Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1727
Kommentarer: 1242
Hem

Oktupel medaljskörd i LIA.

LIA_london international awards

Banbrytande rabattsystem, världens största memoryspel, broderade sängar, världens första bostadssajt baserad på ljud och hifi i livet efter detta övertygande juryn vid årets London International Awards. Sammanlagt tilldelades Åkestam Holst åtta statyetter för fyra olika uppdragsgivare, vilket resulterade i två guld, tre silver och tre brons. Rekord för oss och dessutom bästa svenska byrå. Stort tack till State Interactive, Provide IT, Goodmorning, Kodapan, Kollektivet Livet, B-Reel, FSWL, It’s Showtime och i synnerhet alla våra fina uppdragsgivare!

Resultaten i detalj:

Swebus - The Train Switch
Guld - Digital/Websites
Guld - Non Traditional/Direct Marketing
Silver - Digital/Innovative Use of Digital

Pause Ljud & Bild - CataCombo Sound System
Brons - Digital/Weird Wonderful Website
Brons - Digital/Weird Wonderful Work

Pause Ljud & Bild - Stockholm House Equalizer Banner  
Silver - Digital/Banner

IKEA - Say it with a bed
Brons - Digital/Websites

Posten - The Parcel Memory
Silver - Digital/Online Games

Det rullar på…

Lia

Sen i går kväll offentliggjordes de nominerade jobben i LIA (London Internatinal Awards), en av de viktigaste internationella tävlingarna efter Cannes Lions. Sverige gjorde bra ifrån sig med över 20 jobb på shortlist. Och bäst av de svenska byråerna var händelsevis Åkestam Holst med 10 nominerade jobb. Det känns förstås grymt, och alldeles särskilt att nomineringarna sprids över fem olika kampanjer för fyra olika uppdragsgivare!
Stort grattis också till våra kompisar på Bold som knep en nominering för The Shirt Factory i design-kategorin!
Nu håller vi tummarna inför finalen den 4 november och hoppas på fin utdelning även där.

Här är Åkestam Holsts nomineringar:

IKEA - Nightwalkers [Film]
Swebus – The Train Switch [Digital/Innovation]
IKEA – Say it with a bed [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Website]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Banners]
Posten – The Parcel Memory [Digital/Online Games]
Pause Ljud & Bild – CataCombo Sound System [Digital/Weird Wonderful Work]
Swebus – The Train Switch [Digital/Product & Service]
Pause Ljud & Bild – Stockholm House Equalizer [Digital/Product & Service]
Swebus – The Train Switch [Non Traditional/Direct Marketing]

För första gången någonsin kan du se effekten av direktmarknadsföring i realtid

Idag lanserar Posten sin nya kampanj DM-Effekten som visar upp Postens tjänster inom direktmarknadsföring. Med hjälp av tre förväntansfulla företagare kommer Posten att för första gången någonsin helt öppet visa effekten av DM i realtid.

- Vi vill visa vilken effekt man kan få när man riktar erbjudanden direkt till mottagarna, samtidigt som man ser till att ta hem affären på nätet säger Stefan Lundström, chef produktområde Reklam, Posten.

Först ut är Middagsfrid med grundaren Kicki Theander. De vill berätta hur smidigt det är när man får matkassen direkt till dörren och skickar därför ut ett DR där mottagarna bara behöver krydda utskicket för att ta del av erbjudandet.

- Många människor stressar på och från jobbet för att ställa god och nyttig mat på matbordet. Vi ville visa hur smidig vardagen är när matkassen kommer hem till dörren och att allt man behöver ha hemma är lite basvaror som salt och peppar säger Kicki Theander, grundare av Middagsfrid.

Middagsfrid_dm_press_1

Middagsfrid_dm_press_2

På DM-Effektens hemsida kan man följa ett par olika effekter som bland annat försäljning och antal sökningar på sökord, men även hur utskicket är uppbyggt och korta filmer som presenterar företagarna. De två andra företagarna som är med i kampanjen är Fredrik Hjelmquist från ljudbutiken Pause Ljud & Bild och Johan Ekfeldt från kafferosteriet JN AT WORK. Följ effekten för Middagsfrid på www.posten.se/dmeffekten.

  

Äggets operfekta form.

13-1267-Posten-pa?sk_01c__liten

Vid en snabb överslagsräkning kom vi fram till att äggets ovala form inte är optimal. 
Det går nämligen inte ner i ett brevinkast. För att fler människor ska få sina påskägg i påsk gör vi om formen. Det platta påskägget går att fylla och skicka - från Åmål till New York om man så vill. Och kommer ända hem till dörrmattan.

Platt påsk till er alla!

/Wilhelmina & Annika

Åkestam Holst lyser starkast i år igen!


För andra året i rad blev Åkestam Holst bästa byrå i tävlingen där Sveriges Annonsörer korar den mest effektiva reklamen. 100 Watt till Posten för "E-handlestestet", årets bästa B2B-kampanj. 75 Watt till OLW och Fredagsmys för Långsiktig Varumärkesvård. 50 Watt till ATG "För att Hästar ger Allt", även det i Långsiktig Varumärkesvård. Och 50 Watt till Pause Ljud & Bild "Drive By" i Smart-kategorin, för kampanjer med begränsad budget. 

Dessutom ytterligare nomineringar till Audi, Pressbyrån, Pause och SOS Barnbyar. Det känns lite oklart vilket som gör oss stoltast; totalvinsten eller bredden av varumärken och nomineringar. Vi väljer båda. 

Det fanns en tid när diskussionens vågor gick höga om kreativitet verkligen var vägen till "säljande" reklam. Kan vi skippa det nu? Stort tack till alla krävande, ambitiösa och högt siktande uppdragsgivare som sporrar oss och visar oss förtroende. 

 

Posten vann 100 watt i producentkategorin för e-handlarens bästa vän

6a00d8341c093353ef017c32f4f9bb970b-550wi

OLW vann 75 watt i långsiktig varumärkesvård för Fredagsmys

6a00d8341c093353ef017c32f4fc88970b-550wi

Pause vann 50 watt i smartkategorin för Drive-by

6a00d8341c093353ef017ee498f9f2970d-550wi

ATG vann 50 watt i långsiktig varumärkesvård För hästar ger allt

6a00d8341c093353ef017d3d2385fc970c-550wi

Världens största memoryspel ska göra Posten top-of-mind i jul


 
På måndag den 3:e december kl. 15.00 börjar Postens stora Julklappsmemory där hela svenska folket har chansen att mötas i ett megastort parti memory. Kortlek och köksbord har ersatts av 400 julklappar och en 240 kvadratmeter stor lagerlokal. Livespelet direktsänds på julklappsmemory.se och pågår så länge det finns paket kvar. Hittar du två paket med exempelvis en smartphone, vinner du båda. Däremot kan inte julklapparna skickas till samma mottagare (vem vill ha två likadana klappar?). Vilken tur att det är lika roligt att ge som att få.

Ett ödmjukt litet yes!


I går kväll släpptes nomineringarna till 100-wattaren, tävlingen som premierar reklamkampanjer som kombinerar kreativitet med dokumenterad effekt. Åkestam Holst hade en stor kväll som bästa byrå med åtta nominerade bidrag, för sju olika uppdragsgivare! Ett gott tecken på att idéerna som rullar ut från Kungsgatan 5 gör skillnad för våra kunder.

De nominerade bidragen i sin helhet:

Audi
Audi, 'Audi quattro älskar snö' blev nominerad i kategorin Konsument. 

E-handels_testet_e-handelstestet logo
Posten och kampanjen 'E-handelstetstet' fick en nominering i Kategorin Producent.

SOS
SOS Barnbyar kampanj 'Tomt på innehåll, fullt av mening' nominerades i Kategorin Ideelt.

6a00d8341c093353ef0162fc33e73d970d
Pause Ljud & Bild, 'The Heist' uppskattades av juryn och fick en nominering i Smartkategorin.

Driver
Pause Ljud & Bild fick ytterligare en nominering i kategorin Smart för den rullande kampanjen 'Drive-by'.

IMG_9532
Pressbyrån och kampanjen 'En liten tjänst från Pressbyrån' blev även den nominerad i Smartkategorin.

ATG
ATG, 'För att hästar ger allt' nominerades i kategorin Långsiktigt

OLW
OLW och 'Fredagsmys' fick också en nominering i kategorin Långsiktigt.

En sommarhälsning att dofta lite extra på.

SMS, MMS, hela svallande webben. Visst är det snabbt och praktiskt. Men en hälsning som susar vägarna fram, bärs av händer fram till mottagaren och läses med ett leende är något speciellt. Det är en paus i tillvaron som får människor att vilja lyssna. I år får vykortet en extra dimension. Postens nya Prylkort har plats för alla juni, juli och augustis små fysiska detaljer. Så att någon långt bort från din brygga, strand eller hängmatta ska känna hur just din sommar doftar och känns.     SOMMAR_AFFISCH

SOMMAR_KORT

Prylkorten finns gratis hos Sveriges postombud. 

 

Posten är stolt sponsor av den högra hjärnhalvan


Posten_Guldägget

Direktreklam har många förträffliga egenskaper. Det är selektivt och personligt, vilket innebär att du kan prata riktat och relevant direkt till de personer som är intresserade av ditt budskap. För kreatörer kanske det allra största pluset med DR-mediet är att det tillåter kreativa utsvävningar.

Som huvudsponsor av Guldäggets direktkategori vill Posten passa på att motivera kreatörer lite extra. Därför skickade vi ut ett halvt gratulationsbrev till alla nominerade kreatörer. För att förstå brevets innehåll krävs en höger hjärnhalva som är lite skarpare än andras – t ex en Guldäggsnominerad kreatörs.

Nominering i Guldnyckeln!

E-handelstestet_egengenererat DR

Åkestam Holst och Posten är nominerade för E-handelstestet i Guldnyckeln. Målet för kampanjen var att befästa Postens position som ”e-handlarens bästa vän” och knyta e-handelsföretag till sig för att bli deras huvudsakliga distributions- och logistikpartner. Vi skapade ett nätbaserat test för att berätta hur man som e-handlare kan bli mer framgångsrik. I en inbjudan fick 5000 e-handelsföretagare en personlig kod som blev deras biljett till att förbättra sin verksamhet och sin e-handel med hjälp av Posten. Kampanjmålet var att minst 15% skulle respondera (genomsnittlig responsfrekvens för professionella köpare är ca 8–12%). De som genomförde testet skapade samtidigt sitt eget DR, utan att ens veta om det. I slutändan hade 25% av e-handlarna, en fjärdedel av alla inbjudna, loggat in på testet och hela 10% hade dessutom skapat sitt eget direktreklamutskick som blev deras fysiska karta och inspiration för en fortsatt blomstrande e-handel.

På så vis hjälper Posten e-handlare att skapa sin egen framgång.

Kolla in e-handelstestet.se

Nordens viktigaste paket

Vår senaste kampanj för Posten spinner vidare på "viktigaste paket"-konceptet. Nu är det nordiska paket som står i fokus.

Radio:

Gladdansk

Gladnorska

Gladfinne

Print:

V1_DN_2feb_251x372

V1_DN_6feb_251x372

V1_DN_8feb_251x372

Skicka julkort i farten!

Visste du att åtta av tio föredrar att få en julhälsning i brevlådan framför Facebook, mail och sms? Julen är en högtid där traditioner är viktigare än något annat, och förmodligen är det just därför som vi älskar att få riktiga julkort i brevlådan.

julkortifarten.se har vi, tillsammans med Posten, skruvat tillbaka tiden till 1910 då konstnären Jenny Nyström ritade Sveriges första julkort. Nu kan du fota och skicka dessa julkort igen, direktsända från en lada i Småland. Ladan är öppen varje dag kl. 9-21 till och med 16 december. Välkommen! 

ÅH_blogg_1

I cirkeln till höger på sajten kan du klicka om du vill köra tåget. Då kan du påverka olika saker i bild, t ex ändra färg på julgransbelysningen, öppna dörren för barnen, elda i ballongen och öppna flygeln inne hos grisarna. Kör försiktigt! 

ÅH_blogg_2
Bakom kulisserna:



Hattrick i Cresta!

Cresta_header

 Igår kväll nåddes vi av den goda nyheten att Åkestam Holst vann med tre bidrag i Cresta Awards 2011.
Juryn som består av 69 medlemmar från 41 länder bedömer bidragen individuellt, vilket utesluter eventuella diskussioner och politik för att istället lägga allt krut på det viktiga, kreativitet.

Vinnarna:

Posten - Ljudet av vad som helst

Posten - Levande julkort

Pause - The Human Jukebox

Charlotte Perrelli och Bert Karlsson har kommit närmare varandra.

Charlotte-6-1

Vill du se hur det gick till kan du se hela kampanjen här: komnärmare.nu

 

 

Har du Sveriges tryggaste händer?

Idag startar tävlingen ”Sveriges tryggaste händer”, en tävling i iPhone som arrangeras av Posten. Tävlingen är en del i en större e-handelskampanj som handlar om att Posten är det tryggare valet när du ska skicka dina paket.

Tävlingen går ut på att transportera ett digitalt paket en viss distans med hjälp av en iPhone app. Det gäller att frakta paketet lika tryggt och säkert som Posten.

42 paket har packats med hemligt innehåll till ett värde mellan 300 och 5000 kronor. Varje dag kl 6, 12 och 18 släpps ett nytt paket. Levererar du paketet intakt före alla andra, vinner du innehållet. Du väljer själv var du startar och avslutar, så det spelar ingen roll var i Sverige du bor. 

Ladda ner appen och tävla på posten.se/tryggahander

Se tävlingstrailern:

Lyssna på radiospoten för tävlingen:

Radio trygga händer

 Se reklamfilmen:

Lyssna på radiospoten "För säkerhets skull":

Radio för säkerhets skull

Full pott Direct!

Bluelion

Igår kväll fördelades de första lejonen under Cannes Lion, det som inofficiellt och tämligen oomtvistat kallas “VM i Reklam”. För oss på Åkestam Holst och våra kunder kunde det knappast börja bättre:
Fyra pampiga och stolta nya Lejon sällar sig till flocken! Silverlejon till Pause Ljud & Bild för kampanjen “Human Jukebox”. Ett Silver- och ett Bronslejon till Postens kampanj “Ljudet av vadsomhelst” och ytterligare ett Bronslejon till Posten och kampanjen “Levande Julkort”.
Och det kanske roligaste av allt: Åkestam Holst utsågs till världens näst bästa DR-byrå, genom att bli tvåa i rankingen “Direct Agency of the Year”!
Vi har tidigare i olika sammanhang rankats högt på världsrankingen, men då främst inom de digitala och “alternativa” kanalerna. Det här är väl bara ytterligare ett bevis på att allt sakta men säkert smälter samman.

Tusen tack till våra duktiga och krävande uppdragsgivare på Posten och Pause Ljud & Bild!

Prata ett brev!

Pratpost är vår senaste kampanj för Posten och ett roligare sätt att skicka riktiga brev - du pratar och datorn skriver. Allt som behövs är din röst och en dator med mikrofon, sen är det bara att prata på! När brevet är färdigpratat betalar du 20 kronor för att skicka det med Posten. Brevet landar sen i brevlådan inom tre dagar. 

Pratpost_web

Radio:

Tango

Idolen

Pratpost


Printannonser:

Pratpost_annonser

 

Glädjespridaren har blivit ännu gladare!

Gladje1

Från och med nu får varje besökare en helt egen digital kalender som de kan koppla upp mot Facebook. På så sätt får de automatiskt alla sina vänners namns- och födelsedagar inskrivna i samma kalender som allt annat viktigt. Det som är extra finurligt är att kalendern kan påminna en ett par dagar innan alla viktiga händelser, så att man verkligen får iväg sina grattiskort och högtidshälsningar i tid!

Gladje2

Gladje3

Idag släpper vi även iväg vårt smarta Kartkort, som är ett samarbete mellan Glädjespridaren och hitta.se. Med det kan du bjuda in och bjuda ut dina vänner till roliga och unika platser, dit mottagaren hittar tack vare att vykortet agerar färdbeskrivning. 

Ta dig en närmare titt här.
 
Mycket nöje!
Önskar Glädjespridaren och alla på Åkestam Holst.

5 nomineringar i One Show Interactive!

Oneshow08

E-Commerce
The Swedish Post - Happiness By The Metre
The Swedish Post - Living Christmas Cards

Public Service/ Non-Profit
The Swedish Post - The Sound of Green

Consumer Goods
Carlsberg - Xide Mood

Banners - Fixed Space - Single
Stockholm Pride - The Prejudiced Playlist

Sveriges viktigaste paket skickas med Posten.

Vår nya kampanj för Posten bygger på insikten att eftersom vi inte vet vad paketen innehåller måste vi behandla dem alla som Sveriges viktigaste. Kampanjen kommer att synas i tidningar, höras i radio, rulla på lastbilar och hamna i brevlådan.

V3_POME_0248_Annons_252x360_Grund_Sida_3

V3_POME_0248_Annons_252x360_Grund_Sida_4

Fotograf: Petrus Olsson

Lyssna på radioreklamen här

 

Lastbil

Visst kan man tävla i logistik

På Åkestam Holst älskar vi tävlingar och hjälper gärna till när vår uppdragsgivare Posten tillsammans med en namnkunning jury inom området ska utse det företag i Sverige som är bäst på logistik. Posten själva ligger i den absoluta världstoppen enligt en undersökning av Världsbanken som rankat logistikkompetensen i världen. Den 31 mars avgörs vem som står överst på prispallen i Posten Logistics Award.

Prispall_fullsize04

Skicka kärlek!

Du har väl inte glömt att det är Alla hjärtans dag på måndag? Det gör inget i så fall, för än finns tid att skicka en fin hälsning. Gör ett besök i Postens digitala blomsterhandel och komponera en egen bukett. Varje blomma symboliserar något och avgör vilket budskap som kortet kommer att förmedla. Svårare än så är det inte att sprida lite glädje! 

Posten_kärlek

Rekommenderad läsning för alla (som älskar logistik).

Väntan är över för studenterna på Linköpings universitet och Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling. I dagarna levereras andra upplagan av Svensk-Engelsk Logistikordbok. Det är vår uppdragsgivare Posten, själv svensk mästare i logistik, som ligger bakom bokprojektet och som vi formgivit i en pärm av elegant brun kartong.

Logistikordbok_NY

Levande Julkort, so far... (english version launched)

Den svenska julidyllen på export, igår lanserades den engelska versionen av Levande Julkort. Äntligen kan vi visa sysslingen från italien och chattkompisen i Argentina hur en riktig jul ska se ut.

http://www.livingchristmascards.com/ (yes, this is the english version)

Uppe på berget sköter sig Niklas och Eva briljant. Bara att renarna är kvar är bra jobbat, att de snart 5000 fansen på Facebook är glada och trevliga är en bragd och att SVT valde att göra ett inslag om det hela är inget mindre än fantastiskt. Här är han, Niklas Blindh:

 

Gör julkort av renar

Så är den igång. Världen första livesända julkorts-studio. På en fjälltopp. Med renar. Och snö. Och samer. Och kameror. Sätt igång och plåta direkt på sajten levandejulkort.se. Kolla väderprognosen, solens läge och aktiviteter på g i hagen. Eller gå in på Facebook och försök påverka renskötarna om vad du vill att de ska göra. Välj sedan mellan fyra kameror, redigera bilden i olika stil, välj typografi och skriv din hälsning. Posten printar bilden och bär ut ett helt unikt julkort till vem du vill. 

Eftersom allt sker i realtid så gäller det att passa på. Idag har det varit strålande vackert väder på Funäsdalsberget. Men fjällväder är som bekant lynnigt och ingen vet hur ditt julkort blir i rykande storm, snödrev och isbildning.

Stor tack till Niklas, Eva och Pontus som ser till att renarna mår bra och att allt fungerar. Stort tack även till From Sthlm with Love och It´s Showtime för som vanligt fantastisk produktion. Den här gången i 35 minugrader...Om naturen vill är renhagen öppen till den 16 december.

http://www.levandejulkort.se/

Levandejulkort1

 

Gör vänner av fiender. Skicka julkort.

Årets julfilm från Posten tar fasta på det som undersökning efter undersökning konstaterar; julkort är en mer välkommen julhälsning än andra varianter, som t ex sms eller e-mail. Och det oavsett vilken åldersgrupp man frågar. Julkampanjen 2010 för Posten innehåller mycket mer än filmen. Om några dagar berättar vi t ex hur du kan fotografera, formge och posta helt unika julkort till var och en av dina vänner, utan att egentligen anstränga dig…

Finaldags!

I Postens tävling ”Ljudet av vadsomhelst” har svenska folket listat ut vad som gömmer sig i 77 gröna förpackningar. Endast tre paket återstår nu (som tillsammans har fått drygt 38 000 gissningar). Har du bättre hörsel/fantasi än alla andra? Upp till bevis på ljudetavvadsomhelst.se

Ljudetavvadsomhelst_3paket

(Tidigare vinster: pussel, väckarklocka, Nintendo DS, pepparkvarn, skärp, peruk, manschettknappar, iPod, huvudmassage, verktygslåda, stormkök, djungelvrål, karbinhakar, cykellås, pingisrackets, pulsklocka, vinöppnare, termos, ryggsäck, stearinljus, ljuslykta, galgar, walkie-talkie, tesil, skidglasögon, jongleringsbollar, golfpeggar, kortlek, träskor, stetoskop, ostbågar, salladsbestick, drinkshaker, blockflöjt, sovsäck, vetekudde, brevlåda, häftapparat, xylofon, kastanjetter, nötknäckare, mortel, cykelhjälm, te, förbandslåda, halsband, radiostyrd helikopter, parfym, bestick, kritor, kulram, golfbollar, elvisp, triangel, eltandborste, tuggummin, ljusstakar, badsalt, kinderägg, trumpinnar, plockepinn, cd-skivor, kastrull, schackspel, hårborste, flip flops, vattenpistol, hopprep, solglasögon, iPal, knäckebröd, yatzy, boxhandskar, ficklampa, staffli, ankare, cykelpump)

Förlåt oss, reklamare.

Posten och Google lanserar just nu (med vår hjälp) ett nytt verktyg som i värsta fall kan göra en och annan reklamare arbetslös. Det heter Reklamfixaren. Än så länge en betaversion, men alldeles för bra för att inte börja använda genast. Med den kan landets alla småföretagare göra sina egna reklamutskick, helt på egen hand.

  Posten_lunchforetagare


Happiness by the metre!

For all you non-swedish people out there, here is an english summary of a campaign we did for the Swedish Post. Enjoy!

Happiness By The Metre - Campaign from Ourwork on Vimeo.


Web production: From Sthlm With Love

Ljudet av vadsomhelst

Med Postens förpackningar med porto kan du skicka nästan vad som helst. För att bevisa detta har vi packat 80 gröna paket och kuvert med just vad som helst. Tävlingsreglerna är enkla: Skaka - lyssna - vinn! Listar du ut innehållet så skickas paketet direkt hem till dig. 

Spetsa öronen och besök ljudetavvadsomhelst.se. Lycka till! 

Ljudet_av_vadsomhelst 

Och så här låter det i radio: 

Ljud1

Ljud2

Ljud3

 

Cred till FSWL, Plan8 och Flickorna Larsson.

 

Oj, vi är visst i världstoppen! (Obs old news)

Top
Londonbaserade “The Won Report” publicerar varje år den sammanräknade listan över världens mest prisade byråer och kampanjer. Rapporten heter The Big Won. Rankingen för 2009 kom säkert någon gång i våras, men ärligt talat fick vi inte koll på resultatet förrän igår kväll. Vi får väl skylla på att vi tittar mer framåt än bakåt och att vi tänker mer på de uppdrag som ligger på bordet än de som ligger i arkivet. När vi bläddrar genom listorna kan vi hursomhelst konstatera att Åkestam Holst är rankad som 5:e bästa byrå i världen när det gäller digitala kampanjer 2009. Inte illa!

Här är topp fem:

  1. Dentsu Tokyo
  2. CPB+B Boulder 
  3. Goodby Silverstein & Partners San Fransisco 
  4. AKQA London 
  5. Åkestam Holst Stockholm och R/GA New York 

Bakom oss finns förstås några hundra byråer, ingen nämnd och ingen glömd, men Droga 5 New York ligger sjua...

Rankingen av världens bästa digitala kampanjer är minst lika rolig läsning. Vad sägs om det här sällskapet:

  1. Eco Drive för Fiat
  2. The Great Schlep 
  3. Whopper Sacrifice 
  4. Best Job in the World 
  5. Stefan the Swopper 

De första fyra är sådana där kampanjer som varenda kreatör i världen skulle ge sin högra arm för att ha varit med och utvecklat. Och den femte är en kampanj som vi visserligen slet ganska hårt med tillsammans med Posten för att få till. Men vi har armarna i behåll.

Andra favoriter på listan är Uniqlo March på åttonde plats och Hotel 626 för Doritos på 11:e plats. Plus förstå många, många fler från ett år som visserligen var tufft mitt i finanskrisen. Men som kanske just därför lockade fram fantastiskt mycket kreativitet, fantasi och nytänkande från både byråer och annonsörer.                                                 Nu tar vi en ny sats mot 2011...                                               

Skicka glädje per meter!

Alla blir glada av en oväntad hälsning i brevlådan. I vår senaste kampanj för Posten är det dessutom lika roligt att skicka som att få. Besök glädjespridaren.se/remmar för att skicka metervis med glädje i godisremmar! 

Remmar

En annons kan också ha känslor

Reklamcupen är DN:s tävling för annonser. I tävlingen som pågår under hela sommaren gör 23 byråer upp i cupformat, med gruppspel, kvarts- och semifinal och final.

Byrån tävlar med två bidrag - Posten och Festis. I premiärimgången vann vår tårdränkta annons för Posten med siffrorna 6-1 i röster. Håll tummarna för fortsatta vinster!

POME_DN-reklamcupen_DNhelsida


Kom närmare med DR

Direktreklam ser till att ditt varumärke kommer ännu närmare målgruppen. I vår senaste kampanj för Posten har vi valt att dramatisera detta med hjälp av kända reklamkaraktärer. (Annonserna i affärspress kompletterades med DR till målgruppen samt webbannonsering.)

Posten_Ipren_annons1

Posten_Robert_annons1

Posten_Judit_annons1

Posten_Ipren_annons2

Posten_Robert_annons2

Posten_Judit_annons2

Vinnande vykort

Dagen efter Guldägget fick guldäggsvinnarnas föräldrar ett fint kort hem i brevlådan. Motivet föreställde deras son eller dotter med ett prestigefullt ägg i handen, och en liten hälsning från Posten på baksidan.

Vinnarna fotograferades i vinnarloungen direkt efter prisutdelningen (lyckligt ovetandes om vad bilderna skulle användas till). Därefter skickades bilderna raka vägen till ett tryckeri, printades ut och transporterades vidare till postterminalen i Årsta för att hinna fram dagen efter.

Stort grattis alla stolta föräldrar önskar Posten och Åkestam Holst!
Posten_guldägget_DR2

Posten - Winning Postcard from Ourwork on Vimeo.

Skicka kärlek!

Ett vykort är fortfarande den mest personliga hälsningen. I Postens Alla hjärtans-kampanj kan du göra ditt vykort ännu personligare genom att göra en egen löpsedel eller en serie och skicka till någon du tycker om.

Klicka här för att skicka ett eget vykort!

Aftonbladet

Riktigavykort_blog

HJÄLP BO TILL EVIG UNGDOM

Under sex veckor har Bo Brundin ägnat sig åt att köpa tillbaka sin ungdom på internet med hjälp av Posten.

Under 60-talet bodde Bo i en liten lägenhet på Manhattan i New York. Allt han har kvar är minnena från sitt livs bästa tid och ett gammalt fotografi. Bo har bestämt sig för att e-handla tillbaka alla saker som finns i fotografiet och placera ut dessa i ett rum i sitt nuvarande hem i Östhammar.

Posten har hjälpt Bo att skapa en hemsida och komma igång. Bo har aldrig tidigare rört vid en dator men Posten är övertygad om att alla kan lära sig att e-handla och att allt går att köpa på internet.

Bo och Posten hade förväntat sig att projektet skulle ta upp till ett halvår. Men tack vare stor medial uppmärksamhet har experimentet gått mycket snabbare än vad man vågat hoppats på

Nu har Bo endast tre saker kvar att hitta innan rummet är komplett, så kom igen nu och hjälp Bo på forever-young.nu!





Press_web2

EGO-Jul


Årets tema för Postens julkampanj är “Skicka många julkort. Få många vänner.” En lite egennyttig vändning av det mer vanliga gör någon glad-temat. Julkortet är fortfarande det överlägset vanligaste sättet att önska God jul. Kring 40 miljoner julhälsningar postas varje år. Dessutom, och kanske intressantare, är att människor enligt undersökningar fortfarande uppskattar ett julkort väsentligt mer än julhälsningar via t ex mail. Oavsett ålder. 
För den postalt handikappade finns förstås “riktiga julkort på nätet”, en tjänst som vi på byrån utvecklade till Posten för några år sedan. Det är en hybridtjänst där du kan beställa och t om tillverka julkortet digitalt, men där kortet trycks och levereras i brevlådan av Posten. Finns på posten.se.
Årets julfilm för TV demonstrerar på ett nästan övertydligt sätt fördelen av att skicka många julkort. Filmen har regisserats av Johan Tappert på Folkefilm.  
  

Johan Tappert på Folkefilm.    

Medaljregn över Åke i LIA!

                         LIA_Statues-thumb-250x393-9187
Idag kom den stora nyheten att Åkestam Holst belönats med så mycket som 6 medaljer i London International Awards. Därmed blev vi bästa byrå i Sverige och dessutom näst bästa digitala byrå i hela världen. Åke är en mästerkreatör! 

Gold  Sleepless at Playground    E-Commerce
Silver Playground Barometer   E-Commerce
Silver Posten/Stefan the Swopper   Weird Wonderful Websites
Silver Pride/How Hetero?   Microsite
Bronze Pride/How Hetero?   Public Service/Social Welfare

 

Nu hoppas vi bara att det går lika bra för våra nominerade kunder i torsdagens 100-wattare!

 

Today we received the great news that Åkestam Holst was rewarded with nothing less than 6 medals in London International Awards, which made us the second best digital agency in the world. Åke has once again proved himself to be an excellent creator! 

Tyngd bakom Postens senaste miljösatsning

All mänsklig aktivitet påverkar miljön. Därför har Posten arbetat konsekvent för att minska sin miljö- och klimatpåverkan under många år: Först i världen med att utnyttja höghastighetståg nattetid för att kunna avveckla flygtransporter. Utdelningsbilar med utsläpp så låga som 116 g CO2/km. Utbildning av alla chaufförer i mjukare körning för att sänka bränsleförbrukningen ytterligare.

Med den senaste satsningen, Klimatekonomisk DR, engagerar man nu alla som köper DR-tjänster av Posten för att skapa marknadens mest miljöanpassade direktreklam. Kunderna miljöanpassar produktionen och Posten distributionen. Lika enkelt som självklart.

Kampanjen kommer att gå i affärsmedia och naturligtvis som Klimatekonomisk direktreklam.

Stenbumling

Hemma-hos-marknadsföring

DR är post. Posten kommer ända in i ens hem. Post är privat och personligt. Står det dessutom ens namn på är det riktigt personligt.

Även om man läser annonsen i sitt hem, eller ser reklamspoten i sitt hem så ÄR den inte i ens hem. Det finns ett mellansteg. Annonsen är i tidningen. Filmen är i tv:n. Dessutom är DR något man själv tar ställning till. Man inte bara råkar öppna ett DR och läsa det som när man bläddrar i en tidning. Man väljer DR (eller väljer bort DR, som en ovälkommen gäst man stoppar vid dörren).

I vår nya kampanj för Posten berättar vi om grunderna i Hemma-hos-marknadsföring.

Affisch_blå_lowres
 

 

Posten tar position

E-handeln växer så det knakar och har gjort så även genom finanskrisen. Säljare och köpare ska kopplas samman och ingenstans blir det tydligare att Posten har en stark och tydlig roll för att allt ska fungera. E-handeln är därför det självklara ämnet för Postens största kampanj i år. Navet är en dynamisk och interaktiv sajt som bjuder på mängder av kunskap, inspiration, information och nyttigheter för alla som säljer och köper på nätet, privatpersoner och proffs. Runt sajten växer kampanjen med print, DR, Ombudskampanj och TV och alltsammans binds samman av kampanjtemat “E-handlarens bästa vän”. Tack till Stockholm with Love och Flodellfilm för som vanligt suveränt produktionsstöd. Här är ett axplock ur kampanjen så långt den kommit hittills:

Sajten

Site


Annonserna

    POME0155_Annons_ComputerSweden_252x361_lowres      POME0155_Annons_Affarsvarlden_265x275_lowres


Filmen


Arnes Twittersida

Arne

a

Stefan the Golddigger!

Closed_box

Open_box

Så har vi och Posten fått det definitiva kvittot på att ”Stefan the Swopper” är en kampanj i världsklass. Först Guldägg, så Silver i One Show och nu Guld i Cannes. Vårt uppdrag för Posten handlar mycket om att synliggöra Postens digitala närvaro och därför sätter vi både kampanjen och alla priserna väldigt, väldigt högt på vår bästa-lista. Tack alla jurymedlemmar som gillat kampanjen och tack Posten för att ni utmanar oss att ta i lite till. Och tack förstås alla duktiga kompisar på From Stockholm With Love, Kollektivet Livet och Claes Dehlin för att ni slet tillsammans med oss. Och Stefan – we love you!


Stefan the Swopper from Stefan the Swopper on Vimeo.

Yesterday we got the ultimate proof: ”Stefan the Swopper” is a world class campaign. A Golden Egg in Swedish award show ”Guldägget”, a Silver Pencil in One Show and now a Gold Lion i Cannes. Our mission for the Swedish Post is in large part about showing that Posten is alive and kickin´ in the digital world. This campaign and all the awards are an encouraging sign that we are onto something. Thanks to all the members of the jury and thanks, Posten, for daring us to go that extra mile. And a huge thank you to all are talented friends at Stockholm With Love, Kollektivet Livet and Claes Dehlin for burning the midnight oil with us. And Stefan - we love you! 

Medan du sov

Det är rätt fantastiskt egentligen. Posten gör det möjligt för dig och mig att skicka saker ända från Krokträsk till Tjörnarp på mindre än ett dygn. Bara att lägga brevet på lådan senast klockan 18, så sätter det väloljade maskineriet i gång. I det tysta ser hjältarna på Posten till att försändelsen hämtas, sorteras och leveras genom skog och land för att landa hemma på min hallmatta redan nästa dag. För ynka 6 kr. 

Happy Tuesday! Thanks Creativity.

Top_5

Vi ger fyrkantigheten ett ansikte.

I våra ögon är en fyrkantig värld en bättre värld, för den gör att det blir färre transporter, smidigare omlastningar och att delarna i logistikpusslet passar ihop. Vår senaste kampanj för Posten Logistik går i fack- och affärspress, tryckta och digitala (Daddy), för att nå hela vägen in i styrelserummen där många logistikbeslut fattas. Be square and be there!





Stefan The Swopper - En del av Postens julkampanj.

I höstas fick vi i uppdrag att komplettera den mer traditionella julkampanjen för Posten 
med en förlängning i alternativa kanaler och gärna sociala medier. Kampanjen skulle 
handla om skickande med fokus på Postens tjänster och ombud. Det fanns dock en begränsning, det saknades en mediebudget för projektet. Se casefilm nedan. 
Se Stefans blogg här.

Stefan The Swopper - On a mission from The Swedish Post

Our brief was to stimulate the posting of parcels and increase the knowledge about Posten’s services among youth, without spending one penny on media. The solution was Stefan the Swopper, a 28 years old lifestyle artist from Stockholm who was sick and tired of all his belongings and therefore decided to swap them. Everything from his apartment to toothbrush had to go within one month. 
 
The hub of the campaign was based on utilising different social media channels. We created a website where users could see the whole of Stefan’s possessions and could suggest possible swaps. The Swedish Post Office sponsored Stefan with boxes and postage, so he could send all of these valuable possessions. In total 1750 different possible swaps where uploaded onto www.stefantheswopper.com
 
It didn’t take long before this weird idea spread to blogs, newspaper and even the national TV picked up on the site creating an enormous PR effect. The site attracted more than 4 million visitors and Stefan was pleased with all his new swaps. Pls watch english version here. And The Swopper's site here.


Stefan the Swopper from Stefan the Swopper on Vimeo.

Tips: Välj HD

Postens julfilm

Ett lika säkert jultecken som adventsstjärnor i fönstren och stjärngossemössor på sned är Postens årliga julfilm. Som vanligt är filmens främsta uppgift att påminna om sista datum för julkorten. Trots de frimärkta brevens prognostiserade svältdöd drar vi tillsammans iväg över 40 miljoner julkort varje år till nära och kära och inget annat sätt att få en julhälsning är mer välkommet.

Årets julfilm bygger vidare på det nya manér vi sjösatte i våras, dör Postens tjänster symboliseras av en rörlig ikon, en liten figur som redan vunnit folkets kärlek. Det här gången flyttar han både paket och julkort. Precis som Posten.

Posten vet var du bor!

_mg_4905
Vår kund Posten arrangerar varje år en tävling som heter Guldlådan. Där prisas årets bästa DR. I år valde vi ut 60 personer i reklambranschen som fick varsin personlig sak och en specialskriven inbjudan. Det tog oss flera veckor av research om de utvalda personerna för att luska ut någon rolig egenhet eller personligt intresse att spinna vidare på. 60 galna paket fick vi ihop till slut, vilket bara bevisar att DR är medium med obegränsade möjligheter. Många av mottagarna har hört av sig och tackat. Bland annat damp den Download RMOV1307.AVI ner i vår mail, från en viss copywriters hund – vi hade skickat ett ben!

Vill du se fler exempel på vad vi skickade ut, kolla in posten.se/guldladan

_mg_4943_2


Personal DM in the spotlight.

Our client, the Swedish Post, holds a competition every year in the name of Guldlådan, where the best DM is awarded. This year we selected 60 people working in advertising, who all recieved a personal gift with a personal invitation attached.
It took us weeks of research to find out what each individual liked, cared about and was interested in. 60 packages were finally wrapped and sent out. Basically, we wanted to prove that DM is a media with unlimited possibilities. Many of the people who recieved the gifts has gratefully responded. Among others things, this video came to our mailbox. We had send a bone to a copywriter with a dog…

En del av distanshandeln.

Visst, människor skickar färre brev än för tjugo år sedan. Men distanshandeln växer så det knakar. Postens roll är lika central som någonsin tidigare, för inget annat företag har en relation med vartenda hem och företag i hela Sverige. “En del av din dag”-kampanjen som vi inledde i våras fortsätter med en ny film som började gå i TV idag.