Sök i arkiven

Åkestam Holst m fl
Kungsgatan 5
Box 7103
103 87 Stockholm
Phone: +46 8 14 11 11
Fax: +46 8 21 68 10
Skriv ett mail / Email us
Vi jobbar här / Our people

Antal inlägg: 1722
Kommentarer: 1240
Hem

Nina Björk: Om att skilja på viktigt och oviktigt.

Vi blev glada när vi hörde hur Nina Björk använder vår kampanj för SOS Barnbyar som utgångspunkt i sin radiokrönika om att skilja på viktigt och oviktigt.

Sos_basmrtl03

Sos_basmrtl02

Sos_basmrtl01

Tack från och till SOS Barnbyar.

På Åkestam Holst har vi en princip att alltid ha ett uppdrag som vi arbetar med ideellt och för det mesta helt pro bono. Vi anser visserligen att vi bidrar till samhället även i vårt dagliga arbete med kommersiella uppdrag, genom att skapa effektiv och omtyckt kommunikation. Men det känns viktigt att också lägga en del av vår tid på sådant som mer uppenbart och direkt bidrar till att hjälpa människor i nöd, driva viktiga samhällsfrågor eller väcka opinion där resurserna är svaga.

Genom åren har vi på det här sättet engagerat oss i SOS Barnbyar, Stockholm Pride, RFSU, UNICEF, Svenska Freds, Ship to Bosnia och flera andra.

Det är naturligtvis extremt tillfredställande att ge sig in i och lära sig om förutsättningar och villkor för utsatta grupper i samhället, här hemma och internationellt. Och det är en jättekick varje gång vårt arbete visar sig bidra till insamlingsresultat eller förändrade attityder.

Den enda mindre roliga konsekvensen är att alla de här samarbetena också har ett slut. Av två skäl lever vi nämligen efter regeln att avsluta varje ideellt uppdrag efter en viss tid. Dels för att uppdraget från båda håll ska präglas av just idealitet och högt i tak, vi måste orka tänka nytt och våra uppdragsgivare får aldrig börja se oss som en evig tillgång. Dels för att vi vill kunna gå in i nya världar och bidra med vår kommunikativa kompetens på så många områden som möjligt.

Nu har den dagen kommit med SOS Barnbyar. Med mycket vemod har vi tackat för oss och bestämt oss för att gå vidare till nästa område där vi kan bidra. Vi har spenderat ungefär 3 miljoner kronor per år i nedlagd arbetstid sedan 2010. De pengarna har istället, åtminstone teoretiskt, kunnat användas till 6 240 doser malariamedicin, 20 000 babypaket, 46 000 lekpaket, 27 000 matkassar eller lön till 150 socialarbetare. Varje år. Förhoppningsvis har resultatet av vårt arbete bidragit med mycket mer än så. Det är därmed med genuin stolthet vi lämnar stafettpinnen vidare.

SOS Barnbyar skickade oss den här lilla tackfilmen för åren tillsammans. Den kommer vi att spara nära hjärtat.

Visst blir man förbannad

Det finns spädbarn som bor nära oss som helt saknar mat, hem och kärlek. Det finns 4-åringar som måste ta hand om sina småsyskon eftersom föräldrarna inte ens kan ta hand om sig själva. På samma plats bor också barn i kloaker vars enda näringstillskott är en tub lim. Situationen för barnen som befinner sig i Balkankrigets skugga är akut. Att det här händer mitt i vårt rika Europa gör oss förbannade och det är också temat på byråns senaste integrerade kampanj för SOS Barnbyar.

För visst blir man förbannad när någon parkerat dumt, när någon på bussen har hörlurar som läcker, när servitören bara serverar en halv öl, när golfslaget hamnar i bunkern, när någon krypkör i rondellen med mera? Det ska ju inte vara så! Och det ska inte vara så att spädbarn som lämnas på gatan i Kosovo ska behöva ligga kvar där.

 

 

Visst blir man förbannad I
Visst blir man förbannad II

För att stödja SOS Barnbyars arbete i Kososvo, köp ett babypaket på SOS Barnbyar.se

Ett ödmjukt litet yes!


I går kväll släpptes nomineringarna till 100-wattaren, tävlingen som premierar reklamkampanjer som kombinerar kreativitet med dokumenterad effekt. Åkestam Holst hade en stor kväll som bästa byrå med åtta nominerade bidrag, för sju olika uppdragsgivare! Ett gott tecken på att idéerna som rullar ut från Kungsgatan 5 gör skillnad för våra kunder.

De nominerade bidragen i sin helhet:

Audi
Audi, 'Audi quattro älskar snö' blev nominerad i kategorin Konsument. 

E-handels_testet_e-handelstestet logo
Posten och kampanjen 'E-handelstetstet' fick en nominering i Kategorin Producent.

SOS
SOS Barnbyar kampanj 'Tomt på innehåll, fullt av mening' nominerades i Kategorin Ideelt.

6a00d8341c093353ef0162fc33e73d970d
Pause Ljud & Bild, 'The Heist' uppskattades av juryn och fick en nominering i Smartkategorin.

Driver
Pause Ljud & Bild fick ytterligare en nominering i kategorin Smart för den rullande kampanjen 'Drive-by'.

IMG_9532
Pressbyrån och kampanjen 'En liten tjänst från Pressbyrån' blev även den nominerad i Smartkategorin.

ATG
ATG, 'För att hästar ger allt' nominerades i kategorin Långsiktigt

OLW
OLW och 'Fredagsmys' fick också en nominering i kategorin Långsiktigt.

Ta reda på hur ofta du använder mobilen. Det kostar bara lite välgörenhet.

1024x500_feature_graphic

Ladda ner vår nya Android-app som enkelt och smart kopplar dina mobilvanor till goda gärningar. Varje gång du låser upp mobilen avsätts 20 öre till SOS Barnbyar. I appen får du statistik på hur ofta du faktiskt plockar upp mobilen och när du använder den mest. Då och då blir du påmind om hur mycket pengar du samlat ihop. Pengar du sedan enkelt kan skänka till föräldralösa och övergivna barn.

Länk till Android market:

https://market.android.com/details?id=com.sosbarnbyar.app_hjalpen

Länk till info-film:

http://youtu.be/0k6kzL3lz9E

Tomt på innehåll, fullt av mening.

Namnlöst-2
I årets julkampanj för SOS Barnbyar har vi tagit fram ett paket för SOS Barnbyar som är tomt på fysiskt innehåll. Istället hörs en liten flickas röst prata när man öppnar paketet (Inbyggt i paketet finns ett ljudchip). Det är Izabel 6 år från Moçambique som berättar om sitt livsöde på sitt eget språk. Tryck i botten av paketet finns en översättning av Izabels berättelse, samt information om att pengarna som paketet kostar går till SOS Barnbyars arbete med att ge utsatta och föräldralösa barn en ny och kärleksfull familj där de får växa upp.

Vi hoppas att Izabels berättelse ska beröra andra lika mycket som den berörde oss på byrån när vi fick höra den. Och att det ska få ännu fler människor att gå i på sos-barnbyar.se för att köpa en meningsfull julklapp eller bli fadder.

Paketet kommuniceras i flera olika enheter: TV, Print, utomhus, radio, banners samt i ett event som går av stapeln den 9:e december på Soltorget invid Sergels Torg. Där kan förbipasserande gå in i ett 30 kvadrat stort paket och lyssna till fler barns livsöden samt köpa det pratande paketet.

Ha nu en riktigt god jul, och gå gärna in på sos-barnbyar.se och ge den extra mycket mening i år!


Reklamfilm


SOS Barnbyar, 40 sek
Radioreklam


SOS_Nov2011_annons_DN
Tidningsannons

När ingen annan hjälp finns. Då behövs Sista hjälpen. En familj.

Ge Sista hjälpen.