Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« november 2014 | Hem | januari 2015 »


ATG - Vinnie: Episod 4 Gåvan/The gift

Här kommer en ny film om minhästen Vinnies fortsatta strapatser och hans dröm att bli världens bästa travhäst. Vinnie har hamnat i en svacka. Vardagen tynger och dörren till drömmen har inte öppnats av sig själv efter att han blivit stadsbo. Men som tur är får Ravi en idé. Följ gärna Vinnie på www.facebook.com/vinniethedreamer Filmen har även denna gång regisserats av Felix Herngren och Bill Schumacher med musik av Adam Nordén

The latest episode about the life of Vinnie the minihorse and hos dream to become the bets trotter in the world. Vinnie's new life is not what he expected. Everyday life clouds his dream of becoming a racing horse. Luckily Ravi offers some new inspiration. Follow Vinnie at www.facebook.com/vinniethedreamer
Direction: Felix Herngren, Bill Schumacher. Music: Adam Nordén

 

 

ATG - Vinnie the dreamer facebook

Redan from med lanseringen av konceptet INGEN DRÖM ÄR FÖR STOR med minihästen Vinnie har han varit mycket aktiv i på facebook. Vinnie har idag 23000 personer som mycket engagerat följer hans förehavanden och gruppen växer konstant. Här är två inlägg från december där Vinnie fångar jultraditionen på det enda sätt han kan, utan att hålla tillbaka.

Right from the launch of ATG:s new concept NO DREAM IS TOO BIG with the minihorse Vinnie he has been very active on facebook. Vinnie has today around 23000 people who very engaged follows his escapades and the group is constantly growing. Here is two posts from december where Vinnie cathes the christmas tradition the only way he knowa, with no holdings back.

Skärmavbild 2014-12-26 kl. 19.14.34

Skärmavbild 2014-12-26 kl. 19.29.37

Skärmavbild 2014-12-26 kl. 19.33.36

ATG - Livet blir bättre med lite häst/Life gets better with some horse

ATG är Hästsportens eget spelbolag och drömmer om att så många som möjligt skall få möjlighet att träffa och umgås med hästar. Därför går överskottet tillbaka till hästarna. Spelar du på något av ATGs spel är du med och bidrar. Nedan några dagspressannonser med syftet att berätta om ATGs djupa engagemang i hästnäringen.

ATG_Vinnieannonser_samlade3[1]

ATG_Vinnieannonser_samlade4

ATG - Ingen dröm är för stor/No dream is too big

ATG_Vinnieannonser_samlade2
 ATG_Vinnieannonser_samlade

 

Några dagspressannonser med den lilla minihästen Vinnie som en del i lanseringen av ATGs nya koncept "Ingen dröm är för stor".

A couple of ads with the little miniature horse Vinnie as a part of the launch of ATG:s new concept "No dream is too big"

Nu blir det drag på vägarna

Det som är underhållning för oss med quattro®, kan betyda svårt underlag för andra.

Tidigare i vinter släpptes filmen quattro älskar snö, och som en del i konceptet med samma namn lanserar vi och Audi tjänsten Svenska Snöräddare.

Svenska-snoraddare

I vinter kan alla ta del av fördelen med Audis legendariska fyrhjulsdrift. För att öka säkerheten på vägarna och för att förbättra gemenskapen i trafiken startade Audi i december Svenska Snöräddare – en frivillig samling av bilister som kör quattro. Via appen Svenska Snöräddare kan alla som kör fast och behöver bogseringshjälp kalla på en quattro i närheten.

Finns på Google Play och App store.

Du som kör quattro, hämta ditt klistermärke hos närmaste återförsäljare och ladda ned appen – då är du precis som svenska alpinlandslaget med och räddar tvåhjulsdrivna bilar som i vinter överraskas av halka och snö. Tack på förhand, du hjälper till i mån av tid och plats.

 

AUDI_Q4_vinter_434x280

Efter regn kommer quattro!

Efter regn kommer sol, men först quattro. Se filmen om annonsen som hjälpte frusna och nyvakna pendlare.

 

Framtiden redan här!

 
Enligt nyhetsbevakaren och teknologimonitorn BuzzFeed har framtiden redan anlänt till Kungsgatan 5 och Åkestam Holst. Vår kampanj Blowing in the Wind för Apotek Hjärtat tilldrog sig stor uppmärksamhet när den släpptes i början av året. Frågan är om inte #4 på den här listan är den ultimata bekräftelsen:

Årets smörigaste julskiva

Unknown

Det blir ingen jul förrän någon till slut sätter på den älskade hatade julskivan. Ingen jul utan Jöback, Christer Sjögren och Carola. I år har korna i Bregottfabriken tagit i från klövarna för att du ska komma i julstämning. 

Debutplattan Smöriga julsånger är inspelad i hagen – med autentisk kosång och ackompanjemang från naturen. Här kan du lyssna på julens klassiker i så smöriga tonarter som du aldrig har hört dem förut. Alla låtar är producerade av Håkan Lidbo.

 



 

Naturligt god jul!

Den som inte får människors öra får ingenting

- En minnesanteckning om sevärd reklam

 

Människor behöver inte kolla på något vi gör. Uppmärksamhet har alltid varit, och kommer alltid att vara, den stora bristvaran för den som vill nå människor med reklam. Det är den vi konkurrerar om.

Samtidigt finns en stor variation i uppmärksamheten. De som såg ATG:s första reklamfilm med minihästen Vinnie på YouTube tittade t ex i genomsnitt 1 minut och 18 sekunder, helt av egen vilja. Filmen i sin helhet är 1 minut och 40 sekunder, så det fria valet att titta vidare och ta del av innehållet föll ut extremt fördelaktigt för ATG.

Det är i variationen det intressanta börjar. Vad ska annonsörer sträva efter för att hamna rätt, för att inte bli bortklickade och bortbläddrade?

 

Påvisa värde, snabbt som attan

Första intrycket är extremt viktigt för att inte bli bortsållad. Hjärnan bildar sig en (omedveten) uppfattning av en annons på bråkdelar av en sekund. Inom några få sekunder behöver en reklamfilm skapa intresse och känslor: överraskning, glädje, förväntan, fascination. Annars ökar direkt risken att människor stänger av.

Sen behövs dramaturgi som håller intresset och känslorna i liv även efter de första sekunderna. Den som registrerar ögonrörelser ser en tydlig varningsflagg att människor är på väg att stänga av en reklamfilm när de börjar fladdra med blicken. 

Det är förstås omöjligt att lyckas med detta om man inte har ett otroligt fokus på värdet för den som ska se reklamen. Vad ger vi egentligen den som tittar, scen för scen och sekund för sekund? 

 

Det stora självbedrägeriet

Bara med benhårt fokus på varför en publik skulle vilja titta vidare kan vi minska risken att människor stänger av eller zonar ut, och öka chansen att folk frivilligt söker upp vår kommunikation.

Problemet är att det är lätt hänt att tumma lite på detta fokus, när man samtidigt vill få in olika "budskap" om ett varumärke. Inifrån-perspektivet kryper fram. Kommunikation på mottagarens villkor glider mot information utifrån sändarens önskemål. 

En anledning är att man kan bli förblindad av önskan att nå affärsmålen, så att man glömmer ge tillräcklig prioritet åt underhållningsvärdet.

En annan är att vi som arbetar med reklamen alltid ser klart hela reklamen. Utan konkurrens om vår uppmärksamhet.

Likadant är det tyvärr ofta i reklamtester. Testresultaten ger för stor vikt åt rationell budskapsförståelse och för liten åt frågan om människor ens kommer att se reklamen när de inte "tvingas" se den i ett test.

Allt detta gör att det är lätt att ta uppmärksamheten för givet, och istället jaga tydligare avtryck. När det är uppmärksamheten som är den värsta flaskhalsen.   

Människors engagemang är i regel minimalt, särskilt bortom de redan frälsta. Och budskapsförståelse är överskattat. Viktigare är att få folk att tänka på varumärket överhuvudtaget. Att koda in en koppling mellan varumärket och relevanta behov eller situationer. 

 

Värde som är snabbt och samtidigt slitstarkt

Därför behöver vi skapa innehåll som är värt att ägna uppmärksamhet åt även om man inte är intresserad. Vi måste alltid veta vad vi ser som publikvärde. Det värdet måste tydliggöras sekundsnabbt. Och sedan behållas, odlas och växa.

Det måste dessutom vara slitstarkt, inte effektsökeri av engångskaraktär. Reklam kan vara originell första gången vi ser den, men om människor zonar ut när de ser den igen t ex för att skämtet känns gammalt så gör vi inte hela jobbet. Vi behöver kunna påminna människor mer kontinuerligt, över tid.

Det här är sjukt svårt.

Men i framtiden kanske det är en absolut grundförutsättning, när människor får ännu större möjligheter att välja bort eller köpa sig fria från reklam.

Och redan nu är fokus på värdet något som lönar sig i långa loppet. 

 

Publiken belönar den som gör bra reklam

Min gamla parhäst Sara Rosengren, docent i marknadsföring och numera prisbelönt forskningsansvarig på Center for Retailing vid Handelshögskolan, forskar om reklamkapital. För några veckor sedan publicerade hon tillsammans med Micael Dahlén sina resultat i Journal of Advertising

Idén är att företag som gör reklam som människor tycker är sevärd bygger upp ett slags kapital som sedan ger olika fördelar.

En fördel är att människor blir mer benägna att ta del av framtida reklam från företaget. Bra reklam skapar intresse för mer bra reklam. Det leder till att fler observerar nästa kampanj från företaget.

Den som inser att en reklamfilm kommer från ett företag med ett bra track record börjar titta med mer välvilliga ögon. Och positiv förväntan är ju ett bra ingångsvärde. Det minskar risken att stänga av i förtid och ger innehållet en chans att visa sitt värde. 

Reklamkapital är värdefullt. Det betyder till exempel mer för möjligheterna att få uppmärksamhet än attityder till varumärket, köpintention och lojalitet.

Den som investerar i bra reklam investerar i sin framtid som annonsör och uppskattat varumärke. 

 

Alltså

Människor kan välja bort den mesta reklam som möter dem. Hur mycket kommer morgondagens publik att vilja se? Alla drömmar om att förmedla diverse budskap om ett varumärke är meningslösa om vi inte hittar uttrycksmedel som människor vill ta till sig.

Därför behöver vi rätt metoder och utvärderingskriterier. Som inte snedvrider vårt arbete för att de förutsätter en uppmärksamhet/bearbetning som vi verkligen inte kan ta för givet. Den som inte får människors öra får ingenting.  

På min personliga checklista har jag en punkt om att alltid kolla ett extra varv på hur briefer och reklamidéer kan förvaltas för att odla och skydda ett bra publikvärde:

- Har reklamen potential att suga in människors uppmärksamhet på några få sekunder?

- Vad kan göras för att hålla kvar intresset?

- Finns förutsättningar att bygga långsiktigt reklamkapital och positiv förväntan över tid?

Publikvärdet är heligt. Det är det som skapar uppmärksamhet och en vilja att överhuvudtaget ta del av framtida reklam. Kompromissar vi bort det i jakt på annat så lurar vi oss själva. Ingen hör ett träd som faller i skogen. 

Gör vi däremot rätt så kommer människor att lägga det på minnet och belöna oss i det långa perspektivet.