Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1764
Kommentarer: 1249
Hem

Prao på Åkestam Holst

Hej. Malte, Max och Torsten heter vi!

Vi har gjort vår prao på Åkestam Holst i två veckor. Vi har fått göra en  massa roliga saker. Fotoshopat, kommenterat kor på Instagram och filmat.

Här är en film vi har gjort där vi berättar hur man gör sin egen film. 


Tack för allt!
Malte, Max och Torsten

Rolle & Stoffe

11-26-2013-9-22-12-PM-6424310
 

Ja, vi var laddade när vi klev in på Kungsgatan 5 för tre veckor sedan. Med knäskålar vibrerande som kastanjetter skulle vi göra vår första dag som praktikanter här på Åkestam Holst. Sedan dess har vi lyckats överdosera koffein, förbruka en mindre skog i papper och känna darrningarna i knäna gå över till, fan, tiden gick alldeles för fort – men har man riktigt kul så har man. Stort tack till alla på Åkestam Holst!

Ha det gott!

Roland & Kristoffer

Är linjär-TV:n verkligen död?

Leos_blogg

Jag har nu praktiserat som planner på Åkestam Holst i 2 månader och har bland annat fått göra en del research inom diverse områden. Jag blev då intresserad av detta ämne eftersom jag själv inte längre tittar så mycket ”vanlig” TV. Jag tänkte också att det skulle passa bra som en kort utredande text på byråns blogg.

On-demand tjänster som Netflix och Viaplay är två av de största aktörerna inom sitt område på den svenska marknaden och de växer i antal användare hela tiden. Detta har skapat en hel del debatter hur vida den linjära tvn kommer att dö ut eller inte och i så fall när det kommer att hända.

SVTs VD hävdar att linjär-tvn är stark och att den kommer hålla sig så och Dagens Media rapporterade att tv-tittandet ökade med 1% från 2011 till 2012 i målgruppen 3-99 år. Casten Almqvist, VD på TV4 menar att en anledning till att Linjär-tvn är så stark som den är, beror på den så kallade ”lägereldsupplevelsen”. Med detta menar han att det är något socialt med att titta på tv tillsammans och samtidigt med andra. Även Teracom Group AB anser att den ökade konsumtionen av VOD-tjänsterna inte kommer att resultera i någon övergång från linjär-tv till VOD-tjänster. I alla fall inte på flera år.

Anledningen till att VOD-tjänsterna inte har blivit mer populära än vad de är idag beror på att de inte är tillräckligt utvecklade. Två studenter från Linnéuniversitetet har använt sig av en enkät för att få reda på vad det är som VOD-tjänsterna måste utveckla och fick då svaren att det största problemet är utbudet av tv och film på tjänsterna. Det finns för lite material. Andra synpunkter som konsumenter har är att kvaliteten på ljud och bild måste bli bättre. Dessa brister gör att VOD-tjänsterna idag används som ”back-up” där man kan titta på tv-program eller filmer som man missade när de sändes på den linjära tvn. Däremot skriver studenterna i sin artikel att linjär-tvn kommer att försvinna, men först om 10 år, vilket också stärks av två forskare från Handelshögskolan i Stockholm.

För att motivera varför jag har undersökt detta så vill jag också titta på hur arbetet med marknadsföring på VOD-tjänsterna kan gå till. Författarna till undersökningen från Linnéuniversitetet såg att majoriteten av de svarande gärna betalar mer för att få en VOD-tjänst som är reklamfri än om den innehåller reklam. Detta skapar problematik för marknadsförare eftersom det i så fall inte kommer att vara några reklampauser i framtiden. Teknikföretaget Cisco har i en rapport presenterat att marknadsförare kommer behöva arbeta mer med produktplacering, men inte så som vi utformar den idag. Man menar att innehållet (produkter) i tv och film ska vara klickbart och på så sätt ska konsumenten kunna få mer information om produkten och förmodligen kunna klicka sig vidare till en e-butik direkt. Eftersom man är inloggad på sitt personliga konto på VOD-tjänsterna så ges förslag på tv och film baserat på vad man har tittat på tidigare vilket kanske kan göra att det blir lätt att se vem som ser produkten och vem som klickar på den för att få mer information.

Hoppas detta väcker intresse för nya utmaningar på nya kanaler!

 

Tack för mig!

Leo Peyron

Åtta veckor på Åkestam Holst

Batman

Som erfaren praktikant måste jag erkänna att det kan bli en del tid framför resumé, aftonbladet och när ingen ser facebook. Men min tid på ÅH har inte gett något tillfälle för det, här har jag varit upptagen direkt från sista tuggan på frukosten tills att mina handledare gått hem för dagen. Den tid de lägger ner på praktikanter får mig att fråga hur de behåller sin starka position och kammar hem guldägg år efter år. Mitt första intryck var extremt avväpnande, jag såg ett gäng människor som kollade på youtube klipp och skrattade så högt att den nya Daft Punk låten i högtalarna runt om i kontoret knappt hördes. Men ju mer klockan blev och desto mindre kaffe som fanns kvar i automaten så insåg jag hur hårt de här människorna jobbar och att ingenting kommer gratis, speciellt inte för jättarna i branschen. De har en enorm press på sig att dagligen leverera Sveriges bästa reklam och gör det genom ett oavbrutet samarbete mellan projektledare, kunder, receptionister, delägare, och praktikanter, när vi kan göra något vettigt. 

/ Hampus Lewenhaupt

Att bygga en relation

Harry_Ginny_Roy_Lichtenstein_by_guad

Vad företagen ska ha för roll på sociala medier är kanske ett uttjatat ämne, men jag har senaste tiden tagit del av flera intressanta studier som jag tänkte dela med mig av.

Nyligen publicerade Harvard Business Review en studie som handlar om varför konsumenter interagerar med företag på sociala medier och vad företagen tror är anledningen till att konsumenterna interagerar med dem på till exempel Facebook.

Resultatet är väldigt intressant då överst på konsumenternas lista är ”rabatt”, medan företagen tror att det är den minst prioriterade anledningen till att konsumenter följer dem i sociala medier.  R1205G_A_

 

Detta gäller inte bara sociala medier utan varumärken och reklam i allmänhet, konsumenter är helt enkelt inte så intresserade av att ha en relation med företag om det inte gynnar dem själva i form av funktionella värden som rabatter eller emotionella så som status och tillhörighet. Det betyder nödvändigtvis inte att det är hopplöst, men mycket beror på typ av varumärke och vilken typ av konversation man vill ha, involvera sig i samt skapa utrymme för.

Kanske kan tyckas lite deppigt för de företag som befinner sig (eller funderar på att göra det) på sociala medier, men borde ses som ett lysande tillfälle att faktiskt göra något bra, relevant och något som konsumenterna faktiskt gillar. 

Ett litet tips är att fundera på vad syftet är med till exempel kampanjen eller Facebook-sidan. Kan ni som företag tillföra något och är det relevant?

Som sagt, bara ett litet tips. 

 

 

 

Praktikanterna från Berghs

Vår praktiktid på Åkestam Holst har inte bara varit givande rent praktiskt för oss som blivande produktionsledare, utan har även varit rolig och krävande. Våra fantastiska handledare Agneta Oppenheim och Anna Nolendorfs har lärt oss mycket om vad det innebär att jobba som produktionsledare och har gett många bra verktyg som vi kommer ta med oss härifrån.

En varm, familjär känsla sveper över en när man stiger in genom dörrarna, alla är otroligt snälla och hjälpsamma, och man känner sig snabbt hemma. Priserna och utmärkelserna har inte stigit dem åt huvudet.

Under veckorna har vi fått vara med på massor av roliga saker, allt ifrån matfotografering, brieflämning, produktionsledarmöte och studiebesök på både C2 och Absolut Vodkas ateljéer.

Två veckor har gått fort och vi vill tacka alla på Åkestam Holst för en fantastisk tid fylld av lärdomar. Ett speciellt tack till Agneta och Anna!

Vi ses i sommar, på en byrå nära dig!
Kram
Channa & Beata


Kolla gärna in resten av vår klass på Berghs hemsida, eller följ vår klassblogg!

http://berghs.se/klasser/723
www.dentredjekreatoren.se

Observationer från en praktikant

Einstein”Creativity is contagious, pass it on” - Albert Einstein

Jag har nu avverkat 6 ½ dag här på Åkestam Holst och jag är väldigt glad att jag fick komma just hit. Mina tidigare arbeten har varit på mer ”vanliga” kontor vilket fått mig att snabbt tappa intresset och tvivla på om det jag valt att studera verkligen var det rätta. Här på Kungsgatan 5 verkar saker och ting vara lite annorlunda än vad jag är van vid, det finns en glädje och stämning som jag tror beror på all den kreativitet som flödar. Albert Einstein sa något väldigt klokt en gång i tiden: ”creativity is contagious, pass it on”. Det stämmer verkligen, jag känner mig smittad av Åkestam Holst. Kreativitet är och kommer bli ännu viktigare för företag att utnyttja i framtiden för att göra sig hörda men tyvärr känns det som att vi är ganska långt ifrån att alla företag har förstått det. 
En vedertagen uppfattning hos många företag är att det viktigaste med reklam är att få ut sitt budskap på ett så tydligt sätt som möjligt, till så många konsumenter som möjligt och på det effektivaste sättet enligt tidigare beprövade kanaler (vi måste kostnadseffektivisera!). Kreativa utsvävningar är därför ofta inte ett mål i sig då många företag är rädda för att konsumenterna inte kommer förstå eller uppskatta utsvävningarna. ”Varför lägga pengar på något som kanske inte kan kopplas ihop med det vi gör?” är en förståelig tveksamhet från företags sida men det är just därför företag som Åkestam Holst finns till, för att kunna erbjuda sin expertis som de vet funkar.
I deras fabrik här på Kungsgatan har de alltid sett värdet i att leverera de mest kreativa lösningarna, för de vet att det påverkar uppfattningen av det företag som står bakom reklamen. Många tänker säkert nu ”Men det är ju det dem säljer så det är klart de säger så”, och ja det är sant att de säljer reklam, men de lösningar de levererar har alltid kundens bästa i fokus och inte för att de tycker att det är roligare att komma på nästa snackis kring kaffeautomaterna ute på företagen (det ser de bara som en av alla bonusar med att jobba med det dem gör!). Ny forskning visar faktiskt att desto mer kreativ ett företag uppfattas som desto bättre. Det här är undersökningar som är gjorda av ekonomie professorer där de har använt regressioner och andra kvantitativa metoder och resultatet talar sitt tydliga språk:

  • Kreativ reklam uppfattas som mer resurskrävande vilket mottagarna associerar med att varumärket tror mer på sin produkt eftersom de är villiga att riskera mer av sina egna pengar.
  • Kreativ reklam får mottagarna att på lång-sikt uppfatta varumärket som smartare, bättre på att ta fram produkter av värde och bättre på att lösa komplexa problem.
  • Kreativ reklam höjer den uppfattade kvaliteten av hela varumärket. 
  • Kreativ reklam ökar intresset kring varumärket. 

Ytterligare en bonus med kreativ reklam är att den ökar chansen att konsumenterna ser just er reklam, något som kan vara svårt idag då konsumenter blir bombarderade av olika budskap från en mängd företag, oftast paketerat på sådant sätt att det inte levererar något värde i sig självt. I ett samhälle där all information finns tillgänglig överallt och hela tiden är det ganska självklart att konsumenter inte är villiga att lyssna på något som är ”ren” information. Deras hjärnor skriker ju praktiskt taget ”underhåll mig eller utmana mig!”. Det är därför jag tycker att Åkestam Holsts tolkning av kostnadseffektivisering är att föredra, att vara så kreativa som möjligt, för de vet att deras kunder kommer tjäna på det i längden. 

/Patrik Karlsson - Plannerpraktikant

 

Cattis säger tack och hej!

Catharina

Ledsen Adina (och alla andra) men det blir ingen champagneskattjakt 2.0 och inte heller någon lastbil full med godis. Pressen blev för stor, så ni får nöja er med ett enkelt och fjuttigt hejdå. HEJDÅ. 

Praktiken har fullkomligt sprungit iväg och det är dags för mig att bege mig tillbaka ner till Jönköping igen. Tack för den här tiden, det har varit lärorikt, intressant och tusen gånger roligare än att sitta i skolbänken!
 
Jag vill passa på att säga lycka till på torsdag. Hoppas ni försvarar bollen och erövrar fler ägg till samlingen! Ha det så bra och förhoppningsvis ses vi igen!
 
/Cattis.
 
Ps. Jag har förstått att det är populärt att avsluta med ett klipp, so here it goes.

Nina och Martin från Berghs School Of Communication

 

Berghs

Tre veckor går snabbare än man tror. Särskilt när man har roligt!

Den korta praktiken, typ fyra stenkast från skolan, är nu till ända.

Det har varit en resa som lärt oss allt mellan bussåkning till öldrickning.

Tack för allt Åkestam.Holst! Vi ses säkert i framtiden!

Här är lite fredagsinspiration

Nina och Martin


 

Hej, och hejdå från Åkestam Holsts eminenta praktikantgrupp från Berghs!

Så var dagen vi fruktat under två veckors praktik kommen. Dagen då sorgen och saknaden infinner sig i strupen. Det har blivit dags att lämna en fantastisk praktikplats för att återgå till vardagen på Berghs. Utanför byråns vackra fönster är det kallt och snöigt. Vi trycker våra kunskapsfyllda pannor mot glaset och brister ut i kör: 
Det är dags för Fredagsmys Om det så är det sista vi gör! Snart är det är slut på praktiken. Det är dags för ett sista fredagsmyyyyys!

Vi tar en skiva extra av byråns surdegsbröd den här morgonen och värmer fingrarna mot våra överfyllda kaffekoppar. Den sista måltiden smakar lika gott som första dagen även om den idag är något bitterljuv att avnjuta.

Så vad lär man sig på Åkestam Holst under två veckor?

  • Cocktail är tydligen mer än bara en drink
  • Ge aldrig upp! (vilket påminns om via post-it lappar i taket)
  • Att säga Ramlösa med tjocka m
  • En riktigt bra reklamidé är kanaloberoende
  • Vilka forum alla geeks och gamers hänger på
  • Att även chipsskålar och stenar behövs castas till reklamfilm ibland
  • Vikten av ett varumärkes emotionella värden 


Emma, Louise, Johan och Jonna

IMG_0605

Konsten att slå sig in i den så kallade verkligheten

Praktikanterna frågar sig: Vad kan vi göra för att fastna i Åkestam Holsts hjärtan för alltid? Okej ingenting. Men vi kanske kan fastna där en litenlitenliten sekund?

Insikt: Alla reklamare gillar champagne. Vi gillar champagne. ALLA gillar champagne.

Problem: Vi är ap-fattiga studenter.

Lösning: Vi köper fyra wannabe-champagneflaskor. Sedan gömmer vi dem på hemliga ställen på kontoret och först till kvarn får dem.

Ledtrådarna till gömställena kommer efter reklamen;                                                     

Hej! Vi heter Felix Holfve (ad) och Sofia Zetterqvist (copy), kommer från Berghs och har praktiserat här i 3 veckor. UNDERBART. Vi får inte avslöja så mycket om kunderna och projekten vi har fått jobba med (någon konstaterade t o m att han skulle behöva döda oss då) men vi kan avslöja att frukosten är delikat (och enorm), kaffemaskinen fantastisk (och dyr) och att alla som jobbar här är väldigtväldigt snälla, omtänksamma och roliga. Och duktiga. Vilket bevisades under Guldäggsgalan som vi fick följa med på och låtsas vara riktiga Åkestam Holst:are när “vi” vann (skrek lite extra högt så att alla verkligen skulle fatta att vi också satt vid vinnarbordet). Med andra ord: Åkestam Holst har i alla fall fastnat i våra hjärtan.

Åter till det viktiga, “champagnen”. Här kommer ledtrådarna till gömställena: 

  1. Sup dig smart  
  2. Dags att trappa ner?
  3. Champagnens mekka  
  4. Efter du hittat den kanske du vågar spela  

Bjorn from Boulder

Morgonkaffet hann inte ens kallna förrän vår nya praktikant Björn Gustavsson från Hyper Island plockade isär sin laptop och installerade en ny hårddisk (visserligen blev 4 skruvar över men macen fungerar). Innan dess har han jobbat over there på en firma som ligger i Colorado. Välkommen till oss Björn.


IMG_0205

Praktikanten lär sig vikten av att mäta

Sedan snart fem veckor har jag, en civilekonomstuderande student, fått känna på lite äkta reklammakeri. Detta har inneburit allt ifrån att ”fråga folk på stan” till att skriva ihop mina tankar och åsikter, eller andras åsikter som jag känt att jag kunnat dela när det exempelvis gäller hur man mäter reklam. Vid första anblicken kändes den uppgiften rätt svår och knepig men ju mer jag satte mig in i den och ju mer jag läste om det desto mer märkte jag vilken otroligt viktig del detta är för ett företag som vill vara lönsamt. Många företag har idag förstått att man måste mäta, mäta den reklam man gör för att på så sätt kunna se svart på vitt om den varit effektiv eller inte. Men vad är då effektiv reklam? Många företag mäter idag de som lättast går att mäta, exempelvis försäljning och diverse obs-värden. Detta medför alltför ofta att företag inte mäter rätt saker utan ”bara mäter”, det vill säga, de gör saker rätt men inte rätt saker. Detta märkte jag tydligt när jag började kolla runt vad de generella åsikterna kring mätning av reklam var. Den första viktiga aspekten som man bör förstå, eller i alla fall aktivt arbete med att försöka förstå är att få klart för sig vad det är som driver försäljningen. När man sedan har lyckats med det så är det lättare att mäta dessa, alltså de rätta variablerna. Att mäta effekterna av reklam kan i många avseenden vara svårt eftersom det finns många variabler som kan påverka lönsamheten av en kampanj. Att många företag dessutom använder sig utav flera mediekanaler vid sin marknadsföring skapar ytterligare svårigheter med att isolera de aktuella variablerna för att på så sätt lättare kunna mäta, förklara och förstå utfallet. Att majoriteten av konsumenternas beslut dessutom fattas på emotionella grunder belyser bara lite tydligare hur viktigt det är att mäta rätt saker.

Detta var ett litet inslag på den typ utav uppgifter som en, än så länge, alltför teoretiskt ankrad student har fått tampas med. Det har varit otroligt intressant och väldigt inspirerande samtidigt som det varit utmanande. Finns det ens några rätt och fel inom detta komplexa område? Sammanfattningsvis tycker jag att detta område inom marknadsföring verkar så intressant att jag funderar på att skriva min kommande examensuppsats om detta.

Tack Åkestam Holst för den tänkeverksamhet ni väcker hos en kunskapstörstande tjej!

Pe0062405 

 

Närkontakt med verklighetens reklamare

WasaKanel


I fyra härliga men korta veckor har jag iakttagit, interagerat med och tjuvlyssnat på verklighetens reklamare här hos Åke. Att byta de intensiva studierna på Handels MCXL mot arbetsplatsen var på många sätt en mindre kulturkrock än väntat. Den stereotypa reklamaren verkar gömd och istället råder en glad och opretentiös stämning som säkert höjts av det regn av utmärkelser och reklampris som dignat ner de senaste veckorna. Som praktikant kan man inte låta bli att vara lite stolt, trots att jag på inget sätt varit delaktig i kampanjerna. Förutom den positiva energiinjektionen har jag under min tid här också lärt mig en hel del.

Att praktisera som planner har inneburit en fortsättning på mantrat som genomgående dykt upp i klassrummet under hösten, nämligen ”konsumentinsikt”. Att vi som planners ska förstå marknadstrender och psykologin bakom konsumentens beslut är ingen nyhet, men jag har nu fått en insikt om vad en konsumentinsikt är. Egentligen. Det är inte bara en förståelse för vem konsumenten är eller hur den tänker, snarare är det, eller borde i alla fall vara, en konsumentbaserad affärsmöjlighet. I alla de projekt jag har varit involverad i har arbetet i slutändan handlat om en fråga; Hur kan produkten uppfattas som intressantare för kunden så att vi säljer mer? En konsumentinsikt utan ett grundläggande affärstänk är ingenting värd för den kommer inte att generera större intäkter i slutändan och därmed inte heller fungera som ett bra underlag för införsäljning av projektet till kund. Som ekonomiutbildad kan jag tycka att det är lite komiskt att det är först nu under praktiken som jag verkligen förstått det och det gör också att jag förstår varför det gick så bra för Åke i 100-wattaren.

Jag vill tacka alla här på Åkestam Holst för en kul, spännande och intressant praktik! Det har varit inspirerande att få se idéer födas och att få följa det strategiska arbetet bakom kulisserna.  Jag kommer sakna att dagligen få umgås med verklighetens reklamare och smygäta wasa kanel runda. Men nu är det dags att lämna powerpoint för ett tag och återgå till pannåerna i klassrummet. Vill avsluta med att förtydliga (just for the record): det var inte jag som hade sönder toaletten igen, utan det bara hände när jag var där.

Camilla

Ett recept på desperation, av Kalle Åkestam

Det fanns mycket kul med att vara sommarpraktikant på Åkestam Holst. Det var kul att jobba med duktiga människor. Det var kul att dricka öl på balkongen och det var kul att äta lunch i Humlan.            

Vad som inte är lika kul är efterdyningarna. Utpressningen. Jag läser mitt sista år på Berghs copylinje och från dag ett har vi hållit på med Call for entry-kampanjen för One Show. Imorgon är det presentation och på måndag ska material skickas till USA för att beskådas av diverse reklamlegender. Min stackars hjärna har haft fullt upp med att komma ihåg att äta frukost och vägen till skolan, att skriva blogginlägg har haft lite lägre prioritet om man säger så. Men jag har aldrig tänkt att strunta i det, bara ta itu med det när presentationen är klar.

Så vad händer när man i desperation ber sin praktikbyrå om feedback på sitt jobb? Martin, mannen som jag kanske utbytte flest mail och SMS med, svarar "Kalle får först input när vi får se hans blogginlägg på Fabriken". Istället för att fundera över saker som strategi, copy och presentation sitter jag här och skriver om matlådan jag glömde i kylen på Åkestam Holsts övervåning. Det var vad det här inlägget skulle handla om, hur jag metaforiskt lämnade matlådan för att visa att en del av mig fanns kvar. Hur den maträtt jag mest av allt ville briljera med under lunchen blev den jag lämnade. Typ.
Men nu blir det inget sådant inlägg. Det blir mer en öppen vädjan om hjälp från människorna som gav mig en fantastisk sommar och insikten att aldrig ge upp.
Kan jag få lite feedback nu? Fattar man strategin och budskapet?

Fisk i saffran- och kokossås
Ingredienser

4 port

2 dl ris, basmati eller jasmin
500 g fiskfilé, t ex sej
1/2 tsk salt
2 dl matyoghurt
1 msk vetemjöl
2 dl kokosmjölk
1 fiskbuljongtärning
1/2 påse saffran,
ca 0,25 g
1/2-1 tsk sambal oelek

Gör så här

Koka riset, dela fisken i 4 portionsbitar och salta. Vispa ihop matyoghurt, vetemjöl, kokosmjölk, buljongtärning, saffran och sambal oelek i en låg, vid gryta. Koka upp och lägg ner fisken. Låt sjuda under lock på svag värme 6-7 min. Servera med ris och paprika.

/Kalle

Här var det praktikanter!

Hej! Vi kommer från Berghs reklametta, RAC0810. Ni som jobbar på Åkestam.Holst har vi förhoppningsvis redan hälsat på.

Några av er andra kanske kommer ihåg oss som klassen som gjorde den där sköna AdAid-grejen. Men det är bara två av oss som är praktikanter här på byrån förstås, hur skulle det se ut med 27 praktikanter? Den schyssta kaffemaskinen skulle sprängas, bara för att nämna en sak.

Här ska ni få en bild på hur vi ser ut:

Guldägg och så3

Från vänster: Elsa Lindblad, som läser copy. Fredrik i vår klass som inte praktiserar med oss, han råkar bara stå där. Och så Andrea Gezelius, som läser ad.

Vi jobbar med lite olika saker, men de är hemliga så vi får inte säga något mer om det. (Om vi tar emot mutor? Vad är det för fråga? Jobbar du på Åkestam.Holst är du däremot välkommen att ge oss jobb som du vill bli av med.)

Istället bjuder vi på den här härliga låten, som nästan garanterat får dig på bättre humör. Lill Lindfors – En man i byrån

Om du vill läsa mer om och av oss så skriver vi om praktiken, snutkaffe och annat viktigt på vår egen blogg, där du bland annat hittar en egen tolkning av låten ovan.