Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1762
Kommentarer: 1249
Hem

Singing Sailors sång nådde 146 länder och 1,5 miljarder världen över.

Nobelprize-tweet"If military actions and weapons had functioned as conflict-resolution methods there would have been peace in the world a long time ago."

Efter två veckor i havet har budskapet från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningens kampanj The Singing Sailor gett eko över hela världen. Utan en krona spenderad på mediaköp har människor från 146 länder tagit del av filmen.

The Singing Sailor som av medier döpts till Fred har figurerat i såväl Washington Post som Moscow Times. Hans morsekod har hörts från CNN till P1:s Konflikt och från Nyhetsmorgon till Sydney Morning Herald.

Nobelkommittén bland många har tweetat och ett museum i Dresden vill låna honom. En amerikansk presidentkandidat har bett oss om hjälp med sin kommande kampanj och Svenska Freds har blivit citerade i media världen över och berättat om sin syn på nedrustning, fredsarbete och medmänsklighet.

1,5 miljarder är den officiella räckviddssiffran baserad på mediehusens besöksstatistik.

I urval:

Huffington Post, CNN, BBC News, Washington Post, Saturday Night Live, New York Post, AP, AFP, Reuters, The Independent, Discovery News, Reddit, CBS News, Diário de Notícias, The Sydney Morning Herald, People Magazine, The Daily Mail, Yahoo News, AFP News, The Local, Radio Sweden, NRK, LBTQ Nation, ABC News, U.S. News & World Report, Pink News, YLE, The Guardian, Rai, Metro Canada, Discovery News, Queer.de, New York Times, The Telegraph, The Moscow Times, Gay Star News, Newstalk 106-108 fm, Frontiers Media, UPI, Edge Boston, CNET, Buzzfeed News, France Info, Chicago Sun, France 24, Die Welt, Techly, Ilta Sanomat, Tampa Sun Times, Corriere Della Serra, The Washington Times, International Business Times, NRK, CBC Radio-Canada, People Magazine, QX, TV4, SVT, Metro, TT, Dagens Nyheter, Energy, Mix Megapol, SR, Nyheter24, Omni, Dagens Industri, Expressen, Dagens Opinion.

In the search for foreign submarines last year, the Swedish military just had their biggest mobilization for decades. But, they found nothing. Voices are heard for more resources.

The Swedish Peace and Arbitration Society, the world’s oldest peace organization want the world to think in new ways instead of falling back on territorial defense, military service and rearmament – the world does not need more weapons.

After a fortnight in the archipelago due east of Stockholm, the Singing Sailor’s reach was 1.5 billion people. Without any media money spent, The Singing Sailor created a 100 percent organic buzz. People from 146 countries have seen his video and he was on CNN to Moscow Times. The Nobel Prize committee tweeted the campaign and the Swedish Peace and Arbitration Society has been quoted in every possible media.

The Singing Sailor artwork is based on an original design by Daniel A. Bruce.

Stort tack till Jessica W Sandberg och FLB Europe som gjorde en imponerande insats som rådgivare och kontakt utåt. Stort tack även till Bsmart som tog pressbilden.  

EN sån show i One Show!

Nyc

Tillsammans med brittiska D&AD anses USA:s One Show vara svårast att vinna och mest prestigefull av prisas i. Cannes Lions kallas med all rätt VM i reklam, men där är kategorierna och vinnarna fler. One Show har dessutom ett amerikanskt perspektiv och det ska mycket till för att blidka juryn. Med tre Guld, ett Silver och ett Brons stod Åkestam Holst i viss särklass bland nordiska byråer när One Show-galan hölls i New York i fredags kväll. Som så ofta det senaste året var det Apotek Hjärtat med ”Blowing in The Wind” som stod för de finaste priserna, men även ”Snow Rescuers” för Audi prisades dubbelt. Det känns lika fantastiskt varje gång vi, som med internationella mått är en liten byrå, med ett enda kontor i kalla nord anses tillhöra eliten av världens mest kreativa reklambyråer. Dessutom med kampanjer som vi vet har gjort jobbet även kommersiellt. Tack Apotek Hjärtat och Audi för att ni både utmanar och tror på oss!

Nya tag i New York

Nyf

För ett år sedan debuterade byråns kampanj ”Blowing in the Wind” för Apotek Hjärtat i tävlingssammanhang genom att vinna stort i New York Festival. Kampanjen har nu i stort sett turnerat färdigt runt jorden med smått osannolika framgångar, toppat av flera Grand Prix, ett antal Guld och fascinerande många Silver och Brons. 
Desto roligare är det därför att konstatera att även det kommande året ser lovande ut för byråns vision ”Reklam i Världsklass”. När nomineringarna för New York Festival 2015 damp ner i inboxen kunde vi glatt konstatera att nio av dem landar här på Kungsgatan 5. Dessutom för relativt färska kampanjer som här och nu debuterar internationellt:

Charity Arcade / Swedavia - Avant-Garde 
The Swedish Snow Rescuers / Audi - Avant-Garde 
Charity Arcade / Swedavia - Branded Entertainment Events
The Swedish Snow Rescuers / Audi – Digital Mobile
Charity Arcade / Swedavia - Direct & Collateral Ambient
The Swedish Snow Rescuers / Audi - Direct & Collateral Automotive Products & Services
The Swedish Snow Rescuers / Audi - Direct & Collateral Mobile
Happy Valentine's Day / IKEA - Film
Charity Arcade / Swedavia – Outdoor

Sju nomineringar i Guldägget.

Unknown

 

Så är nomineringslistan klar till årets Guldägg, den svenska reklamtävling som fortfarande står i särklass när det gäller prestige, engagemang och förmåga att väcka känslor. 
Det är lätt att glömma att redan en nominering är ett kvalitetsbetyg av hög klass. Av all reklam som produceras under ett år är det sannolikt bara högst de bästa 10 procenten som skickas in för bedömning till Guldägget. Av de inskickade jobben är det sedan bara lite drygt tio procent som nomineras till short list.
Så nomineringarna representerar gissningsvis den enskilt bästa procenten av all reklam som produceras i Sverige under ett år. Därför: Sträck på er, alla ni som jobbar på byråer som är med på short list. Eller ni som beställt reklamen. Ni bidrar med er talang och kommunikativa förmåga till att göra Sverige till ett lite drägligare land att leva i. Lite snyggare. Lite roligare. Lite intressantare.
Och till er andra: Asch, Guldägget är en bedömningssport. Gör som Zlatan, idiotförklara domarna och kanske till och med landet som har fostrat pappskallarna som valt bort era briljanta jobb i år. Och kom ihåg att ingen blir bortdömd under en hel karriär. Inte ens i reklambranschen.

Här är de nomineringarna för Åkestam Holst i Guldägget 2015:

Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Digitalt]
IKEA - Den stora fotbollskuppen [Event]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Hantverk]
Pressbyrån - Nyårslöftet [Tidningsannonsering]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Onlinefilm]
Pressbyrån - Studentkaffe [Radio]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Utomhus]

Keep the flame burning

Sedan starten, för mer än hundra år sedan, har Primus varit ett begrepp för att koka, värma och lysa. Roald Amundsen hade med sig ett kök från Primus i packningen när han var den förste att nå Sydpolen den 14 december 1911. Sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay använde Primus på Mount Everest när de nådde toppen den 29 maj 1953.

Nu drygt 60 år efter det att Hillary och Tenzing drog igång sitt välförtjänta kok i Himalaya jobbar Åkestam Holst med Primus. Tack vare en aldrig sinande upptäckarlusta och en ingenjörskunskap utöver det vanliga finns numera Primus på 70 marknader och skapar kök för såväl den våghalsige äventyraren som för familjen på helgutflykt. I dagarna släpps ett antal bilder fotograferade av Magnus Torsne och gjorda för annonser, butik och digitalt.

Konceptet Keep the flame burning som vi skapat vilar på tre faktorer: 1) Lusten i ditt äventyrshjärta 2) Effektiviteten i köken 3) Miljö- och hållbarhetsaspekten.

PRIM06_A4_annons_ENG3

PRIM06_A4_annons_ENG4

PRIM06_A4_annons_ENG5

 

Use the force

Nya supersportbilen Audi R8 LMX med 570 hk är som en av de första serietillverkade bilarna utrustad med laserljus. Laserljuset har bland annat längre räckvidd än exempelvis LED-lampor. Har du inte de dryga två miljoner kronor som bilen kostar kanske du i alla fall blir glad av att det har gjorts en fin annons från en reklambyrå på Kungsgatan 5?

Audi laser

För den intresserade: Varje modul innehåller fyra högeffekts-laserdioder. Med en diameter på endast 300 mikrometer, genererar de en blå laserstråle som har en våglängd på 450 nanometer. Via en fosforkonverter omvandlas den till trafikdugligt vitt ljus med en färgtemperatur på 5.500 Kelvin – motsvarande solljus mitt på dagen och därmed idealiskt och mindre tröttande för det mänskliga ögat som lättare kan särskilja kontraster.

När verkligheten överträffar annonsen

Just nu rullar vår vinterkampanj för Audi där Audis fyrhjulsdrift quattro utgör navet. För att visa att quattro är vinterns val har vi tillsammans med Audi initierat Svenska Snöräddarna, ett sällskap av frivilliga quattroförare som du kan kontakta om du inte kommer upp för backen, kört i diket eller halkat av vägen. 

Den här printen gjordes också, men vi backar nu på den då en av Snöräddarna häromdagen skickade upp videon nedan på YouTube.  

AudiA4

En Audi S6 från 1996 utrustad med quattro drar upp en Scania trailerdragare som under flera timmar varit stående i en isig backe: 

 

 

Nu blir det drag på vägarna

Det som är underhållning för oss med quattro®, kan betyda svårt underlag för andra.

Tidigare i vinter släpptes filmen quattro älskar snö, och som en del i konceptet med samma namn lanserar vi och Audi tjänsten Svenska Snöräddare.

Svenska-snoraddare

I vinter kan alla ta del av fördelen med Audis legendariska fyrhjulsdrift. För att öka säkerheten på vägarna och för att förbättra gemenskapen i trafiken startade Audi i december Svenska Snöräddare – en frivillig samling av bilister som kör quattro. Via appen Svenska Snöräddare kan alla som kör fast och behöver bogseringshjälp kalla på en quattro i närheten.

Finns på Google Play och App store.

Du som kör quattro, hämta ditt klistermärke hos närmaste återförsäljare och ladda ned appen – då är du precis som svenska alpinlandslaget med och räddar tvåhjulsdrivna bilar som i vinter överraskas av halka och snö. Tack på förhand, du hjälper till i mån av tid och plats.

 

AUDI_Q4_vinter_434x280

Efter regn kommer quattro!

Efter regn kommer sol, men först quattro. Se filmen om annonsen som hjälpte frusna och nyvakna pendlare.

 

Framtiden redan här!

 
Enligt nyhetsbevakaren och teknologimonitorn BuzzFeed har framtiden redan anlänt till Kungsgatan 5 och Åkestam Holst. Vår kampanj Blowing in the Wind för Apotek Hjärtat tilldrog sig stor uppmärksamhet när den släpptes i början av året. Frågan är om inte #4 på den här listan är den ultimata bekräftelsen:

Ställ om klockan och köp ny bil

Lagom till vintertidsomställningen i helgen kör vi ut Audis nya reklamfilm. Inspelad i Kiruna och med äkta fyrhjulsdrift som förvandlar alla underlag till underhållning. Filmen som är regisserad av Martin Werner och producerad av Bacon är starten för vinterkonceptet som rullas ut allteftersom i vinter.

 

För över 30 år sedan körde de första Audi-modellerna med quattro ut på vägarna och sedan dess har Audi varje år förnyat och förfinat utvecklingen. Idag är tekniken bakom quattro mer innovativ än någonsin. Segrarna inom motorsporten är näst intill oräkneliga och den klassiska fyrhjulsdriften finns nu i fler än 140 modeller. Det är bara att svänga in hos närmaste återförsäljare och köra loss.

Grand Prix in Cresta Awards

Cresta_logo

 

We are happy and rather proud that Cresta, the award that rewards the highest creative standard within the ad industry, has honoured us with 1 grand prix, 1 gold and 2 bronze.

Grand Prix in Outdoor 
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind

Gold in Branded Content  
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind

Bronze in Television
IKEA - Nightwalkers

Bronze in Ambient  
Pressbyrån - The Gay Bureau

Clio winners announced

Clio-Awards

 

The winners in the prestigious Clio Awards are now official and we were awarded both silver and bronze.

Silver
Apotek Hjärtat – Blowing in The Wind [Engagement]

Bronze
Apotek Hjärtat – Blowing in The Wind [Innovative Media]

Bronze
Apotek Hjärtat – Blowing in The Wind [Out of Home]

Bregottfabriken går till val

Smaksatt av naturen sedan 1969. Idag finns Bregott i flera varianter såsom den lite lyxigare med havssalt, den laktosfria för dig som inte tål Bregottfabriken och den smalare lättvarianten med flera. För att berätta om valfriheten går just nu den här kampanjen på tv, utomhus, i butik, i mobilen och på nätet. Ett bra val.

  

V2_BREG02_Val_Eurosize_1185x1750_v362 V2_BREG02_Val_Eurosize_1185x1750_v363

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V1_BREG02_Val_Eurosize_1185x17502 V2_BREG02_Val_Eurosize_1185x1750_v36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som vanligt kommenterar korna vår samtid på Instagram. I butik, i mobilen och på nätet kan du plocka rabattkuponger där du får pröva-på-rabatt om du vill välja en ny favorit. 

Ett regn som vi gärna såg.

Umbrella02

I slutspurten inför många av byråns medarbetares semestrar kom ett regn som ger näring inför höstens arbete. Häromdagens släpptes nomineringslistan i Cresta Awards - tävlingen som sedan 21 år anordnas av Creative Standards International i samarbete med International Advertising Association. Kriterierna som bedöms är bara två: Idéernas originalitet och kvaliteten på hantverket. Vi belönades med tio nomineringar:

IKEA - Nightwalkers [Television]
Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer Banner [Banner Ads]
Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer [Micro-Sites]
Swedavia - The Local's Guide [Digital]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Ambient Media]
Pressbyrån - The Gay Bureau [Ambient Media]
Pause Ljud & Bild - Pause Speaker Cards [Direct Marketing]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Outdoor]
Pressbyrån - The Gay Bureau [Promotions & Incentives]
Apotek Hjärtat - Blowing in The Wind [Branded Content]

Lilla Sverige samlade på sig 35 nomineringar. Bara Frankrike och Tyskland var bättre, med 53 respektive 40 nomineringar. Läs mer om det här.

Nu vilar vissa av oss upp sig runt om i världen, och kommer tillbaka starkare än någonsin i augusti. Trevlig sommar och tack alla kunder för ett gott samarbete hittills i år. Vilka som vinner Cresta publiceras den 20 oktober.

IKEA SUPPER CLUB


Inget kök är lika funktionellt och enkelt att individanpassa som kökssystemet METOD från IKEA. För att demonstrera kökets insida med alla dess smarta förvaringslösningar, så förvandlade vi en lägenhet till en tillfällig Supper Club där den blinda kocken Christine Ha gästspelade i köket.



Press


Instagram


Jesper%20lagar%20mat%20med%20bindel%20tillsammans%20med%20blinda%20Christine%20Ha

Pr2

Bilden som gillar att bli gillad

Varje dag gillar hundratusentals människor IKEA i sociala medier. Vi tyckte det var dags visa lite uppskattning tillbaka och skapade den första bilden, som när den blir lajkad, oväntat får liv och gillar dig tillbaka. 

/Erik & Petra

Du hittar även bilden här (på ikea.se)

PS. Tack till regissör Liza Minou Morberg på Chamdin & Stöhr film och webb-produktionsbolaget From Stockholm With Love.

Ny smak i Bregottfabriken

Bregottfabriken
Följ instagram.com/bregottfabriken

/Adam, Felicia, Fredrik & Petra W

Apotek Hjärtat - Blowing in the wind

Reklam som folk talar om är något vi eftersträvar på Åkestam Holst och när det sker med helt organisk tillväxt och spridning utan en krona i media blir vi själva imponerande. Den dokumentation vi gjorde för Apotek Hjärtat har nu nått ut till 150 länder och har över 2,2 miljoner unika visningar. Nyhetskanaler som CNN, CBS och TIME är bara några av alla som hängt på. Att filmen har lagt sig högst upp bland de mest lästa artiklarna på Mashable är intressant. Många kommentarer berör och berömmer tekniken bakom installationen som utfördes av våra kompisar på STOPP/FAMILY. Till alla er kommer här ytterliggare en liten bakom-film:

Adam och Viktors rubrik sprider sig över världen

Ibland är det lätt att vara copywriter.

Jon Olsson designade mönstret. Audi tog fram bilen. Våra art directors Fredrik Josefsson och Andreas Ekelund åkte tillsammans med Fredriks bror, konstnären Jonathan Josefsson till ett svinkallt industriområde, målade upp väggen och tog bilden. Jag och Viktor Jacobsson stannade hemma i stugvärmen och skrev rubriken "Audi A4 Avant: Jon Olsson Camo Edition.". Skid- och bilentusiaster över hela världen älskar vår senaste kampanj för Audi och bara någon dag efter premiären ger rubriken 50 000 träffar på Google.

Audi-A4-Avant-Jon-Olsson-Camo-Edition

Bilen finns bara i 50 exemplar. Läs mer här och provkör.
Jon Olsson om Jon Olsson Camo Edition 

Tack Fredrik, Andreas och Jonathan för ett fint samarbete. Det gör vi om.

/Adam & Viktor

Äntligen.

NOA_Logotyp

I nästan två år har vi arbetat med en plan för hur vi ska utvecklas vidare här på Kungsgatan 5. Vi jobbar redan med några av landets och världens bästa uppdragsgivare och varumärken, vi trivs på jobbet och vi tjänar rimligt med pengar. Så varför bry oss?
Jo, vi bryr oss för att vi inte vill stagnera. Vi vill fortsätta utvecklas med våra uppdragsgivares ökade krav på holistisk syn på kommunikation. Vi vill fortsätta visa att reklam kan vara något som människor kan vilja ta till sig och vara en del av. Och vi vill bidra till att svensk och skandinavisk reklam på allvar kan ta matchen med de multinationella bjässarna.
Därför är vi nu med och startar ett helt nytt oberoende nätverk av kommunikationsbyråer i Sverige, Norge och Danmark. Nätverket heter NOA och står för The North Alliance. Men vi heter fortfarande Åkestam Holst och det är med alla goda erfarenheter i bagaget vi bjuder in till en ny resa. 

www.thenorthalliance.com

Låt instagrammande locals vara din guide

Swedavia vill göra vänttiden vid gaterna mer inspirerande för resenärer på Arlanda. Så vi satte tänderna i det och tillsammans tog vi fram ett sätt att komma fram, redan innan du stigit på planet. 

The Local's Guide samlar ihop och visar vad som instagrammas just nu på tio av de mest populära destinationerna, till exempel New York, London och Köpenhamn. Det som faktiskt händer i staden, ställena folk delar med sig av just nu. Matbilder från restauranger, selfies på barer, häng i parker, allt blir oväntade tips till turister direkt från källan.

Guiden visas dels på stora skärmar vid gaterna där du kan välja destination, men finns också i mobilen. Där kan spara dina favoriter offline, så att du har både karta och adresser i mobilen utan roaming. The Local's Guide finns både som mobilhemsida och i Swedavias app. Allting är producerat av det härliga gänget på The Brewery. 

Kolla in hemsidan här: www.thelocalsguide.se

In english:

Swedavia Swedish Airports wanted to make the time you spend at the gates more inspiring. Together, we created a way to arrive at your destination before boarding your plane. Using the stuff locals are sharing, we created The Local's Guide. 

Food pictures from restaurants and selfies from a night out might not be the most interesting stuff in your Instagram feed. But for tourist, they can be the best thing ever. The Local’s Guide lets you explore the Instagram feeds of whole cities in real time, and save the places you find interesting as an offline guide. A live view of what's actually going on. 

The guide is available as a mobile site, in the Swedavia app and as interactive installations at the gates of Stockholm Arlanda Airport. Check it out here: www.thelocalsguide.se

 

  320441_1688

320443_1280

 

Plagiat är den ädlaste formen av smicker.



Kjell


Oktupel medaljskörd i LIA.

LIA_london international awards

Banbrytande rabattsystem, världens största memoryspel, broderade sängar, världens första bostadssajt baserad på ljud och hifi i livet efter detta övertygande juryn vid årets London International Awards. Sammanlagt tilldelades Åkestam Holst åtta statyetter för fyra olika uppdragsgivare, vilket resulterade i två guld, tre silver och tre brons. Rekord för oss och dessutom bästa svenska byrå. Stort tack till State Interactive, Provide IT, Goodmorning, Kodapan, Kollektivet Livet, B-Reel, FSWL, It’s Showtime och i synnerhet alla våra fina uppdragsgivare!

Resultaten i detalj:

Swebus - The Train Switch
Guld - Digital/Websites
Guld - Non Traditional/Direct Marketing
Silver - Digital/Innovative Use of Digital

Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System
Brons - Digital/Weird Wonderful Website
Brons - Digital/Weird Wonderful Work

Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer Banner  
Silver - Digital/Banner

IKEA - Say it with a bed
Brons - Digital/Websites

Posten - The Parcel Memory
Silver - Digital/Online Games

Glaset är halvfullt.

                       

I går kväll krockade reklamsveriges kanske två mest olika tävlingar. Å ena sidan Roy-galan där främst skickliga människor från filmbranschen belönar det bästa från reklamfilmens värld. Sannolikt med starkt fokus på konstnärligt berättande, teknik och gestaltning. Å andra sidan 100-wattaren, där strikt kommersiella effekter ska ha starkast påverkan (naturligtvis med kreativiteten som vapen).

Ett enda varumärke finns med bland pristagarna i båda dessa prestigefulla sammanhang. Och i finast tänkbara kategorier dessutom! Byråns samarbete med Folksam belönas inte bara med "Folkets pris" på Roygalan utan vinner dessutom ett Silver i kategorin "Årets Bästa Reklamfilm". Och nästan samtidigt får Folksams kommunikationsdirektör Pia Carlsson-Thörnqvist stega upp på scenen på Cirkus och ta emot en 75-wattare i tungviktsklassen "Långsiktig Varumärkesvård" på 100-wattaren. 

Ja, vi har varit bortskämda med många fler watt för en mängd uppdragsgivare de senaste åren på 100-wattaren. Och ja, med så många nomineringar hade eventuellt några stolpe in kunnat generera lite starkare belysning till Kungsgatan även i år. Men vi är med i matchen och vi vet hur hård konkurrensen kan vara. Stort grattis till alla vinnare på både Roy och 100-wattaren! Och hjärtligt tack till Film de Liberté för suveränt jobb med världens mest flygande katter!

Det rullar på…

Lia

Sen i går kväll offentliggjordes de nominerade jobben i LIA (London Internatinal Awards), en av de viktigaste internationella tävlingarna efter Cannes Lions. Sverige gjorde bra ifrån sig med över 20 jobb på shortlist. Och bäst av de svenska byråerna var händelsevis Åkestam Holst med 10 nominerade jobb. Det känns förstås grymt, och alldeles särskilt att nomineringarna sprids över fem olika kampanjer för fyra olika uppdragsgivare!
Stort grattis också till våra kompisar på Bold som knep en nominering för The Shirt Factory i design-kategorin!
Nu håller vi tummarna inför finalen den 4 november och hoppas på fin utdelning även där.

Här är Åkestam Holsts nomineringar:

IKEA - Nightwalkers [Film]
Swebus – The Train Switch [Digital/Innovation]
IKEA – Say it with a bed [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Website]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Banners]
Posten – The Parcel Memory [Digital/Online Games]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Work]
Swebus – The Train Switch [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Product & Service]
Swebus – The Train Switch [Non Traditional/Direct Marketing]

GIF i Bregottfabriken

GIF i Bregottfabriken

Idag släpptes GIF i Bregottfabriken. Kampanjen Bregottfabriken på Instagram som startade på tv i september är en succé och lever nu vidare enbart på Instagram, där var 1000:e svensk följer kossornas liv och kommentarer. 

Med teman som Followers, Dagens outfit, <3, Hashag och Ny profilbild i Bregottfabriken kopplas bilderna ihop med vår vardag och på kort tid har Bregottfabriken tagit sig upp i högsta toppen bland svenska varumärken på Instagram. En del bilder förstås av alla, medan andra är lite svårare. Antal likes på bilderna och filmerna räknas i tusental och kommentarerna är så långt från näthat man kan komma.

"Så kär jag är i den"

"awwwe vad söööt!♥"

"Vill man inte bara bli bonde och leva som Emil i Lönneberga när man ser det här?"

"HAHHAHA" Bregottfabriken

"Kärleken flödar i Bregott och min kärlek för er i Bregottfabriken blir bara större och större."

"LOL SÅ MKT LOL ASSÅ"


Kampanjens inledande omdömen har varit mycket roliga att följa. Nu kör vi på och alla som vill är mer än välkomna med nya tolkningar på Bregottfabriken, det är bara att lägga en kommentar på Instagram så ska vi försöka följa upp den.

För att se bilderna och filmerna, gå till instagram.com/bregottfabriken.

Juryn har sagt sitt.

Prispokal_100-wattaren

Det lyser fortfarande starkt på Kungsgatan 5 när det gäller kreativ reklam med dokumenterade effekter. Nomineringslistan som offentliggjordes igår kväll innehöll sju bidrag från Åkestam Holst, för fem olika uppdragsgivare! Vinnarna presenteras på Cirkus den 23 oktober.

De nominerade bidragen är:

IKEA - Mjuka möjligheter [kategori konsument]
Pressbyrån - Färskhetsbeviset [kategori konsument]
Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System [kategori konsument]

Posten - Ett rättvist brev [kategori producent]

Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System [kategori smart]
Pressbyrån - Färskhetsbeviset [kategori smart]
Folksam - För allt du bryr dig om [kategori långsiktigt]

Igår var Tomorrow!

Vi försöker ha en förhållandevis sofistikerad och ödmjuk ton i våra inlägg, men den här gången blir det tvärtom. Gårdagens utmärkelse i Tomorrow Awards var helt enkelt så inihelvete rolig. Att höra juryns diskussioner gjorde oss oförskämt glada och att få dela scen med genier från flera delar av världen var satans så fantastiskt. Förra året vann bland andra Google Glass och den här gången vann vi. Själva priset var 3D-printat så allt kändes väldigt future. Tack Tomorrow Awards.

Lyssna på juryn och se casefilmen:

» Tomorrow Awards Summer 2013 Winner: "Swebus Train Switch" from ADC Global Network.

» Åkestam Holst vinner Tomorrow Awards (resume.se)
» Ted Persson om Tomorrow Awards (resume.se)

Den blomstertid nu kommer - på allmän begäran


Nu!

 

Skärmavbild 2013-09-17 kl. 18.48.29

För byråns senaste reklamfilm för Audi sjunger Freddie Wadling "Den blomstertid nu kommer". Den gillades så mycket av tittarna/lyssnarna att Freddie Wadling gick tillbaka in i studion och gjorde en fullängdsversion. Den är precis klar och nu släppt. Så ni som tyckte om 45-sekundaren, sätt er ner i fåtöljen eller i bilen, höj volymen och lyssna på Audis och Freddie Wadlings hela tolkning av psalm nr 317 från 1695 års psalmbok:

» Den blomstertid nu kommer (Spotify)
» Den blomstertid nu kommer (iTunes)

Samma innehåll. Samma original. Nya flaskor. Nya försäljningssiffror.

Veckan börjar med en ödmjuk skål i öl. Om det är för den nya vackra baksidestexten, den nya renskalade designen eller den nya planningstrategin låter vi vara osagt utanför huset, men klart är att de senaste försäljningssiffrorna för klassikern Åbro Original ser väldigt bra ut. De nya ölflaskorna och burkarna har tagits fram i samarbete med vår systerbyrå Bold där de har gjort designen och Åkestam Holst skrivit texter och tagit fram strategin.

Den nya designen har inte någon traditionell fram- och baksida, utan två framsidor. Ena sidan pryds av det omritade lejonet, den andra har Åbros uppdaterade ordmärke i maximal storlek.

» Försäljningen har stuckit iväg med 35 procent på en månad (resume.se)
» Premiär för tredje generationen Åbro Original (Åbros tidning, sidan 13)
» Mer om redesignen, bilder och filmer (boldstockholm.se)

Åbro

"Att ha en egen källa, det är frihet. Att ha ett eget öl, det är kärlek. Åbro bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri. Vi brygger vårt öl enbart på malt, humle, jäst och det rena klara vattnet från Åbro källa. Så har vi gjort sedan 1856 och så kommer vi alltid att göra."

Visst blir man förbannad

Det finns spädbarn som bor nära oss som helt saknar mat, hem och kärlek. Det finns 4-åringar som måste ta hand om sina småsyskon eftersom föräldrarna inte ens kan ta hand om sig själva. På samma plats bor också barn i kloaker vars enda näringstillskott är en tub lim. Situationen för barnen som befinner sig i Balkankrigets skugga är akut. Att det här händer mitt i vårt rika Europa gör oss förbannade och det är också temat på byråns senaste integrerade kampanj för SOS Barnbyar.

För visst blir man förbannad när någon parkerat dumt, när någon på bussen har hörlurar som läcker, när servitören bara serverar en halv öl, när golfslaget hamnar i bunkern, när någon krypkör i rondellen med mera? Det ska ju inte vara så! Och det ska inte vara så att spädbarn som lämnas på gatan i Kosovo ska behöva ligga kvar där.

 

 

Visst blir man förbannad I
Visst blir man förbannad II

För att stödja SOS Barnbyars arbete i Kososvo, köp ett babypaket på SOS Barnbyar.se

Stockholm nyaste food truck säljer bara flygplatsmat

Restaurangerna på Arlanda Airport har genomgått stor förändring och tagit ett rejält kliv uppåt. Problemet är att många fortfarande förknippar flygplatsmat med dyr, halvdan mat. Helfel.

För att råda bot på detta har vi tagit fram ett nytt koncept för vår kund Swedavia, som driver de största flygplatserna i Sverige. "Arlanda Food Experience - A flying start" handlar om att med ett restaurangbesök med god mat i lugn och ro, då börjar semestern redan på flygplatsen.

Men hur når man ut med detta till människor mitt i Stockholm? Enligt devisen "don't say it, prove it" flyttar vi helt enkelt in restaurangerna i en helt egen food truck. Under september kommer den köra runt och servera tryffelrisotto, osso buco, pulled pork och annat gott. Eftersom maten och kockarna inte behöver gå igenom alla terroristkontroller varje dag, kan den dessutom säljas lite billigare. Bara 65 kronor per rätt. Recept från Arlanda, tillagade mitt i stan.

Vattnas det i munnen? Utmana dina förutfattade meningar och ser var den håller hus på instagram eller kampanjsidan. Idag finns den på Karl den XII:s Torg och säljer lunch. 

 

IMG_5267_

_MG_2654_

_MG_2646_

_MG_2684_

Vädret vi älskar att hata

Med äkta fyrhjulsdrift behöver du inte oroa dig för vädret – snarare tvärtom. Ju sämre väder, desto roligare körning. Musiken är "Den blomstertid nu kommer", skriven för över 300 år sedan (psalm nr 317 i 1695 års psalmbok) och specialsjungs för Audi av Freddie Wadling.

Se filmen! Köp Audi! Kör quattro!

Filmen är producerad av Bacon och för regin står Martin Werner. Inspirationen kommer från det svenska sommarvädret som så många av oss älskar att hata. Kampanjen inleds på tv i fyra veckor, och kommer även gå i print och digitalt.

Audi quattro

Åkestam Holst i Bregottfabriken

Åkestam Holst i Bregottfabriken
Bregotts goda smak kommer från dess naturliga ingredienser; smör, rapsolja och en nypa salt. Bregotts goda varumärke kommer från Bregottfabriken och det är en stor ära för oss att nu när konceptet inom ett par år firar 20 år, få överta ett av Sveriges mest respekterade varumärken (Bregottfabriken uppfanns 1995 av reklambyrån Stenström som har vårdat det väl under alla år).

Bregott skapades 1969 och var under 80-talet marknadsledande. När lättmargarinet kom uppstod ett hack på försäljningskurvan men i början av 90-talet blev Bregott på nytt marknadsledande. Det naturliga segrade åter. Idag finns Bregott även i smaker som havssalt och Bregott mindre.

Åkestam Holsts arbete för Bregott kommer att synas under hösten. På bilden ovan ståtar en av deltagarna samt fotograf Jens Fischer.

Drick alltid ditt kaffe på Bögbyrån

För att uppmärksamma HBTQ-personers situation i världen och samtidigt hylla Pridefestivalen har ett av Sveriges äldsta företag bytt namn.

"Intressant att leva i en tid när företagen, för att vinna över konsumenter, ser en vits med att vara så här ideologiskt modiga och behandla konsumenter som samhällsmedborgare - medan de politiska partierna blir allt mer rädda för ideologisk tydlighet och istället för samhällsbygge börjat behandla medborgare som konsumenter. Val 2014, skynda dig!"

Så skriver en uppmärksammad hjälteInstagram om vår senaste omskyltning för Pressbyrån. Från och med i måndags kan du köpa ditt kaffe, din tidning, ditt presentkort med mera i butikerna Bögbyrån, Flatbyrån, Queerbyrån, Transbyrån och Homobyrån i Stockholm. Skyltbytet som sitter uppe till och med söndag (4 augusti) är älskat och omdebatterat. En googlesökning på bögbyrån ger i skrivande stund 42 000 träffar och ryktet om Pressbyråns agerande sprider sig nu över landsgränserna. Läs mer exempelvis här:

Pressbyrån byter namn till Bögbyrån (Pressmeddelandet)
Pressbyrån blir homobyrån under Pride (QX)
Bögbyrån är kiosk-jättens nya namn (Aftonbladet/Allt om Stockholm)
Se bilder på Instagram
Läs mer på Twitter
Pressbyrån på Facebook

 

Karta


Lejonen springer norrut.

 

Lion

Så är Cannes Lions över för i år och när fyrverkeriröken lagt sig och lejonen släppts lösa ser vi en ovanligt talrik flock löpa från den franska sydkusten i riktning mot en adress i centrala Stockholm. De glittrar av metall och är inte mindre än sju till antalet.   

Sju Cannes-lejon 2013 är inte bara Sverige-bäst i antal utan de baseras dessutom på 13 nomineringar (också Sverige-bäst) spridda över en rad kategorier, uppdragsgivare och kampanjer.   

I Cannes brukar det ofta handla om att få till den där enda superkampanjen som bryter genom bruset och sopar hem priser i en rad över- och underkategorier. De kan göra att en reklambyrå går från ingenstans till världsberömmelse över en natt.   

Vårt facit från Cannes de senaste åren ser lite annorlunda ut. Inga Grand Prix eller Titan-Lejon för den där enskilda snilleblixten. Istället en bred och gedigen samling statyetter, spridda på många kunder och kampanjer.    

Det kan kanske på ett sätt verka lite mindre festligt och champagne-bubblande. Men det gör oss innerligt stolta och trygga i vetskapen om att vår produktion vilar på en bred bas av gedigen kvalitet, långt ifrån tillfälligheter och hugskott.    

Stort tack till alla uppdragsgivare som bidrar till menageriet till vänster om entrén på kontoret. Vi hoppas och tror att ni är lika stolta som vi!     

SILVER
Swebus "The Train Switch" [Media]   

BRONZE
The Swedish Post "The Parcel Memory" [Cyber]
Swebus "The Train Switch" [Cyber]
Swebus "The Train Switch" [Direct]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Promo & Activation]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Promo & Activation]
Swebus "The Train Switch" [Promo & Activation]

SHORTLIST
IKEA "Nightwalkers" [Film]
Pause Ljud & Bild "CataCombo" [Direct]
Pause Ljud & Bild "CataCombo" [Direct]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Direct]
The Swedish Post "The Parcel Memory" [Promo & Activation]
Pressbyrån "The Hot Stamp" [Media]

Hedersuppdraget

Som det nya kreatörsparet på byrån får man ta över ett hedersuppdrag som har en lång tradition och som man skulle kunna påstå är bland det viktigaste ansvaret på byrån. Fredagsölen. Och det känns som att vi lämnar över uppdraget i trygga händer nu när Petra och Felicia tar över. Vårt enda tips är att se till så att ölen inte är ljummen, det visade sig vara ett kardinalfel som förföljde oss under hela vårt första år.

Välkomna Petra och Felicia!

Bild

Elchock

Her om dagen fikk vi den meget gledende beskjeden at Åkestam Holst stolt kan kalle seg for ny hovedbyrå for Skellefteå Kraft etter en stor byråkonkurranse.

Andreas Ullenius(Creative Director) laget punktlisten som dere ser her under i løpet av pitchprosessen. Om Andreas har lykkes med å forklare forskjellen på de ulike elbegrepene til resten av arbeidsgruppen får dere se i høst.

SK

Tal man minns från Guldägget

Skål för Göran!Häromnatten delades det ut Guldägg + Silverägg till Pause Ljud & Bild och ett Silverägg till Apotek Hjärtat. Mycket roligt! Fredrik Hjelmqvists (VD för Pause) underhållande tacktal där han på stående fot bland annat erbjöd alla i publiken 20 procents rabatt på högtalare borde genererat ett omedelbart guld i PR-kategorin.

Det som gladdes oss mest var dock när vi en halvtimme senare från scenen fick lyssna till följande:

"Att vinna ett ägg i Guldägget är stort. Att vinna ägg i Guldägget, i fem raka decennium, sedan 1975, året han började Macy's-Malmros & D'Arcy-McManus är smått otroligt.

1975! Vi talar om samma år som David Beckham föddes. Det har hunnit bli Silverägg, Guldägg, hundrawattare, guldlejon i Cannes, Epica, Eurobest och endast gud vet vad. Där i mellan har vår vinnare varit med och skapat en reklambyrå som blivit vald till bäst i världen 2012. Ikväll hyllar vi en klassisk, klok, ödmjuk copywriter som med extra trovärdighet kan företräda långsiktigt varumärkesbyggande. Efter nära nog 40 år på reklamens scen står han här än en gång.

Årets Platinaägg går till Göran Åkestam."

Platinaägget 2013 & Platinaakademin

CataCombo Sound System (Pause Ljud & Bild)

Solsäker (Apotek Hjärtat)

Järnhästar finns inte

Ett tåg du bokat en resa med, men som blir inställt är som en frukt du betalat för men som inte finns. Tack till Hästar finns inte för inspirationen (besök gärna deras fina shop). Den här annonsen sitter i Metro på torsdag.

Ironhorses

Pins

» Swebus på Twitter
» Swebus på Facebook

Pause VD tar med sin stora passion i graven


 
Ingenting är omöjligt när det kommer till skräddarsydda ljudsystem enligt Fredrik Hjelmquist som när tiden är kommen ska jordfästas i ett skräddarsytt ljudsystem och njuta av hi-fi i världsklass i livet efter detta. Det skräddarsydda ljudsystemet ”CataCombo” kommer i tre delar: en CataCoffin (2.1 högtalarsystem), en CataTomb (musikserver/förstärkare) samt applikationen CataPlay som gör det möjligt för kunder, vänner och familj att ägna Fredrik en tanke genom att spela en låt när Fredrik kilat vidare till andra sidan. CataCombo Sound System säljs från 199,000:- och demonstreras just nu i Pause butik på Norrlandsgatan 14, i Stockholm. På produktsidan catacombosoundsystem.com kan du läsa mer om systemet och lägga till en låt i Fredriks playlist ”Pause 4-ever”.

Har du ännu inte provat, har du det roliga framför dig.

AUDI_Landofquattro

Du som redan kör quattro vet vad vi pratar om. Har du ännu inte provat, har du det roliga framför dig. Annonsen ovan gick i DN och SvD.

Världens största memoryspel ska göra Posten top-of-mind i jul


 
På måndag den 3:e december kl. 15.00 börjar Postens stora Julklappsmemory där hela svenska folket har chansen att mötas i ett megastort parti memory. Kortlek och köksbord har ersatts av 400 julklappar och en 240 kvadratmeter stor lagerlokal. Livespelet direktsänds på julklappsmemory.se och pågår så länge det finns paket kvar. Hittar du två paket med exempelvis en smartphone, vinner du båda. Däremot kan inte julklapparna skickas till samma mottagare (vem vill ha två likadana klappar?). Vilken tur att det är lika roligt att ge som att få.

5 guld och 4 silver!


I morse när Lovie Awards (systertävling till Webby) släppte listan över de bästa digitala jobben i Europa under det gångna året, placerade vi oss på förstaplats. Stort grattis till samtliga inblandade!

Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Games]
Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Integrated Mobile Experience]
Gold - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Branded Game of Application]
Gold - Pepsi / The Sound of Football [Mobile Innovation]
Gold - Pepsi / The Sound of Football [Experimental and Innovation]

Silver - Pause Ljud & Bild / The Heist [Rich Media]
Silver - Pause Ljud & Bild / The Heist [Social Media Marketing]
Silver - Pepsi / The Sound of Football [Branded Content]
Silver - Pepsi / The Sound of Football [Mobile & Experience]

Shortlist - Audi / Audi Night Vision [Mobile Innovation]
Shortlist - The Swedish Post / Sweden's Safest Hands [Mobile & Experience]
Shortlist - Carlsberg / Unbore Grandpa Banner [Banner Ads]

Kom fram före 2014!

Tummen upp för ett ökat kollektivåkande. Så vi skapade en annons för dagens DN och morgondagens SvD där Swebus svarar på regeringens nya tågmiljarder

Swebus-kom-fram-i-tid
Annons i dagens DN och i morgondagens SvD.

The Best Little Agency in The World!

Agency

Vi vet inte om rubrikens koppling till en gammal 70-talsmusikal (och 80-talsfilm med Dolly Parton och Burt Reynolds) är så passande. Men glädjehus i den gamla världen och reklambyråer i den nya förenas åtminstone av allmänhetens skepsis till branschen. Och exakt där slutar förstås alla likheter.
Till saken: Advertising Age och Creativity, USA:s självklara och högt respekterade branschtidningar för reklam och marknadsföring arrangerar varje sommar en ”Small Agency Conference”. Då betyder ”small agency” oberoende reklambyråer med under 150 anställda. I Sverige skulle definitionen motsvara alla oberoende byråer utom möjligen F&B. Även i resten av världen är byråer med 150 anställda rejäla kolosser, men tydligen inte i US of America…
Men det vore förstås inte USA om man inte också delade ut Awards. Vi vet inte riktigt hur nomineringsarbetet går till, men vi fick i alla fall frågor i våras om hur vi jobbar, vår byråfilososfi, vad vi tror på och varför vi finns. Dessutom ville man se exempel på kampanjer från det senaste året.
Så småningom kom en inbjudan att delta i konferensen men suget att åka till Minneapolis mitt i sommaren var inte överväldigande i konkurrens med några veckors välbehövlig (sol)semester.
Desto större blev förstås överraskningen när vi mitt i juli fick beskedet. Åkestam Holst är ”International Small Agency of The Year”. Det är lite svårt att ta in: Världens bästa lilla reklambyrå… Vi har förstås fått fina utmärkelser förr. Men det här är så väldigt konkret. Auktoriteterna Advertising Age och Ceativity tycker att den hårt arbetande lilla byrån på Kungsgatan, i avkroken Stockholm, Sverige, just nu är allra bäst i världen. Wow liksom!
Vi har ännu inte sett till någon grandios buckla eller minsta lilla diplom. Kanske står de kvar och dammar i något tomt ballroom i Minneappolis. Å andra sidan minns vi inte om Dolly fick någon buckla hon heller. Vi får kolla upp saken.
Hursomhelst, stort tack till alla våra uppdragsgivare som utmanar och triggar oss till kommunikation som imponerar over there. Ni är bäst!

Äntligen hemma!

Ikea

Det har varit en lång, intensiv och noggrann urvalsprocess innan IKEA till sist valde Åkestam Holst som sin nya reklambyrå. Just nu är vi bara ödmjukt stolta och glada. Efter sommaren börjar jobbet på allvar och vi ska självklart göra allt för att leva upp till högt ställda förväntningar.  

Jackpot i Cannes Lions

Lion

En veckans tävlande i reklam-VM på Frankrikes sydkust är till ända. När sista lejonet hade delats ut kunde vi stolt summera vår insats till hela sex lejon - rekord för byrån! Ett annat glädjeämne var också att våra tio nominerade bidrag omfattade sammanlagt sju olika kategorier. Rekord, även där faktiskt och bäst i klassen bland de svenska byråerna. 

SILVER
Swebus - "Swebus Jackpot" (Promotion & Activation)

BRONS
Swebus - "Swebus Jackpot" (Direct)
Swebus - "Swebus Jackpot" (Cyber)
Posten - "Celebrity Ceasefire" (Media)
Pause Ljud & Bild - "Unusually Wireless Sound" (Radio)
Pepsi - "The Sound of Football" (Mobile)

SHORTLIST
Audi - "Audi Night Vision" (Press)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Cyber)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Direct)
Pause Ljud & Bild - "The Heist" (Direct)

God morgon med ägg och andra enkla frukostar.

Att många slarvar med frukosten är allmänt känt, att Pressbyrån serverar frukost är mindre känt. Därför har Pressbyrån gett oss i uppdrag att berätta för dig som är i farten att Pressbyrån serverar frukostar såsom gröt, kaffe, te, prickiga korv-mackor, juice, ostmackor och som kronan på verket: Kokta ägg.

Ägg anses av många som det bästa Gud har skapat, och det är svårt att inte hålla med dem eftersom vi inte skulle funnits då. Att det dessutom blir snyggt på bild och innehåller fullgoda proteiner, viktiga fettsyror och merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter är ju fakta svåra att bortse från.

Så nästa gång du vill ligga lite längre i sängen, snooza några gånger eller läsa alla delarna i tidningen – knalla bara förbi Pressbyrån och plocka enkelt upp en god frukost på vägen till jobbet, resan eller skolan.

Photo
Kokta ägg och andra goda enkla frukostar finns på Pressbyrån.