Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« november 2013 | Hem | januari 2014 »


Rolle & Stoffe

11-26-2013-9-22-12-PM-6424310
 

Ja, vi var laddade när vi klev in på Kungsgatan 5 för tre veckor sedan. Med knäskålar vibrerande som kastanjetter skulle vi göra vår första dag som praktikanter här på Åkestam Holst. Sedan dess har vi lyckats överdosera koffein, förbruka en mindre skog i papper och känna darrningarna i knäna gå över till, fan, tiden gick alldeles för fort – men har man riktigt kul så har man. Stort tack till alla på Åkestam Holst!

Ha det gott!

Roland & Kristoffer

Pauses visitkort blir plånboksvänliga högtalare

Skräddarsytt ljud för alla plånböcker. Det är utgångspunkten vår senaste uppfinning ”Pause Speaker Cards”: Visitkort som extraknäckar som akustiska mobilhögtalare du alltid kan ha i plånboken.

Filosofin är densamma som göra mobilkamerorna till världens bästa kameror: De bästa prylarna är de du faktiskt har med dig. Pause Speaker Cards behöver aldrig laddas eller packas ner, du har det helt enkelt alltid i plånboken för spontana musikstunder med lite extra kräm. 

Visitkorten gjorde sin premiär i ett DR som gick iväg till hundratals av Pause Ljud & Bilds vänner. 

Our latest invention: Pause Speaker Cards. Business cards turned into tiny speakers that fits every wallet. 

Pause_speakercard_2 Pause_speakercard_1
131217_Paus0013_Final_x1

Åkestam Holst goes global

För ca ett halvår sedan fick vi fötroendet från Arla att förvalta och utveckla Bregott-fabriken. Det har lett till bland annat det här och det här. Sedan dess har vårt uppdrag för Arla utvecklats till att också omfatta varumärket Wästgöta Kloster. Resultatet av det samarbetet kommer att synas en bit in på nästa år.

Globalt jobbar Arla sedan ett drygt år tillbaka med Wieden + Kennedy för både Arlas övergripande varumärke samt specifika varumärken som Lurpak. Det samarbetet har uppenbarligen givit mersmak och i slutet av sommaren bjöd Arla därför in ett mindre antal byråer från flera länder till en internationell pitch om en specifik produktkategori, med den uttalade ambitionen att "hitta en byrå som matchar och utmanar oss lika bra som W+K".

Nu återstår bara en byrå och det är grymt kul för oss att den byrån heter Åkestam Holst. En hel del arbete återstår innan resultatet av vårt jobb kan presenteras, men vi är hur glada som helst att få förtroendet att utveckla ett nytt internationellt kommunikationskoncept för en av Arlas mest spännande produktkategorier.

Är linjär-TV:n verkligen död?

Leos_blogg

Jag har nu praktiserat som planner på Åkestam Holst i 2 månader och har bland annat fått göra en del research inom diverse områden. Jag blev då intresserad av detta ämne eftersom jag själv inte längre tittar så mycket ”vanlig” TV. Jag tänkte också att det skulle passa bra som en kort utredande text på byråns blogg.

On-demand tjänster som Netflix och Viaplay är två av de största aktörerna inom sitt område på den svenska marknaden och de växer i antal användare hela tiden. Detta har skapat en hel del debatter hur vida den linjära tvn kommer att dö ut eller inte och i så fall när det kommer att hända.

SVTs VD hävdar att linjär-tvn är stark och att den kommer hålla sig så och Dagens Media rapporterade att tv-tittandet ökade med 1% från 2011 till 2012 i målgruppen 3-99 år. Casten Almqvist, VD på TV4 menar att en anledning till att Linjär-tvn är så stark som den är, beror på den så kallade ”lägereldsupplevelsen”. Med detta menar han att det är något socialt med att titta på tv tillsammans och samtidigt med andra. Även Teracom Group AB anser att den ökade konsumtionen av VOD-tjänsterna inte kommer att resultera i någon övergång från linjär-tv till VOD-tjänster. I alla fall inte på flera år.

Anledningen till att VOD-tjänsterna inte har blivit mer populära än vad de är idag beror på att de inte är tillräckligt utvecklade. Två studenter från Linnéuniversitetet har använt sig av en enkät för att få reda på vad det är som VOD-tjänsterna måste utveckla och fick då svaren att det största problemet är utbudet av tv och film på tjänsterna. Det finns för lite material. Andra synpunkter som konsumenter har är att kvaliteten på ljud och bild måste bli bättre. Dessa brister gör att VOD-tjänsterna idag används som ”back-up” där man kan titta på tv-program eller filmer som man missade när de sändes på den linjära tvn. Däremot skriver studenterna i sin artikel att linjär-tvn kommer att försvinna, men först om 10 år, vilket också stärks av två forskare från Handelshögskolan i Stockholm.

För att motivera varför jag har undersökt detta så vill jag också titta på hur arbetet med marknadsföring på VOD-tjänsterna kan gå till. Författarna till undersökningen från Linnéuniversitetet såg att majoriteten av de svarande gärna betalar mer för att få en VOD-tjänst som är reklamfri än om den innehåller reklam. Detta skapar problematik för marknadsförare eftersom det i så fall inte kommer att vara några reklampauser i framtiden. Teknikföretaget Cisco har i en rapport presenterat att marknadsförare kommer behöva arbeta mer med produktplacering, men inte så som vi utformar den idag. Man menar att innehållet (produkter) i tv och film ska vara klickbart och på så sätt ska konsumenten kunna få mer information om produkten och förmodligen kunna klicka sig vidare till en e-butik direkt. Eftersom man är inloggad på sitt personliga konto på VOD-tjänsterna så ges förslag på tv och film baserat på vad man har tittat på tidigare vilket kanske kan göra att det blir lätt att se vem som ser produkten och vem som klickar på den för att få mer information.

Hoppas detta väcker intresse för nya utmaningar på nya kanaler!

 

Tack för mig!

Leo Peyron

Låt instagrammande locals vara din guide

Swedavia vill göra vänttiden vid gaterna mer inspirerande för resenärer på Arlanda. Så vi satte tänderna i det och tillsammans tog vi fram ett sätt att komma fram, redan innan du stigit på planet. 

The Local's Guide samlar ihop och visar vad som instagrammas just nu på tio av de mest populära destinationerna, till exempel New York, London och Köpenhamn. Det som faktiskt händer i staden, ställena folk delar med sig av just nu. Matbilder från restauranger, selfies på barer, häng i parker, allt blir oväntade tips till turister direkt från källan.

Guiden visas dels på stora skärmar vid gaterna där du kan välja destination, men finns också i mobilen. Där kan spara dina favoriter offline, så att du har både karta och adresser i mobilen utan roaming. The Local's Guide finns både som mobilhemsida och i Swedavias app. Allting är producerat av det härliga gänget på The Brewery. 

Kolla in hemsidan här: www.thelocalsguide.se

In english:

Swedavia Swedish Airports wanted to make the time you spend at the gates more inspiring. Together, we created a way to arrive at your destination before boarding your plane. Using the stuff locals are sharing, we created The Local's Guide. 

Food pictures from restaurants and selfies from a night out might not be the most interesting stuff in your Instagram feed. But for tourist, they can be the best thing ever. The Local’s Guide lets you explore the Instagram feeds of whole cities in real time, and save the places you find interesting as an offline guide. A live view of what's actually going on. 

The guide is available as a mobile site, in the Swedavia app and as interactive installations at the gates of Stockholm Arlanda Airport. Check it out here: www.thelocalsguide.se

 

  320441_1688

320443_1280

 

Julhälsa till alla önskar Apotek Hjärtat

Julkampanj_Skyltbilder_1-24_utan nummer_1

Det blir jul först när vi delar den med en annan människa. Apotek Hjärtat vill tillsammans med svenska folket ge tips och råd som får Sverige att må bra även under årets mest stressade högtid, genom att utföra 24 snällheter. Fram till julafton kan du också bidra med att sprida julhälsa och samtidigt vara med och vinna ett norrsken. Läs mer om tävlingen och uppdragen här!

 

Plagiat är den ädlaste formen av smicker.



Kjell