Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249
Hem

IKEA Bröllop Online

People:web_cam

Vem gillar inte bröllop?! Fest, glädje, kärlek…men det kan också leda till en hel del ångest i form av att festnotan springer iväg. Så vi testade att göra det lättare att bjuda människor från hela världen utan att det behövde kosta en krona. Så idag lanserade vi bröllop…online!

IKEA.se/brölloponline kan vem som helst gifta sig helt gratis. Bröllopet äger rum i vackra miljöer; på en strand, på en båt, i en skog, på ett tak, på en åker…ja, gå in och titta helt enkelt! 

Tjänsten är särskilt praktisk för alla oss som har vänner eller släkt utomlands och som kanske inte har möjlighet att flyga till ett bröllop.

Och den som kanske känner att ”neej, men jag vill inte gifta mig” kan ändå hitta inspiration och tips till andra fester än just bröllopsfester.

 

Sju nomineringar i Guldägget.

Unknown

 

Så är nomineringslistan klar till årets Guldägg, den svenska reklamtävling som fortfarande står i särklass när det gäller prestige, engagemang och förmåga att väcka känslor. 
Det är lätt att glömma att redan en nominering är ett kvalitetsbetyg av hög klass. Av all reklam som produceras under ett år är det sannolikt bara högst de bästa 10 procenten som skickas in för bedömning till Guldägget. Av de inskickade jobben är det sedan bara lite drygt tio procent som nomineras till short list.
Så nomineringarna representerar gissningsvis den enskilt bästa procenten av all reklam som produceras i Sverige under ett år. Därför: Sträck på er, alla ni som jobbar på byråer som är med på short list. Eller ni som beställt reklamen. Ni bidrar med er talang och kommunikativa förmåga till att göra Sverige till ett lite drägligare land att leva i. Lite snyggare. Lite roligare. Lite intressantare.
Och till er andra: Asch, Guldägget är en bedömningssport. Gör som Zlatan, idiotförklara domarna och kanske till och med landet som har fostrat pappskallarna som valt bort era briljanta jobb i år. Och kom ihåg att ingen blir bortdömd under en hel karriär. Inte ens i reklambranschen.

Här är de nomineringarna för Åkestam Holst i Guldägget 2015:

Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Digitalt]
IKEA - Den stora fotbollskuppen [Event]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Hantverk]
Pressbyrån - Nyårslöftet [Tidningsannonsering]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Onlinefilm]
Pressbyrån - Studentkaffe [Radio]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Utomhus]

I nöd och lust sedan 1958.

Par som besöker IKEA behöver ta många gemensamma beslut. Något som inte alltid är så lätt. Till alla hjärtans dag mötte vi upp med tre erfarna kärlekspar som vet hur man kommer överens. De träffades innan IKEA ens hade öppnat sitt första varuhus 1958 och har lyckats hålla ihop i nöd och lust.

När paren träffades såg Sverige annorlunda ut. Olof Palme var tonåring, Elvis var okänd och det första IKEA-varuhuset hade inte ens öppnat. Sen dess har mycket hänt men parens kärlek är fortfarande lika stark.

Filmen är en hyllning till kärleken och en skildring av hur stark den kan vara. När du väl hittar den rätta kan du ta dig genom allt. Både stora livsförändringar som besök på IKEA.

Glad alla hjärtans dag! <3

LIVETS VIKTIGASTE RUM


Badrummet är rummet där vi låser dörren om oss, tar av alla masker och bara är.
Det är i badrummet som vi gråter ohejdat när vi som mest behöver det, det är i badrumsduschen som vi sjunger lika ohämmat och det är framför badrumsspegeln som vi peppar oss själva inför löneförhandlingen.

Trots allt detta så är badrummet ofta det sista rummet i hemmet som vi prioriterar.
I den här kampanjen påminner vi människor om att ge badrummet den uppmärksamhet det förtjänar.





ALLT FÖR DITT JULSTÖK

En god jul blir inte godare för att pepparkakorna är perfekta. Vad som bakas, lagas eller pysslas spelar ingen roll, för julstämning har aldrig handlat om resultat, det handlar om något helt annat. Vi vill uppmuntra alla julstökare att sänka ribban och glatt fortsätta kavla pepparkakor hur de än ser ut och vara lite förlåtande mot sig själva och andra i år. För den som sänker kraven, ökar ofta julglädjen. Så sätt din egen smak på julen och glöm inte bort att #detblirjuländå.

 

TVC - 60 sekunder

TVC - Belysning 20 sekunder

TVC - Granen 20 sekunder               

TVC - Julkortet 20 sekunder

TVC - Lussebröd 20 sekunder

TVC - Stöpa Ljus 20 sekunder

TVC - Lussekatt 20 sekunder

 

Grand Prix in Cresta Awards

Cresta_logo

 

We are happy and rather proud that Cresta, the award that rewards the highest creative standard within the ad industry, has honoured us with 1 grand prix, 1 gold and 2 bronze.

Grand Prix in Outdoor 
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind

Gold in Branded Content  
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind

Bronze in Television
IKEA - Nightwalkers

Bronze in Ambient  
Pressbyrån - The Gay Bureau

DEN STORA FOTBOLLSKUPPEN av IKEA

Sov- och badrummet är våra två mest bortglömda rum. Om vi bara gav dem lite mer kärlek skulle fler dagar börja bättre. Vi skulle bli lite lyckligare människor och mycket bättre lagspelare.

Tillsammans med IKEA åkte vi på Åkestam Holst och KNOCK ned till Winning Ground Fotbollsfestival i Linköping för att överraska ett av cupens 49 lag. Västerviks flickor 02 trodde att de skulle sova i trånga sovsäckar på tunna liggunderlag i ett tråkigt klassrum. Det skulle de inte.

Se den stora fotbollskuppen här

Fler bilder från Linköping

1200x900_6

1200x900_7

1200x900_3

1200x900_1

1200x900_12

EN BRA DAG BÖRJAR MED EN GOD NATT.

IKEA SUPPER CLUB


Inget kök är lika funktionellt och enkelt att individanpassa som kökssystemet METOD från IKEA. För att demonstrera kökets insida med alla dess smarta förvaringslösningar, så förvandlade vi en lägenhet till en tillfällig Supper Club där den blinda kocken Christine Ha gästspelade i köket.



Press


Instagram


Jesper%20lagar%20mat%20med%20bindel%20tillsammans%20med%20blinda%20Christine%20Ha

Pr2

EN INSIDA FULL AV MÖJLIGHETER.


Med kökssystemet METOD skapar du insidan efter dina egna behov och vanor. Fack, avdelare och lådor ger en ordning du knappt trodde var möjlig i köket. Plötsligt vet du exakt var kapsylöppnaren finns och vitlökspressen har äntligen fått en egen plats. I den här kampanjen låter vi insidan få huvudrollen genom att visa alla de möjligheter som gömmer sig bakom kökets snygga utsida. Kampanjen syns just nu i TV, på webben och i magasin.



Annonser Ann_Göm_460x297_fix

Ann_Låda_460x297_fix

Ann_Sluta_460x297_fix

 Ann_Skräp_460x297_fix

Bilden som gillar att bli gillad

Varje dag gillar hundratusentals människor IKEA i sociala medier. Vi tyckte det var dags visa lite uppskattning tillbaka och skapade den första bilden, som när den blir lajkad, oväntat får liv och gillar dig tillbaka. 

/Erik & Petra

Du hittar även bilden här (på ikea.se)

PS. Tack till regissör Liza Minou Morberg på Chamdin & Stöhr film och webb-produktionsbolaget From Stockholm With Love.

UTEMÖBLER FÖR ALLA.

Våren närmar sig och snart är det dags att flytta ut i det gröna. Oavsett om du har en balkong, terrass, altan eller trädgård att flytta ut i så har IKEA utemöblerna du behöver. Bord och parasoll för alla små utrymmen, mjuka dynor för sena kvällar, underhållsfria möbler för alla väder och utfällbara bord så att hela släkten får plats.  





IKEA_Outdoor1

IKEA_Outdoor3

IKEA_Outdoor2


Ikea_Badminton_30s_140331


Ikea_Jordgubbe_30s_140331_2


Ikea_VilkenDag_30s_140331


Äntligen ordning.

Nu underlättar vi livet hemma med nya smarta förvaringslösningar. Det bor en samlare i de flesta av oss, men vad ska vi göra med alla kläder, accessoarer, skor och minnen? Nya garderobsinredningen KOMPLETT tar hand om problemet med personliga förvaringslösningar anpassade till alla behov och stilar.

Plagiat är den ädlaste formen av smicker.



Kjell


Oktupel medaljskörd i LIA.

LIA_london international awards

Banbrytande rabattsystem, världens största memoryspel, broderade sängar, världens första bostadssajt baserad på ljud och hifi i livet efter detta övertygande juryn vid årets London International Awards. Sammanlagt tilldelades Åkestam Holst åtta statyetter för fyra olika uppdragsgivare, vilket resulterade i två guld, tre silver och tre brons. Rekord för oss och dessutom bästa svenska byrå. Stort tack till State Interactive, Provide IT, Goodmorning, Kodapan, Kollektivet Livet, B-Reel, FSWL, It’s Showtime och i synnerhet alla våra fina uppdragsgivare!

Resultaten i detalj:

Swebus - The Train Switch
Guld - Digital/Websites
Guld - Non Traditional/Direct Marketing
Silver - Digital/Innovative Use of Digital

Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System
Brons - Digital/Weird Wonderful Website
Brons - Digital/Weird Wonderful Work

Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer Banner  
Silver - Digital/Banner

IKEA - Say it with a bed
Brons - Digital/Websites

Posten - The Parcel Memory
Silver - Digital/Online Games

JULEN BÖRJAR PÅ IKEA

November är här och det betyder att julen har gjort entré på alla IKEA varuhus. På IKEA finns allt du behöver inför julen, till och med världens mest upptagna man har förstått att det är IKEA man besöker för att komma igång med julförberedelserna.

God jul!

Det rullar på…

Lia

Sen i går kväll offentliggjordes de nominerade jobben i LIA (London Internatinal Awards), en av de viktigaste internationella tävlingarna efter Cannes Lions. Sverige gjorde bra ifrån sig med över 20 jobb på shortlist. Och bäst av de svenska byråerna var händelsevis Åkestam Holst med 10 nominerade jobb. Det känns förstås grymt, och alldeles särskilt att nomineringarna sprids över fem olika kampanjer för fyra olika uppdragsgivare!
Stort grattis också till våra kompisar på Bold som knep en nominering för The Shirt Factory i design-kategorin!
Nu håller vi tummarna inför finalen den 4 november och hoppas på fin utdelning även där.

Här är Åkestam Holsts nomineringar:

IKEA - Nightwalkers [Film]
Swebus – The Train Switch [Digital/Innovation]
IKEA – Say it with a bed [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Website]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Banners]
Posten – The Parcel Memory [Digital/Online Games]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Work]
Swebus – The Train Switch [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Product & Service]
Swebus – The Train Switch [Non Traditional/Direct Marketing]

Premiär för kök med gränslösa möjligheter.

Livet i köket har förändrats. Det har IKEAs kök också. Med det nya kökssystemet METOD är det bara fantasin som sätter gränsen för hur personligt drömköket kan bli. Premiärfilmerna för METOD har vi producerat i samarbete med Flodellfilm och regissör Tomas Jonsgården.

 

New kitchens with endless possibilities.

In our latest TVC for IKEA we get to know the new METOD kitchen. The simple building block concept makes all kind of function and expression possible. The possibilities to build a kitchen that reflects your personality has never been greater. The TVC is produced by Flodellfilm and directed by Tomas Jonsgården.

 

Ny säng. Nya möjligheter.

Livet förändras hela tiden, men hur ofta byter du säng? I byråns senaste IKEA-film får vi följa med på en resa genom livets skeenden, inklusive sängbyten. Och uppleva hur livets cirklar sluts. Med en ny säng kommer nya möjligheter. Eller är det tvärtom?

Filmen är producerad i samarbete med Social Club och har regisserats av Jesper Ercistam.

Beds for life.

Life keeps changing, but how often does your bed change with it? In our latest IKEA film we are taken on a journey through life’s events, including bed changes. And get to experience the circle of life. Because with a new bed comes new opportunities. Or is it the other way around?

The film was produced in collaboration with Social Club and was directed by Jesper Ercistam.

 

Fria med en dubbelsäng?

 

Visst, en bra säng kan kanske hålla hela livet, men så ser ju inte riktigt verkligheten ut. Sängen är tätt sammankopplad till nya skeenden i livet och något som oftast byts ut när vi gör större förändringar.

För att avdramatisera sängköpet och visa att var säng har sin tid vill därför IKEA inspirera till att hitta en säng som är perfekt just nu. Som en del i kampanjen finns sajten www.sägdetmedensäng.se som tagits fram i samarbete med B-Reel. Här har alla möjligheten att skapa broderade sängar som man skulle vilja ge till vänner och bekanta som är på väg in i nya skeenden i livet.

Under åtta veckor väljs en säng varje vecka som blir tillverkad och överlämnad till mottagaren som en överraskning. Några överlämningar blir även kortfilmer signerade av den superduktiga och prisbelönta regissören Agnes-Lo Åkerlind. De två första veckorna var hemsidan bara öppen för IKEA FAMILY medlemmar. Resten av Sverige har nu chansen fram till 31 maj 2013. Med en ny säng kommer nya möjligheter. Så vad vill du säga?

Premiär!

Så är det dags; byråns första jobb för IKEA är äntligen ute! Det har varit en intensiv tid sedan vi fick förtroendet att bli IKEAS reklambyrå för den svenska marknaden i somras och vi ska förhoppningsvis göra en lång resa tillsammans. Den börjar här.

Länge har de inte fått det erkännande de förtjänar; kuddar, täcken och påslakan, gardiner och filtar. De mjuka textiler som enkelt ger gamla rum nytt liv och sätter färg på vardagen. Som gör att ditt hem ser ut som just det. Ditt hem. Mjuka möjligheter kallar vi det.

Möjligheter som inte bara ändrar hemmets utseende, utan också öppnar upp för hur du använder det. Var du sover till exempel. Med IKEAs olika mjuka textiler kan alla rum bli ett sovrum. Du kan krypa ihop med huvudet på kudden och täcket runt dig, precis där du behöver. I soffan, badkaret, köket eller hängmattan. Fråga bara en småbarnsförälder, coachsurfare eller de med en snarkande kille. Hemmets mjuka möjligheter har de koll på, för det är inte alltid i sängen den bästa sömnen finns… 

Filmen är producerad i samarbete med Social Club, Regissör: Jesper Ercistam, Producent: Magnus Theorin, Post: Stopp.