Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249
Hem

Carl Person testar Japans tuffaste PC.

Test nummer två i vår kampanj för NEC. Försäljningchefen Carl Person på NEC prövar hur väl ShieldPro tål stötar och vibrationer. Läs mer här.

 

Japans tuffaste dator

Vår senaste kampanj för NEC går ut på att marknadsföra marknadens kanske hållbaraste PC, NEC ShieldPro. Vår uppdragsgivare, Carl Persson fick den svåra uppgiften att se vilka påfrestningar NEC ShieldPro klarade av. Det han inte visste när han tog jobbet, var att det innebar att även han skulle medverka i testet tillsammans med datorn.

I annonser inbjuds läsarna att ta del av de tester han fått utstå när han prövat hållbarheten på PC:n. På hans blogg kan man se filmer från testerna och komma med egna förslag på vad nästa test skulle kunna vara. Det bästa testförslaget vinner en NEC ShieldPro.

Här ett filmklipp från ett av testerna.

Bild_3

Bild_4_2 Bild_5

Japans tuffaste dator

Nu går vi igång med en ny printkampanj för NEC.

Nya NEC ShieldPRO är byggd för extrema förhållanden. Du kan tappa datorn från 90 cm höjd utan att den skadas. Den klarar även av hällande regn och 20 gradig kyla. Så bered vägen för Japans tuffaste dator!

Ny_damm

Glas_2

Vatten_2

Smartcatch

1

Visste du att den största säkerhetsrisken på företag är den mänskliga faktorn? NEC har tagit fram en produkt som automatiskt reagerar på säkerhetsrisker som dyker upp, utan att någon måste övervaka monitorerna.

I vår kampanj för Smartcatch har vi tagit fram en websajt där säkerhetschefer kan gå in och uppleva skillnaden mellan att övervaka själv eller låta smartcatch hjälpa till. För att driva trafik till sajten har vi även gjort banners och digitala DM.

För att se mer av kampanjen klicka här.

Ohayo gozaimas*

Den här veckan startar vår andra kampanj för NEC:s affärsområde "network". Den första  kampanjen blev enormt uppskattad och resulterade i massa nya affärskontakter för NEC. Och även den här gången verkar det som våra mottagare uppskattar vår kampanj. NEC har redan fått en massa positiv feedback på utskicket.

Vi hämtar fortfarande inspiration från den japanska tradition som präglar företaget och det sätt man gör affärer på i Japan. Den gången består utskicket av skrynklig t-shirt och några ord om den stora sport-och hälsodagen som infaller i oktober varje år samt två rader om vad som händer inom affärsområdet network.

Kampanjen går i norden & Baltikum och dyker upp i branschpress och i brevlådan hos drygt 1000 företag.

Bild_3_2  Bild_2_2
DM (lådan skickades direkt från Japan)

Annons_mats_sida_1_2

Annons_steven
*God morgon på japanska.

Konichiwa*

Visste du att NEC är ledande på produkter inom affärsområdet ”network” i världen ? Nej, det är tyvärr få som vet det! För att vara ett bolag med drygt 30 000 anställda som har drygt 12 000 patent och levererar 250 000 radiolänkar i 130 länder så är det lite besynnerligt att så få känner till NECs kompetens inom detta affärsområde. I den här kampanjen vill vi ändra på det, och låta IT-chefer och tekniska projektledare inse att det kan vara värt att syna NEC lite närmare.

Eftersom NEC har en historik som sträcker sig 100 år tillbaka i tiden och härstammar från Japan, så var det självklart att vi också skulle för vidare de traditioner som återfinns i den japanska affärskulturen, fast på svenskt manér.

Kampanjen består av ett specifikt framtaget DM som levereras till 500 selektivt utvalda personer i Norden. Gåvan består av en låda med en melon som är inslagen efter japanska seder. Anledningen till att vi skickar ut meloner är helt enkelt på grund att det är vanlig affärsed att ge en gåva i början av en affärsrelation. Till detta bifogas ett kort brev författat av VD; Mats Almgren som beskriver svårigheten att vara VD på ett bolag med japanska rötter.

Bild_4
Bild_3

Utskicket följs upp med annonsering i utvald branschpress.

V1_annons

*God dag på japanska

Kampanjer som ger resultat

Som reklambyrå strävar vi hela tiden att försöka mäta våra resultat, vilket naturligtivis är en självklarhet. Men det är alltid extra kul när man överträffar sina målsättningar. Och för att fortsätta att följa upp vår framgång i 100-wattaren tänkte jag bara delge er, resultatet av kampanjen vi precis genomfört för vår kund NEC.

Kampanjen bestod av två delar. Annonsering i branschpress och ett specifikt DM som skickades ut till IT-chefer.

Kampanjens yttersta syfte vara att lyfta fram NECs nya projektor som "världens bästa nätverksprojektor". Målet med kampanjen var att dels öka den spontana erinran om varumärket NEC, som vid kampanjens start var blygsamma 5%, och dels att öka antalet säljbesök.

Nu kan vi avslöja att den spontana erinran ökade till 20% i målgruppen och antalet säljbesök bara trillar in (återkommer med exakta antalet när kampanjen är avslutad). Samtidigt var det kul att många av NEC kunder hörde av sig spontant och tackade för utskicket. Säg den kampanj där kunder brukar ringa och tacka för att de blivit utsatta för reklam.

Nedan följer några spontana kommentarer från kunderna:

En kund ringde in och sa att han hade fått en kalender som tillhörde Dan Holgersson men det kunde ju inte vara han? Det måste ju vara en annan Dan Holgersson? Hittade ditt visitkort i så du kanske vet vem det är? =Första besöket bokat =)

Ett mejl kom till Magnus med ETT STORT TACK för det roligaste som kommit på länge.

Fredrik hade mött en kund på en mässa som hade fått utskicket och kom fram till montern.

Kul tycker vi och vår kund Jenny Nilsson på NEC. Vill du se kampanjen? Klicka här 

Världens bästa nätverk

Det är temat på vår kampanj för NEC nya projektor LT380. Syftet med kampanjen är att lyfta fram den goda nätverkskompabiliteten projektorn har. Kampanjen vänder sig till IT-chefer i norden. Annonsen går i branschpress som Computer Sweden och följs upp med ett DM som ska fungera som dörröppnare för säljarna på NEC.

Kampanjen illustreras med att visa på tillfällen där man kan bättra på sitt sociala nätverk (som jakt, golf eller som frimurare) samtidigt som vi berättar om LT-380 goda nätverksegenskaper.

Ok_256x3643

DM:et "den lilla nätverksboken" är unik och specialgjort för respektive IT-chef. Här lyfter vi fram ytterligare tips på hur man kan bättra på sitt social nätverk samtidigt som vi får möjlighet att lyfta fram projektorn också. Boken levereras personligen direkt till varje IT-chef.

Dsc_0049

Framsida med personligt visitkort

Dsc_0052

Viktiga möten inbokade med personer där man kan förbättra sitt personliga nätverk

Dsc_0056

Lite mer innehåll.

Kampanjen har vi på Åkestam Holst gjort.

Världens snabbaste projektor. NEC LT-35. /The fastest projector in the world: NEC LT35.

Gemensamt för IT-cheferna på några av Sveriges största företag är att de jobbar i Stockholm.
De kör bil till jobbet och har fasta parkeringsplatser i city. I lanseringskampanjen för NEC LT 35 har vi utforskat alla parkeringshus i innerstaden som arena för kommunikation. Med budskap på oväntade ytor och blixtsnabba produktdemonstrationer direkt ifrån parkerade bilar. Kampanjen stöds av annonsering och fångar upp intresset med riktad DR, TM och aktiviteter på nätet.

Launch campaign exploring parking houses as arena of communication. Sample of headlines on stickers: “When the elevator has stopped it takes 1 sec for the doors to open. Not good.”
“When you’ve paid it takes 3 sec before the ticket arrives. Ages.”
“If you drive in to this one (pillar) it takes 0,003 sec for your airbag to fully deploy. Respect.”
The print ads compare human reaction times to those of the NEC LT 35.

    

   Necdekaler_2

Necannons1_2Necannons2_2


 


NEC LT-35 Världens snabbaste projektor

Lika snabb som världens snabbaste projektor? Gör reaktionstestet på http://www.nec.se/speed

Nec

Tystaste projektorn

Den tysta hemmabioprojektorn.
The silent home theatre projector.

Nec_robot_stor Nec_kola_stor

Nec_fluga_stor

Bäst-i-test för NEC

Nec_apple_stor_1

"Mötesfrukt nr 1: Äpple. Möteprojektor nr 1: NEC LT245."
"Meeting fruit No 1: Apple. Meeting projector No 1: NEC LT245."

Nec_kaka_stor

"Mest omtyckta möteskaka: Dammsugare. Mest omtyckta mötesprojektor: NEC LT245."
"Most liked meeting cookie: Vacuum cleaner*. Most liked meeting projector: NEC LT245."
* It's a Swedish thing. Don't ask.

Nec_kopp_stor

"Bästa konferensdryck: kaffe. Bästa konferensprojektor: NEC LT245."
"Best conference drink: coffee. Best conference projector: NEC LT245."