strikt kommersiella effekter ska ha starkast påverkan (naturligtvis med kreativiteten som vapen).

Ett enda varumärke finns med bland pristagarna i båda dessa prestigefulla sammanhang. Och i finast tänkbara kategorier dessutom! Byråns samarbete med Folksam belönas inte bara med "Folkets pris" på Roygalan utan vinner dessutom ett Silver i kategorin "Årets Bästa Reklamfilm". Och nästan samtidigt får Folksams kommunikationsdirektör Pia Carlsson-Thörnqvist stega upp på scenen på Cirkus och ta emot en 75-wattare i tungviktsklassen "Långsiktig Varumärkesvård" på 100-wattaren. 

Ja, vi har varit bortskämda med många fler watt för en mängd uppdragsgivare de senaste åren på 100-wattaren. Och ja, med så många nomineringar hade eventuellt några stolpe in kunnat generera lite starkare belysning till Kungsgatan även i år. Men vi är med i matchen och vi vet hur hård konkurrensen kan vara. Stort grattis till alla vinnare på både Roy och 100-wattaren! Och hjärtligt tack till Film de Liberté för suveränt jobb med världens mest flygande katter!

Det rullar på…

Lia

Sen i går kväll offentliggjordes de nominerade jobben i LIA (London Internatinal Awards), en av de viktigaste internationella tävlingarna efter Cannes Lions. Sverige gjorde bra ifrån sig med över 20 jobb på shortlist. Och bäst av de svenska byråerna var händelsevis Åkestam Holst med 10 nominerade jobb. Det känns förstås grymt, och alldeles särskilt att nomineringarna sprids över fem olika kampanjer för fyra olika uppdragsgivare!
Stort grattis också till våra kompisar på Bold som knep en nominering för The Shirt Factory i design-kategorin!
Nu håller vi tummarna inför finalen den 4 november och hoppas på fin utdelning även där.

Här är Åkestam Holsts nomineringar:

IKEA - Nightwalkers [Film]
Swebus – The Train Switch [Digital/Innovation]
IKEA – Say it with a bed [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Website]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Banners]
Posten – The Parcel Memory [Digital/Online Games]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Work]
Swebus – The Train Switch [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Product & Service]
Swebus – The Train Switch [Non Traditional/Direct Marketing]

Nytt koncept för Pressbyrån - Vad behöver du idag?

Ibland blir det lite fel. Ibland borde man varit aningen bättre förberedd. Det är när verkligheten slår till och vardagens stora och små utmaningar gör sig smärtsamt påminda som du borde sett till att ha ätit den där frukosten, köpt den där bananen innan dagishämtningen eller fixat ett presentkort till systerdottern i födelsedagspresent istället för att hitta något spexigt hemma i fyndlådan. 

I vårt nya kommunikationskoncept för Pressbyrån som går på TV, bio och i annonser har vi tagit fasta på hur Pressbyrån kan göra livet lite lättare för dig och hur det kan gå om du missat den ibland oerhört betydelsefulla detaljen att besöka Pressbyrån. 

 

 

 

 

 

Konceptannons_banan

Konceptannons_kaffe

El per kvadratmeter

Det finns över 5000 olika avtalsformer på elmarknaden och som kund är det inte alltid så lätt att veta vad man ska välja. Därför har Skellefteå Kraft bestämt sig för att endast erbjuda tre olika avtalsformer: fast pris, rörligt pris och det helt unika kvadratmeterpriset för dig som bor i lägenhet. Inga kilowattimmar eller överraskande elräkningar, det enda du behöver veta är hur stort du bor. Samtidigt som eljättarna fortsätter att förvirra människor med mängder av olika avtalsformer försöker Skellefteå Kraft göra det enklare för människor. 

Kampanjen syns i Stockholms tunnelbana och hörs i radio.

Skel_Tunnelbana


GIF i Bregottfabriken

GIF i Bregottfabriken

Idag släpptes GIF i Bregottfabriken. Kampanjen Bregottfabriken på Instagram som startade på tv i september är en succé och lever nu vidare enbart på Instagram, där var 1000:e svensk följer kossornas liv och kommentarer. 

Med teman som Followers, Dagens outfit, <3, Hashag och Ny profilbild i Bregottfabriken kopplas bilderna ihop med vår vardag och på kort tid har Bregottfabriken tagit sig upp i högsta toppen bland svenska varumärken på Instagram. En del bilder förstås av alla, medan andra är lite svårare. Antal likes på bilderna och filmerna räknas i tusental och kommentarerna är så långt från näthat man kan komma.

"Så kär jag är i den"

"awwwe vad söööt!♥"

"Vill man inte bara bli bonde och leva som Emil i Lönneberga när man ser det här?"

"HAHHAHA" Bregottfabriken

"Kärleken flödar i Bregott och min kärlek för er i Bregottfabriken blir bara större och större."

"LOL SÅ MKT LOL ASSÅ"


Kampanjens inledande omdömen har varit mycket roliga att följa. Nu kör vi på och alla som vill är mer än välkomna med nya tolkningar på Bregottfabriken, det är bara att lägga en kommentar på Instagram så ska vi försöka följa upp den.

För att se bilderna och filmerna, gå till instagram.com/bregottfabriken.

Skellefteå Kraft – Inte en eljätte

I alla år har kunderna försökt förstå elbolagens alla olika abonnemang, motsägelsefulla argument och komplexa termer. Skellefteå Kraft vill istället att el ska vara enkelt, tydligt och ärligt – precis som en äkta norrlänning. Endast tre abonnemangsformer och öppet varje dag i veckan är två exempel på hur Skellefteå Kraft möter sina kunder. Inget tillsvidarepris och inga bonusar är ytterligare bevis på hur Skellefteå Kraft sticker ut från mängden av elbolag. 

Lanseringskampanjen rullar just nu i radio och tv. I de dokumentära reklamfilmerna möter vi två av Sveriges mest intelligenta personer, Jenny och Karl, som båda är medlemmar i Mensa. De har koll på det mesta, men inte sitt elval.



Juryn har sagt sitt.

Prispokal_100-wattaren

Det lyser fortfarande starkt på Kungsgatan 5 när det gäller kreativ reklam med dokumenterade effekter. Nomineringslistan som offentliggjordes igår kväll innehöll sju bidrag från Åkestam Holst, för fem olika uppdragsgivare! Vinnarna presenteras på Cirkus den 23 oktober.

De nominerade bidragen är:

IKEA - Mjuka möjligheter [kategori konsument]
Pressbyrån - Färskhetsbeviset [kategori konsument]
Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System [kategori konsument]

Posten - Ett rättvist brev [kategori producent]

Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System [kategori smart]
Pressbyrån - Färskhetsbeviset [kategori smart]
Folksam - För allt du bryr dig om [kategori långsiktigt]