Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249

« april 2015 | Hem | juni 2015 »


Singing Sailors sång nådde 146 länder och 1,5 miljarder världen över.

Nobelprize-tweet"If military actions and weapons had functioned as conflict-resolution methods there would have been peace in the world a long time ago."

Efter två veckor i havet har budskapet från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningens kampanj The Singing Sailor gett eko över hela världen. Utan en krona spenderad på mediaköp har människor från 146 länder tagit del av filmen.

The Singing Sailor som av medier döpts till Fred har figurerat i såväl Washington Post som Moscow Times. Hans morsekod har hörts från CNN till P1:s Konflikt och från Nyhetsmorgon till Sydney Morning Herald.

Nobelkommittén bland många har tweetat och ett museum i Dresden vill låna honom. En amerikansk presidentkandidat har bett oss om hjälp med sin kommande kampanj och Svenska Freds har blivit citerade i media världen över och berättat om sin syn på nedrustning, fredsarbete och medmänsklighet.

1,5 miljarder är den officiella räckviddssiffran baserad på mediehusens besöksstatistik.

I urval:

Huffington Post, CNN, BBC News, Washington Post, Saturday Night Live, New York Post, AP, AFP, Reuters, The Independent, Discovery News, Reddit, CBS News, Diário de Notícias, The Sydney Morning Herald, People Magazine, The Daily Mail, Yahoo News, AFP News, The Local, Radio Sweden, NRK, LBTQ Nation, ABC News, U.S. News & World Report, Pink News, YLE, The Guardian, Rai, Metro Canada, Discovery News, Queer.de, New York Times, The Telegraph, The Moscow Times, Gay Star News, Newstalk 106-108 fm, Frontiers Media, UPI, Edge Boston, CNET, Buzzfeed News, France Info, Chicago Sun, France 24, Die Welt, Techly, Ilta Sanomat, Tampa Sun Times, Corriere Della Serra, The Washington Times, International Business Times, NRK, CBC Radio-Canada, People Magazine, QX, TV4, SVT, Metro, TT, Dagens Nyheter, Energy, Mix Megapol, SR, Nyheter24, Omni, Dagens Industri, Expressen, Dagens Opinion.

In the search for foreign submarines last year, the Swedish military just had their biggest mobilization for decades. But, they found nothing. Voices are heard for more resources.

The Swedish Peace and Arbitration Society, the world’s oldest peace organization want the world to think in new ways instead of falling back on territorial defense, military service and rearmament – the world does not need more weapons.

After a fortnight in the archipelago due east of Stockholm, the Singing Sailor’s reach was 1.5 billion people. Without any media money spent, The Singing Sailor created a 100 percent organic buzz. People from 146 countries have seen his video and he was on CNN to Moscow Times. The Nobel Prize committee tweeted the campaign and the Swedish Peace and Arbitration Society has been quoted in every possible media.

The Singing Sailor artwork is based on an original design by Daniel A. Bruce.

Stort tack till Jessica W Sandberg och FLB Europe som gjorde en imponerande insats som rådgivare och kontakt utåt. Stort tack även till Bsmart som tog pressbilden.  

EN sån show i One Show!

Nyc

Tillsammans med brittiska D&AD anses USA:s One Show vara svårast att vinna och mest prestigefull av prisas i. Cannes Lions kallas med all rätt VM i reklam, men där är kategorierna och vinnarna fler. One Show har dessutom ett amerikanskt perspektiv och det ska mycket till för att blidka juryn. Med tre Guld, ett Silver och ett Brons stod Åkestam Holst i viss särklass bland nordiska byråer när One Show-galan hölls i New York i fredags kväll. Som så ofta det senaste året var det Apotek Hjärtat med ”Blowing in The Wind” som stod för de finaste priserna, men även ”Snow Rescuers” för Audi prisades dubbelt. Det känns lika fantastiskt varje gång vi, som med internationella mått är en liten byrå, med ett enda kontor i kalla nord anses tillhöra eliten av världens mest kreativa reklambyråer. Dessutom med kampanjer som vi vet har gjort jobbet även kommersiellt. Tack Apotek Hjärtat och Audi för att ni både utmanar och tror på oss!

Nya tag i New York

Nyf

För ett år sedan debuterade byråns kampanj ”Blowing in the Wind” för Apotek Hjärtat i tävlingssammanhang genom att vinna stort i New York Festival. Kampanjen har nu i stort sett turnerat färdigt runt jorden med smått osannolika framgångar, toppat av flera Grand Prix, ett antal Guld och fascinerande många Silver och Brons. 
Desto roligare är det därför att konstatera att även det kommande året ser lovande ut för byråns vision ”Reklam i Världsklass”. När nomineringarna för New York Festival 2015 damp ner i inboxen kunde vi glatt konstatera att nio av dem landar här på Kungsgatan 5. Dessutom för relativt färska kampanjer som här och nu debuterar internationellt:

Charity Arcade / Swedavia - Avant-Garde 
The Swedish Snow Rescuers / Audi - Avant-Garde 
Charity Arcade / Swedavia - Branded Entertainment Events
The Swedish Snow Rescuers / Audi – Digital Mobile
Charity Arcade / Swedavia - Direct & Collateral Ambient
The Swedish Snow Rescuers / Audi - Direct & Collateral Automotive Products & Services
The Swedish Snow Rescuers / Audi - Direct & Collateral Mobile
Happy Valentine's Day / IKEA - Film
Charity Arcade / Swedavia – Outdoor

Pressbyrån för fri press.

Pressbyrån startade 1906 och har sedan dess spelat en stor roll för spridandet av nyhetstidningar och det skrivna ordet i Sverige. Bla startade de ett flygbolag på 40-talet för att kunna flyga ut dagstidningar till de mer avlägsna delarna i Sverige. Något som senare blev Sveriges första inrikesflyg. För att uppmärksamma Världsdagen för pressfrihet och påminna om hur situationen ser ut i stora delar av världen annonserade Pressbyrån i de tre största morgontidningarna i landet och använde sig av tidningarnas egen layout för att belysa vad censurerad press kan innebära för läsaren.

Pressfrihet_Den store ledaren

Pressfrihet_Karleken blomstrar

 

Klackarna i taket!

Guld

Som vi pratat om tidigare är det rätt märkvärdigt att vara nominerad i Guldägget eftersom de nominerade jobben utgör en försvinnande liten del av all reklam som produceras i Sverige under ett år. Det betyder att de jobb som dessutom belönas med Silverägg kan betraktas som nästan ofattbart bra och smarta. 
Vad ska man då säga om Guldägg? Ja, man kan förstås säga att de flesta reklamköpare och producenter faktiskt aldrig når hela vägen. Eller att de som någon gång vinner ett endaste Guldägg har rätt att vara både omåttligt stolta och pinsamt glada.  Eller så kan man säga som vi på Åkestam Holst, Apotek Hjärtat och Pressbyrån sa efter att ha hämtat hem två Guldägg och tre Silverägg i förra veckan:

Åhfyfanvadgaletkuldethärkännsochsamtidigtändåärriktigttiktigtvälförtjänstmedtankepå
hurvislititbådemedidéernaochutförandetochtacktillvärldensbästasamarbetspartnerssom
görattviansträngerossvarjedagtillsammans!