Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1714
Kommentarer: 1239
Hem

Låt instagrammande locals vara din guide

Swedavia vill göra vänttiden vid gaterna mer inspirerande för resenärer på Arlanda. Så vi satte tänderna i det och tillsammans tog vi fram ett sätt att komma fram, redan innan du stigit på planet. 

The Local's Guide samlar ihop och visar vad som instagrammas just nu på tio av de mest populära destinationerna, till exempel New York, London och Köpenhamn. Det som faktiskt händer i staden, ställena folk delar med sig av just nu. Matbilder från restauranger, selfies på barer, häng i parker, allt blir oväntade tips till turister direkt från källan.

Guiden visas dels på stora skärmar vid gaterna där du kan välja destination, men finns också i mobilen. Där kan spara dina favoriter offline, så att du har både karta och adresser i mobilen utan roaming. The Local's Guide finns både som mobilhemsida och i Swedavias app. Allting är producerat av det härliga gänget på The Brewery. 

Kolla in hemsidan här: www.thelocalsguide.se

In english:

Swedavia Swedish Airports wanted to make the time you spend at the gates more inspiring. Together, we created a way to arrive at your destination before boarding your plane. Using the stuff locals are sharing, we created The Local's Guide. 

Food pictures from restaurants and selfies from a night out might not be the most interesting stuff in your Instagram feed. But for tourist, they can be the best thing ever. The Local’s Guide lets you explore the Instagram feeds of whole cities in real time, and save the places you find interesting as an offline guide. A live view of what's actually going on. 

The guide is available as a mobile site, in the Swedavia app and as interactive installations at the gates of Stockholm Arlanda Airport. Check it out here: www.thelocalsguide.se

 

  320441_1688

320443_1280

 

Hur spännande är spännande?

De sista millisekunderna avgör allt. Så fungerar V75 och det är det som fängslar över en miljon spelare varje lördag. I år kommer all kommunikation från ATG att handla om spänning. Och vi lockar människor att bli en del av den. Våra filmer utspelar sig i Sverige med kuskar, hästar, tränare, miljöer och spelare direkt ur vår verklighet. I utomhusmedia och annonser går vi innanför skinnet på spelaren och hennes känslor. Det är de sista ögonblicken före mål. Hur är det att vara där? Hur känns det att veta att spelkvittot för 100 kronor kan bli värt 10-20 miljoner? Regi Sebastian Reed/Camp David, DOP Mattias Ruud. Fotograf Alexander Crispin/Agent Bauer.

Our latest work for ATG – Swedish horse betting.

The final milliseconds decide everything. That’s how the betting game V75 works and that is why some plus one million gamblers chose it every Saturday. This year our marketing with ATG will be all about the thrill that real horses, trainers, drivers and gamblers create together in the pursuit for victory and possible wins of millions of Euros. Director Sebastian Reed/Camp David, DOP Mattias Ruud. Still photos by Alexander Crispin/Agent Bauer. 

 

Narrative: I love you for all the moments we’ve shared/You always surprise me/With you, I feel smart sometimes and worthless and angry sometimes/With you, I rejoice. But you always stay cool/You’re a fighter/Rugged and raw/I’ve made up my mind/This is what it’s going to be. Now go!/When the moment comes/The split second fast /Millimetre short/That determines everything/Then I am there/Always there.

ATG_Kvall_Abribus ATG_Kvall_Buss_Abribus Skärmavbild 2013-01-28 kl. 17.48.02 Skärmavbild 2013-01-28 kl. 17.50.22




Alla kan vinna på hästar. Det är vetenskapligt bevisat.

En sak är säker: du kan vinna pengar på trav, mycket pengar. 

Ändå kanske du är tveksam till att spela på hästar för att du tycker det verkar knepigt. Du är i sådana fall inte ensam. Hur håller man reda på alla namn? Vilka är i form just nu? Hur fyller man i en travkupong? Man skulle kunna tro att det bara är experter som har en chans att vinna.   

Men Harry Boy som funnits sedan 1993 har hjälpt mängder med människor att vinna på hästar, trots att de i många fall inte har kunnat något om trav.

Kampanjen som går upp denna vecka vill påminna om att Harry Boy är ett enkelt och kravlöst sätt att spela på hästar. Och även om du kan mycket om trav är det värt att komplettera med en Harry Boy. Då får du in den där lite oberäkneliga kryddan som gör spelet ännu roligare.

Kampanjen kommer att innehålla TV, Print och radio. Det sistnämnda producerat av Flickorna Larsson

Anybody can bet and win on horses. It’s proven by science. 

Gambling on horses is believed to be difficult by many swedes and something best left to the pros. But it doesn’t have to be at all. With the help of Harry Boy – an automated betting service – anyone can strike gold. In this campaign Swedish Horsebetting company ATG wants to remind the gamblers that buying a Harry Boy is a simple way to bet on horses, with a chance to win millions of Euros. 

 

ATG_Dinosaurier_30s

ATG_Liv_på_Mars_30s

ATG_Lucy_30s

ATG_Higgs_30s

Några möjliga trender 2012.

 

Sportbladet hyllar de kunniga/Sportbladet celebrates the knowers.

Inför Hockey VM och EM i fotboll släpper Sportbladet en ny kampanj. Det är också vår första för Sportbladet sedan samarbetet med Aftonbladet inleddes. 

I film, annonsering och radio hyllas den typiska läsaren, en person som vet mer än de flesta om sport. Hur extremt mycket en del kan märkte vi först när vi började intervjua dem. En kille kunde rabbla alla fotbollsspelares favoritmat till exempel.

I reklamen möter vi stjärnorna bakom stjärnorna. Hjältarna som alla riktiga fans vet är minst lika intressanta som målgörarna. Tre Kronors förbundskapten Par Mårts och materialförvaltare Anders “Pudding” Weiderstål dyker upp i både TV-reklam och radio. I kampanjens andra fas är fotbollslandslagets kock Mats Broström och spelaren Tobias Hysén i fokus.

Filmerna har regisserats av Christoffer von Reis/Camp David

................................................................................................................................

As the Hockey World Championship and UEFA Euro 2012 starts, the leading daily sport paper Sportbladet launches a new campaign. This is also our first work for Sportbladet since we started our collaboration with Aftonbladet. The campaign celebrates the typical reader who knows more than the most about sports.

In TVC and radio ads we get to know some of the stars behind the stars. The heroes that all fans knows are as interesting as the super popular strikers – such as Swedish Hockey coach Pär Mårts, material keeper Anders “Pudding” Weiderstål and the chef of Swedens National Soccer team Mats Broström.

 

Reklamfilm / TV ads

 

Annonser / Print ads

AFTO_0011_Damer pa kafe_526x372

AFTO_0011_Antikhandlarn_526x372

AFTO_0011_Fiskare_526x372

AFTO_0011_Frisoren_526x372

AFTO_0011_Lusthus_526x372

AFTO_0011_T-banevakt_526x372

Bagaren_526x372

Barnvagnspappor_526x372

Dansbanan_526x372

Fotbollsplanen_526x372

Korvtanten_526x372

Paret på bänken_526x372

Pokal-tjejen_526x372

Svampplockare_526x372

Radioreklam / Radio spots

Sportbladet - Telefonnumret

Sportbladet - Trubaduren

Sportbladet - Hejarramsa

Sportbladet - Tåget

 

 

”It is about doing more instead of doing less, it is just being creative in how you do more”

Ända sedan jag som, förvirrad, pank men ganska obekymrad snowboardåkande diversearbetare började på reklambyrå för lite drygt 10 år sedan, så har jag tyckt att små budgetar är mer en utmaning än ett hinder. Ibland t om bättre. Det tvingar en att vrida och vända på problem och projekt vilket ibland föder bättre idéer och alltid gör en till en bättre kreatör. Inom området film, ett område som traditionellt sett är förknippat med stora utgifter, blir detta extra tydligt. Personligen blir jag inspirerad av filmare som gör skid- och snowboardfilmer, de lyckas oftast göra mycket av litet och en av mina senaste favoriter är filmen All I Can av Dave Mossop och Eric Crossland på Sherpas Cinema.

Citatet i rubriken kommer från filmen och handlar egentligen inte om att göra film med små medel, utan deras syn på hållbarhet. Jag tycker det är precis så man ska se på hållbarhet (och reklam), det handlar inte om att spara in, göra mindre eller att vi ska leva mer begränsat. Tvärtom, allt kommer bli mycket mer och mycket bättre, i takt med att vi, och företagen vi jobbare med blir mycket kreativare.

The weekly celebration goes to Dave and Eric at Sherpa’s Cinema for doing a lot with less and their positive view on sustainability and the future. Something that applies to life, as well as advertising.

Last chance to make Gramps giggle and win a bottle of festis!

 

Watch our brand new casemovies!

Living Christmas Cards 

The Human Jukebox

The Sound of Green 

Papa Piñata

The Golden Box

Har du känsla för hästar? / A love story

Med en 80 sek film om stark vänskap inleder vi ett nytt år med ATG och V75. Filmen kan ses som en metafor för travkulturen, med hängivna människor som lojalt följer sitt intresse genom vänskap, besvikelse och lycka. Men också för den skicklige spelarens känsla för en oslipad diamant – en häst han vet kan vinna. Filmen är inspelad i trakterna av Sevilla. Musiken är ur filmen ”Love story” (1970) och sjungs av Shirley Bassey. Hästarna, som tillhör de främsta filmhästarna i Europa, är ofta med i Hollywoodproduktioner, senast i Prince of Persia.

We start the new year with a 80 sec TVC about prevailing friendship with our client ATG (Swedish Horse racing) and their weekly game V75. The film can be seen as a metaphor for horse racing culture with dedicated supporters who loyally follow their interest through friendship, disappointment and happiness. But also for the able betting man’s feeling for a rough diamond – a horse he knows can win. The film was shot in the area around Seville. The song “Where do I begin?” from the film “Love Story” (1970) is sung by Dame Shirley Bassey.

Se filmen/watch the ad

@ Åkestam Holst we express ourselves from the inside

Oscar_lars

@ Åkestam Holst we never repeat ourselves

H&ACreative Director Andreas & Patent Director Henrik

@ Åkestam Holst we think outside the box but inside one closet

J&PCreative team Jocke & Petra

Direkt från Hjärtat/Right from the Heart

Varsågod, Apotek Hjärtats senaste film och lansering av den nya egna produktserien Hjärtat. Kvalitetssäkrade produkter för hela kroppen som gör vardagen lite skönare.

Here you are, The Heart Pharmacys new TVC and the launch of their new private label, Heart. Qualitytested bodyproducts that makes your everday life a little nicer.

Productioncompany: Gifford

Åkestam Holsts nya fula logotyp / Åkestam Holst's new Horrible Logo

Horriblelogos

Medals in NY Festivals

NYF_embed-3

Two gold, one silver and two bronze medals, and a bunch of finalist certificates. That was Åkestam Holst's overall price collection in the New York Festivals, this year hosted in Shanghai, China.

Gold World Medal / Stefan the Swopper / Interactive 

Gold World Medal / How Hetero Are You? / Interactive 

Silver World Medal / How Hetero? / Interactive 

Bronze World Medal / Sleepless at Playground / Collateral 

Bronze World Medal / Sleepless at Playground / Interactive

Great news from New York!


Webby_logo
Åkestam Holst received a Webby for "How Hetero". A special thanks to our friends at Stockholm Pride and River Cresco.

Länge leve livet - första filmen för Apotek Hjärtat / Long live life - our first ad for Apotek Hjärtat

Med sina drygt 200 apotek är Apotek Hjärtat den största nya aktören på den avreglerade svenska apotektsmarknaden. Apotek Hjärtats idé är att finnas vid människors sida i alla livets faser, i både med- och motgång, för såväl friskvård som sjukvård, i nöd och lust – för att göra äventyret livet så bra och hälsosamt som möjligt. För att få en personlig, analog känsla i filmen byggde vi tillsammans med produktionsbolaget Popcore en 5x5 meter stor modell av berg- och dalbanan. Skådespelarna filmades sedan separat och monterades in i miljön med hjälp av greenscreen och motion control-teknik, och sedan adderade postproduktionsbolaget Swiss sin magi i form av det mest omfattande och komplexa motion control-jobb de någonsin gjort.

With its 200+ pharmacies across Sweden, Apotek Hjärtat ("The Heart Pharmacy") is the main contender on the newly deregulated Swedish pharmacy market. Apotek Hjärtat's idea is to stand by people's side in all phases of life, in both the ups and downs, in both sickness and health, in good times and in bad – making the great adventure of life as enjoyable as possible until an even greater one do us apart. To give the ad a personal, analog feeling production company Popcore built a real-life, 5x5 m roller coaster model for the shooting. The actors were then filmed separately and fitted onto the model by means of greenscreen and motion control technology, setting post-production company Swiss up for the most comprehensive and complex motion control work they've ever performed.

Långrandigt i skafferiet

Nu finns våra nya förpackningar för Carlshamn Bageri ute i landets butiker. Det är en naturlig fortsättning på den relansering av ett omtyckt varumärke vi startade för tre år sedan. Carlshamn Mejeri är den snabbast växande aktören i segmentet Non-Dairy. När vi nu kliver upp på mjölhyllan gör vi det med produkter som chokladmuffins, cookies och våfflor. Himmelskt gott gotti gott gott!

Our new packaging range for Carlshamn Bakery are now on display in a food store close to you. It´s a natural step in the relaunch strategy started tree years ago for this popular household brand. Carlshamn Mejeri is the fastest growing player in the segment Non-Dairy. As we climb up on the top shelf we introduce products like chocolate muffins, cookies and waffles. Heavenly good goodie good good!

Carlshamn_Packshots2
 
 

Ta hem dina hästar i helgen! / Bring home your horses!

Annons för V75 i kvällspress och dagspress / Ad for Swedish horse racing in the evening and daily newspaper.

ATG_Uppslag

Foto: Peter Alendahl

Se Aftonbladets inslag om vår senaste ATG-film

Att få 450 kilo häst att sitta still i en roddbåt kräver sina knep. Att ett nyhetsmedium som AB gjort ett inslag om hur det gick till är roligt. Ännu roligare är att de valt att fokusera på det viktigaste: Att reklamen bidragit till ett rekordresultat för ATG. Faktum är att svenska ATG krisåret 2009 var det hästspelbolag som gick bäst i världen sett till omsättningsökning.

Good news about our latest ATG ad.

It takes some tricks to make a horse sit still in a rowboat. We had hopes that a mayor news corporation would like to tell the story about how it was done. And we where delighted that they chose to emphasise on the most important thing about the campaign, e.g. that our ads has contributed to a turnover record for ATG. In the meagre year of 2009 ATG was the worlds’ most successful horse betting company when it comes to increase of turnover.

Har du alla hästar hemma? / Do you know your horses?

Bild 14

2009 blev en makalös succé för ATG. Omsättningen ökade från 11.9 miljarder till nästan 12.7 miljarder. Över tre år har nu ATG ökat omsättningen med 1,5 miljarder kronor. Kampanjåret 2010 börjar med ett nytt tema, "Har du alla hästar hemma?" och en ny film regisserad av Traktor och filmad av Linus Sandgren i Valencia under november månad. Samtidigt hälsar vi Harry Boy välkommen i nya kläder, redesignad av Acne JR. Gott nytt travår 2010 önskar vi ATG.

2009 was indeed a marvelous year for ATG. The revenue increased from 11.9 billion swedish crowns to 12.7 billion. Over three years time it has now increased 1,5 billion crowns. 2010 begins with the release of the new concept, "Do you know your horses?" and a new ad directed by Traktor, shoot by Linus Sandgren in Valencia in november. At the same time we say welcome to Harry Boy in a new shape, redesigned by Acne Jr. We wish ATG a Happy New Year of trotting 2010.

Titta på filmerna/watch the ads

Sleepless is contagious

Most_contagious
Contagious Magazine är en internationell tidsskrift som rapporterar om nya idéer och trender i marknadsföringsvärlden, och utkommer med fyra nummer per år. Vid årets slut landar listan ”Most Contagious”, där man utser de främsta och mest omtalande kampanjer som påverkat den globala marknadsföringen under de senaste 12 månaderna. Detta år blev Sömnlös på Playground utsedd till en av 2009 års “Most Contagious” i sällskap med bl.a. ’The Natal Project’ från Microsoft, filmen UP och MIT’s Sixth Sence.


The quarterly magazine Contagious identifies the ideas, trends and innovations behind the world's most revolutionary marketing strategies. In the end of each year “Most Contagious” announce the campaigns that have affected the global marketing the most, over the past 12 months. This year “Sleepless at Playground” was honored as one of the most contagious campaigns, together with “The Natal Project” from Microsoft, the movie UP and MIT’s Sixth Sence.    

Åke = juryordförande

Dandadstud_302 
Varje år tävlar omkring 25 000 bidrag om att vinna den åtråvärda pennan i en av reklamvärldens tuffaste tävlingar, brittiska D&AD (Design and Art Direction). Åkestam Holst har aldrig vunnit någon penna, även om det har varit nära vid ett par tillfällen.
Därför är det extra glädjande att årets upplaga kommer att företrädas utav en av byråns kreativa chefer, Martin Cedergren, som blir juryordförande i kategorin Websites. Stort som attan tycker Åke!

Each year, 25 000 entries are submitted into D&AD, one of the world's toughest advertising awards. Åkestam Holst has never won any pencil, allthough we've been close a few times. This said, we are thrilled to tell you that one of our creative directors, Martin Cedergren will be foreman of the Website Jury at this year's D&AD.

Medaljregn över Åke i LIA!

                         LIA_Statues-thumb-250x393-9187
Idag kom den stora nyheten att Åkestam Holst belönats med så mycket som 6 medaljer i London International Awards. Därmed blev vi bästa byrå i Sverige och dessutom näst bästa digitala byrå i hela världen. Åke är en mästerkreatör! 

Gold  Sleepless at Playground    E-Commerce
Silver Playground Barometer   E-Commerce
Silver Posten/Stefan the Swopper   Weird Wonderful Websites
Silver Pride/How Hetero?   Microsite
Bronze Pride/How Hetero?   Public Service/Social Welfare

 

Nu hoppas vi bara att det går lika bra för våra nominerade kunder i torsdagens 100-wattare!

 

Today we received the great news that Åkestam Holst was rewarded with nothing less than 6 medals in London International Awards, which made us the second best digital agency in the world. Åke has once again proved himself to be an excellent creator! 

Felix slår ett slag för vardagen

Varför säger man att något är vardag? Är det för att det är dåligt eller för att det är som vanligt? Och när man säger vanligt, menar man då något tråkigt? Eller kan det vara så att det har blivit vanligt, bara för att vi tycker om det så mycket och därför vill göra det ofta? 

Vardagen är full av motsättningar. Uttryck som vardagsglädje, vardagsgrå, spänning i vardagen, vardagshjälte avslöjar vardagens komplexitet. Lägg därtill att vi exempelvis längtar efter att komma bort från den, men när vi har varit borta från den, bara ett litet tag, saknar vi den. Vi försöker ibland fly våra egna vanliga dagar, men bland det bästa vi då vet är att besöka någon annans vanliga dagar.
 – Hur var semestern?
 – Rolig! Vi fick komma hem till två italienare och äta middag hemma hos dem.

Felix och vi vill med den nya reklamfilmen för Felix slå ett slag för den vanliga dagen. Visst tycker även Felix att en grå måndagsmorgon kan vara rutten och att helgen många gånger är guldkantad – men den vanliga dagen betyder mycket. Det gäller bara att ta den för var den är, nämligen en dag för skoj, umgänge, trygghet och något pretentiöst men sant uttryckt: En möjlighet till att leva livet med de och det vi tycker om. Något som är extra relevant för Felix är dessutom det faktum att vardagsmiddagen fått funktionen som en modern version av den gamla hederliga lägerplatsen. Middagen har blivit en samlingsplats och en tid för paus i våra allt mer minutplanerade liv. För hur dagen än börjar och vart den än tar vägen, så slutar den oftast vid middagsbordet med någon du tycker om. Enkelt, eller hur?


Till sist en 15-sekundare och en engelsk version.

    

Please check out the English version of our latest TVC for Felix Food (the one to the right). A version specially made for you.

Stefan the Golddigger!

Closed_box

Open_box

Så har vi och Posten fått det definitiva kvittot på att ”Stefan the Swopper” är en kampanj i världsklass. Först Guldägg, så Silver i One Show och nu Guld i Cannes. Vårt uppdrag för Posten handlar mycket om att synliggöra Postens digitala närvaro och därför sätter vi både kampanjen och alla priserna väldigt, väldigt högt på vår bästa-lista. Tack alla jurymedlemmar som gillat kampanjen och tack Posten för att ni utmanar oss att ta i lite till. Och tack förstås alla duktiga kompisar på From Stockholm With Love, Kollektivet Livet och Claes Dehlin för att ni slet tillsammans med oss. Och Stefan – we love you!


Stefan the Swopper from Stefan the Swopper on Vimeo.

Yesterday we got the ultimate proof: ”Stefan the Swopper” is a world class campaign. A Golden Egg in Swedish award show ”Guldägget”, a Silver Pencil in One Show and now a Gold Lion i Cannes. Our mission for the Swedish Post is in large part about showing that Posten is alive and kickin´ in the digital world. This campaign and all the awards are an encouraging sign that we are onto something. Thanks to all the members of the jury and thanks, Posten, for daring us to go that extra mile. And a huge thank you to all are talented friends at Stockholm With Love, Kollektivet Livet and Claes Dehlin for burning the midnight oil with us. And Stefan - we love you! 

Hanna + Lars + Åke = Shots

Lars&Hanna_Final

Laura Swinton, news editor at shots, wanted to know a little more about Sweden and Åkestam Holst.

Our super talented creatives Hanna Björk and Lars Holthe give you: Sweden Insight

Read all about it here!

Welcome to the jungle!

Social-networks-logos


Jupp, you´re right..

It is insane!

This is what you need to learn before calling yourself "Master of Social Media"!

See you in four days.. or years?

Lite nytt från ATG/Some new stuff from ATG


Lev med i spelet

Ett stycke uppslagsannons i kvällspress för V75 på temat, Lev med i Spelet.
Plus några nya varianter på senaste filmen 30sec och 20 sec.

Ad for the ATG flgshipgame, V75, plus som new versions from the latest filmproject.

ATG Lev med i spelet 20sec

ATG Lev med i spelet 30sec

 

Stefan The Swopper - En del av Postens julkampanj.

I höstas fick vi i uppdrag att komplettera den mer traditionella julkampanjen för Posten 
med en förlängning i alternativa kanaler och gärna sociala medier. Kampanjen skulle 
handla om skickande med fokus på Postens tjänster och ombud. Det fanns dock en begränsning, det saknades en mediebudget för projektet. Se casefilm nedan. 
Se Stefans blogg här.

Stefan The Swopper - On a mission from The Swedish Post

Our brief was to stimulate the posting of parcels and increase the knowledge about Posten’s services among youth, without spending one penny on media. The solution was Stefan the Swopper, a 28 years old lifestyle artist from Stockholm who was sick and tired of all his belongings and therefore decided to swap them. Everything from his apartment to toothbrush had to go within one month. 
 
The hub of the campaign was based on utilising different social media channels. We created a website where users could see the whole of Stefan’s possessions and could suggest possible swaps. The Swedish Post Office sponsored Stefan with boxes and postage, so he could send all of these valuable possessions. In total 1750 different possible swaps where uploaded onto www.stefantheswopper.com
 
It didn’t take long before this weird idea spread to blogs, newspaper and even the national TV picked up on the site creating an enormous PR effect. The site attracted more than 4 million visitors and Stefan was pleased with all his new swaps. Pls watch english version here. And The Swopper's site here.


Stefan the Swopper from Stefan the Swopper on Vimeo.

Tips: Välj HD

Säg hej till Martin!


AH_together-Hello2

Den här veckan börjar Martin Cedergren på Åkestam Holst. De senaste åren har han jobbat i Amsterdam, på 180 och AKQA. Här på byrån kommer Martin bli partner och bilda ett kreativt ledarskap med Andreas Ullenius. Förhoppningsvis tar det oss ytterligare en bit mot visionen ”reklam i världsklass”. Välkommen Martin!

Say Hi to Martin!

Martin Cedergren is a new partner at Åkestam Holst. During the last two years, Martin has earned his living in Amsterdam, at 180 and AKQA. At Åkestam Holst Martin will form a new ECD-team with Andreas Ullenius, highly awarded Art Director at ÅH through the years.

The Playground Barometer

Picture 2 


This could be the turning point for online ads. I'm hoping to see a lot more of this type of
work in the future (utility ads). In a larger context, its what I believe the way forward could be when it comes down to the old principal of creating intruding ads online.

Thanks Creativity for publishing! See the full article here

And a banner was born

Picture 3  
As you may know, we just love banners here at Åkestam Holst, our latest online ad; The Playground Barometer, definitely falls under our statement of creating advertising which is useful. This banner ad simply suggests the best suitable outdoor jackets based on the local weather forecast.

Here is a link to the ad

Ny film för V75

Idag går vår nya film för V75 och ATG upp på TV. Det övergripande konceptet är fortfarande "För att hästar ger allt" men vi har tagit nästa steg i utvecklingen och adderat några nya ingredienser. Tidigare har vi helt fokuserat på hjältarna i ATG:s värld, hästarna, och visat hur kraftfulla och oberäkneliga de är. Nu vill vi bli lite lekfullare och föra in även människan eller spelaren i historien. Filmerna är som metaforer för spel. De handlar om hur människor engagerar sig för att hitta och fånga rätt häst - vinnaren.

Today we launch our new commercial for V75 and ATG. The overall concept is still "For horses give everything", but we have taken the next step in the development and added a few ingredients. Until now we have focused entirely on the heroes in the world of ATG, the horses, and showed how powerful and unpredictable they are. Now we want to become a bit more playful and also add people to the story. The commercials are metaphors for horse betting. They are about how people take interest in finding and cathing the right horse - the winner.

Fiffi makes it to third most-viewed site of 2008 via Creativity online.

Fiffi

Thanks to the viewers of creativity online!

Click here to see the work.

Posten vet var du bor!

_mg_4905
Vår kund Posten arrangerar varje år en tävling som heter Guldlådan. Där prisas årets bästa DR. I år valde vi ut 60 personer i reklambranschen som fick varsin personlig sak och en specialskriven inbjudan. Det tog oss flera veckor av research om de utvalda personerna för att luska ut någon rolig egenhet eller personligt intresse att spinna vidare på. 60 galna paket fick vi ihop till slut, vilket bara bevisar att DR är medium med obegränsade möjligheter. Många av mottagarna har hört av sig och tackat. Bland annat damp den Download RMOV1307.AVI ner i vår mail, från en viss copywriters hund – vi hade skickat ett ben!

Vill du se fler exempel på vad vi skickade ut, kolla in posten.se/guldladan

_mg_4943_2


Personal DM in the spotlight.

Our client, the Swedish Post, holds a competition every year in the name of Guldlådan, where the best DM is awarded. This year we selected 60 people working in advertising, who all recieved a personal gift with a personal invitation attached.
It took us weeks of research to find out what each individual liked, cared about and was interested in. 60 packages were finally wrapped and sent out. Basically, we wanted to prove that DM is a media with unlimited possibilities. Many of the people who recieved the gifts has gratefully responded. Among others things, this video came to our mailbox. We had send a bone to a copywriter with a dog…

Thumbs up from Creativity

Picture_1

Its seems like we have landed 2nd place in Creativity's top 5 for September month, with the Viking Dance match site. If you have not already created a profile, surf into www.vikingline.se/dancematch, you may find your dance soul mate.

See the rest of the film here

Mera priser

Hurra, vi vann guld, silver och brons i New York Festival. Vi belönades med ett guld för Playground och kampanjen "Hönspappan" samt ett silver för kampanjen "Världens kallaste provrum" .

Vi vann brons för Norrlands Guld med kampanjen "The Singing Beer Tap" och för Posten med DR-kampanjen "Facebook".

More sucess for Åkestam Holst in New York Festival. Our campaign "Hatch an egg" for Playground Outdoor Equpiment won gold and the same client also won a silver for another campaign "The Coolest Dressing Room in the World"

For Norrlands Guld Beer, we won a bronze for our campaign "The Singing Beer Tap" and also a bronze for Swedish Post with the Direct-campaign "Facebook".

Och här är töserna som hämtade hem priserna.

Bild_3

Det har kläckts ett Lejon.

Lejon

Vår kampanj ”Kycklingpappan” [1, 2, 3, 4, 5] för Playground har vunnit guld (och brons) i Cannes. Vi är mäkta stolta över vårat Lejon, grattis Hanna! (Grattis också till Johan och Lars som vi saknar och skulle vilja ha firat framgångarna tillsammans med.)

Our campaign “Hatch an egg” for Playground Outdoor Equipment won a Gold (and a Bronze) in Cannes. We are mighty proud about our Lion!

the friday talk

På fredagssnacket idag diskuterade vi vinnarna i Månadens Webb i Resume.

On todays friday talk, we discussed the winners of the Website of the Month in Resume.

Friday23feb

När man lärt sig flyga

Bild_1

För tre år sedan dök två nykläckta kreatörer upp hos oss på Åkestam Holst. Dom var som brukligt, nyfikna, hungriga och kontaktsökande.  Vi tog dom under våra beskyddande vingar och lärde dom allt vi kunde.

Något år senare värpte de fram det ena kreativa priset efter det andra. Vi kände en stolthet utan motstycke. Och framgång leder till framgång och förra året lyckades de att vinna både guldägg och Eurobest.

Så det med blandade känslor vi nu ser våra flygfärdiga kreatörer ge ge sig iväg mot London och reklambyrån Mother. Vi önskar Lars och Johan ett stort lycka till (även om det nog inte behövs).

Johan_1 Lars_1

Congratulations Mother. You´ve hired two of our most annoying guys. But sometimes they manage to make great ads. Treat them well or else....

Ett slag för galoppens oemotståndliga nerv

Atg_galoppmag_420x297_webb

Annons för ATG och travets syskonsport Galopp, med anor så långt tillbaka som 4500 f. K.

Ad for ATG (gaming) and horseracing, the sport that dates back as long as 4500 years BC.
Headline; The struggle to win. Dating back as long as the birth of horseracing.

Foto: Kalle Gustafsson/Skarp

Ny annons för V75 / New ad for V75 - Swedish horseracing

Atg_staty_uppslag

Uppslag i Kvällspress. Klicka på annonsen om du vill se den i större format.

Spread in Evening tabloid. Click on the ad to enlarge it.

Nytt uppslag för Klick glidmedel

Bild_1
New ad for Klick, silicon based lubricante, klick on the ad to enlarge the pitcure

Klicka på annonsen för större format

Keeping in touch with today's youth in Miami

Miami_3_2

Miami_1_3

Miami_2_3

Its always a pleasure to talk to the up coming talent in the industry. Here some images from my lecture in Miami where I explained about the changes or "tipping point" in the advertising industry.

Posten "facebookar" i DR-inbjudan för Guldlådan/Swedish Post Office goes facebooking in directmail invitation to Guldlådan

Årets stora DR-tävling Guldlådan gick av stapeln i slutet av november. Uppdraget var att bevisa DR:s unika egenskaper jämfört med andra media och samtidigt bjuda in till eventet. Utöver vanliga inbjudningar fick 70 utvalda personer i reklam och mediabranschen (samtliga facebookare) en "friendrequest" med Posten som avsändare.

This years Direct Mail Bonanza Guldlådan went off in the end of november.The case was to prove the unique strength of Direct Mail and at the same time invite people to the event.Aside normal invitations 70 people in media and adbusiness (and proven facebookers) received this "friendrequest" from the Swedish Post Office with some help from Åkestam.Holst.

Jesper_facebook

Hi, this is Jesper Holst, I want to add you as a friend. My two nickanames is "Das grose lederwurst" and "Papa Peach".Take a look at my personal summerpics.

Andreas_facebook_2

Hi, this is Andreas Ullenius, I want to add you as a friend. I´ve visited 215 cities in 33 countries but my travel IQ is below average.

Monica_facebook

Hi, this is Monica Born. I want to add you as a friend. I have 186 friends and have received a pair of underwear from Mitte Blomquist.

Gran_facebook

Hi, this is Göran Åkestam. I want to add you as a friend. I´ve taged myself on 6 pictures. My name if I was a stripper would be "Big Bad Baldwin"

Callefacebook

Hi, this is Carl Lewenhaupt. I want to add you as a friend. My social status is Groupie and I´m throwing a sheep at you.

Budskap från Posten längst ned i brevet:

Jämfört med andra medier har DR nästan läskigt stora möjligheter att kommunicera personligt. Få saker fungerar till exempel bättre när du vill nå en begränsad målgrupp. Kom och kika på årets vassaste DR under onsdagens Guldlådefest, och såklart, mingla med resten av branschen! Festen drar igång klockan 18.00 på Restaurang Street, Hornstulls Strand 9. Varmt välkommen!

(Olika i varje brev) PS. Jesper is ”lite partysugen!”. Du och två vänner står uppskrivna på VIP-listan i dörren! DS.

Message from Swedish Post at the bottom of the letter:

Compared to other media, Direct Mail has an almost scary possibility of communicating with people in a personal way. For example, few things work better when you want to reach a certain group of people. Come and take a closer look at this year’s best DM jobs, and of course, mingle with the rest of the business! The party starts at 18.00 at Street Restaurant, Hornstulls Strand 9. Welcome!

(Different in every letter) PS.Jesper ”feels like partying!”.You and two friends are on the VIP list at the door!DS.

5 nominations at Eurobest!

Picture_3

Fingers crossed, we have five pieces of work short listed in Eurobest the year. Two nominees for Playground with "THE WORLD COOLEST FITTING ROOM" in Special Events and in-Store Marketing. One for Pause Ljud och Bild "wallpaper" and two for Posten "Banner Wish" and "Moving boxes" all in the Cyber category.

The results we be released tomorrow at Noon GMT.

Pause online

Picture_1

One of our oldest clients, Pause Ljud och Bild has just went online today. A small microsite which explains about the Pause philosophy.

Go in, look around, and sign-up for a monthly news letter.

http://www.pauseljudbild.com/

Send a summer dance

Picture_1

Send your own summer dance to friends and family. Easy to use and very virtual, just upload your image and configure your own unique dance, write your personalized message and send it on to everyone you know.

Here is a link to the site

Fathertown Beach? Sharp Nude? Tender Village Center?

For a beautifully strange subway map for all non-Swedish-speaking visitors, click here.

Englishsubwaymap