Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1722
Kommentarer: 1240
Hem

En kampanj som är som människor är som mest.

I början av varje år matas vi med reklam för hälsosamma produkter, bantningsmetoder och gymkort. Pressbyrån går i sin senaste kampanj en annan väg och för att lyfta fram sina hälsosamma mellanmål och leker med nyårslöftet som företeelse. Alla har vi någon gång avgett ett nyårslöfte och vet också hur det brukar fortlöpa. Först går man ”all in” med ord som alltid och aldrig. Sedan börjar man tumma lite här och där och vips är man tillbaka i gamla vanor, men med en erfarenhet rikare. Och kanske lite lite klokare. Detta tog vi fasta på i den senaste kampanjen för Pressbyrån i morgonpress, radio och butik. 

1

2

3

Pluggannons

4

5_2

 

 

Radio

Pressbyrån_1_30s

Pressbyrån_2_30s

Pressbyrån_3_30s

Pressbyrån_4_30s

Pressbyrån_5_30s


 

 

Nytt koncept för Pressbyrån - Vad behöver du idag?

Ibland blir det lite fel. Ibland borde man varit aningen bättre förberedd. Det är när verkligheten slår till och vardagens stora och små utmaningar gör sig smärtsamt påminda som du borde sett till att ha ätit den där frukosten, köpt den där bananen innan dagishämtningen eller fixat ett presentkort till systerdottern i födelsedagspresent istället för att hitta något spexigt hemma i fyndlådan. 

I vårt nya kommunikationskoncept för Pressbyrån som går på TV, bio och i annonser har vi tagit fasta på hur Pressbyrån kan göra livet lite lättare för dig och hur det kan gå om du missat den ibland oerhört betydelsefulla detaljen att besöka Pressbyrån. 

 

 

 

 

 

Konceptannons_banan

Konceptannons_kaffe

Drick alltid ditt kaffe på Bögbyrån

För att uppmärksamma HBTQ-personers situation i världen och samtidigt hylla Pridefestivalen har ett av Sveriges äldsta företag bytt namn.

"Intressant att leva i en tid när företagen, för att vinna över konsumenter, ser en vits med att vara så här ideologiskt modiga och behandla konsumenter som samhällsmedborgare - medan de politiska partierna blir allt mer rädda för ideologisk tydlighet och istället för samhällsbygge börjat behandla medborgare som konsumenter. Val 2014, skynda dig!"

Så skriver en uppmärksammad hjälteInstagram om vår senaste omskyltning för Pressbyrån. Från och med i måndags kan du köpa ditt kaffe, din tidning, ditt presentkort med mera i butikerna Bögbyrån, Flatbyrån, Queerbyrån, Transbyrån och Homobyrån i Stockholm. Skyltbytet som sitter uppe till och med söndag (4 augusti) är älskat och omdebatterat. En googlesökning på bögbyrån ger i skrivande stund 42 000 träffar och ryktet om Pressbyråns agerande sprider sig nu över landsgränserna. Läs mer exempelvis här:

Pressbyrån byter namn till Bögbyrån (Pressmeddelandet)
Pressbyrån blir homobyrån under Pride (QX)
Bögbyrån är kiosk-jättens nya namn (Aftonbladet/Allt om Stockholm)
Se bilder på Instagram
Läs mer på Twitter
Pressbyrån på Facebook

 

Karta


Ett hett bevis - Lussekatter med ingräddad tidsstämpel

En lussekatt är godast när den är rykande färsk. Därför lanserar nu Pressbyrån ett färskhetsbevis, en tidsstämpel som gräddas in direkt på lussekatten genom att förändra något som har sett likadant ut i mannaminne: bakplåtarna.

Ett ödmjukt litet yes!


I går kväll släpptes nomineringarna till 100-wattaren, tävlingen som premierar reklamkampanjer som kombinerar kreativitet med dokumenterad effekt. Åkestam Holst hade en stor kväll som bästa byrå med åtta nominerade bidrag, för sju olika uppdragsgivare! Ett gott tecken på att idéerna som rullar ut från Kungsgatan 5 gör skillnad för våra kunder.

De nominerade bidragen i sin helhet:

Audi
Audi, 'Audi quattro älskar snö' blev nominerad i kategorin Konsument. 

E-handels_testet_e-handelstestet logo
Posten och kampanjen 'E-handelstetstet' fick en nominering i Kategorin Producent.

SOS
SOS Barnbyar kampanj 'Tomt på innehåll, fullt av mening' nominerades i Kategorin Ideelt.

6a00d8341c093353ef0162fc33e73d970d
Pause Ljud & Bild, 'The Heist' uppskattades av juryn och fick en nominering i Smartkategorin.

Driver
Pause Ljud & Bild fick ytterligare en nominering i kategorin Smart för den rullande kampanjen 'Drive-by'.

IMG_9532
Pressbyrån och kampanjen 'En liten tjänst från Pressbyrån' blev även den nominerad i Smartkategorin.

ATG
ATG, 'För att hästar ger allt' nominerades i kategorin Långsiktigt

OLW
OLW och 'Fredagsmys' fick också en nominering i kategorin Långsiktigt.

För tidningar, av tidningar, med tidningar.

Sommarlasningforalla

God morgon med ägg och andra enkla frukostar.

Att många slarvar med frukosten är allmänt känt, att Pressbyrån serverar frukost är mindre känt. Därför har Pressbyrån gett oss i uppdrag att berätta för dig som är i farten att Pressbyrån serverar frukostar såsom gröt, kaffe, te, prickiga korv-mackor, juice, ostmackor och som kronan på verket: Kokta ägg.

Ägg anses av många som det bästa Gud har skapat, och det är svårt att inte hålla med dem eftersom vi inte skulle funnits då. Att det dessutom blir snyggt på bild och innehåller fullgoda proteiner, viktiga fettsyror och merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter är ju fakta svåra att bortse från.

Så nästa gång du vill ligga lite längre i sängen, snooza några gånger eller läsa alla delarna i tidningen – knalla bara förbi Pressbyrån och plocka enkelt upp en god frukost på vägen till jobbet, resan eller skolan.

Photo
Kokta ägg och andra goda enkla frukostar finns på Pressbyrån.

... av våra tidningar om poker. Pokemon World. World Soccer...

laddar inför sommarens EM. EMI Music kommer bara ut...

Pressbyrån har sålt tidningar sedan 1906 och har idag över 2500 olika tidningstitlar. I den nya annonsen vi har gjort för dem är ett axplock av dem inskrivna i annonsens brödtext.

Pressbyran_Tidningar

Klicka på annonsen om du vill se den i större format.

Dags igen för ett mellanmål.

Nu blir det mellanmål för alla smaker igen. Uppföljaren till Mellanmålsbyrån går upp i veckan och är gjord tillsammans med Pressbyråns leverantörer. Roligt samarbete tycker vi, och hoppas att du gör det också. Här nedan visas annonserna och vill du ha koll på varumärket bakom, håll muspekaren på bilden.

Cola     Yalla     Wasa

Snickers     Dole     Lakerol

Kexchoklad     Extra     Ramlosa

Idéstöld!

Hoppas det inte påverkar effekten, men byråns senaste kampanj för Pressbyrån med sju motiv är till hälften snodd. Här en bild från en av stans tunnelbanor.

Copy this

Vill du kika på verkliga idéstölder, titta på www.joelapompe.net, sidan som samlar på reklamstölder. Vissa medvetna, andra olyckligt omedvetna.

En kaffe kommer sällan ensam

Hepp! En ny kampanj under Pressbyråns kaffekoncept "En kaffe kommer sällan ensam". 

Kaffe2    Kaffe5

Kaffe4    Kaffe1

Kaffe3  

Guldäggsbyrån!

Guldägget i kategorin media tillföll vår kampanj för Pressbyrån. Här ser du hur det gick till när vi döpte om det över hundra år gamla varumärket och Sverige plötsligt fick nya butikskedjor, t.ex. Mellanmålsbyrån, Bananbyrån, Korvbyrån, Kanelbullebyrån, Ostsmörgåsbyrån och Glassbyrån.

Resultaten av namnbytet lät sig inte vänta. Trots att marknadssegmentet minskade ökade Pressbyråns mellanmålsförsäljning med 14 % jämfört med året före och kampanjen betalade sig flera gånger om. Eftersom den totala reklamerinran ökade med 30 % och inga dramatiska strukturella förändringar skedde under perioden kan ökningen med stor sannolikhet hänföras till kommunikationen.

Glada miner.

I torsdags var det många glada miner. Tre pallplatser blev det av våra totalt sex nomineringar.

75 watt för OLW och 50 watt för Pressbyrån i konsumentkategorin, och 50 watt för Playground i smartkategorin.

OLW1

Mellanmålsbyrån

Myggfest på Playground

Värmespridaren live

Äntligen är vår stora, varma och väldoftande Lussebulle på plats. Den finns till dig som vill värma frusna händer, bli glad eller bli sugen på lussebullar. Gör som Aida Bajgoric från Modette http://nyheter24.se/modette/aidabajgoric. Lussebullen finns på Hötorget, Drottninggatan, Birger Jarlsgatan eller Stureplan i Stockholm eller GBG eller Malmö.

 

Image

 

Har ni vägarna förbi den här skylten och inte har den festaste pälsjackan som jag har att värma er i så tycker jag ni ska stanna upp och smeka lite på Lussekatten, den är nämnligen en riktigt VÄRMESPRIDARE!

haha så sjukt bra ide, och det bästa den står vid en busskur (bra för de som glömt vantarna hemma ;) )

Image (1)

En kaffe kommer sällan ensam 2.0

Den nya kampanj för vår fina kaffekopp fortsätter på devisen ”En kaffe kommer sällan ensam”. Visst låter det som en traditionell pris- och produktkampanj? Vi valde istället att göra en ännu enklare, ännu synligare kampanj som leker med ord och bild.

Här kommer ett exempel. De andra var Latte med Banan, Cappucchino med chokladbit.

Eurosize_Sida_1

 

Vilket av följande är ett ”Mellanmål”?

Pressbyrån = Mellanmålsbyrån.

I höstens tredje kampanj på temat ”Mellanmål för alla smaker” visar vi upp några av Pressbyråns 100 olika mellanmål…och lite till. Ett äpple för den hurtige,

Mellanmal_Sida_1

en påse nötter för den som behöver tugga på nått,

Mellanmal_Sida_4

och en rå fisk..ehh för den som är sugen på humörhöjare.

Mellanmal_Sida_2

Pressbyrån har något som passar alla.

Mellanmal_Sida_6

I radiospottarna pågår en traditionell frågesport som går ut på att gissa vilket av croissant, nötter och kaviar som inte är ett ”mellanmål”.

02 nötter_20s



Fira Kanelbullens dag!

Fira Kanelbullen i dagarna 3! Tillsammans med Pressbyrån har vi skapat 2 nya helgdagar, Kanelbulleafton och Annandag kanelbulle. Nu kan du både värma upp inför Kanelbullens dag och få rykande färska bullar dagen efter. Konceptet lanserades med utomhusannonser och i dagspress kring Kanelbullens dag 4 oktober.

PRES_0007_Kanelbulledagar_DNhelsida_NY_lowres_Sida_1
PRES_0007_Kanelbulledagar_DNhelsida_NY_lowres_Sida_2
PRES_0007_Kanelbulledagar_DNhelsida_NY_lowres_Sida_3

 

En kaffe kommer sällan ensam

Kanske har du sett en av dessa vandra runt på stan med en kaffedrickare i handen? Åkestam Holst har designat Pressbyråns nya randiga muggar.

Åkestam Holst designed the new paper coffee cups for Pressbyrån.

Muggar_pb

Något som inte säljer så bra. Knappt alls faktiskt.

Flyer Pressbyrån ExtraI dagarna öppnar Pressbyrån Extra, Pressbyråns specialbutiker som alla var och en har över 2000 titlar. I dem hittar du allt från bästsäljaren Filter till sämstsäljaren Woodcarving (vår favorit – senaste numret avslöjar hur du får till en stilig träfågel). 

Vi har hjälpt Pressbyrån med att ta fram just sämstsäljarkonceptet för att visa de 2000 titlarnas enorma variation. Den tyska tidningen "Basteln mit Kindern" säljer inte många nummer, och brittiska Syntax Annotated Spectacle gör det verkligen inte heller, vilket gör tanken med det stora utbudet så fantastiskt. 

Vidare, för att hylla läsarna till dessa udda och andra tidningar har vi gjort en tävling där du kan vinna en 10-årsprenumeration på din favorittidning. Lyssna på radioreklamen och var sedan med i tävlingen. Svåra frågor? Ja, så inihelvete! 


Vinn 10-årspremumerationFör bilisten

För familjekocken

För golfproffset

För music-lovern

För fashionistan

För sportnörden

För hobbyfreaket

För klädfantasten


Vi skyltar om ett hundraårigt varumärke, del II

Annonser_pressb

Butiker2

Korvbyran5
Kanelbullebyran5
Glassbyran5
Bananbyran5
Ostsmorgasbyran5
Erbjudande20

Mellanmalsbyran_se

Del I: Vi skyltar om ett hundraårigt varumärke

Vi skyltar om ett hundraårigt varumärke

"Idag när jag gick förbi en Pressbyrå-butik såg jag att skylten var nere. Nu fick jag höra av en kompis att de bytt namn till Bananbyrån! Galet roligt tycker jag! Har det hänt på fler håll i Sverige?"

"Va? låter ju stenfake.."

Vårt första jobb för Pressbyrån håller som bäst på att komma upp. För att visa att Pressbyrån är bäst i Sverige på mellanmål skyltar vi om ett urval av byråer i Sverige. När många av de 4,6 miljoner som passerar sin byrå nästa vecka kommer de att mötas av:

Justa bananer                       Foto: Yvan Archimbaud och Erika Drake af Hagelsrum

Trevlig helg! Fortsättning följer nästa vecka. Då blir det fler byråer, foton, annonser och några splitternya byråsiter. 

Med vänliga hälsningar, 

Reklambyrån (sorry, kunde inte motstå)

PS. Premiärlyssna på Kanelbullebyråns radioreklam.

Pressbyrån - sprillans ny kund!

Pressbyrån med sina 320 butiker är ny kund hos Åkestam Holst. Pressbyrån har funnits i över hundra år, men är mer aktuellt än någonsin. Åke Stamholst säger:                           - Varmt välkommen!   

åke_pressbyrån