Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1724
Kommentarer: 1240
Hem

Ett regn som vi gärna såg.

Umbrella02

I slutspurten inför många av byråns medarbetares semestrar kom ett regn som ger näring inför höstens arbete. Häromdagens släpptes nomineringslistan i Cresta Awards - tävlingen som sedan 21 år anordnas av Creative Standards International i samarbete med International Advertising Association. Kriterierna som bedöms är bara två: Idéernas originalitet och kvaliteten på hantverket. Vi belönades med tio nomineringar:

IKEA - Nightwalkers [Television]
Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer Banner [Banner Ads]
Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer [Micro-Sites]
Swedavia - The Local's Guide [Digital]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Ambient Media]
Pressbyrån - The Gay Bureau [Ambient Media]
Pause Ljud & Bild - Pause Speaker Cards [Direct Marketing]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Outdoor]
Pressbyrån - The Gay Bureau [Promotions & Incentives]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Branded Content]

Lilla Sverige samlade på sig 35 nomineringar. Bara Frankrike och Tyskland var bättre, med 53 respektive 40 nomineringar. Läs mer om det här.

Nu vilar vissa av oss upp sig runt om i världen, och kommer tillbaka starkare än någonsin i augusti. Trevlig sommar och tack alla kunder för ett gott samarbete hittills i år. Vilka som vinner Cresta publiceras den 20 oktober.

IKEA SUPPER CLUB


Inget kök är lika funktionellt och enkelt att individanpassa som kökssystemet METOD från IKEA. För att demonstrera kökets insida med alla dess smarta förvaringslösningar, så förvandlade vi en lägenhet till en tillfällig Supper Club där den blinda kocken Christine Ha gästspelade i köket.



Press


Instagram


Jesper%20lagar%20mat%20med%20bindel%20tillsammans%20med%20blinda%20Christine%20Ha

Pr2

Bilden som gillar att bli gillad

Varje dag gillar hundratusentals människor IKEA i sociala medier. Vi tyckte det var dags visa lite uppskattning tillbaka och skapade den första bilden, som när den blir lajkad, oväntat får liv och gillar dig tillbaka. 

/Erik & Petra

Du hittar även bilden här (på ikea.se)

PS. Tack till regissör Liza Minou Morberg på Chamdin & Stöhr film och webb-produktionsbolaget From Stockholm With Love.

Ny smak i Bregottfabriken

Bregottfabriken
Följ instagram.com/bregottfabriken

/Adam, Felicia, Fredrik & Petra W

Apotek Hjärtat - Blowing in the wind

Reklam som folk talar om är något vi eftersträvar på Åkestam Holst och när det sker med helt organisk tillväxt och spridning utan en krona i media blir vi själva imponerande. Den dokumentation vi gjorde för Apotek Hjärtat har nu nått ut till 150 länder och har över 2,2 miljoner unika visningar. Nyhetskanaler som CNN, CBS och TIME är bara några av alla som hängt på. Att filmen har lagt sig högst upp bland de mest lästa artiklarna på Mashable är intressant. Många kommentarer berör och berömmer tekniken bakom installationen som utfördes av våra kompisar på STOPP/FAMILY. Till alla er kommer här ytterliggare en liten bakom-film:

Adam och Viktors rubrik sprider sig över världen

Ibland är det lätt att vara copywriter.

Jon Olsson designade mönstret. Audi tog fram bilen. Våra art directors Fredrik Josefsson och Andreas Ekelund åkte tillsammans med Fredriks bror, konstnären Jonathan Josefsson till ett svinkallt industriområde, målade upp väggen och tog bilden. Jag och Viktor Jacobsson stannade hemma i stugvärmen och skrev rubriken "Audi A4 Avant: Jon Olsson Camo Edition.". Skid- och bilentusiaster över hela världen älskar vår senaste kampanj för Audi och bara någon dag efter premiären ger rubriken 50 000 träffar på Google.

Audi-A4-Avant-Jon-Olsson-Camo-Edition

Bilen finns bara i 50 exemplar. Läs mer här och provkör.
Jon Olsson om Jon Olsson Camo Edition 

Tack Fredrik, Andreas och Jonathan för ett fint samarbete. Det gör vi om.

/Adam & Viktor

Äntligen.

NOA_Logotyp

I nästan två år har vi arbetat med en plan för hur vi ska utvecklas vidare här på Kungsgatan 5. Vi jobbar redan med några av landets och världens bästa uppdragsgivare och varumärken, vi trivs på jobbet och vi tjänar rimligt med pengar. Så varför bry oss?
Jo, vi bryr oss för att vi inte vill stagnera. Vi vill fortsätta utvecklas med våra uppdragsgivares ökade krav på holistisk syn på kommunikation. Vi vill fortsätta visa att reklam kan vara något som människor kan vilja ta till sig och vara en del av. Och vi vill bidra till att svensk och skandinavisk reklam på allvar kan ta matchen med de multinationella bjässarna.
Därför är vi nu med och startar ett helt nytt oberoende nätverk av kommunikationsbyråer i Sverige, Norge och Danmark. Nätverket heter NOA och står för The North Alliance. Men vi heter fortfarande Åkestam Holst och det är med alla goda erfarenheter i bagaget vi bjuder in till en ny resa. 

www.thenorthalliance.com

Låt instagrammande locals vara din guide

Swedavia vill göra vänttiden vid gaterna mer inspirerande för resenärer på Arlanda. Så vi satte tänderna i det och tillsammans tog vi fram ett sätt att komma fram, redan innan du stigit på planet. 

The Local's Guide samlar ihop och visar vad som instagrammas just nu på tio av de mest populära destinationerna, till exempel New York, London och Köpenhamn. Det som faktiskt händer i staden, ställena folk delar med sig av just nu. Matbilder från restauranger, selfies på barer, häng i parker, allt blir oväntade tips till turister direkt från källan.

Guiden visas dels på stora skärmar vid gaterna där du kan välja destination, men finns också i mobilen. Där kan spara dina favoriter offline, så att du har både karta och adresser i mobilen utan roaming. The Local's Guide finns både som mobilhemsida och i Swedavias app. Allting är producerat av det härliga gänget på The Brewery. 

Kolla in hemsidan här: www.thelocalsguide.se

In english:

Swedavia Swedish Airports wanted to make the time you spend at the gates more inspiring. Together, we created a way to arrive at your destination before boarding your plane. Using the stuff locals are sharing, we created The Local's Guide. 

Food pictures from restaurants and selfies from a night out might not be the most interesting stuff in your Instagram feed. But for tourist, they can be the best thing ever. The Local’s Guide lets you explore the Instagram feeds of whole cities in real time, and save the places you find interesting as an offline guide. A live view of what's actually going on. 

The guide is available as a mobile site, in the Swedavia app and as interactive installations at the gates of Stockholm Arlanda Airport. Check it out here: www.thelocalsguide.se

 

  320441_1688

320443_1280

 

Plagiat är den ädlaste formen av smicker.



Kjell


Oktupel medaljskörd i LIA.

LIA_london international awards

Banbrytande rabattsystem, världens största memoryspel, broderade sängar, världens första bostadssajt baserad på ljud och hifi i livet efter detta övertygande juryn vid årets London International Awards. Sammanlagt tilldelades Åkestam Holst åtta statyetter för fyra olika uppdragsgivare, vilket resulterade i två guld, tre silver och tre brons. Rekord för oss och dessutom bästa svenska byrå. Stort tack till State Interactive, Provide IT, Goodmorning, Kodapan, Kollektivet Livet, B-Reel, FSWL, It’s Showtime och i synnerhet alla våra fina uppdragsgivare!

Resultaten i detalj:

Swebus - The Train Switch
Guld - Digital/Websites
Guld - Non Traditional/Direct Marketing
Silver - Digital/Innovative Use of Digital

Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System
Brons - Digital/Weird Wonderful Website
Brons - Digital/Weird Wonderful Work

Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer Banner  
Silver - Digital/Banner

IKEA - Say it with a bed
Brons - Digital/Websites

Posten - The Parcel Memory
Silver - Digital/Online Games

"Det lilla elbolaget från en mindre ort"

Vi kan nu även titulera oss PR-byrå! I alla fall enligt Morgonpasset i P3.

Glaset är halvfullt.

                       

I går kväll krockade reklamsveriges kanske två mest olika tävlingar. Å ena sidan Roy-galan där främst skickliga människor från filmbranschen belönar det bästa från reklamfilmens värld. Sannolikt med starkt fokus på konstnärligt berättande, teknik och gestaltning. Å andra sidan 100-wattaren, där strikt kommersiella effekter ska ha starkast påverkan (naturligtvis med kreativiteten som vapen).

Ett enda varumärke finns med bland pristagarna i båda dessa prestigefulla sammanhang. Och i finast tänkbara kategorier dessutom! Byråns samarbete med Folksam belönas inte bara med "Folkets pris" på Roygalan utan vinner dessutom ett Silver i kategorin "Årets Bästa Reklamfilm". Och nästan samtidigt får Folksams kommunikationsdirektör Pia Carlsson-Thörnqvist stega upp på scenen på Cirkus och ta emot en 75-wattare i tungviktsklassen "Långsiktig Varumärkesvård" på 100-wattaren. 

Ja, vi har varit bortskämda med många fler watt för en mängd uppdragsgivare de senaste åren på 100-wattaren. Och ja, med så många nomineringar hade eventuellt några stolpe in kunnat generera lite starkare belysning till Kungsgatan även i år. Men vi är med i matchen och vi vet hur hård konkurrensen kan vara. Stort grattis till alla vinnare på både Roy och 100-wattaren! Och hjärtligt tack till Film de Liberté för suveränt jobb med världens mest flygande katter!

Det rullar på…

Lia

Sen i går kväll offentliggjordes de nominerade jobben i LIA (London Internatinal Awards), en av de viktigaste internationella tävlingarna efter Cannes Lions. Sverige gjorde bra ifrån sig med över 20 jobb på shortlist. Och bäst av de svenska byråerna var händelsevis Åkestam Holst med 10 nominerade jobb. Det känns förstås grymt, och alldeles särskilt att nomineringarna sprids över fem olika kampanjer för fyra olika uppdragsgivare!
Stort grattis också till våra kompisar på Bold som knep en nominering för The Shirt Factory i design-kategorin!
Nu håller vi tummarna inför finalen den 4 november och hoppas på fin utdelning även där.

Här är Åkestam Holsts nomineringar:

IKEA - Nightwalkers [Film]
Swebus – The Train Switch [Digital/Innovation]
IKEA – Say it with a bed [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Website]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Banners]
Posten – The Parcel Memory [Digital/Online Games]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Work]
Swebus – The Train Switch [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Product & Service]
Swebus – The Train Switch [Non Traditional/Direct Marketing]

GIF i Bregottfabriken

GIF i Bregottfabriken

Idag släpptes GIF i Bregottfabriken. Kampanjen Bregottfabriken på Instagram som startade på tv i september är en succé och lever nu vidare enbart på Instagram, där var 1000:e svensk följer kossornas liv och kommentarer. 

Med teman som Followers, Dagens outfit, <3, Hashag och Ny profilbild i Bregottfabriken kopplas bilderna ihop med vår vardag och på kort tid har Bregottfabriken tagit sig upp i högsta toppen bland svenska varumärken på Instagram. En del bilder förstås av alla, medan andra är lite svårare. Antal likes på bilderna och filmerna räknas i tusental och kommentarerna är så långt från näthat man kan komma.

"Så kär jag är i den"

"awwwe vad söööt!♥"

"Vill man inte bara bli bonde och leva som Emil i Lönneberga när man ser det här?"

"HAHHAHA" Bregottfabriken

"Kärleken flödar i Bregott och min kärlek för er i Bregottfabriken blir bara större och större."

"LOL SÅ MKT LOL ASSÅ"


Kampanjens inledande omdömen har varit mycket roliga att följa. Nu kör vi på och alla som vill är mer än välkomna med nya tolkningar på Bregottfabriken, det är bara att lägga en kommentar på Instagram så ska vi försöka följa upp den.

För att se bilderna och filmerna, gå till instagram.com/bregottfabriken.

Juryn har sagt sitt.

Prispokal_100-wattaren

Det lyser fortfarande starkt på Kungsgatan 5 när det gäller kreativ reklam med dokumenterade effekter. Nomineringslistan som offentliggjordes igår kväll innehöll sju bidrag från Åkestam Holst, för fem olika uppdragsgivare! Vinnarna presenteras på Cirkus den 23 oktober.

De nominerade bidragen är:

IKEA - Mjuka möjligheter [kategori konsument]
Pressbyrån - Färskhetsbeviset [kategori konsument]
Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System [kategori konsument]

Posten - Ett rättvist brev [kategori producent]

Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System [kategori smart]
Pressbyrån - Färskhetsbeviset [kategori smart]
Folksam - För allt du bryr dig om [kategori långsiktigt]

Igår var Tomorrow!

Vi försöker ha en förhållandevis sofistikerad och ödmjuk ton i våra inlägg, men den här gången blir det tvärtom. Gårdagens utmärkelse i Tomorrow Awards var helt enkelt så inihelvete rolig. Att höra juryns diskussioner gjorde oss oförskämt glada och att få dela scen med genier från flera delar av världen var satans så fantastiskt. Förra året vann bland andra Google Glass och den här gången vann vi. Själva priset var 3D-printat så allt kändes väldigt future. Tack Tomorrow Awards.

Lyssna på juryn och se casefilmen:

» Tomorrow Awards Summer 2013 Winner: "Swebus Train Switch" from ADC Global Network.

» Åkestam Holst vinner Tomorrow Awards (resume.se)
» Ted Persson om Tomorrow Awards (resume.se)

Den blomstertid nu kommer - på allmän begäran


Nu!

 

Skärmavbild 2013-09-17 kl. 18.48.29

För byråns senaste reklamfilm för Audi sjunger Freddie Wadling "Den blomstertid nu kommer". Den gillades så mycket av tittarna/lyssnarna att Freddie Wadling gick tillbaka in i studion och gjorde en fullängdsversion. Den är precis klar och nu släppt. Så ni som tyckte om 45-sekundaren, sätt er ner i fåtöljen eller i bilen, höj volymen och lyssna på Audis och Freddie Wadlings hela tolkning av psalm nr 317 från 1695 års psalmbok:

» Den blomstertid nu kommer (Spotify)
» Den blomstertid nu kommer (iTunes)

Samma innehåll. Samma original. Nya flaskor. Nya försäljningssiffror.

Veckan börjar med en ödmjuk skål i öl. Om det är för den nya vackra baksidestexten, den nya renskalade designen eller den nya planningstrategin låter vi vara osagt utanför huset, men klart är att de senaste försäljningssiffrorna för klassikern Åbro Original ser väldigt bra ut. De nya ölflaskorna och burkarna har tagits fram i samarbete med vår systerbyrå Bold där de har gjort designen och Åkestam Holst skrivit texter och tagit fram strategin.

Den nya designen har inte någon traditionell fram- och baksida, utan två framsidor. Ena sidan pryds av det omritade lejonet, den andra har Åbros uppdaterade ordmärke i maximal storlek.

» Försäljningen har stuckit iväg med 35 procent på en månad (resume.se)
» Premiär för tredje generationen Åbro Original (Åbros tidning, sidan 13)
» Mer om redesignen, bilder och filmer (boldstockholm.se)

Åbro

"Att ha en egen källa, det är frihet. Att ha ett eget öl, det är kärlek. Åbro bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri. Vi brygger vårt öl enbart på malt, humle, jäst och det rena klara vattnet från Åbro källa. Så har vi gjort sedan 1856 och så kommer vi alltid att göra."

Visst blir man förbannad

Det finns spädbarn som bor nära oss som helt saknar mat, hem och kärlek. Det finns 4-åringar som måste ta hand om sina småsyskon eftersom föräldrarna inte ens kan ta hand om sig själva. På samma plats bor också barn i kloaker vars enda näringstillskott är en tub lim. Situationen för barnen som befinner sig i Balkankrigets skugga är akut. Att det här händer mitt i vårt rika Europa gör oss förbannade och det är också temat på byråns senaste integrerade kampanj för SOS Barnbyar.

För visst blir man förbannad när någon parkerat dumt, när någon på bussen har hörlurar som läcker, när servitören bara serverar en halv öl, när golfslaget hamnar i bunkern, när någon krypkör i rondellen med mera? Det ska ju inte vara så! Och det ska inte vara så att spädbarn som lämnas på gatan i Kosovo ska behöva ligga kvar där.

 

 

Visst blir man förbannad I
Visst blir man förbannad II

För att stödja SOS Barnbyars arbete i Kososvo, köp ett babypaket på SOS Barnbyar.se

Stockholm nyaste food truck säljer bara flygplatsmat

Restaurangerna på Arlanda Airport har genomgått stor förändring och tagit ett rejält kliv uppåt. Problemet är att många fortfarande förknippar flygplatsmat med dyr, halvdan mat. Helfel.

För att råda bot på detta har vi tagit fram ett nytt koncept för vår kund Swedavia, som driver de största flygplatserna i Sverige. "Arlanda Food Experience - A flying start" handlar om att med ett restaurangbesök med god mat i lugn och ro, då börjar semestern redan på flygplatsen.

Men hur når man ut med detta till människor mitt i Stockholm? Enligt devisen "don't say it, prove it" flyttar vi helt enkelt in restaurangerna i en helt egen food truck. Under september kommer den köra runt och servera tryffelrisotto, osso buco, pulled pork och annat gott. Eftersom maten och kockarna inte behöver gå igenom alla terroristkontroller varje dag, kan den dessutom säljas lite billigare. Bara 65 kronor per rätt. Recept från Arlanda, tillagade mitt i stan.

Vattnas det i munnen? Utmana dina förutfattade meningar och ser var den håller hus på instagram eller kampanjsidan. Idag finns den på Karl den XII:s Torg och säljer lunch. 

 

IMG_5267_

_MG_2654_

_MG_2646_

_MG_2684_

Vädret vi älskar att hata

Med äkta fyrhjulsdrift behöver du inte oroa dig för vädret – snarare tvärtom. Ju sämre väder, desto roligare körning. Musiken är "Den blomstertid nu kommer", skriven för över 300 år sedan (psalm nr 317 i 1695 års psalmbok) och specialsjungs för Audi av Freddie Wadling.

Se filmen! Köp Audi! Kör quattro!

Filmen är producerad av Bacon och för regin står Martin Werner. Inspirationen kommer från det svenska sommarvädret som så många av oss älskar att hata. Kampanjen inleds på tv i fyra veckor, och kommer även gå i print och digitalt.

Audi quattro

Åkestam Holst i Bregottfabriken

Åkestam Holst i Bregottfabriken
Bregotts goda smak kommer från dess naturliga ingredienser; smör, rapsolja och en nypa salt. Bregotts goda varumärke kommer från Bregottfabriken och det är en stor ära för oss att nu när konceptet inom ett par år firar 20 år, få överta ett av Sveriges mest respekterade varumärken (Bregottfabriken uppfanns 1995 av reklambyrån Stenström som har vårdat det väl under alla år).

Bregott skapades 1969 och var under 80-talet marknadsledande. När lättmargarinet kom uppstod ett hack på försäljningskurvan men i början av 90-talet blev Bregott på nytt marknadsledande. Det naturliga segrade åter. Idag finns Bregott även i smaker som havssalt och Bregott mindre.

Åkestam Holsts arbete för Bregott kommer att synas under hösten. På bilden ovan ståtar en av deltagarna samt fotograf Jens Fischer.

Drick alltid ditt kaffe på Bögbyrån

För att uppmärksamma HBTQ-personers situation i världen och samtidigt hylla Pridefestivalen har ett av Sveriges äldsta företag bytt namn.

"Intressant att leva i en tid när företagen, för att vinna över konsumenter, ser en vits med att vara så här ideologiskt modiga och behandla konsumenter som samhällsmedborgare - medan de politiska partierna blir allt mer rädda för ideologisk tydlighet och istället för samhällsbygge börjat behandla medborgare som konsumenter. Val 2014, skynda dig!"

Så skriver en uppmärksammad hjälteInstagram om vår senaste omskyltning för Pressbyrån. Från och med i måndags kan du köpa ditt kaffe, din tidning, ditt presentkort med mera i butikerna Bögbyrån, Flatbyrån, Queerbyrån, Transbyrån och Homobyrån i Stockholm. Skyltbytet som sitter uppe till och med söndag (4 augusti) är älskat och omdebatterat. En googlesökning på bögbyrån ger i skrivande stund 42 000 träffar och ryktet om Pressbyråns agerande sprider sig nu över landsgränserna. Läs mer exempelvis här:

Pressbyrån byter namn till Bögbyrån (Pressmeddelandet)
Pressbyrån blir homobyrån under Pride (QX)
Bögbyrån är kiosk-jättens nya namn (Aftonbladet/Allt om Stockholm)
Se bilder på Instagram
Läs mer på Twitter
Pressbyrån på Facebook

 

Karta


Lejonen springer norrut.

 

Lion

Så är Cannes Lions över för i år och när fyrverkeriröken lagt sig och lejonen släppts lösa ser vi en ovanligt talrik flock löpa från den franska sydkusten i riktning mot en adress i centrala Stockholm. De glittrar av metall och är inte mindre än sju till antalet.   

Sju Cannes-lejon 2013 är inte bara Sverige-bäst i antal utan de baseras dessutom på 13 nomineringar (också Sverige-bäst) spridda över en rad kategorier, uppdragsgivare och kampanjer.   

I Cannes brukar det ofta handla om att få till den där enda superkampanjen som bryter genom bruset och sopar hem priser i en rad över- och underkategorier. De kan göra att en reklambyrå går från ingenstans till världsberömmelse över en natt.   

Vårt facit från Cannes de senaste åren ser lite annorlunda ut. Inga Grand Prix eller Titan-Lejon för den där enskilda snilleblixten. Istället en bred och gedigen samling statyetter, spridda på många kunder och kampanjer.    

Det kan kanske på ett sätt verka lite mindre festligt och champagne-bubblande. Men det gör oss innerligt stolta och trygga i vetskapen om att vår produktion vilar på en bred bas av gedigen kvalitet, långt ifrån tillfälligheter och hugskott.    

Stort tack till alla uppdragsgivare som bidrar till menageriet till vänster om entrén på kontoret. Vi hoppas och tror att ni är lika stolta som vi!     

SILVER
Swebus "The Train Switch" [Media]   

BRONZE
The Swedish Post "The Parcel Memory" [Cyber]
Swebus "The Train Switch" [Cyber]
Swebus "The Train Switch" [Direct]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Promo & Activation]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Promo & Activation]
Swebus "The Train Switch" [Promo & Activation]

SHORTLIST
IKEA "Nightwalkers" [Film]
Pause Ljud & Bild "CataCombo" [Direct]
Pause Ljud & Bild "CataCombo" [Direct]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Direct]
The Swedish Post "The Parcel Memory" [Promo & Activation]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Media]

Hedersuppdraget

Som det nya kreatörsparet på byrån får man ta över ett hedersuppdrag som har en lång tradition och som man skulle kunna påstå är bland det viktigaste ansvaret på byrån. Fredagsölen. Och det känns som att vi lämnar över uppdraget i trygga händer nu när Petra och Felicia tar över. Vårt enda tips är att se till så att ölen inte är ljummen, det visade sig vara ett kardinalfel som förföljde oss under hela vårt första år.

Välkomna Petra och Felicia!

Bild

Elchock

Her om dagen fikk vi den meget gledende beskjeden at Åkestam Holst stolt kan kalle seg for ny hovedbyrå for Skellefteå Kraft etter en stor byråkonkurranse.

Andreas Ullenius(Creative Director) laget punktlisten som dere ser her under i løpet av pitchprosessen. Om Andreas har lykkes med å forklare forskjellen på de ulike elbegrepene til resten av arbeidsgruppen får dere se i høst.

SK

Tal man minns från Guldägget

Skål för Göran!Häromnatten delades det ut Guldägg + Silverägg till Pause Ljud & Bild och ett Silverägg till Apotek Hjärtat. Mycket roligt! Fredrik Hjelmqvists (VD för Pause) underhållande tacktal där han på stående fot bland annat erbjöd alla i publiken 20 procents rabatt på högtalare borde genererat ett omedelbart guld i PR-kategorin.

Det som gladdes oss mest var dock när vi en halvtimme senare från scenen fick lyssna till följande:

"Att vinna ett ägg i Guldägget är stort. Att vinna ägg i Guldägget, i fem raka decennium, sedan 1975, året han började Macy's-Malmros & D'Arcy-McManus är smått otroligt.

1975! Vi talar om samma år som David Beckham föddes. Det har hunnit bli Silverägg, Guldägg, hundrawattare, guldlejon i Cannes, Epica, Eurobest och endast gud vet vad. Där i mellan har vår vinnare varit med och skapat en reklambyrå som blivit vald till bäst i världen 2012. Ikväll hyllar vi en klassisk, klok, ödmjuk copywriter som med extra trovärdighet kan företräda långsiktigt varumärkesbyggande. Efter nära nog 40 år på reklamens scen står han här än en gång.

Årets Platinaägg går till Göran Åkestam."

Platinaägget 2013 & Platinaakademin

CataCombo Sound System (Pause Ljud & Bild)

Solsäker (Apotek Hjärtat)

Järnhästar finns inte

Ett tåg du bokat en resa med, men som blir inställt är som en frukt du betalat för men som inte finns. Tack till Hästar finns inte för inspirationen (besök gärna deras fina shop). Den här annonsen sitter i Metro på torsdag.

Ironhorses

Pins

» Swebus på Twitter
» Swebus på Facebook

Pause VD tar med sin stora passion i graven


 
Ingenting är omöjligt när det kommer till skräddarsydda ljudsystem enligt Fredrik Hjelmquist som när tiden är kommen ska jordfästas i ett skräddarsytt ljudsystem och njuta av hi-fi i världsklass i livet efter detta. Det skräddarsydda ljudsystemet ”CataCombo” kommer i tre delar: en CataCoffin (2.1 högtalarsystem), en CataTomb (musikserver/förstärkare) samt applikationen CataPlay som gör det möjligt för kunder, vänner och familj att ägna Fredrik en tanke genom att spela en låt när Fredrik kilat vidare till andra sidan. CataCombo Sound System säljs från 199,000:- och demonstreras just nu i Pause butik på Norrlandsgatan 14, i Stockholm. På produktsidan catacombosoundsystem.com kan du läsa mer om systemet och lägga till en låt i Fredriks playlist ”Pause 4-ever”.

Har du ännu inte provat, har du det roliga framför dig.

AUDI_Landofquattro

Du som redan kör quattro vet vad vi pratar om. Har du ännu inte provat, har du det roliga framför dig. Annonsen ovan gick i DN och SvD.

Världens största memoryspel ska göra Posten top-of-mind i jul


 
På måndag den 3:e december kl. 15.00 börjar Postens stora Julklappsmemory där hela svenska folket har chansen att mötas i ett megastort parti memory. Kortlek och köksbord har ersatts av 400 julklappar och en 240 kvadratmeter stor lagerlokal. Livespelet direktsänds på julklappsmemory.se och pågår så länge det finns paket kvar. Hittar du två paket med exempelvis en smartphone, vinner du båda. Däremot kan inte julklapparna skickas till samma mottagare (vem vill ha två likadana klappar?). Vilken tur att det är lika roligt att ge som att få.

5 guld och 4 silver!


I morse när Lovie Awards (systertävling till Webby) släppte listan över de bästa digitala jobben i Europa under det gångna året, placerade vi oss på förstaplats. Stort grattis till samtliga inblandade!

Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Games]
Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Integrated Mobile Experience]
Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Branded Game of Application]
Gold - Pepsi / The Sound of Football [Mobile Innovation]
Gold - Pepsi / The Sound of Football [Experimental and Innovation]

Silver - Pause Ljud & Bild / The Heist [Rich Media]
Silver - Pause Ljud & Bild / The Heist [Social Media Marketing]
Silver - Pepsi / The Sound of Football [Branded Content]
Silver - Pepsi / The Sound of Football [Mobile & Experience]

Shortlist - Audi / Audi Night Vision [Mobile Innovation]
Shortlist - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Mobile & Experience]
Shortlist - Carlsberg / Unbore Grandpa Banner [Banner Ads]

Kom fram före 2014!

Tummen upp för ett ökat kollektivåkande. Så vi skapade en annons för dagens DN och morgondagens SvD där Swebus svarar på regeringens nya tågmiljarder

Swebus-kom-fram-i-tid
Annons i dagens DN och i morgondagens SvD.

The Best Little Agency in The World!

Agency

Vi vet inte om rubrikens koppling till en gammal 70-talsmusikal (och 80-talsfilm med Dolly Parton och Burt Reynolds) är så passande. Men glädjehus i den gamla världen och reklambyråer i den nya förenas åtminstone av allmänhetens skepsis till branschen. Och exakt där slutar förstås alla likheter.
Till saken: Advertising Age och Creativity, USA:s självklara och högt respekterade branschtidningar för reklam och marknadsföring arrangerar varje sommar en ”Small Agency Conference”. Då betyder ”small agency” oberoende reklambyråer med under 150 anställda. I Sverige skulle definitionen motsvara alla oberoende byråer utom möjligen F&B. Även i resten av världen är byråer med 150 anställda rejäla kolosser, men tydligen inte i US of America…
Men det vore förstås inte USA om man inte också delade ut Awards. Vi vet inte riktigt hur nomineringsarbetet går till, men vi fick i alla fall frågor i våras om hur vi jobbar, vår byråfilososfi, vad vi tror på och varför vi finns. Dessutom ville man se exempel på kampanjer från det senaste året.
Så småningom kom en inbjudan att delta i konferensen men suget att åka till Minneapolis mitt i sommaren var inte överväldigande i konkurrens med några veckors välbehövlig (sol)semester.
Desto större blev förstås överraskningen när vi mitt i juli fick beskedet. Åkestam Holst är ”International Small Agency of The Year”. Det är lite svårt att ta in: Världens bästa lilla reklambyrå… Vi har förstås fått fina utmärkelser förr. Men det här är så väldigt konkret. Auktoriteterna Advertising Age och Ceativity tycker att den hårt arbetande lilla byrån på Kungsgatan, i avkroken Stockholm, Sverige, just nu är allra bäst i världen. Wow liksom!
Vi har ännu inte sett till någon grandios buckla eller minsta lilla diplom. Kanske står de kvar och dammar i något tomt ballroom i Minneappolis. Å andra sidan minns vi inte om Dolly fick någon buckla hon heller. Vi får kolla upp saken.
Hursomhelst, stort tack till alla våra uppdragsgivare som utmanar och triggar oss till kommunikation som imponerar over there. Ni är bäst!

Äntligen hemma!

Ikea

Det har varit en lång, intensiv och noggrann urvalsprocess innan IKEA till sist valde Åkestam Holst som sin nya reklambyrå. Just nu är vi bara ödmjukt stolta och glada. Efter sommaren börjar jobbet på allvar och vi ska självklart göra allt för att leva upp till högt ställda förväntningar.  

Jackpot i Cannes Lions

Lion

En veckans tävlande i reklam-VM på Frankrikes sydkust är till ända. När sista lejonet hade delats ut kunde vi stolt summera vår insats till hela sex lejon - rekord för byrån! Ett annat glädjeämne var också att våra tio nominerade bidrag omfattade sammanlagt sju olika kategorier. Rekord, även där faktiskt och bäst i klassen bland de svenska byråerna. 

SILVER
Swebus - "Swebus Jackpot" (Promotion & Activation)

BRONS
Swebus - "Swebus Jackpot" (Direct)
Swebus - "Swebus Jackpot" (Cyber)
Posten - "Celebrity Ceasefire" (Media)
Pause Ljud & Bild - "Unusually Wireless Sound" (Radio)
Pepsi - "The Sound of Football" (Mobile)

SHORTLIST
Audi - "Audi Night Vision" (Press)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Cyber)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Direct)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Direct)

God morgon med ägg och andra enkla frukostar.

Att många slarvar med frukosten är allmänt känt, att Pressbyrån serverar frukost är mindre känt. Därför har Pressbyrån gett oss i uppdrag att berätta för dig som är i farten att Pressbyrån serverar frukostar såsom gröt, kaffe, te, prickiga korv-mackor, juice, ostmackor och som kronan på verket: Kokta ägg.

Ägg anses av många som det bästa Gud har skapat, och det är svårt att inte hålla med dem eftersom vi inte skulle funnits då. Att det dessutom blir snyggt på bild och innehåller fullgoda proteiner, viktiga fettsyror och merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter är ju fakta svåra att bortse från.

Så nästa gång du vill ligga lite längre i sängen, snooza några gånger eller läsa alla delarna i tidningen – knalla bara förbi Pressbyrån och plocka enkelt upp en god frukost på vägen till jobbet, resan eller skolan.

Photo
Kokta ägg och andra goda enkla frukostar finns på Pressbyrån.

Möt våren i en cabriolet

Solen skiner i Stockholm och i morrn har de flesta ledigt så att vi kan skråla "Vintern rasat" hela natten lång. Men innan det är dags att tända brasan kan du ju dra iväg till din Audi-säljare och provköra en cabriolet, den snabbaste vägen till en starkare körupplevelse och mer vår!

OK_Uggla_TekVarld_434x280

OK_CSLite_anka_272x378

Hej, jag heter Felix!

Felix ketchup

Felix Italia  Felix Stor Paj

Felix-Risgröt  Felix ketchup

Hej, jag heter Felix är vårt nya reklamkoncept för Felix som framöver kommer att visas på tv, synas i butik och finnas på annonser med mera. Konceptet bygger på den enkla insikten om att vi känner något speciellt för ting som heter som en själv. Säg därför gärna redan nu ett rejält hej till Felix nya talespersoner Felix Almström, Felix Thunholm, Felix Elofsson, Felix Bergbom, Felix Laurent, Felix Brehmer med flera – några av de 10 000 personer som i Sverige heter Felix (själva namnet Felix kommer från latinets felicium och betyder lycklig). Smaklig måltid alla ni som tycker om... Felix. Här är ett axplock av filmerna:

  

  

En av framgångsfaktorerna bakom vår tidigare reklam för Felix Tomatketchup har varit att den är sprungen ur verkligheten. Så är fallet även denna gång. Vill du komma i kontakt med exempelvis Thai-Felix, ring eller skriv till Agneta så fixar vi det.

Allt är inte guld som glimmar. Det kan vara silver också.

IStock_000017890742Small

I tisdags hölls som bekant årets Guldäggsgala för att uppmärksamma och belöna 2011 års bästa svenska reklam. Sju av de nio senaste åren hade vi gått hem med minst ett Guldägg. Det är ett overkligt facit och de tre Silveräggen som blev årets resultat ska därför inte devalveras till någon sorts besvikelse. Det är bara sett till kollegerna Forsman & Bodenfors som vårt resultat i år kan förefalla en smula….ja, futtigt.  

Hursomhelst, vi är oavbrutet stolta över de framgångar vi har tillsammans med våra uppdragsgivare. Tio nomineringar och tre Silverägg kommer i historiskt perspektiv vara ett, om inte sensationellt så i högsta grad respektabelt, bevis på uppskattning av reklam som folk på ett eller annat sätt pratade om under 2011.

Vi är stolta som tuppar!

The-man

Igår kväll blev hela reklamsverige varse om något som vi själva känt till sedan länge - nämligen att Björn Kusa är en av landets mest talangfyllda kreatörer. Att Björn fick det ärofyllda Kycklingstipendiatet kom väl därför inte som någon stor överraskning men lika glada och stolta är vi för det!

Så här sa juryn om vår guldkyckling "Hoppet om en frälsare är något reklambranschen delar med kyrkan. Sällan har vi skådat en så stark kandidat. Du har fått blinda att se – och bilförare att upptäcka faror i beckmörker. Din talang för att använda teknologi på ett både nyskapande och relevant sätt är precis vad branschen behöver. Grattis Björn Kusa!!"

Vi mot världen!

GIAPPONE_(F)_0207_-_Sumo

Igår kom nomineringslistan för årets Webby Awards, den digitala världens heliga graal, ni vet.

Sverige klarar sig som vanligt väldigt bra med hela 21 nomineringar. Av svenska byråer har Åkestam Holst åtta, Garbergs tre, F&B och Saaatchi & Saatchi två vardera, samt ett gäng byråer var sin nominering. Imponerande!  

Med åtta nomineringar konkurrerar ÅH om titeln ”Webby Agency of The Year” med storheter som DDB (12 nomineringar), BBH (9) och Wieden+Kennedy (9). En bit efter finns bl a BBDO, Saatchi & Saatchi, AKQA och R/GA, alla med fem nomineringar var och även de nominerade till Webby Agency of The Year.

Det intressanta med det här är att de andra nominerade är nätverksbyråer och alla kontor över världen räknas samman. Som oberoende byrå står därmed en inte särskilt stor byrå i Stockholm, med ett enda kontor, i viss särklass. Vi nyper oss i armen...

 Läs mer här

7 One Show Interactive Finalists

22220
Interactive Advertsing

Carlsberg - Unbottle Yourself
The Swedish Post - Voice Letter
Carlsberg / Pepsi - The Sound of Football
Pause Ljud & Bild - The Heist

Websites
The Swedish Post - Voice Letter

Mobile Apps
Carlsberg / Pepsi - The Sound of Football 
Carlsberg / Festis - Unbore Mornings

10 Guldäggsnomineringar

Guld

RADIO

Apotek Hjärtat - Hudtips
Pause Ljud & Bild - Ovanligt Trådlöst Ljud

MOBIL

Posten - Sveriges Tryggaste Händer

DIGITALT

Pause Ljud & Bild - The Heist
Pause Ljud & Bild - Santa Pause
Pepsi / Carlsberg - The Sound of Football

EVENT

Pause Ljud & Bild - The Heist

ALTERNATIV MEDIA

Pause Ljud & Bild - The Heist

PRODUKTION

Pepsi / Carlsberg - The Sound of Football

DR

Posten - Pratpost

 

Se alla nominerade bidrag här

... av våra tidningar om poker. Pokemon World. World Soccer...

laddar inför sommarens EM. EMI Music kommer bara ut...

Pressbyrån har sålt tidningar sedan 1906 och har idag över 2500 olika tidningstitlar. I den nya annonsen vi har gjort för dem är ett axplock av dem inskrivna i annonsens brödtext.

Pressbyran_Tidningar

Klicka på annonsen om du vill se den i större format.

Hundratals nya surfstationer på väg

Sno snabb surfFredrik (min/din/vår AD) är förtjust i den retoriska stilfiguren allitteration, som till exempel Snön singlar sakta, eller den mer buskisartade Utan trosor i Tyrolen.

En annan allitteration är byråns senaste kampanj Sno snabb surf som vill berätta att du som kör bredvid eller är i närheten av en buss från Swebus får gratis wifi på upptill 5 mbit/se. Ser du en buss är det alltså helt fritt fram att kolla mail eller kika på en film.

Väljer du att åka i själva bussen får du förutom gratis wifi även gratis eluttag. Trevlig resa!

Läs mer på swebus.se eller exempelvis i Dagens Media.

Inte för stan. Inte för landet. Men för radio.

Inte för stan. Inte för landet. Mångsidiga och kompakta Audi Q3, gjord för familjer och äventyrare är en helt ny typ av crossover som gör sig bäst överallt – även i test. I Teknikens Världs senaste slog Audi Q3 konkurrenterna och kallades den nya måttstocken.

I samband med lanseringen har vi bland annat gjort tre radiorökare där en historia från landsbygden och en från stan vävs samman. På med hörlurarna och lyssna.

Fullt ös

0-100

Hos bilhandlaren

 

Vi firar med ketchup på julskinkan

Det har debatterats, diskuterats och dryftats ifall annonsen med tungan är osmaklig eller smaklig och därför var det extra roligt att just den vann Resumépriset Årets Reklambild, folkets omröstning. Den ingår tillsammans med bland annat ketchup på tomaten i serien Allt blir godare med Felix Tomatketchup.

Gott
Gott

We are contagious

Pepsipause
Sound of Football - Pepsi                                The Heist - Pause Ljud & Bild 

Two of our campaigns have been featured in Most Contagious 2011, a report that sums up the biggest global trends, technologies and campaigns of the year in the marketing industry, compiled by Contagious Magazine. You can download the full report here.

Satsa på tåget. Ta bussen.

Swebus-jackpot-logo_new_medium

Just nu leder tåg 524 06:11 Malmö C - Norrköping C 09:26. Gissad genomsnittstid är 1 timme och 27 minuter.

Tågförseningar är tråkiga saker, men de kan bli roliga. Med endast några dagar kvar till årets mest reseintensiva period erbjuder Swebus alla som ska ut och åka i Sverige chansen att vinna resecheckar genom att tippa på vilka tåg som kommer att bli försenade. Vi har skapat spelet Swebus Jackpot (www.swebusjackpot.se) där man kan välja ett av tjugo tåg som avgår dagen före dagen före dopparedagen och gissa hur pass försenat tåget kommer att bli. Kul, sant och användbart på samma gång. Läs några av twitter-kommentarerna här: http://twitter.com/#!/search/realtime/swebus

Stå inte kvar på perrongen i jul. Välj Swebus och kom i tid.

PS. Om alla tåg skulle komma i tid bugar vi oss och ger hela vinstsumman till välgörande ändamål.