Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249
Hem

Mera priser

Hurra, vi vann guld, silver och brons i New York Festival. Vi belönades med ett guld för Playground och kampanjen "Hönspappan" samt ett silver för kampanjen "Världens kallaste provrum" .

Vi vann brons för Norrlands Guld med kampanjen "The Singing Beer Tap" och för Posten med DR-kampanjen "Facebook".

More sucess for Åkestam Holst in New York Festival. Our campaign "Hatch an egg" for Playground Outdoor Equpiment won gold and the same client also won a silver for another campaign "The Coolest Dressing Room in the World"

For Norrlands Guld Beer, we won a bronze for our campaign "The Singing Beer Tap" and also a bronze for Swedish Post with the Direct-campaign "Facebook".

Och här är töserna som hämtade hem priserna.

Bild_3

Sista dansen

Norrlands Guld är som alla vet en hel livsstil. Under vår tid med uppdraget har man, förutom att dricka öl, kunnat följa en misslyckad långfilmsinspelning, interagerat med en konstig maskin på nätet som gör fotbollsramsor, klätt sig i coola jeans och nu också lyssna på obskyr musik som passar både till för- och efterfesten. Plus förstås till själva festen. Här kan du se filmen där Ingemar, Vickan och dom andra rockar loss. Pinsamt, någon...?

   

The Singing Beertap is SOTD!

Guldmaskinen

Vår webbkampanj från i somras för Norrlands Guld med den sjungande öltappen är idag utsedd till FWA Site Of The Day.

Our campaign "The Singing Beertap" for Swedens best selling beer Norrlands Guld has been selected to receive the FWA Site Of The Day Award, today.

The FWA >>

Try the English beertap >>

Besök den Svenska öltappen >>

Flaggan i topp…

Burk_liggande

Det tvååriga uppdraget för Norrlands Guld har för byråns räkning handlat om att gjuta ny energi i det framgångsrika konceptet ”När du vill vara dig själv för en stund”.

Första året resulterade i långfilmen ”Snart är det lördag igen” och var ett mastodontprojekt i samarbete med Jesper Kouthoofd, Henrik Schyffert, Forsberg & Co och Stefan Öström/Apans Planet. Filmen fungerade som motor och genererade trailers, affischer, produktionsblogg, digital casting, auditions, bakomfilmer, topplistenoterad filmmusik, världspremiär i Sollefteå, stockholmspremiär och naturligtvis dvd-släpp.

Media var först förtjust och förmedlade långfilmsprojektet med hull och hår, men surade en del när man upptäckte att resultatet inte riktigt blev vad man trott; det blev en 25 min film om ett havererat långfilmsprojekt. Norrlands Guld-publiken var dock med på noterna under hela året och varumärket mådde bättre än någonsin.

Det senaste året har fokus från byråns sida legat på den jeanslansering som genomfördes för någon månad sedan. Vi ville undersöka vilka subkulturer Norrlands Guld kunde associeras med parallellt med den värld som handlar om att killar träffas, umgås, kollar fotboll och dricker öl. Den världen blev jeans och tillsammans med Örjan Andersson på Weekdays/Cheap Monday föddes planen på en alldeles egen modell av Norrlands Guld Jeans.

Samma visa upprepades som med filmen, uppmärksamheten blev stor och när jeansen släpptes på nätet brakade sajten samman i trängseln. Nästa morgon ringlade kön lång utanför Weekday-butikerna och den limiterade upplagan tog slut på några dagar. För någon vecka sedan såldes ett par Norrlands Guld Jeans på Tradera för mer än 4.000 kr, trots att ursprungspriset var en bra bit under tusenlappen.

Hur tänkte vi? Varför ska ett av landets mest folkkära varumärken hålla på och krångla med långfilmer och jeans? Vad är det för fel på 30 sek formatet och lite sköna annonser?

Svaret är lika enkelt som självklart. Varje varumärke och annonsör som följer vad som håller på att hända i det allt mer fragmentiserade medielandskapet och som samtidigt förstår värdet av att interagera med sin publik, att släppa lite på prestigen och ge sig ut på ibland oprövad mark, kommer att bli vinnare. Den som bara plöjer på i invanda fåror och som kommunicerar envägs utan möjlighet till dialog och interaktion kommer att få det jobbigt. Sedan kan spelplanen vara digital, pappersburen eller tredimensionell verklighet, kanske allra helst allt på en gång.

När vi nu lämnar över stafettpinnen till nya kreatörer utanför Åkestam Holst vill vi tacka Spendrups för att vi har fått möjligheten att prova det arbetssätt som vi tror kommer att vara det allt igenom dominerande i framtiden. Varumärken måste göra mer och prata mindre.

>> mer

Slutspurt

De där Norrlands Guld Jeansen vi hittade på Tradera förra helgen är nu uppe i fantastiska 4150 kr!

Auktionen avslutas i morgon kväll ...

>> Till auktionen på Tradera.

Reklam säljes för 3000 kr

Vi upptäckte precis att ett par av de Jeans vi skapade åt Norrlands Guld auktioneras ut på Tradera. Är du en 31/34? Lägg då genast ett bud på minst tre tusen spänn (!) så kanske de blir dina ...

A pair of the Jeans we created for our beer label client, Norrlands Guld, is auctioned off at tradera.com (Swedish ebay). Are you a size 31/34? Happy bidding—there is still seven days left! At the time of writing, you have to put in a bet of at least three thousand SEK ($450.00).

Jomenvisst!

Det är förstås en ren tillfällighet att Norrlands Guld Jeans släpps samma dag som NK lanserar sin kampanj ”Begränsad Upplaga”. Vi vet inte hur det har gått för det fina varuhuset, men det här mailet kom för en stund sedan från Caliroots som säljer jeansen på nätet:

Vi hade jeansen live 00.01 i natt.. siten höll på att krasha.. 1000 pers online i vårat system  mellan 23.00-01.30 haha.. men jeansen gick live.. och sålde slut direkt.
Vi har nu gjort en komplettering.. som skall trilla in imorgon fredag.. så att det finns jeans att köpa över helgen..

Mvh
Andreas
Caliroots

PS: kan ni styra upp några plattor öl till oss här på webbpack?

Ng_jeansbutik_3
Och så här såg det ut på Weekdays Götgatan någon minut efter tio i morse. Både butiken på Götgatan och Olofsgatan hade kö före öppning.

Är det här framtidens affärsidé för alla reklambyråer som ofta belastas med att vara old school och bara kunna göra traditionell reklam: I fortsättningen gör vi ingenting, vi parar bara ihop olika produkter/företeelser och varumärken på nya sätt och sen ser vi vad som händer. Rätt cool.

Ska vi skratta eller gråta?

Jeanstavla

Byråns initiativ att låta Örjan Andersson specialdesigna ett par jeans för Norrlands Guld har väckt en del uppseende under veckan, inte minst i bloggosfären. En del tycker att det är en alldeles utmärkt idé och andra tycker att det borde vi inte alls ha gjort.

Nåja, gjort är gjort, om ett par veckor finns jeansen i butik och vi känner oss rätt säkra på att den som vill vara sig själv för en stund kommer att gilla jeansen. 800 spänn är ett kap för ett par jeans av den här kvaliteten, tillverkade i Europa och i en strikt begränsad upplaga. Dessutom ingår en kapsylöppnare i priset…Som vanligt har byrån samarbetat med Stefan Öström/Apans Planet när det gäller uppdrag för Spendrups.

Jeansen finns på Weekday, i utvalda jeansbutiker samt på caliroots.se fr o m den 23 augusti.

[eng]
"When you want to be yourself for a moment" has been the tagline for Swedens best selling beer Norrlands Guld for decades. The core value of Norrlands Guld is about male bonding and friendship.

We wanted to connect Norrlands Guld with other powerful "be yourself" and "male bonding" cultural symbols and asked Örjan Andersson (the designer of Cheap Monday Jeans) to create a pair of jeans labeled and inspired by Norrlands Guld (more).

From august 23 you can buy Norrlands Guld Jeans in selected stores and online (caliroots.com)

På gång ...

Munnen

Efter ett par justeringar fick vi till sist rätt stuk på smajlet. Kampanjen drar igång i slutet av Augusti.

Sprid lite Guldstämning!

Guldmaskinen

Norrlands Guld sponsrar Allsvenskan och vi har i samband med det gjort en kampanj under namnet Guldsits. När vi funderade över vilken form kampanjen skulle ha på nätet tänkte vi oss en maskin där användaren skulle kunna skapa guldstämning inför matchen.

Hur ser en sådan maskin ut i Norrlands Guld-tappning?

Den är ett grabbigt hemmabygge i obehandlat trä. Den har referenser från både fotbolls- och flipper-kulturen. Den har öltapp, flaggor och tutor. Den kan givetvis också sjunga.

Den som vill vinna matchbiljetter till Allsvenskan skriver en hejaramsa och lägger till fotbollskänsla genom att krydda med läktarstämning; handklapp, harskramla, fotstamp och tutor. Den som har skrivit den bästa ramsan inför varje utvald match vinner fyra biljetter till bästa läktarplats. Detta inkluderar full VIP/guldservice både före och under matchen.

Det går även att skriva egna ramsor och meddelanden som maskinen kan sjunga för t ex din mamma eller kompis.

>> Testa Guldmaskinen på www.guldsits.nu

Guldmaskinen

Så här såg det ut för ett par månader sedan. Nästa vecka är den klar!

Machine

Piraterna sprider guld

Piratebay_1

Filmen "Bakom Snart är det Lördag igen" är publicerad på The Pirate Bay!
(Nej, det är inte vi som gjort det. Men kul är det).

>> filmen på The Pirate Bay

Läs mer om vårt arbete med Norrlands Guld här:

>> mer om kampanjen

ÄNTLIGEN PREMIÄR!

I fredags kväll hade Norrlands Guld-filmen som vi arbetat med i mer än ett år äntligen smygpremiär. Naturligtvis var Sollefteå spelplats och 300 väldigt viktiga norrlänningar bjöds på film och fest, med invigningstal av Ulf Spendrup och dansmusik av Torgny Melins som har skrivit titelspåret ”Snart är det lördag igen”. I lördags morse avtäcktes så en plakett på platsen strax utanför stan varifrån det vackra burkmotivet är hämtat. Högtidligt och stämningsfullt med både kommunalråd och andra potentater närvarande. Men kallt, -16! 

I går, måndag, var det huvudstadens tur. En fullsatt Park-biograf  fick se filmen som numera heter ”Bakom Snart är det lördag igen” och utvecklats till en hjärtskärande skröna om konsten att bränna broar, förtroenden och produktionsbudgetar. Alla inblandade och ansvariga var på plats inkl Henrik Schyffert, Pontus Gårdinger, Patrik Forsberg som regisserat och Stefan Öström som varit spindeln i nätet som ansvarig samordnare mellan uppdragsgivaren, filmproduktion, reklam, PR och event.

Filmen? Välkommen in på www.lordagigen.nu så kan du ladda hem hela spektaklet.

01_themovie

03_ingemar

02_theteam

05_hereitis

07_thetext

ölmp3:a 2:a!

Double down for Justin!

Titelspåret till Norrlands Guld filmen "Snart är det lördag igen" ligger 2:a på nerladdningstoppen (köpta singlar på nätet) enligt IFPI.

The soundtrack for the full feature film "Snart är det lördag igen", (promoting Norrlands Guld, one of the best selling swedish beers) is positioned no 2 on the official Swedish singles download chart, according to IFPI.

Torgnymelins_nedladdning

Castingen avgjord

Castingen för birollerna till Norrlands Guld-filmen "Snart är det lördag igen" är avgjord! Här kan ni se hur sista delen av uttagningsprocessen gick till.

>> till filmproduktionsbloggen

>> till officiella filmsajten

Casting_1

Storfilm i stor databas

IMDB - jordens största filmdatabas har nu blivit ännu större! Pilsnerrullen "Snart är det Lördag igen" har nämligen precis blivit listad. Gör en sökning på "Lördag igen" eller gå direkt hit: http://www.imdb.com/title/tt0808472/

Imdb

Var med i reklamlångfilmen!

På nätet har vi skapat en castingapplikation för Norrlands Guld och filmen Snart är det lördag igen. 

På filmens hemsida www.lordagigen.nu kan du läsa in repliker direkt mot Pontus Gårdinger. Gör du det riktigt bra, kan du få en roll i filmen. Leta upp en fördelaktig bild på dig själv, koppla in mikrofonen och kör.

Produktionsbolag, B-Reel.

Casting

Based on a true advertisement

Byrån ansvarar för marknadsföringen av ”Snart är det lördag igen”, en film av Henrik Schyffert. Filmen är inspirerad av den klassiska Norrlands Guld-reklamen och hittills har vi tagit fram det grafiska språket, filmaffischen och en webbplats där man kommer att kunna följa inspelningen med bl a Pontus Gårdinger i rollen som Ingemar. Filmen beräknas ha premiär i januari 2007, men sajten är redan igång på www.lordagigen.nu

Norrlandsguld