Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« februari 2015 | Hem | april 2015 »


Sju nomineringar i Guldägget.

Unknown

 

Så är nomineringslistan klar till årets Guldägg, den svenska reklamtävling som fortfarande står i särklass när det gäller prestige, engagemang och förmåga att väcka känslor. 
Det är lätt att glömma att redan en nominering är ett kvalitetsbetyg av hög klass. Av all reklam som produceras under ett år är det sannolikt bara högst de bästa 10 procenten som skickas in för bedömning till Guldägget. Av de inskickade jobben är det sedan bara lite drygt tio procent som nomineras till short list.
Så nomineringarna representerar gissningsvis den enskilt bästa procenten av all reklam som produceras i Sverige under ett år. Därför: Sträck på er, alla ni som jobbar på byråer som är med på short list. Eller ni som beställt reklamen. Ni bidrar med er talang och kommunikativa förmåga till att göra Sverige till ett lite drägligare land att leva i. Lite snyggare. Lite roligare. Lite intressantare.
Och till er andra: Asch, Guldägget är en bedömningssport. Gör som Zlatan, idiotförklara domarna och kanske till och med landet som har fostrat pappskallarna som valt bort era briljanta jobb i år. Och kom ihåg att ingen blir bortdömd under en hel karriär. Inte ens i reklambranschen.

Här är de nomineringarna för Åkestam Holst i Guldägget 2015:

Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Digitalt]
IKEA - Den stora fotbollskuppen [Event]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Hantverk]
Pressbyrån - Nyårslöftet [Tidningsannonsering]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Onlinefilm]
Pressbyrån - Studentkaffe [Radio]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Utomhus]

Charity Arcade

Ni vet dom där geniala, genomskinliga boxarna på flygplatser som tar emot alla världens mynt till välgörenhet? Swedavia och vi tyckte att de nog kunde bli ännu roligare, vilket passar perfekt för målet att hjälpa folk att gilla flygplatserna lite mer. 

Så vi satte klassiska arkadspel på dem, ombyggda för att fungera med världens alla mynt. Att skänka pengar och vänta på bagage blev plötsligt mycket roligare. 

Internet verkar gilla det också. Under natten nådde arkaden förstaplatsen på hela Reddit, internets heliga graal. Feber, Trendhunter och många fler verkar också tycka att det är skoj. 

Så kan det gå när vi arbetar med uppdragsgivare i världsklass. 

English: We turned the charity boxes in airports into charity arcades. The internet seem to like it. 

Charity_1-kopia

Vårt senaste projekt för Folksam – Mini Maestros.


En dirigent, 15 små barn som aldrig spelat piano, fem veckors övning, en klassisk konsert. Mini Maestros, vårt senaste projekt för Folksam, är en storslagen, lustfylld musikalisk resa med fokus på barns kreativitet och utveckling.

Eric Saties Gymnopèdie no 1 har framförts på världens stora konsertscener. I projekt Mini Maestros är det en grupp barn i åldern 3-4 år från förskolan Klara i Stockholm som tar sig an det kända musikstycket. Till sin hjälp har de den kända dirigenten från Kungliga Musikskolan Jan Risberg samt musikpedagoger och förskollärare. Under fem intensiva veckor övar barnen och kommer steg för steg närmare det stora målet – framförandet på den stora konsertscenen.

Hela 2015 kommer Folksam att fokusera på barnen. Det innebär förutom en förbättrad barnförsäkring också att de hyllar barnen som de värdefulla, kompetenta individer som de är och inspireras av deras stora potential.
– Projekt Mini Maestros handlar inte om att framföra ett perfekt klassiskt stycke eller att drilla de här barnen, utan att ge dem en upplevelse som de kan ha med sig många år framöver. Och som förhoppningsvis kan öppna upp för nya kreativa vägar i livet, säger Lena Strand, Marknadschef på Folksam.

Under hela projektet, från de första trevande tangenttryckningarna till konserten, har vi samarbetat tätt med produktionsbolaget Film de Liberté och dokumentärfilmsbolaget Silvio. Vi har följt barnen på nära håll och dokumenterat varje litet steg på resan. Fem veckors filmat material har resulterat i ett antal filmer, från reklamfilmer till en fördjupande 10 minuters dokumentär. Digital strategi och PR strategi har lagts upp i samarbete med BeOn, mediabyrån Maxus och PR-byrån FLB Europa.

 

Se även 


Dokumentären 


Projektet ur ett pedagogiskt perspektiv 


Projektet ur dirigentens perspektiv 


Projektet ur barnens perspektiv