Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« Låt instagrammande locals vara din guide | Hem | Åkestam Holst goes global »


Är linjär-TV:n verkligen död?

Leos_blogg

Jag har nu praktiserat som planner på Åkestam Holst i 2 månader och har bland annat fått göra en del research inom diverse områden. Jag blev då intresserad av detta ämne eftersom jag själv inte längre tittar så mycket ”vanlig” TV. Jag tänkte också att det skulle passa bra som en kort utredande text på byråns blogg.

On-demand tjänster som Netflix och Viaplay är två av de största aktörerna inom sitt område på den svenska marknaden och de växer i antal användare hela tiden. Detta har skapat en hel del debatter hur vida den linjära tvn kommer att dö ut eller inte och i så fall när det kommer att hända.

SVTs VD hävdar att linjär-tvn är stark och att den kommer hålla sig så och Dagens Media rapporterade att tv-tittandet ökade med 1% från 2011 till 2012 i målgruppen 3-99 år. Casten Almqvist, VD på TV4 menar att en anledning till att Linjär-tvn är så stark som den är, beror på den så kallade ”lägereldsupplevelsen”. Med detta menar han att det är något socialt med att titta på tv tillsammans och samtidigt med andra. Även Teracom Group AB anser att den ökade konsumtionen av VOD-tjänsterna inte kommer att resultera i någon övergång från linjär-tv till VOD-tjänster. I alla fall inte på flera år.

Anledningen till att VOD-tjänsterna inte har blivit mer populära än vad de är idag beror på att de inte är tillräckligt utvecklade. Två studenter från Linnéuniversitetet har använt sig av en enkät för att få reda på vad det är som VOD-tjänsterna måste utveckla och fick då svaren att det största problemet är utbudet av tv och film på tjänsterna. Det finns för lite material. Andra synpunkter som konsumenter har är att kvaliteten på ljud och bild måste bli bättre. Dessa brister gör att VOD-tjänsterna idag används som ”back-up” där man kan titta på tv-program eller filmer som man missade när de sändes på den linjära tvn. Däremot skriver studenterna i sin artikel att linjär-tvn kommer att försvinna, men först om 10 år, vilket också stärks av två forskare från Handelshögskolan i Stockholm.

För att motivera varför jag har undersökt detta så vill jag också titta på hur arbetet med marknadsföring på VOD-tjänsterna kan gå till. Författarna till undersökningen från Linnéuniversitetet såg att majoriteten av de svarande gärna betalar mer för att få en VOD-tjänst som är reklamfri än om den innehåller reklam. Detta skapar problematik för marknadsförare eftersom det i så fall inte kommer att vara några reklampauser i framtiden. Teknikföretaget Cisco har i en rapport presenterat att marknadsförare kommer behöva arbeta mer med produktplacering, men inte så som vi utformar den idag. Man menar att innehållet (produkter) i tv och film ska vara klickbart och på så sätt ska konsumenten kunna få mer information om produkten och förmodligen kunna klicka sig vidare till en e-butik direkt. Eftersom man är inloggad på sitt personliga konto på VOD-tjänsterna så ges förslag på tv och film baserat på vad man har tittat på tidigare vilket kanske kan göra att det blir lätt att se vem som ser produkten och vem som klickar på den för att få mer information.

Hoppas detta väcker intresse för nya utmaningar på nya kanaler!

 

Tack för mig!

Leo Peyron

TrackBack

TrackBack-URL för detta inlägg:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c093353ef019b02cdf575970d

Bloggar som refererar till Är linjär-TV:n verkligen död?:

Kommentarer

Kommentarerna till detta inlägg är stängda.


del.icio.us | Digg! | google